Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:17

Hebben jullie hier trouwens ook last van?

Als ik op een feestje ben waar bijvoorbeeld Tapas wordt gegeten kan ik daar een hele tijd voor staan om te twijfelen wat ik ga eten. Alles wat ook maar een béétje op vlees lijkt sla ik over. Of van een gek loempia'tje waar ik de inhoud niet van zie.

En vaak door allemaal verschillende mensen gemaakt, dus ongemakkelijk iedereen langs gaan of ze weten wat erin zit. Of de organisator aanmoedigen om al het eten 'voor te stellen'.

MarlindeRooz

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:22

Ik eet gewoon vooral chips, stokbrood enzo. En ik eet van te voren. Maar ik ben echt een zeur met eten. :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 11:28

De aardappelsoufflé:
Afbeelding
Schil de aardappelen, snijd ze in stukken en kook ze in ruim water met zout in 20 minuten gaar. Giet ze af, schenk de creme fraiche erbij, roer er 60 g boter door en stamp met een pureestamper tot een puree. Breng op smaak met peper, zout en nootmuskaat. Laat afkoelen.

Smelt de resterende 20 g boter in een steelpan en vet de ramekins met het bakkwastje hiermee dik in. Kwast de randen van onder naar boven, dit bevordert het rijzen van de soufflés. Bestuif ze met bloem en tik de overtollige bloem eruit.

Klop, als de puree is afgekoeld, 3 eiwitten met een mespunt zout zo stijf mogelijk. Gebruik hiervoor een klopper of een mixer. Zorg dat je kom droog, schoon en vetvrij is.

Verwarm de oven voor op 200 °C. Meng de gruyère en 2 eidooiers door de aardappelpuree. Roer een flinke schep van het eiwit erdoor om de puree wat losser te maken. Spatel voorzichtig de rest van het eiwit door de puree. Roer niet, want dan roer je alle lucht weer uit het eiwit.

Vul met een spatel de ramekins met het aardappelmengsel en strijk de bovenkant glad. Ga met je duim langs de rand van de ramekin en haal een randje van cm van het aardappelmengsel weg, zodat de rand het rijzen niet belemmert. Zet de ramekins in het midden van de hete oven en bak ze in 25 tot 30 minuten gaar. Open de oven tussentijds niet, want dan zakken de soufflés in. Serveer direct.

Ipv roomboter gebruik ik kokosolie en ipv creme fraiche werkt vervanger ook prima. Ik gebruik er wel eieren en kaas in, maar het zou zomaar kunnen dat aquafaba ook werkt, geen idee eigenlijk!

Met eten bij feestjes ben ik ook een lastige hoor :+
Ik kijk altijd of ik iets zie waar geen vlees in lijkt te zitten en vraag het dan nog maar even na voor de zekerheid, maar ik heb ook vaak genoeg alleen stokbrood en sla gegeten inderdaad :+

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:40

Zal later reageren op de reacties op mijn post, zit momenteel op een vliegveld op m'n telefoon en kan de database niet in om artikelen op te zoeken :)

Jammer dat de sfeer hier zo snel gekelderd is en dat men daardoor zich liever terugtrekt uit het topic. Misschien een leermoment voor iedereen die deelgenomen heeft aan die discussie, als we het over de argumenten niet eens kunnen zijn laten we dan op z'n minst accepteren en iets doen met de emoties die de toon van de discussie schijnbaar opwekt. Voor mij is de gouden regel dat ik alleen aan discussies deelneem als ik open sta om te leren van het standpunt van de ander, ook al ben ik het er oorspronkelijk niet mee eens. Denk je de onbreekbare moreel correcte waarheid bereikt te hebben met je voedingskeuzes, dan neem je dus automatisch geen deel meer aan een discussie maar ben je aan het (be)leren. Daar is in principe niets mis mee, kennis delen is juist belangrijk, maar het wordt een probleem als je op die wijze iets instapt wat voorheen een discussie was. Ik hoef bijvoorbeeld ook niet gemotiveerd te worden meer vegan te eten en zie het niet als een 'hogere' stap op de ladder naar bewust, leed-vrij, moreel verantwoord eten. Ook dát komt op mij belerend over, en bijna nog neerbuigender dan iemand die straight-up zegt dat ik fout bezig ben. Nu kan ik wel tegen een stootje :D Maar het is iets om je als vegan (of überhaupt als vegetariër tegenover vleeseters, etc) bewust van te zijn.

