De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:37

Femiaans...ik ben al 9 jaar bezig om KK uit te roeien :+ ...eerst 7 jaar op mijn vorige locatie.Daar had ik het redelijk onder controle...er stond veel Bezemkruiskruid en een enkele JKK.

Nu verhuisd en dacht ik van die zooi af te zijn...helaas werd ik getracteerd op Klein kruiskruid -O- en Jkk.Vorig jaar fanatiek geweest met Kleinkk uit te roeien.Dat stond tussen het pas gezaaide gras... 8)7
Afkloppen...nu zo goed als onder controle en de zandbaan is geen punt meer nu we een frees hebben aangeschaft.Krijgt de kans niet meer :D

Gras is verdeeld in 8 ruime paddocks en de 1e helft gaan we eind augustus doorzaaien zodat het daar ook geen enkele kans meer krijgt.
Verder zeer goed in de gaten houden....je krijgt vanzelf een haat/liefde relatie met deze plant.

Ik vind hem prachtig en deze plant heeft een fantastische overlevingsstrategie...alleen hij is en blijft zwaar giftig.Gelukkig eten mijn jongens het niet maar ik zal altijd blijven zorgen dat de plant niet daar groeit waar ik hem niet wil hebben.
Zodat als ik in de toekomst het stuk wil gaan hooien er geen risico meer is ;)

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:54

Ik kan er maar niet van gaan houden, hij brengt zoveel ellende met zich mee. Ik prijs me gelukkig dat wij er geen last van hebben , maar écht, ik zie wel eens weitje.. geen gras, alleen maar geel. Mensen schijnen gewoon niet te beseffen dat beesten met honger vanzelf wel verder gaan knabbelen. Maar van jou begrijp ik je strijd, en ik ben blij dat je het inziet hoe gevaarlijk spul het is!En eerlijk is eerlijk, ze trekken veel mooie zoemers aan, dus ik snap hun schoonheid ook wel.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:28

Ik snap die mensen ook niet alhoewel een groot deel echt onwetendheid is.Veel mensen herkennen de plant niet of enkel een soort.

Ik vind het echt een prachtige plant er zijn (meen ik) wereldwijd wel 3000 verschillende soorten.
Een vriendin van mij heeft (samen met veel professionals) gewerkt aan de bovengenoemde site...nog steeds trouwens.
Ik ben toen de tijd door haar geattendeerd op het Bezemkruiskruid wat in de wei stond,omdat we het niet 100% zeker wisten ben ik naar Utrecht geweest met een plant naar het Nationaal Herbarium.Daar heb ik met Dr Pieter Pelser gesproken en hij heeft mij enorm veel verteld over deze plant.

Dat deed hij met zoveel passie dat je ook wel van de plant moest gaan houden :)

Daarna ben ik actief de plant gaan fotograferen voor de site en dan leer je meer kijken naar details...alles bij elkaar verder kijken dan alleen een giftig geval ;)

anneliesdj

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:04

Als je veel vliegverkeer in de tuin wilt, zijn kogeldistels ook erg leuk.
Ik heb er ook net 2 geplant.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 07:04

Zo eindelijk bijgelezen!
Allemaal weer lekker gegeten van de tuin. Het mysterie van de onbekende steenvrucht is nog niet helemaal opgelost. Ben benieuwd wat het nu uiteindelijk is!
Een hoop courgettes en rupsen in kool! Dat laatste is wat minder..

Mijn 80 tomaten zijn inmiddels verdeeld en zelf heb ik er nog tegen de 30 over. Ztten allemaal groene tomaten aan.
Mijn broccoli is voor de tweede keer doorgeschoten.... Alle drie.. buiten gebeurde het ook en nu in de kas ook. Wat doe ik verkeerd??
Mijn parijse worteltjes waren heerlijk, gelukkig net op tijd gered van een plaag (was op vakantie). En de knoflook begint ook wat minder groen te worden. Ik heb overigens weer nieuwe teentjes gekocht. Kan ik ze op dezelfde plek als de vorige planten of toch maar op een nieuwe plek?

