Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:28

Dat klopt! Maar ik hoef geen buik waar je kaas op kunt raspen. Dan word ik gelijk door vriendlief ingeruild. Bovendien vind ik te veel dingen leuk en heb een te druk en onregelmatig leven om ijzere discipline op te brengen.

Ik wil gewoon een gevarieerd gezond voedingspatroon, zonder veel trek te hebben en hier goed mee kunnen sporten. En op mijn huidige gewicht blijven, maar iets strakker zou fijn zijn. doe btw combat, steps en hardlopen. Dus nooit pure krachttraining. Mijn verbruik is gebaseerd op mijn bmr inactief met sporten. Maar hoeveel verbrand je met een les of 12 km hardlopen?

Okay 100 per drie weken is wel te overzien. thnx, had het zelf te snel afgebouwd!

Grapjasjes12

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:51

Dat hangt af van je lengte, gewicht en leeftijd, daar is geen echte vuistregel voor :)

Jouw doelen zijn heel erg haalbaar, gewoon langzaam verbeteren en niet je geduld verliezen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:56

phormicola schreef:
Het valt mij trouwens ook op de laatste tijd dat er weer minder gegeten wordt, sommigen schrikbarend weinig zelfs en vaak zijn dat de lijstjes die dikke pluimen krijgen.

Ik heb inderdaad weer eens gekeken op vooral de laatste bladzijden van het topic; ben blij dat ik niet de enige ben.
Ik eet dus echt met gemak een pond groente weg - niet élke dag - maar wel zeer regelmatig.
Ik eet geen vlees of vis en ook niet altijd rijst oid erbij dus het is vaak 'nog meer dan gewoon' het hoofdbestandeel van mijn maaltijd. En soms eet ik veel gewoon omdat ik het lekker vind of als ik denk dat ik ga snaaien ook extra groente. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:10

Ik probeer in verband met de calorieen juist zo min mogelijk groente te eten. Het vult wel, maar er zit heel weinig energie in. Dus ik eet de minimumhoeveelheid en vul het aan met calorierijke dingen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 12:30

Mijn lijstjes zijn ook karig, maar je moet ook kijken wat ik beweeg. Zit hele dagen op een stoel op mn werk. Wandel en uur per dag, 2x per week langer dan dat (2-4 uur) en ga 2x per week hardlopen. Ik beweeg dus vrij weinig. En ik probeer ook nog eens af te vallen. Een voller lijstje past gewoon niet. Of hebben jullie nog suggesties? Qua verhoudingen van de voedingsstoffen enzo?

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:43

Monnie_ schreef:
Dat idee heb ik ook.

En dan vragen van JEE ik ben zo opgeblazen.. en het is al 6 uur en heb pas twee crackers op.. Dus ik heb niet veel gegeten hoe kan dit?

Ooit die bolle buikjes van die kids in afrika gezien? Hint hint

Jongeeee dat knalde ik laatst in die groep omdat ik altijd veel problemen met mn maag heb. en ik zit van 10 tot 6 still dus mn hele spijsvertering stopt gewoon waaardoor ik bijna niks verbrand, geen honger krijg en opgeblazen wordt. en het doet gewoon pijn dusja dan ga je niet eten :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:04

Dat klopt niet, ookal doe je niets dan verbrand je evengoed nog energie. Gewoon eten, alleen niet zoveel als wanneer je zou fietsen oid. Opblazen is je lichaam in protest van te weinig eten.

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:28

phormicola schreef:
Dat klopt niet, ookal doe je niets dan verbrand je evengoed nog energie. Gewoon eten, alleen niet zoveel als wanneer je zou fietsen oid. Opblazen is je lichaam in protest van te weinig eten.

Thanks!
maar ben er al achter wat het is en heeft niet met eten te maken :)
Had het namelijk ook als ik heel veel at. het ligt ingewikkeld laat ik het daarop houden haha.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:47

Ik volg jullie stiekem al een tijdje zonder het te melden :o

Ik zie dat veel van jullie 's ochtends havermout eten, hier (in Noorwegen) is het gebruikelijk dat je dit kookt danwel met water of met melk. Jullie eten het allemaal gewoon 'rauw' in de yoghurt bijvoorbeeld?
Hoe groot is het verschil tussen kwark en gewone yoghurt? Aangezien ik hier alleen dat laatste kan krijgen!
En waaronder valt quinoa, snelle of langzame khd? :) Ga daar eens naar op zoek hier want het klinkt interessant!

Wil nog even wat toevoegen: in de openingspost van het receptentopic las ik een heel mooi stuk over gezond eten van Phormicola( _/-\o_ ) o.a. over verzadigd vet.
Nu las ik dit op wikipedia:

In voeding is het soort vet belangrijk voor de gezondheid. Onverzadigde vetten zijn volgens het voedingscentrum beter dan verzadigde vetten. Enkel- en meervoudig onverzadigde vetten helpen volgens het voedingscentrum het cholesterolgehalte laag te houden. Onder de slogan verzadigd vet = verkeerd; onverzadigd vet = oke wordt op dit gezondheidseffect gewezen door het Nederlandse Voedingscentrum. De inzichten ten aanzien van de schadelijkheid van verzadigd vet zijn echter aan het verschuiven. Verzadigd vet zou, in tegenstelling tot wat eerder werd gedacht, niet bijdragen aan een verhoging van het risico op hart- en vaatziekten. Ook helpen verzadigde vetten bij het gezond houden van de longen en de nieren.