Anyhow, enorme post terwijl het uiteindelijk toch over het eten gaat: D Die aardappelsouffle klinkt super lekker! Hier in Glasgow (in mijn kringen) is vegan/vega zijn zo normaal dat als al het eten op een feestje al niet vegan is, de host vraagt of men op wil schrijven of het vegan/vega/gf/nut-free is. Kleine moeite en het maakt een groot verschil :)
Ik maal trouwens zelf vaak vegan tapas voor vrienden, zal als ik thuis ben een lijstje opzoeken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:41

Wat leuk Killiyenn, dat het in jouw omgeving zo normaal is om vega of vegan te eten en even aan te geven wat de ingrediënten zijn :)
Ik woon sinds kort in het buitengebied en merk dat hier veel minder makkelijk bijvoorbeeld biologisch vlees te krijgen is. En vegan producten al helemaal. Er wordt hier toch wel traditioneler gegeten.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:54

Bedankt voor je recept! Ik ga ze eens uitproberen. Is het alleen niet enorm lastig om aardappelpuree en stijve eiwitten te mengen, zonder alle lucht er uit te slaan? Ik vind het met een chocolademouse oid al lastig om mijn eiwitten niet plat te slaan :=

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:56

Ben echt jaloers op mensen die in een grote stad wonen omdat die vaak zo veel opties hebben om buiten de deur te eten haha. Hier is vega wel te doen (al zijn het vaak maar 1 of 2 opties), vegan hoef je echt niet te proberen. :')
Ik woon dan ook gewoon in een dorpje.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:16

Killyenn, dat is wel een goed idee zeg! Ik heb alles bij elkaar best veel 'alternatieve' eters in mijn omgeving zegmaar, oa coeliaki en notenallergie (en natuurlijk vega(n) ) dus dat is echt een super slim idee :) Heel vaak is iets toch 'per ongeluk' gewoon glutenvrij of vegan ofzo ook al sta je daar niet bij stil, en dat is dan erg leuk voor die ander *\o/*

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:31

Herkenbaar Mariett := Ik heb vooral moeite met mijn familie die op elke gelegenheid samen (dus vooral deze maand, want sinterklaas en kerst) weer even moet benadrukken dat vegetariërs gewoon dom zijn en een hype volgen, want vlees is toch zo lekker en niks mis mee? |o Vooral de manier waarop is heel vervelend. Maar voor tweede kerstdag ga ik zelf koken dus ben nog op zoek naar lekkere vega(n) recepten die iets 'specialer' zijn dan normaal :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:48

@Loolotte ergens in het begin van dit topic heb ik een recept gepost van knolselderijgebraad van Koken met Van Boven.
Dat heb ik vorig jaar met kerst als vegetarisch tegenwicht aan het vleesgerecht gemaakt. Viel ook bij de vleeseters goed in de smaak.
En het was ook echt een feestje om op tafel te zetten.
Het was niet vegan, ik weet zo uit m'n hoofd niet of het dat wel te maken is, daar ben ik niet zo in thuis.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:53

Leuk weer wat recepten!
Vanmiddag vegan pannenkoekjes gegeten, super lekker!
Binnenkort van plan om zelf boter te maken. De melk komt van koeien waarvan ik weet dat ze het echt goed hebben, zelf heb ik er dan geen problemen mee. Vooral het dierenleed (en milieu) is voor mij een drijfveer om veel beter op te gaan letten.
Helaas wel weinig tijd, en mealprep lijkt mij ook niet alles..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 16:05

Wat leuk zeg, je eigen boter maken! Gebeurt dat nog steeds zoals vroeger met een groot vat met een stok erin, de melk karnen?

Gaaf dat er in Glasgow toch zo veel vega gegeten wordt! Een leuke vakantiebestemming dus :D Lijkt me sowieso prachtig daar!

Loolotte, wat jammer dat je familie zo doet.. Leuk dat je tweede kerstdag zelf gaat koken. Eet de familie dan ook mee?
Ik zal ook nog eens een paar lekkere recepten opzoeken.
Het knolselderijgebraad klinkt ook nog steeds heerlijk! Nog niet aan toe gekomen maar dat ga ik binnenkort zeker proberen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:15

Ik weet nog niet wat de taakverdeling van ons kerstdiner gaat zijn dit jaar.
Maar ik denk dat wij of een voorgerecht of de borrelhapjes gaan verzorgen.
Ik vind zelfgemaakte guacemole met nacho's altijd wel erg lekker en ook geschikt voor de vegetariërs.
En olijventapenade en tomatentappenade is ook lekker op brood of toastjes.

Voorgerecht moet ik nog eens even over nadenken.
Heb al eens ragout van eekhoorntjesbrood gemaakt, met een broodje in de vorm van een eekhoorn erbij (had een koekjesuitsteekvormpje in de vorm van een eekhoorn gekregen en daarmee eekhoorntjes uit geroosterde boterhammen gestanst).

