Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siamsmeesje

Re: Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:06

Mascarpone ben ik gek op, dus we gaan dan eens zoeken/uitproberen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:24

Ik sluit me bij julie ook eens aan,ik hoop vooral wat buik kwijt te raken die met ouder worden best gegroeid is.Mijn lunch en avond eten lukt nog wel alleen het ontbijt vind ik zo'n drama.Heb juist ook nog van de huisarts een preek gekregen dat ik echt wel moet ontbijten en dat een appel geen ontbijt is.

Bij mij is het een combinatie van weinig tijd en veel haast s'morgen ik ga dan gelijk in turbostand en eigenlijk geen trek.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:34

Hoi beatje, welkom!

Ik zit smorgens om kwart over 6 a half 7 al in de auto naar mijn werk, voor die tijd heb ik ook echt geen zin/tijd om te ontbijten. Ik haal portiebakjes griekse yoghurt bij de Lidl (4 stuks van 125 gram per verpakking) en kiep een eetlepel lijnzaad in een tupperware achtig doosje en ontbijt dan rond 8 uur op mijn werk. Is dat geen optie voor je? Of de avond van te voren al een eitje (of 2) koken en smorgens in je tas kiepen en meenemen?
Ik begin wel smorgens voor ik in de auto stap met een glas (lauwwarm, als het koud is buiten) water.

Voor mij werkt dit erg goed!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:24

Hoi allemaal, ik wil me ook even melden. /3 :wave:
Ik kamp al jaren met overgewicht en zit momenteel helaas op mijn hoogste gewicht ooit. Dit kan voor mij niet langer dus er moet echt iets gaan veranderen.

Sinds twee jaren ga ik met mijn man 3x per week joggen; in de jaren daarvoor deden we bitter weinig aan sport. Door dat joggen en overgewicht raakten mijn knieen echter overbelast. Ik weet dat joggen niet de beste sport voor de knieen is, maar na lang debateren en bespreken met de arts zijn we het er over eens dat we het toch daarmee gaan blijven proberen.
Er volgde een revalidatiepauze en nu zijn we sinds twee maanden weer gecontroleerd aan het opbouwen. Momenteel joggen we dus 3x per week zo'n 2,5 km. Als dit goed blijft gaan, mogen we in het voorjaar zoetjesaan weer gaan opbouwen. Ons streefdoel is 3x per week 5km. Dat deden we voordien ook, dus dat zou haalbaar moeten zijn.

Daarnaast doe ik 3-4x per week wat met mijn oude pony: rijden, wandelen, grondwerk,... en breng ik 3-4x per week de kinderen te voet naar school. Dat is heen en terug samen zo'n 4,5km stevige wandeling.
Ik denk dat het qua beweging, zeker met dit gewicht dus wel snor zit.

Mijn eigenlijke probleem zit dus niet in het gebrek aan beweging, maar in een ongezond eetpatroon. Dat weet ik al jaren en daar heb ik ook al meermaals, met wisselend succes, geprobeerd wat aan te doen. Wat voor mij zeker niet werkt zijn radicale veranderingen, omdat ik die niet volhoud. Ik ben op zoek naar een eetpatroon dat gezonder is, maar waarbij ik tegelijkertijd het gevoel heb dat ik dit een leven lang kan volhouden. De oplossing is dus om beetje bij beetje kleine veranderingen aan te brengen, dan lukt het beter.

Ik ben iemand die graag 's avonds op de bank snoept en dan ook graag in grote hoeveelheden. Dat is uiteraard funest en meer een gewoonte. Een tijd lang ging het goed door het snoep door gezonde alternatieven te vervangen. Momenteel lukt het me om helemaal niet te snoepen 's avonds. Dus ook daar ben ik op de goede weg. Als "beloning" gun ik mezelf dan overdag af en toe eens wat zoets.

De tweede stap die ik heb gezet is geen tweede portie meer te nemen bij de warme maaltijd. Kleinere hoeveelheden dus. Dat lijkt ook zo'n beetje te wennen.