Verder is de framboos denk ik ook klaar. Veeel geoogst!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:36

Antheman schreef:
Oh, ja, ik zaai zelfs bloemen, maar gewoon waar ik het leuk vind.

Raberbercheesecake ziet er prachtig uit, ik verwacht eigenlijk wel dat hij ook lekker smaakt
[ Afbeelding ]

komt die uit dat blad? Heb hem ook, maar nog niet gemaakt... Is het maken waard begrijp ik??

Hier 10 (!!!) kg sperziebonen klaar gemaakt voor de vriezer van de week. Komt nog wel een 10-20 kg af schat ik... _O-

Heb ook rupsen in de bloemkool.... -O-

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 15:00

Dat blad? Het recept staat in de Elle eten. Hij is heerlijk!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:15

Dat blad inderdaad. Was de naam kwijt. Stond ook een soep van Rabarber in toch?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:27

Antheman schreef:

http://www.elle.nl/eten/recepten ik krijg alleen deze recepten met rabarber, niet de cheescake. :?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:16

Hier stikt het van de rupsen.
Volgend jaar minder kool en onder net dus.

Vandaag broccolisoep gemaakt van 2 grote broccoli's, was lekker.

Tuintje wordt nu wel ineens wat leger zeg.
Vind zo jammer dat ik tegen kale tuin aankijk.
Twijfel of ik een deel gewone beplanting zet of toch moestuintje houd.

Hoe lang duurt het ongeveer voordat tomaten rood worden?

Verder groeit mijn courgetteplant bijna over de stoep heen.
De eerste komkommer is al best groot, plant gaat ineens als een speer.
Verder heb ik een dicht bebost stukje met struikbonen, hubbie vroeg of ik de bonen nog wel kon vinden, ben bang van niet haha
.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 21:51

Breghje schreef:
Antheman schreef:

http://www.elle.nl/eten/recepten ik krijg alleen deze recepten met rabarber, niet de cheescake. :?

Ik zeg toch ook dat het in het blad staat, niet op een website.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 21:52

trisca schreef:
Dat blad inderdaad. Was de naam kwijt. Stond ook een soep van Rabarber in toch?

Dat weet ik niet, ik heb een copietje gevraagd toen ik bloed doneerde.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 07:31

Antheman schreef:
Breghje schreef:

Ik zeg toch ook dat het in het blad staat, niet op een website.

Vaak sluit het een het ander niet uit tegenwoordig. Maar ik zal eens kijken of de plaatselijke handel de Elle Eten hebben, kan ik eens kijken of er meer lekkers in staat, en wat ie kost.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:17

Ik heb een proef abbo op de Elle gehad, vind hem duur en geen zak aan, veel te posh.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:41

trisca schreef:
Antheman schreef:
Oh, ja, ik zaai zelfs bloemen, maar gewoon waar ik het leuk vind.

Raberbercheesecake ziet er prachtig uit, ik verwacht eigenlijk wel dat hij ook lekker smaakt
[ Afbeelding ]

komt die uit dat blad? Heb hem ook, maar nog niet gemaakt... Is het maken waard begrijp ik??

Hier 10 (!!!) kg sperziebonen klaar gemaakt voor de vriezer van de week. Komt nog wel een 10-20 kg af schat ik... _O-

Heb ook rupsen in de bloemkool.... -O-

stond ook in de brabant dagblad recept :)

heb er een foto van gemaakt. Opa word boos als ik het uitknip (volgende dag ligt ie toch bij het oud papier := )

http://imageshack.us/a/img43/6136/tjmv.jpg

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:48

weet iemand wat dit is?

op werk zijn er pepers en paprika's gezaaid en ik heb er enkele paprika's (punt)
mee genomen. heb er enkele verdeeld over bekenden en mijn schoonmoeder heeft er ook een. nu beweert vriendlief dat het een peper is.
ik ben zelf geen paprika fan (op soep na) en wil dus zelf niet proeven. zeker als hij zegt dat ze pittig zijn. ik vind hem ruiken naar paprika. hij is nog wel groen, maar vriendje moest rennen naar de kraan :=

http://img841.imageshack.us/img841/5764/quct.jpg

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:51

_CS_ schreef:
Hier stikt het van de rupsen.
Volgend jaar minder kool en onder net dus.