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:46

8nnemiek schreef:
Wat leuk zeg, je eigen boter maken! Gebeurt dat nog steeds zoals vroeger met een groot vat met een stok erin, de melk karnen?

Gaaf dat er in Glasgow toch zo veel vega gegeten wordt! Een leuke vakantiebestemming dus :D Lijkt me sowieso prachtig daar!

Loolotte, wat jammer dat je familie zo doet.. Leuk dat je tweede kerstdag zelf gaat koken. Eet de familie dan ook mee?
Ik zal ook nog eens een paar lekkere recepten opzoeken.
Het knolselderijgebraad klinkt ook nog steeds heerlijk! Nog niet aan toe gekomen maar dat ga ik binnenkort zeker proberen!

Boter kan je maken op twee manieren.
Ik doe het met rauwe melk en dan kan je schudden of mixen.
Je krijgt eerst een dikke substantie (slagroom) en als je verder mixt/schudt dan krijg je boter en karnemelk.
Dus net zoals vroeger door te roeren :)
Ik doe het lekker met de staafmixer denk ik, dat gaat net zo snel, haha.

Ik vind de app Questionmark zelf heel erg fijn, krijg je per product (dmv het scannen van de barcode) een overzicht over hoe dit product is voor het milieu, dierwelzijn en de mens.
Super handig dus!
Hierop zag ik ook dat het lastig is om goede roomboter te krijgen dus dacht ik: ik ga het zelf proberen te maken dan weet ik waar de melk vandaan komt!

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:01

Oeh, die knolselderijgebraad klinkt goed! Ik ga het even bekijken :) Tweede kerstdag kook ik alleen voor mijn moeder, vriend en ikzelf.
Klinkt interessant WillBokkers :j Hoe hebben ze dat 'beoordeeld'?

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:07

Loolotte schreef:
Oeh, die knolselderijgebraad klinkt goed! Ik ga het even bekijken :) Tweede kerstdag kook ik alleen voor mijn moeder, vriend en ikzelf.
Klinkt interessant WillBokkers :j Hoe hebben ze dat 'beoordeeld'?

Dit staat bij de app:

Objectief

Questionmark verzamelt objectieve en zoveel mogelijk kwantitatieve product- en duurzaamheidsinformatie.

Deze informatie is gebaseerd op mondiale en zo mogelijk wetenschappelijk geaccepteerde standaarden.

Van onderzoek naar score

Questionmark verwerkt deze informatie tot een score per product en zet deze in een 1-10 schaal per productcategorie.

In de eindscore wordt geen weging gemaakt, die kan je zelf toevoegen bij de instellingen. (Dit is een aparte zin voor als je de app niet kent, maar bij de app kan je zelf aangeven wat je belangrijk vindt. Ik heb dierenwelzijn hoog staan, dus heb ik een product met een 6 voor dierenwelzijn en een de rest allemaal een 8, en een ander product met een 8 voor dierenwelzijn en de rest allemaal een 6, zal degene met de 8 voor dierenwelzijn alsnog sneller bovenaan komen te staan)

Wil je meer weten over hoe we de scores precies berekenen, ga dan naar de website en lees over de methodiek.

Milieu
Met behulp van een levenscyclusanalyse (een methode om de totale milieubelasting te bepalen van een product gedurende de hele levenscyclus) meten we:

broeikasgassen
verlies van biodiversiteit
watergebruik
Voornaamste bron: EcoInvent database en geverifieerde informatie van producenten.

Mensenrechten
Onderzoek naar de risico's op:

Kinderarbeid
Discriminatie
Leefbaar loon
Gedwongen arbeid
Recht op organisatie en vakbeweging
Voornaamste bronnen: Social Hotspot Database, keurmerken en geverifieerde informatie van producenten

Dierenwelzijn
Onderzoek bij verschillende dierhouderij-systemen op:

Leefomstandigheden, huisvesting
Gezondheid
Lichamelijke ingrepen
Opfok
Welzijn van ouderdieren
Transport
Dodingsmethoden
De beoordeling van de verschillende dierhouderij-systemen wordt in dit onderzoek gedaan door 15 verschillende wetenschappers die in hun vakgebied met dierhouderijsystemen te maken hebben.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:09

Oe, die pestobroodjes van de vorige pagina zien er heel goed uit!

