Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:39

phormicola schreef:
Ik zou gewoon een blok kopen, een reepje afsnijden en dat eten, dan krijg je ook niet ongewild extra olie binnen en je neemt niet zo snel teveel :)

Goed idee,
dep ze wel altijd af :+ en neem laatste tijd apetina feta 10% in zon blauw bakje. Iets van 160 kcal per 100 gram dus dat is nog te doen :P

TurdusMerula

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 02:05

Als ik kaas wil snacken maar geen zin heb om tegen mijn gevoel van 'méér' in te gaan pak ik huttenkase. Kun je nog opleuken met wat zout en peper, kruiden, enz. en uiteraard eventueel met 'dingen erbij', rauwkost enzo. :)

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 08:55

Hoi!
Ik zou ook graag hier willen meepraten. Ik heb het boek de voedselzandloper gelezen en wil een beetje volgens die principe gaan leven. Ik ben benieuwd of ik het goed doe. Ik wil het tot de zomervakantie strikt aanhouden en dan een conclusie trekken over hoe ik me voel. Ik heb nog al last van suikerdippen.

gister:
glas met citroenwater
0: Havermout met geraspte appel, kaneel en sojamelk.
t: kop koffie
L: Rucola sla met 1 avocado 1 blikje tonijn in olijfolie, cherrytomaatjes en rode ui. Als dressing had in citroensap.
t: paar cherrytomaatjes.
D: spinazi met cherrytomaatjes, zalm uit de oven met citroen, knoflook, p&z e koolrabi uit de oven. Was echt super lekker. Als alternatief voor de aardappel.
t: handje ongebrande nootjes met goii besjes.

verder drink ik de hele dag water met citroen en elke dag 1 of twee kopjes groene thee

Nu ben ik benieuwd of dat blikje tonijn niet slecht is? Was heel lekker. Wou mij beperken tot een half blikje maar was zo lekker :Y)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:15

ik zou meer fruit eten als je echt volgens de zandloper wil eten. Verder ziet het er netjes uit. Tonijn uit blik is gezond! :)

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:26

Whaa jullie gaan zo hard. Ik lees stilletjes mee hoor, als ik volgende week m'n masterscriptie heb ingeleverd kan ik wat actiever mee posten.

TurdusMerula: hmm dat klinkt inderdaad als een lekkere snack, goed idee!

Ik heb vanmorgen baked oats met appel, rozijnen en kaneel gemaakt. Ik vind havermoutpap echt verschrikkelijk vies, dus dit leek me wel een goed alternatief om te proberen. Ik vond het nog steeds geen lekkernij, maar het viel me wel op dat ik écht lang vol zat daarna. Heel fijn!

o: baked oats
t: kop koffie en karaf water met limoen, citroen en sinaasappelschijfjes
l: speltcracker met zelfgemaakte zonnebloempitpesto en avocado
t: stukje bananenbrood en verse muntthee

Vanavond ga ik een heuse veganistische Turkse pizza proberen te maken haha.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:45

Bliksem, ik lust ook geen overnight oats of pap, gebruik havermout als een soort musli, gooi het gewoon zo door de kwark. Of ik bak er pannekoekjes van. Overigens wen je blijkbaar wel aan de structuur, als het nu per ongeluk langer heeft gestaan lust ik het nog wel, al vind ik het minder lekker, eerder vond ik het dan écht niet lekker.

Vegetarische turkse pizza, dat is toch gewoon durum. (beste uitvinding ooit hahaha) :D Is het gelukt, ben wel benieuwd?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:06

Bij de Marokkaanse supermarkt hier om de hoek zijn de bananen in de aanbieding voor 50 cent de kilo. Dat laat ik niet aan me voorbij gaan natuurlijk; tijd dus voor bananenrecepten :D

Ik ga een bananenbrood maken en suikervrij bananenijs, maar toen hield de inspiratie wel op. Heeft er iemand nog gezonde bananenrecepten voor me?

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:29

Banoffee pie :9 is vast en zeker niet gezond he?

Ik vind bananen in smoothies echt heel heel heel erg de bom. Geeft zo'n lekker romig smaakje. Maaaaar daar was je vast zelf al opgekomen :').