Vandaag broccolisoep gemaakt van 2 grote broccoli's, was lekker.

Tuintje wordt nu wel ineens wat leger zeg.
Vind zo jammer dat ik tegen kale tuin aankijk.
Twijfel of ik een deel gewone beplanting zet of toch moestuintje houd.

Hoe lang duurt het ongeveer voordat tomaten rood worden?

Verder groeit mijn courgetteplant bijna over de stoep heen.
De eerste komkommer is al best groot, plant gaat ineens als een speer.
Verder heb ik een dicht bebost stukje met struikbonen, hubbie vroeg of ik de bonen nog wel kon vinden, ben bang van niet haha
.

en boerenmoes zaaien? winterpeen, uien. ehm wat had opa in de winter nog meer := zal het morgen vragen.

mijn eerste cherry tomaat word nu wat oranje al. aan een plant zitten er 20 aan en heb 2 planten. volgend jaar wil ik een compactere plant. deze is nu 1.20 en wilde hem als balkon variant hebben.. zaad voor volgend jaar al gekocht.

grote tomaten zijn nog echt licht groen. hangen er wel veel aan. al heb ik ook al veel liefhebbers :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:00

Ik heb vandaag de eerste tomaat door de lasagne gedaan :D
Mijn planten zijn nu zo'n 2 meter hoog.. is het dan verstandig om de kop eruit te knippen, of kun je ze beter gewoon laten groeien?

De aardappelen heb ik vandaag allemaal uit gedaan.. de bladeren waren bruin geworden.. maar toch een paar kilo uit kunnen halen :)

Die foto hierboven, dat lijkt verdacht veel op mijn peper-plant.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:10

oef dat weet ik niet. ik doe de tomaten wel dieven.. en zoveel mogelijk loze takken eraf hallen. ik heb liever betere tomaten dan een mooie plant. top eruit ken ik niet. mijn planten zijn nog geen meter hoog hier. wel vol op tomaten..

aardappelen hier zitten vol met kevers. maar volgens opa zitten die beesten er ieder jaar en hebben we voldoende aardappelen..
maar wanneer hij die wil oogsten geen idee, aardappelen zijn verboden terrein voor mij.

ik hoop dat het geen pepers zijn :') ik heb die ook uitgedeeld en ze verheugen zich op paprika's haha. ik zal ze eerst waarschuwen dat ze het niet zo moeten eten :')

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:30

Ik had vandaag weer zo'n heerlijk momentje als beginnende tuinleek :)

Gisteren heb ik mijn tomaten en courgette's omgeplant naar grotere bakken want ze leken niet echt meer te groeien.

Vanmorgen heb ik vol trots kunnen constateren dat ik de eerste courgette's heb ontdekt... de plant staat nog niet eens in bloei maar zit er wel erg dicht tegenaan, eerste gele bloem heb ik al gespot, hij moet alleen nog opengaan, maar achter die bloem... daar zit een heel klein iniminie courgetje *\o/* van nu nog 2-3cm lang en 1 cm breed... maar dat is zo'n ding die uit moet groeien....