Ik heb vandaag een poging gedaan om bananenbrood te maken (recept uit The Green Happiness), maar hij is echt heel erg mislukt! :') Hij plakt en hij wordt niet mooi droog van binnen, hij is als een pudding in elkaar gezonken. Iemand die ook wel eens dit (of ander) bananenbrood heeft gemaakt? Ik heb netjes het recept opgevolgd, maar toch gaat er iets mis bij mij. :+

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:13

Het is pas mislukt als het niet lekker smaakt :)) Als je het recept het gevolgd ligt de fout waarschijnlijk bij de temperatuur van je oven, was die goed voorverwarmd, en heb je evt een oventhermometer dat je kunt checken of de aangegeven temperatuur ook echt de daadwerkelijke temperatuur is?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:18

Nou hij smaakt heerlijk, maar je eet pudding in plaats van cake. :') De substantie is een beetje gekkig dus. Ik heb nu in een laatste poging hem nogmaals in de oven gezet om te wachten of het vocht misschien wat verdampt...

Hij was wel goed voorverwarmd, misschien een handje blauwe bessen te veel gedaan? Dat zou ik me als enige kunnen bedenken (had 250 gram in mijn bakje in plaats van 200 gram), dat er daardoor te veel vocht is bijgekomen...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:20

Volgende keer een zakje bakpoeder erbij stoppen :P
Of wat meer havermout..... ;)

Ierland is ook zo fijn om vega(n) te eten, ik eet bijna nooit buiten de deur maar daar is het echt een feestje.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:29

India was ook héél ideaal om vega(n) te eten! Heel veel mensen zijn daar vanwege geloofsovertuiging vegetariër of veganist, en dat maakt het eten in een restaurant zo makkelijk daar! :)

Dus wie nog een leuke vakantiebestemming zoekt voor van de zomer! :P
Laatst bijgewerkt door Picassox op 09-12-16 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:29

Ik vind eten bij een vega(n) restaurant altijd zó leuk, dan heb je ineens zoveel keuze! Normaal kan je kiezen uit maximaal drie gerechten (meestal minder), maar bij een vega(n) restaurant kan je gewoon kiezen uit de hele kaart :)

Die knolselderij gebraad had ik trouwens ook opgeslagen, maar ik ben toch een beetje huiverig om hem te maken. De smaken lijken me zo 'heftig' allemaal. Of valt het wel mee? Kan je er 'veel' van eten of kan je beter héél veel mensen verzamelen om hem samen op te eten?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:37

Beloof me dat jullie niet té hard lachen...

Update: het bananenrood langer in de oven doen om het vocht eruit te krijgen is geen succes. :')

Afbeelding
Ik moest hier net zelf zo om lachen, dat ik dit graag even met jullie deel! :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:41

Loolotte schreef:
Herkenbaar Mariett := Ik heb vooral moeite met mijn familie die op elke gelegenheid samen (dus vooral deze maand, want sinterklaas en kerst) weer even moet benadrukken dat vegetariërs gewoon dom zijn en een hype volgen, want vlees is toch zo lekker en niks mis mee? |o Vooral de manier waarop is heel vervelend. Maar voor tweede kerstdag ga ik zelf koken dus ben nog op zoek naar lekkere vega(n) recepten die iets 'specialer' zijn dan normaal :j

Ik heb in oktober een keer 5 gangen vegan gekookt:

Voorafje: bruschetta. Heel makkelijk: rood uitje, tomaatjes, handje verse kruiden, knoflook, evt andere dingen in die stijl in de keukenmachine, beetje laten hakselen (niet te lang!), serveren op plakjes stokbrood en klaar.
Voorgerecht: Pompoen-wortel-gembersoep. Verhoudingen weer ik even niet meer maar kun je makkelijk googelen. Erg lekker winters soepje. Ik gaf er wat brood bij.
Hoofdgerecht: aardappeltjes met veganaise (ik had echt flink wat meer mosterd nodig dan in dit recept staat! Wel echt heerlijk), flatbreads met smeersels en spinazieburgers (Klik. Deze vielen wel een beetje uit elkaar.)
De smeersels: Klik (vrij heftige knoflooksmaak, erg lekker als je daarvan houdt natuurlijk) Klik (sterke erwtjessmaak, heel lekker fris ook) Klik (absolute favoriet, dit was echt heerlijk <3 )
Tussengerecht: Vegan kaasvlinders
Dessert: bananensplit met bananenijs: naar hoeveelheid bevroren bananen blenderen, je krijgt hiermee precies de consistentie van softijs en het is heerlijk. Doe terug in de vriezer als je er bolletjes van wilt scheppen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:46

Picassox schreef:
Beloof me dat jullie niet té hard lachen...

Update: het bananenrood langer in de oven doen om het vocht eruit te krijgen is geen succes. :')

[ Afbeelding ]
Ik moest hier net zelf zo om lachen, dat ik dit graag even met jullie deel! :')

Wow! Wat is er gebeurd? Is hij ontploft of ingezakt?
Hoe smaakt hij? :+