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:35

Ja :D Gaat echt om ijs of bakrecepten :j

Ik heb trouwens nog een niet banaan-gerelateerde vraag :+

De laatste tijd werd ik na mijn havermoutontbijt dood en doodmoe. Er is niets veranderd aan het ontbijt, dus het ligt echt aan mij.
Online kan ik alleen maar vinden dat fitte mensen moe kunnen worden na hun ontbijt, dat low carb een oorzaak kan zijn en natuurlijk het geneuzel over insuline. Aangezien mijn suikerwaarden normaal zijn gebleven betwijfel ik dat het daar aan ligt. Wel of niet low carb schijnt voor mij weinig verschil te maken en fit ben ik al een tijdje niet meer _O-
Ik ontbijt nu met andere voedingsmiddelen en de ene dag word ik wel moe van zo'n ontbijt en de andere dag kan dat een stuk minder zijn. Iemand ervaring hiermee of enig idee hoe dit kan?
Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 26-06-14 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:37

Ik zag eens op een documentaire dat ze in Afrika bananen warm eten met kruiden, als avondmaal, met een koolhydraatbron er bij. Aangezien je zo graag kookt, is dat ook misschien wat?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:41

Dat klinkt heel erg stout, haha, zo'n zoet avondmaal! Ik zal eens wat receptjes opzoeken, bedankt :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:33

Bananenpudding. <3

Havermoutmuffins met veel rijpe banaan erin, ook lekker!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:00

Oeh, bananenpudding klinkt heerlijk! Heb je een goed, suikervrij, recept? :)

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:13

De veganistische Turkse pizza was best een succes. Ik denk dat mensen die al jaren vega/vegan eten er heel gelukkig van worden haha. Ik had zelf de pizza gemaakt van speltmeel, de vulling van onder andere tomaten en sojasnippers en daarbij een zelfgemaakte gezonde knoflooksaus. Met wat sla erbij en opgerold vond ik het echt smaken als een Turkse pizza. :j

Vermoeidheid na het ontbijt.. ik ken het uit eigen ervaring, maar zou je niet kunnen vertellen hoe het komt.

Bananenpudding:
1 banaan
250 ml amandelmelk
1 el honing
1/2 tl ongezoet vanillepoeder
3 grote el chiazaad.

Alle ingrediënten zonder het chiazaad blenden en daarna het chiazaad toevoegen. Daarna minimaal 4 uur de chiazaad zijn werk laten doen en tadaa pudding.

Breakfast cake met banaan
4 eieren
4 grote bananen
120 gr havervlokken
2 tl kaneel
1 tl ongezoet vanillepoeder

Alles blenden. In een kom een handje gedroogde moerbeien en een handje gedroogde gojibessen toevoegen en goed roeren. 15 minuten bakken op 180 graden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:15

Mmmmm, jammie, hartstikke bedankt!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 08:24

Ik kom ook (weer) even binnenvallen. Ik ben namelijk bezig met het maken van een receptenboekje dat volledig is. Voor niets zou ik dus andere recepten op hoeven te zoeken/verzinnen. Alle recepten zijn redelijk basic (dus aanpasbaar) en gezond. Ik hou ontzettend van koken MAAR, en dit is het grote probleem op het moment :') Ik heb het ontzettend druk en de afwas doen hier is een groot gedoe (zie voor je: afwas moet in de wc en vervolgens mag er geen water doorgespoeld worden, dus alles moet uit het raam. Nu is het iets anders maar hier komt het op neer.) en dus sla ik het koken door de weeks graag over. Wat er nu op neer komt dat ik vaak niet echt goed eet en dat wil ik dus veranderen. Ik wil dus lekkere dingen gaan maken die lang goed blijven (in de koelkast, buiten de koelkast en zo nu en dan wat in de vriezer) of receptjes voor handen hebben die ontzettend makkelijk te maken zijn. Op zich heb ik het al bijna af en het plan is er, maar ik hoop dat het hier mee lezen en praten me wat motivatie zal geven om het ook echt te doen :+ Dus bij deze!

En nu is het tijd voor mijn ontbijt, wat gelukkig wel altijd gezond is! Zelf gemaakte muesli met griekse yoghurt :9

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:02

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:14

Ik denk dat iedereen even moest wennen aan het afwassen in de wc :)) Zelf moest ik meteen denken aan bonen in blik, daar kun je 1001 dingen mee maken (salades, chili's, burgers - al zijn die voor nu misschien niet zo handig) en ze zijn gezond. Een eenvoudige maaltijdsalade zou bijvoorbeeld kunnen bestaan uit zwarte bonen met allerlei rauwkost: paprika, tomaat, lente-ui, sla, avocado. Alles husselen, beetje kruiden en wat olijfolie en citroensap erdoor. Als je dat eet met (naan)brood of een tortillawrap heb je een prima maaltijd waarvoor je niet één pan vies hoeft te maken.