Een nieuwe stap die ik nu ga zetten is het koolhydraatarm eten, en dan vooral 's avonds. Ik ben (nog?) niet bereid om mijn hele eetpatroon te gaan omgooien en ik wil ook gewoon met de rest van de familie kunnen mee eten. (Ik heb jonge kinderen, dus pasta wordt hier bijvoorbeeld regelmatig gegeten en dat wil ik ook graag gewoon kunnen mee eten. Al zou ik eens kunnen voorstellen om op volkoren pasta over te schakelen.) Bovendien koken we imo gewoon normaal. Niet bijzonder gezond of zo, maar wel met verse ingredienten, weinig vlees en veel groenten en fruit. Dat vind ik volkomen OK en wil ik ook zo houden en gewoon kleinere porties eten dus.

Maar ik heb er geen probleem mee om bijvoorbeeld 's avonds zwart brood te eten terwijl de rest van het gezin ander brood eet. Of om de maaltijd 's avonds met een paar walnoten af te sluiten, i.p.v. met een appel. Kortom, het is voor mij blijkbaar wel haalbaar om 's avonds koolhydraatarm te eten.

Ik heb jullie topic nu ontdekt en zou me graag aansluiten om ervaringen uit te wisselen, steun te krijgen en te geven bij het volhouden en receptideeen uit te wisselen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:47

Soesita voor jou is het dan misschien handiger om naar 1 of 2 koolhydraat momenten te gaan. Zo doe ik het zelf ook. Dat is gewoon wat overzichtelijker en simpeler in te passen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:32

ik neem vaak ook wat griekse yoghurt met wat nootjes, of een avocado

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:36

Soesita, is het dan niet juist makkelijker om overdag je eetpatroon aan te passen? Neem aan dat dan de kinderen op school zitten, dus die zien niet dat mama anders eet.
En zeker pasta is goed te vervangen in avondeten. Ik maak bijvoorbeeld gewoon lasagne zoals altijd alleen in plaats van lasagnebladen gebruik ik plakken courgette. Idem met spaghetti, sliertjes courgette even een paar minuutjes in kokend water en tadaaa kha spaghetti. Mijn vriend krijgt dan gewone spaghetti maar we hebben wel dezelfde saus erover. En ik heb niet eens een extra pan nodig, want ik kiep mijn courgettesliertjes gewoon aan het eind van de kooktijd van de spaghetti daarbij in de pan.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:50

Jennyj01 schreef:
Soesita voor jou is het dan misschien handiger om naar 1 of 2 koolhydraat momenten te gaan. Zo doe ik het zelf ook. Dat is gewoon wat overzichtelijker en simpeler in te passen.

Wat bedoel je juist? Ik eet nu s' morgens en 's middags gewoon. 's Avonds koolhydraat arm. Dat zijn dan toch 2 koolhydraat momenten? Of begrijp ik je verkeerd?

Sannanasje schreef:
Soesita, is het dan niet juist makkelijker om overdag je eetpatroon aan te passen? Neem aan dat dan de kinderen op school zitten, dus die zien niet dat mama anders eet.

Sannenasje, ik woon in Duitsland en hier wordt 's middags warm gegeten. 's Morgens en 's avonds boterhammen e.d. De kinderen eten warm op school en mijn man op het werk. Ik kook dus 's middags wat voor mezelf. En je hebt gelijk, dan is het eenvoudig om dat aangepast te doen. Ben ik ook van plan. Maar in het weekend kookt mijn man en doordeweeks eet ik daar doorgaans de restjes van of gebruik die als basis voor mijn warme maaltijd. En dat zou ik dan dus bijbehouden.
Je tip met de courgettesliertjes vind ik interessant, maar ik ben een beetje bang dat ik daarna nog honger ga hebben. :o

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:54

mijn ervaring is dat je als je echt amper koolhydraten eet, je lekkere trek en eetlust veel minder zijn, dat is voor mij de reden dat dit het enige dieet is dat werkt.

mijn porties zijn echt de helft zo groot en heb geen honger/trek meer

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:58

Hebben jullie ook dat je met weinig koolhydraten last van je spieren krijgt? Ik probeer een link te leggen maar ben er nog niet helemaal uit.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:05

Hoe bedoel je last van je spieren?
Want met kha moet je niet vergeten dat je lichaam een deel van zijn energie juist uit vet en eiwitten moet halen. Eet je onvoldoende eiwitten, dan gaat je lichaam inderdaad je spieren afbreken en kan je daar last van krijgen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:08

ja dat heb ik ook, kom de trap hier bijna niet op, heb echt minder kracht.

