de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:02

Laurievc schreef:
Maar joh, opeens schiet alles de lucht in :o

Onkruid ook. :') :=

Laurievc

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:03

Ja nogal :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:21

Ik ben gisteren gewoon met de grasmaaier over de groentetuin gegaan :+
Ligt nog een stukje braak maar het onkruid staat zo hoog dat het de zon blokkeerd voor andere planten. Nu dus kort onkruid :D maar het moet er nog wel uit, dan kunnen onderanderen de bieten daar komen.

De rest doet het goed, op de Chinese kool na dus die doen we gewoon niet meer, vorig jaar was die ook al twijfelachtig.

Op de aardappel staat al een dikke bos groen dus daar hoef ik geen onkruid meer tussenuit te halen *\o/*
Uien, sjalotjes, voederbiet, snijbiet, rabarber en aardbeien doen het erg goed.
De tomaten, meloen, komkommer en pompoen hebben het zwaar met eerst een beetje vorst en nu is het afgelopen week boven de 30 graden geweest dus we wachten wel af wat die gaan doen.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:20

Vandaag een gele framboos meegenomen bij het tuincentrum.

Bij mijn normale framboos zit en mierennest met een hoop eitjes (jak :r ) kan ik hier wat aan doen. Met kokend water ben ik bang dat ik mijn planten om zeep help en ik weet niet of mierengif kwaad kan ivm het fruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:18

Ik gebruik vaak een mix van water peper en dan een paar kruidnagels, even intrekken een uurtje en over de plant doen . Werkt ook nog eens goed tegen katten :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:40

justkid schreef:
Nee hoor Ir11 dat hoeft echt niet. Eerst komen er "gewone" bloemen aan, die kun je ook eten maar dan in een beslagje. En later komen er bloemen met daaronder courgettes, de vrouwelijke bloemen.
Ze hebben wel veel extra plantenvoeding nodig (ik zou zo'n vloeibaar spulletje doen) en ze worden GROOT

Ik heb er ook maar één omdat ze zoveel produceren en zo groot worden.

Dank voor de geruststelling! Ik had al besloten dat ik het bij eentje ging houden, meer plek heb ik eigenlijk niet echt.

Ik heb er gisteren toevallig voeding bij gedaan, stokjes speciaal voor groenteplanten.

Er groeien twee bloemetjes aan mijn aardbeiplanten, ik staar er elke dag in de hoop dat ze snel mooie aardbeien worden. :D

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:42

Ik heb al 3 aardbeien gegeten en wat zijn ze toch heeeerlijk van eigen plant!! Zo zoet!! Duurde bij mij ongeveer 4 dagen geloof ik..
Er hangen er nu 4 nog te rijpen. Paprika heeft een knop (al een week), kan niet wachten tot die uit komt!
En mijn tomatenplanten (die ik met de vorst al buiten had staan) hebben mega veel knoppen! En de tomatenplant die ik begin mei buiten heb gezet heeft pas 1 bloem en ziet er gelig uit >;)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 03:41

Ik heb ook mijn eerste aarbei op :9 heb een pot met planten die blijft aardig slak vrij. Moet nog ff stro halen morge voor de aardbeien in de vollegrond daar beginnen nu ook vruchten aan te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 13:27

Pfff heb geen grote slakken maar mini slakken (die eten mijn padden niet zo goed ) en die maken gaten in mijn aardbeien grr, de konijnen vinden ze nog lekker :)) (is vaak geen slijm en een mini gat , kan geen kwaad)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 14:21

Gister muntplant gered bij mijn ma uit de tuin ook vol slijm en aangevreten. Maar meegenomen en op hier op tafel gezet om hem op te lappen. Ouders zijn op vakantie en vlak daarvoor had mams bananen munt plant gekocht. Blijkbaar erg aantrekkelijk voor slakken, want de chocolade munt ernaast hadden ze wel met rust gelaten.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 18:56

Als goede katholiek mag ik ja niet vloeken maaaaaar, grrrr, **** ik heb vandaag potverdorie de eerste Kartoffelkäfer ( of te wel colorado kever) in mijn aardappels plus dat ik nog steeds niet achter ben wat mij in de box 5 van mijn 30 koolplantjes opvreed... nu dus knoflook, uien en nog wat ( ben ik even kwijt ) koken en dan wordt het strategische oorlogsvoering... }:)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:20

Mijn allereerste oogst!