Kan iemand me vertellen waarom wikipedia wat anders schrijft? Omdat dit verouderd is misschien?
:)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:20

Ik eet havermout 'rauw' of gebakken, gekookt vind ik het helemaal niks (maar ik lust dan ook geen pap)... Maar dat 'hoort niet' idd.

Ik zit van kwark veel voller dan van yoghurt. :)

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:40

TurdusMerula schreef:
Ik eet havermout 'rauw' of gebakken, gekookt vind ik het helemaal niks (maar ik lust dan ook geen pap)... Maar dat 'hoort niet' idd.

Gebakken? Interessant. Hoe dan?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:21

Gewoon beslag van maken. :j
Soms doe ik dat met de mixer (hoe heet zo een keukenmachine, zo een rond potje waar je dan de staafmixer op zet zeg maar) en soms 'gewoon zo'.

Bv. met amandelmelk, evt een eitje, rozijntjes, evt wat fruit, en dan opbakken. :j

Zijn heel veel recepten van te vinden ook.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:22

Trouwens Phorretje, zou het in mijn geval aangeraden zijn om te ontbijten met kwark en iets van fruit (eiwit ontbijt)? Of is dat niet verstandig omdat ik af en toe nog opblaas en mijn verbranding dus nog niet optimaal werkt?

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:32

Even een vraagje tussendoor, hoeveel verbruik je eigenlijk op een (rust)dag?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:16

Celine: reken het eens uit met een bmr calculator.

jenn: ik heb geen flauw idee meer wat ik over verzadigde vetten heb gezegd :+ Ik zal zo eens teruglezen en even een edit plaatsen, maar ik ben iig niet van mening dat verzadigde vetten slecht zijn. Als ik dat wel zo heb laten lijken in de OP dan wilde ik het allemaal misschien iets toegankelijker maken. Maar nogmaals: even teruglezen :))

Bhris: Hmmm, dat vind ik lastig om te zeggen zonder je te zien :) Je zou het eventueel een week of 3 kunnen proberen en goed kijken hoe je lichaam erop reageert :)

Edit: ik zeg juist in die OP dat verzadigde vetten niet slecht zijn, hetzelfde dus als het wiki artikel :) Je gaf me al een hartverzakking _O-

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:28

jenn0dv schreef:
TurdusMerula schreef:

Gebakken? Interessant. Hoe dan?

Havermout pannenkoeken :D Melk/banaan/havermout en kaneel in de blender. Op laag vuur de pan in. héérlijk! (Bedenk me meteen dat ik dat van het weekend maar weer eens ga maken!)

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:57

Dat klinkt goed ja! Dat is wel het proberen waard!

Phormicola, ik bedoelde meer dat ze in de wiki schrijven:
Onder de slogan verzadigd vet = verkeerd; onverzadigd vet = oke wordt op dit gezondheidseffect gewezen door het Nederlandse Voedingscentrum.
En dan daaronder schrijven dat het toch weer niet zo is, beetje onduidelijk. Ik vond jouw verhaal in die OP echt heel duidelijk, die ga ik zeker bewaren :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:22

Bedankt Phor! Dan wacht ik er nog even mee tot ik weer netjes resultaat boek :) Als ik nu plots weer ga opzwellen ga ik huilen vrees ik :P Misschien deze zomer, dan is het toch warm om havermout te eten.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 07:57

Hey Jenn :D

Ik doe mijn havermout altijd 2 minuutjes in de magnetron met soja- of rijstemelk, dan heb je supersnelle havermoutpap. Of idd in pannenkoeken, of muffins, of smoothies..

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:33

Heb je PDS caro?

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:29

Menen jullie dat serieus van dat opblazen? Je spijsvertering is dan niet optimaal en je moet dan meer eten? Ik heb daar nog nooit van gehoord.
Ik ben al een tijd anders gaan eten wat meer bij mijn lichaam past, maar ik heb nog weleens last van een opgeblazen buik. Ik had het idee dat dat ook door een stressfactor kwam, want ik heb dat geregeld als ik op school zit, maar als ik relaxt thuis aan het leren ben heb ik er geen last van.
Kan iemand dat verder uitleggen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:37

ik denk dat je wel even moet bedenken dat een opgeblazen gevoel talloze redenen kan hebben
als je erg weinig eet, is dat de eerste optie die op komt natuurlijk, maar stress is ook een mogelijke reden
dus het is ook niet zo dat je kunt zeggen dat als je een opgeblazen gevoel hebt, je te weinig hebt gegeten

ik heb pds en kan van stress idd ontzettend opblazen, maar ook van te veel tarwe, of te veel vet , of
vul maar in ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:48

Opblazen kan idd heel erg veel betekenen. Vaak kun je wel merken wat er aan scheelt. Ik blaas altijd p als ik al uren niets heb gegeten, enorme honger krijg en dan nog steeds niet kan eten. daarna blaas ik compleet en erg pijnlijk op.
Maar andere mensen blazen op om andere redenen. Let er eens op wanneer het gebeurd :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 10:59

Ik zie nu allemaal mensen voor me die opblazen :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:00

Haha, speldenprikje en prffffffffft _O-