maar ja voor het goede doel.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:14

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:17

Daar heb ik dus geen moment last van gehad. Ik moet eerder oppassen dat ik niet te weinig zout binnen krijg en daardoor flauwtes heb.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:39

nientje78 schreef:
@Soesita; mss kun je je ook aanmelden op de facebook site van kha eten.
Daar komen ook veel en lekkere recepten voorbij.
https://www.facebook.com/groups/koolhydraatarm/

Dank je voor de tip, nientje78, maar ik ben niet op facebook. :Y)

Dat met die spieren vind ik anders wel weer interessant. Misschien ook een van de redenen dat ik niet voor volledig koolhydraatarm ga. Ik denk dat een gevarieerd voedingspatroon erg belangrijk is om gezond te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:40

Koolhydraten zijn in principe voeding voor je spieren, als je dus naast een kha dieet veel sport (wat sowieso niet aangeraden wordt) zal je enorm veel vetten en eiwitten binnen moeten krijgen om dat te compenseren.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:40

Ik moet zeggen dat ik ook nagenoeg nooit meer honger heb. Waar ik vroeger om half 11 a 11 uur al een knorbuik had voor de lunch (na nog een tussendoortje om half 10 a 10 uur) hoor ik nu regelmatig om half 2 mijn collega zeggen 'San, je moet wel eten he?'

Mbt spierpijn, ik heb dat de eerste week of 2 wel gehad, maar slik nu magnesium bij en heb er gelukkig geen last meer van. Soms alleen als ik te weinig drink

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:08

Soesita een koolhydraat moment/maaltijd per dag als je wil afvallen en twee om op gewicht te blijven. En voor de rest geen koolhydraten. Ook niet in tussendoortjes of als beloning. En dan niet 10 pannenkoeken voor de lunch :D . Zelf doe ik niet heel ingewikkeld met tellen of vervangers. Gewoon geen brood, aardappelen, pasta enz enz. Maar wel de groente en vlees/vis.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:23

Thanks voor jullie feedback! Ik denk dat ik dan toch ergens iets niet helemaal goed doe. Vetten probeer ik namelijk ook te mijden en mijn eiwitten haal ik uit soja producten en eieren maar wellicht dat dat niet goed is. Tegelijkertijd val ik nu nagenoeg niet af, terwijl ik voor mijn gevoel niet veel calorieën binnen krijg.

Wil iemand eens kijken naar mijn eetschema en daar op schieten?

ontbijt
450 ml. sojamelk
8 eetlepels havermout
1 appel
handje rozijnen
(maak ik pap van)

lunch:
2 gekookte eieren
of
500 ml kwark
of
maaltijdsalade

diner
maaltijdsalade
of
400 gram gekookte groenten soms met vegavlees soms ook niet.

Als ik een koekje of chocolaatje aangeboden krijg, kan ik dat helaas slecht afslaan en soms als ik echt zin heb eet ik een zakje m&m's of dropjes (liefst suikervrij).

Dit eet ik gemiddeld 2 weken. Als mijn vriend er is (die werkt offshore en is 2 weken op en 2 weken af) dan eet ik iets vaker ongezond in de zin van een keer een patatje of pizza of brood. En eet ik ook vrijwel dagelijks vlees. Pasta, rijst of aardappelen eten we vrijwel niet meer.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:34

Ohh, wat leuk dit!
Ik eet sinds kort ook KHA, door middel van het boek van Jasper Alblas.
Maar niet alles daaruit maak ik, ik probeer zelf ook wat dingen.
Ben nu in 3,5 week 3 kilo kwijt en voel me goed hierbij. In het weekend verwen ik mezelf nog wel een beetje, want wil het leuk houden voor mezelf :).

Ik vind het wel lastig om lekkere lunchgerechten te vinden. Maak regelmatig salades en omeltjes, maar dat verveelt soms ook. Heeft iemand tips voor een lunch die snel en gemakkelijk te maken is?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:52

Bij een zeer beperkt kha eetpatroon kun je idd last van je benen krijgen
Je kunt evt magmesium supplement innemen. Dat helpt meestal wel.