Ik ben helemaal blij lol, had ivm mijn late zaaien (half juni) eigenlijk niet verwacht er nog dit jaar van te kunnen oogsten maar geniet/genoot wel van de ontwikkeling, en leermomenten om het volgend jaar goed te doen zegmaar.
Dat ik nu waarschijnlijk toch nog wat courgettes kan oogsten maakt het helemaal leuk!
Aan vliegverkeer hier absoluut geen gebrek dus hoef niet zelf aan de slag, kan door mijn bestuderen al wel het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes zien, ofwel waar wel en geen vrucht aan zal komen.

Cherrytomaten heb ik ook omgepot dus hopelijk gaan die nu ook een beetje de hoogte in ipv meer en meer blad te vormen maar niet omhoog te gaan. De eerste bloemetjes heb ik daar ook al gespot.

Als ik van Jolanda lees dat ze 20 tomaten van 1 plant heeft... dan vrees ik dat ik het een beetje overdone heb lol, heb 14 planten staan nl en 5 courgetteplanten...
Tja... ik kreeg een zakje zaadjes (dekamarkt actie...)en heb dat zakje dus gezaaid >.<

Na hier meegelezen te hebben over rupsen en slakken, en zelf al een paar dagen vraatschade geconstateerd te hebben ben ik wat beter gaan zoeken

>;)
De slakjes en rupsjes vinden mijn basilicum en rucola vooral lekker.
De rucola is onderhand doorgeschoten (wat doen jullie daarmee? de eetbare blaadjes blijven plukken? Veranderd de smaak? eruit halen en nieuwe zaaien??) en mijn andere rucola, ik had in 2 potten gezaaid is verbrand volgens mij, dat vind ik dus niet zo'n probleem dat ze er van eten maar van mijn basilicum moeten ze afblijven lmao.
Die begint eindelijk het eetbare formaat te krijgen (en ruikt zooo lekker).
Heb een stuk of 6 slakjes verwijderd en ik denk wel 15 rupsen, van die inieminie kleine groene...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:50

Annemiek...als je het welletjes vind en de plant niet hoger wil laten groeien,kun je hem gewoon toppen.
Wil je er verder ook geen nieuwe vruchten bij dan moet je ook blijven dieven anders groeit er weer een nieuwe top ;)

Hier gaan de Pommedori's ook rap omhoog,vol vruchten...ook de snoeptomaatjes gaan lekker.
De smaaktomaatjes en kleine trostomaten hangen ook allemaal vol :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:13

Peper... denk ik.. op die foto.

Hier heb ik dus manshoge tomaten planten, gewoon toppen dus. Oke, ga ik binnenkort doen,
wordt namelijk nu wel echt te gek.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 19:15

Jolandaa_ schreef:
stond ook in de brabant dagblad recept :)

heb er een foto van gemaakt. Opa word boos als ik het uitknip (volgende dag ligt ie toch bij het oud papier := )

http://imageshack.us/a/img43/6136/tjmv.jpg

Crumble heb ik ook gemaakt van rabarber.
Dat is echt geen cheesecake hoor! Met alle respect verder. :j

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 19:19

Annemiek80 schreef:
I
De rucola is onderhand doorgeschoten (wat doen jullie daarmee? de eetbare blaadjes blijven plukken? Veranderd de smaak?..

Door laten schieten in het zaad en zaad verzamelen :j
Het is vies om doorgeschoten rucola te eten.

Zelf heb ik kiloos tuinbonen geoogst. De takken heb ik weer als mulchlaag gebruikt tussen de andere groenten.
Ook mijn tomaten groeien goed, ze worden nog niet rood, maar ik heb wel flink wat groene tomaatjes. Ik heb gisteren 2 doorgeschoten courgettes geplukt, zowel mams als ik maken er soep van :D De kleintjes zijn zoveel lekkerder, maar 1 dagje opletten en je hebt doorgeschoten spullen.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:44

Antheman schreef:
Morgen probeer ik het recept te fotograferen, ik ben gevloerd, ik had een clinic van Wim Vonck bij mij thuis. Ga nu bankhangen.

hier ook benieuwd naar het recept :) ! zet je ze even online?