Dikke krop andijvie, snijbiet, wat bladen spinazie en meiraapjes. Meegenomen naar mijn ouders en we gaan er dit weekend heerlijk van smikkelen.

Afbeelding

Ik had ook luis op mijn tuinbonen, vlug getopt en geen luis meer te zien. Jeej! Hopelijk blijft dat zo.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:18

Hey
Wat een leuk topic, ik zit nog niet lang op bokt, dus had ik het niet eerder gezien, maar wat leuk om foto's te zien van andere moestuinen!
Ik heb er zelf ook een, en het is wel fijn om aan iemand te kunnen vragen wat je moet doen als er iets fout is :P
Mijn moestuin(tje) is 16 vierkante meter, 4 bij 4. Ik heb er een hek omheen gezet aangezien we katten hebben, een hond, en veel konijnen in de buurt. Er staat redelijk veel in voor dit formaat:
Maïs, aardappelen, rode en blauwe bessen, frambozen, aardbijen, wortelen, tomaten, bonen, komkommer, aubergine en als laatste bloemkool. Dit is mijn eerste moestuin waar ik echt veel aandacht aan schenk (vorige moestuintjes waren een beetje... Euhm.... Verwaarloosd) dus ik had nooit durven hopen dat het zo goed zal gaan! Ik heb al kunnen genieten van de komkommer en aardbeien :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De tomaten hebben een zelfgemaakt dakje :o
En ja er staat bamboe achter de maïs en aardappelen, zo irritant die krijg je niet weg -O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 13:41

Zo een stuk plastic hangen hoef ik bij mij niet te doen. :=

Afbeelding
In de tent van net (perenbomen, aardbeien, braam, maggiplant, prei) en in de scooterband veldsla, rucola, kropsla en afrikaantje. In hangbakje kropsla, goudsbloem en kaaskruid. En in de bak bovenste rand erwten. Middelste rand een paar worteltjes en voor de rest moet ik nog even verzinnen. Onderste rand selderij. Onder insecten net de kolen (bloemkool, broccoli en rode kool).
Afbeelding
Randje zomerprei met een afrikaantje. 4 Rijen verschillende bieten en had netjes alles op 5 cm afstand gelegd, maar schijnbaar zijn wat zaadje van plekje verandert. >;)
Afbeelding
Tomatenplanten, 2 paprika planten en de andijvie ernaast.
Afbeelding
De bonen.

Het groeit allemaal heel goed. Moet eigenlijk nog 6 afrikaantjes een plekje geven. En heb bij de aardappels 2 plantjes die slap hangen. Zaai prei gaan we straks ook nog genoeg hebben nu kom dat goed uit aangezien prei iets is wat heel veel gegeten word hier thuis. :9

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 14:44

Hebben jullie tips tegen katten/konijnen die aardbeien komen opeten? :( Ik heb ze al verhoogd maar ze eten letterlijk alle vruchten op :( We gaan dinsdag een net kopen maar ben bang dat dat niet veel zal uithalen. Ook de koolrabi graven ze gewoon uit

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 14:44

WoW, ziet er echt goed uit!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 14:48

Laurievc schreef:
Hebben jullie tips tegen katten/konijnen die aardbeien komen opeten? :( Ik heb ze al verhoogd maar ze eten letterlijk alle vruchten op :( We gaan dinsdag een net kopen maar ben bang dat dat niet veel zal uithalen. Ook de koolrabi graven ze gewoon uit

Goed afdekken met net, maar dan ook met langs de grond balkjes of stenen en over boogjes heen leggen.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 19:47

In Flevoland vertelde een boerin me dat ze de tuinbonen voortaan (nu voor het tweede jaar successvol) al in oktober zet, zodat ze de winter (die toch niet heel koud wordt volgend haar) blijven staan en heel snel door kunnen ontwikkelen: geen last van luis meer! Ik vond het een brilliante tip, hou alleen zelf niet van tuinbonen.