Ik slik het nu een paar dagen en ik merk een positief verschil.
(Ben heel even de exacte theorie achter het spieren verhaal bij kha kwijt.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:07

_Anneruth schreef:
Thanks voor jullie feedback! Ik denk dat ik dan toch ergens iets niet helemaal goed doe. Vetten probeer ik namelijk ook te mijden en mijn eiwitten haal ik uit soja producten en eieren maar wellicht dat dat niet goed is. Tegelijkertijd val ik nu nagenoeg niet af, terwijl ik voor mijn gevoel niet veel calorieën binnen krijg.

Wil iemand eens kijken naar mijn eetschema en daar op schieten?

ontbijt
450 ml. sojamelk
8 eetlepels havermout
1 appel
handje rozijnen
(maak ik pap van)

lunch:
2 gekookte eieren
of
500 ml kwark
of
maaltijdsalade

diner
maaltijdsalade
of
400 gram gekookte groenten soms met vegavlees soms ook niet.

Als ik een koekje of chocolaatje aangeboden krijg, kan ik dat helaas slecht afslaan en soms als ik echt zin heb eet ik een zakje m&m's of dropjes (liefst suikervrij).

Dit eet ik gemiddeld 2 weken. Als mijn vriend er is (die werkt offshore en is 2 weken op en 2 weken af) dan eet ik iets vaker ongezond in de zin van een keer een patatje of pizza of brood. En eet ik ook vrijwel dagelijks vlees. Pasta, rijst of aardappelen eten we vrijwel niet meer.

Wat ik zie is inderdaad een tekort aan vetten en eiwitten. Als je niet meer eiwit wilt nemen, kan je eens overwegen om wat meer vetten toe te voegen. En nee, dat hoeft geen klont roomboter te zijn als je dat niet wilt, maar voeg eens een dressing op oliebasis aan je salades toe, of een lekkere schep (zelfgemaakte) mayonaise.
Mijn diëtiste vertelde me toen ik begon met kha, dat de meest gemaakte fout bij afvallers is om te weinig te eten. Het idee is dat je dan meer vet verbrandt, maar in werkelijkheid gaat een lichaam dan in spaarstand en houdt alles vast wat binnenkomt.

Zelf tel ik absoluut geen calorieën. Dat blijkt voor mij bij kha namelijk te verwarrend te worden. Ik wil genoeg energie binnen krijgen bij een max van 60 gram kh. Ja, dat is meer dan de meesten eten, maar doordat ik kha eet om mijn diabetes te controleren kan ik dus niet zo heel strak gaan helaas.
Ik eet dus alleen nog volle producten (energie uit vet), roomboter en kook veel met olie. Light komt hier ook niet meer binnen. Bovendien lees ik alle etiketten, want de ervaring heeft helaas geleerd dat veel producten nog wel eens ongevraagd "verbeterd" worden. En dat betekent dat de receptuur veranderd is en er vaak meer kh zijn toegevoegd, waardoor ik het dus voortaan maar laat staan. Mede daardoor maak ik een hoop zelf en komen veel kant en klare producten, zakjes en pakjes hier dus niet meer binnen.
Mijn grens ligt op 5 gram kh/100 gram product. Het is namelijk niet altijd te vermijden, en zo kan ik het nog redelijk controleren.

En ach, een koekje doe ik ook wel op z'n tijd hoor :)
Maar dat trek ik dan wel weer af van de 60 gram kh die ik mag per dag. Dan neem ik bij het avondeten een aardappel minder. Ja, fout voor sommigen, maar ik verdeel die 60 gram kh over ochtend en avond op de meeste dagen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:23

Ik neem voor ontbijt ook nog wel eens een zelfgebakken koekje van amandelmeel, zoetstof, boter en paar pecannootjes.

Wat ik fysiek wel een voordeel vind is dat ik geen/minder vocht vasthou.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:57

Dank je Siamsmeesje voor je uitgebreide reactie. Ik kan daar zeker iets mee. Meer tips zijn overigens ook zeer welkom!

Klinkt goed, dat koekje Fokfanaat!

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:41

Graag gedaan _Anneruth.

Heb je daar een recept van Fokfanaat? Want zo'n koekje kan wel eens praktisch zijn als ik weinig tijd heb 's ochtends.