Is het trouwens iets tijdelijks, dat afwassen in de wc? Ik hoop het wel voor je := En leuk idee van die picknick! Voor mij een beetje ver weg, maar er zijn vast mensen die het wel heel leuk vinden om te komen!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:19

Het is niet echt in de wc hoor :')
Ik woon antikraak en er is iets mis met de leidingen, daardoor kunnen we dus niets doorspoelen in de keuken. Daarnaast heb ik ook nog een eigen keukentje in mijn ruimte omdat ik dat frisser vind (maar heb hier dus geen wasbak). Ik moet dus met mijn afwas naar de keuken lopen om die te kunnen doen (die is zo'n 30 meter verderop) en vervolgens constant naar de ramen (die ook weer 4 meter verder zijn) lopen om mijn vieze water weg te gooien. Een vreselijk gedoe dus := Voor hoe lang het zal zijn weet ik trouwens niet, niemand lijkt namelijk te willen betalen om het te laten maken (wat best logisch is).

Dat klinkt best lekker, bedankt! Ik ga het eens proberen!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:04

Hoi allemaal!

Ik lees nog steeds mee, maar reageer wat minder.
Ik ben net verhuisd en heb een beetje moeite met een goed ritme qua eten te vinden. Ik heb niet veel tijd voor ontbijten 's ochtends en ontbijt vaak nu met een banaan. Ik lunch behoorlijk stevig (nu nog in de bedrijfskantine maar wil eigenlijk zelf wat gaan meenemen) en 's avonds kook ik een lichte verse avondmaaltijd met veel groente. Tussendoor eet ik fruit en repen (pinda, sesam, noten) van Zonnatura, ongebrande noten oid. Sporten doe ik op het moment niet, maar ik wil graag paardrijden weer oppakken, evenals boogschieten, en ik wil misschien weer gaan fitnessen.
Ik ben nog niet zo tevreden over mijn eetpatroon, en nu ik verhuisd ben en een vast ritme heb wil ik er verandering in brengen. Met name mijn ontbijt en lunch. Voor ontbijt dacht ik aan een smoothie, is snel te maken en te drinken, en je kan er van alles aan toevoegen. Waar raden jullie aan? Ik wil graag een beetje gebalanceerde voeding :) alvast bedankt!

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:35

Haha Colorado ik was ook een beetje van slag na het verhaal over afwassen in de wc. :') Zag net in je meeting topic dat je ook in Delft woont. Waar zit je dan precies met je afwasborstel naast de toiletpot? :D Ik woon ook in Delft.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:39

Century, heb je wel eens overnight oats (ook wel tomorroats genoemd) geprobeerd? Die zet je de avond van tevoren klaar, dan hoef je ze 's ochtends alleen nog maar uit de koelkast te halen. En je kunt natuurlijk altijd je wekker tien minuten eerder zetten, dan heb je meer tijd voor een goed ontbijt.

Voor je lunch zou je eventueel kunnen gaan mealpreppen: in het weekend een grote hoeveelheid rijst/peulvruchten/groente/vlees klaarmaken en in de koelkast zetten. Dan hoef je de avond van tevoren alleen nog maar van alles een beetje in een bakje te doen, en klaar is je gezonde lunch. Of kook een extra portie avondeten en neem dat de volgende dag mee naar je werk.

Ik weet natuurlijk niet of je bepaalde doelen hebt (afvallen, aankomen, strakker worden), maar een gezond dieet bestaat naar mijn idee vooral uit verse producten. Veel groente, voldoende eiwitten en vetten, goede koolhydraatbronnen en geen (snelle) suikers. Kijk je wel eens in het lijstjestopic? Daar zitten veel meiden die gezond/clean eten. Misschien kun je daar wat inspiratie opdoen :)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:25

Haha, had ik dat toch iets anders neer moeten zetten dus :))
Nou, eigenlijk woon ik helemaal niet meer in Delft, maar ik heb nog wat moeite met wennen haha. Ik woon nu in Rijswijk, zo goed als in de boogaard in een van die oude kantoorgebouwen. Ik werk wel in Delft dus ik ben er bijna elke dag.

Overigens wat geshopt voor gezonde snacks daarnet. Ik ga zo aan de slag om Chunky Chocolate Buckwheat Granola te maken, ik ben benieuwd!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:55

Ik heb gerste gries gekocht, maar kan er erg weinig over vinden. Eigenlijk was ik van plan om het als een soort couscous te gebruiken, maar als het meer pap wordt heeft dat natuurlijk geen nut. Iemand ervaring?