Ik zit twee weken in het buitenland, net nu... |( . Toen ik uit de moestuin wegliep hoorde ik het gras omhoog schieten. En ik heb nog geen aardbei gehad :( . Maar die zie ik toch niet meer als ik terug kom, met al dat gras/onkruid ;(

Tjuu Marcella, wat ziet jouw moestuin er netjes uit. Zo ziet die van mij er nooit uit :D .

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 20:28

Hallo,

Ik lees hier al een tijdje mee. Er komen hier prachtige tuinen voorbij. :oo Met mijn balkon val ik hier een beetje buiten de boot, maar ik ben erachter gekomen dat ook op een klein oppervlak prima te tuinieren valt. Helaas is de oogst alleen niet fantastisch groot natuurlijk, want het is maar een balkonnetje van 6m2. Totdat we verhuizen naar een grotere woning met tuin zal ik het hier even mee moeten doen. De smaak heb ik in ieder geval te pakken. :j

Om even een beeld te krijgen van hoe zo'n moesbalkon van 6m2 eruit ziet... Hier wat foto's.

Afbeelding

Afbeelding

PEULTJES! Tja, de oogst is natuurlijk niet fantastisch, maar ik vind het erg leuk dat het me is gelukt een zaadje uit te laten groeien tot een volledige plant mét peultjes.

Afbeelding

Kommiekommer. :):) Ik verwacht er een flinke oogst van. :=

Afbeelding

Van de citroenmelisse en munt pluk ik regelmatig wat blaadjes voor in de thee. Hééérlijk. Verder heb ik nog bieslook, dille, tijm, rosemarijn, basilicum en peterselie.

Afbeelding

Ik heb twee aardbeienplantjes. Één van de planten is wat zielig (blad is aangevreten), die heb ik gered van schoonmoeders. Momenteel bloeit deze ook en krijgt deze aardbeien. Maar opnieuw, de oogst is niet fantastisch.

Afbeelding

Cherrytomaten. Past perfect bij de basilicum. :j

En zo heb ik nog meer plantjes een plek gegeven en dingetjes gezaaid, waaronder paprika, wat bloemsoorten, erwtjes, wortel, enzovoort.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 21:02

Deed het voorheen tussen de gewone planten thuis en dan ook maar kleine beetjes, want mijn ouders wilde niet meer. Dit is mijn eerste jaar mijn echte moestuin huren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 21:15

Adamootje wat lekker knusjes zo!

Had alweer een mooie oogst , 7 aardbeien voor mij en 2 met een gaatje voor de konijnen . Zijn overheerlijke aardbeietjes <3

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 21:51

WoW Marcella! Zo groot en netjes! Ooit krijg ik ook zo'n moestuin hoor :D ;)
En dat balkon moestuintje ziet er leuk uit, heb je zeker geen last van konijnen, katten en slakken he? ;)
Alleen zitten er niet een beetje veel tomaten aan de plant, ik heb ergens gelezen dat dat niet zo goed is om er zoveel aan te hebben, dief jij je tomatenplanten ook?

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 22:21

Volgens mij hoeven cherrytomaten niet gedieft te worden, dat heb ik wel eens gehoord in ieder geval.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 22:56

Ach ja ik heb het net opgezocht, bij cherry tomaten niet persé nodig, alleen als je ziet dat de bladeren geel worden, of de tomaten niet goed worden dan moet je dieven. Bij cherry tomaten is het niet zo erg als er veel aan hangen, als er maar niks mis mee is :D
Nou dan weet ik dat ook weer, ik heb ook cherry tomaten, en die dief ik gewoon altijd, en dat gaat goed.
Ik was een beetje overenthousiast :o

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 23:08

Wat leuk dat balkon! Kun je er nog zitten of heb je het helemaal gedoneerd aan de planten? :D