Amber Albarda, gezond eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:07

hoeft niet eens gekookt te zijn :) gewoon stokjes open snijden, in de bourbon of wodka wegzetten en een paar weken laten staan, af en toe schudden en klaar :D

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:10

Ooh maar is het dan wel geschikt voor gebak voor kinderen? Niet dat dat ene drupje nou iets uit maakt. Maar ik las laatst dat alcohol helemaal niet zo snel verdampt als wij vaak denken. Weet zo de tijden niet meer maar het duurde vrij lang.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:11

Ja ik denk dat ik dat ook voor de langetermijn kookplannen ga doen :j maar voor morgen dus maar een gewoon vanillestokje gebruiken :Y)

Maar je gebruikt meestal 1 theelepel op een heel recept. Kan me niet indenken dat dat schadelijk kan zijn voor kinderen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:16

als je koekjes bakt zul je het er wel uitgebakken hebben denk ik, zitten al gauw op 180 graden voor minimaal 10 minuten.

edit, ruik gewoon eens aan het flesje, dan weet je genoeg ;) staat er trouwens vaak wel op, als er een alcohol % op staat is het niet gekookt,

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:35

Hahah dan weet ik genoeg, is niet gekookt. Stinkt echt naar alcohol :=
Stom zeg, had ik zelf ook wel kunnen bedenken. Maar ach, ging er altijd vanuit dat het gekookt was. :+

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:59

Nou ik heb net de pindakaaskoekjes uit Ambers 1e kookboek in de oven geschoven. Ben heel benieuwd! Het beslag smaakt in elk geval al prima :9 :)) Heb het uiteindelijk met een vanillestokje ipv extract gedaan. En ipv dubbelkoolzure soda, bakpoeder gebruikt. Nu maar hopen dat ze echt zo lekker smaken als Amber beweert :Y)

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:04

Eliine schreef:
Nou ik heb net de pindakaaskoekjes uit Ambers 1e kookboek in de oven geschoven. Ben heel benieuwd! Het beslag smaakt in elk geval al prima :9 :)) Heb het uiteindelijk met een vanillestokje ipv extract gedaan. En ipv dubbelkoolzure soda, bakpoeder gebruikt. Nu maar hopen dat ze echt zo lekker smaken als Amber beweert :Y)

Ik heb ze van de week ook gemaakt, alleen was ik de agavesiroop vergeten. Dus wat ahornsiroop, honing en palmsuiker toegevoegd, maar te weinig denk ik. Ik vond ze erg machtig, hopelijk lukken die van jou beter.
Ik had trouwens vanille Bourbon gebruikt ipv extract..

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:06

Nou ik denk ook wel dat het machtige koekjes zijn :j als je bedenkt dat er een halve pot pindakaas en een banaan doorheen zit :')

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:22

Vanille extract kan je bij de Dille&Kamille kopen.
Die pindakaaskoekjes lijken me ook lekker heb ze alleen nog nooit gemaakt. Laat je het weten als het de moete is?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:33

Nou ik vind ze best lekker! Had ze ietsje te lang in de oven gehad dus de onderkant is wat donker geworden en dat proef je natuurlijk. Maar verder zijn ze wat mij betreft geslaagd! Je moet er alleen niet teveel eten denk ik :)) Volgens mij is het een aardig caloriebommetje met al die pindakaas. Maargoed de ingredienten zijn allemaal verantwoord natuurlijk.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:40

Het is ook niet de bedoeling om 10 koekjes per dag te eten, ook al zijn ze nog zo verantwoord hahah! Volgens mij red je dat ook niet, tenzij je het avond eten over slaat ofzo :')

Iemand het nieuwe boek al in huis? Wij hebben de ontbijtkoek vandaag geprobeerd en die is echt super lekker! :))

Ook erg machtig maar dat is ook logisch, er zit zoveel goed spul in. Standaard koekjes zijn van tarwe bloem met suiker en een beetje boter, daar zit qua voedingsstoffen niks in dus kun je er zo een aantal van weg eten. Plus van de suiker krijg je juist meer honger.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:44

Ja ik heb er nu 2 op en heb gelijk een verzadigd gevoel. Duidelijk verschil in ingrediënten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:19

Ik heb het boek alleen nog geen tijd om te lezen. Vanavond en dan morgen boodschappen doen!

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:24

ik heb de zoete aardappel fritatta net gemaakt! hij was erg lekker!

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:31

Ik heb t boek ook net binnen, ben helemaal enthousiast. Heb m nog niet uitgebreid door gelezen maar volgens mij staan er veel bruikbare recepten in!

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:19

Ja, ik heb de boeken binnen!!! Oké, nu weer verder lezen. *D

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:14

Zo, ik heb mijn kasten opgeschoond, deze veranderingen heb ik gemaakt.

In huis nu om brood te bakken en pudding enzo te maken,

Volkorenmeel
Speltmeel volkoren
Boekweitmeel
Zilvervliesrijst
Korstmeel om zelf bladerdeeg te maken (voor af en toe)
Pastameel om zelf pasta te maken (met veel tomaten en groenten)
Biologische griesmeel.
Vanillestokjes voor aroma.
Agavesiroop voor in thee
Melasse siroop voor euh weetnogniet *\o/*
Cocosolie in emmers van 2500 gram, twee stuks.
Biologische gierst
Gerstevlokken
Lijnzaad
Amandelen
Biologische pinda's
Mais om popcorn te maken.

Bij de tuinen zijn nu alle producten zoals agavesiroop en cocosolie tweede halve prijs en niet over de datum.
Vandaag ook biologische tuinaarde gekocht om te gaan moestuinieren in bakken.
Morgen verder met het ontwerpen van mijn tuin en vanavond twee volkorenbroden gebakken en een dikke worteltaart. *\o/*
Als klap op de vuurpijl was er vanmorgen een kilo af. *\o/* *\o/* *\o/*

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 08:24

Melasse siroop is toch niet gezond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 09:02

Goed bezig

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 15:17

Esther_ schreef:

Gezonder dan witte suiker

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:25

lisa_pluisje schreef:
Esther_ schreef:

Gezonder dan witte suiker

ja maar even makkelijk te vervangen door agavesiroop :) en die is echt veel gezonder. Maar verder aardig ingeslagen dus :D

De pindakaaskoekjes zijn er hier met smaak in gegaan, moet alweer nieuwe bakken :P

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:31

ik heb van de week een chocolade cake/taart gebakken. lekker ! :9 en het vult mega.
van bittere chocolade, amandelmeel , kokosmelk en eieren.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:29

Blijven opletten, heb ook agavesiroop in huis gehaald, maar dat was het qua zoetkracht toch niet helemaal in de thee.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:40

Ja dat zag ik daarom schreef ik het ook als optie ;) had wel opgelet hoor. Maargoed het is natuurlijk ook persoonlijk hoe zoet je iets wilt hebben, voor mij voldoet agave prima in elk geval. En zeker door dingen heen is het een beter alternatief dan melasse die o.a. een stuk hogere suikerpiek geeft.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:00

Ik heb net ook het nieuwe boek gekocht, kreeg er nog mooi een boekenweekgeschenk bij, dus dat was twee in een :D

Ik heb het net even snel door zitten lezen en wat staan er weer lekkere dingen in dit boek zeg!
Het is allemaal ook wat eenvoudiger dan in haar eerdere kookboek heb ik het idee, wat meer kleine hapjes ook.
Ik kan eerlijk gezegd niet wachten tot morgen want dan ga ik meteen iets uitproberen, ik weet alleen nog niet wat :))
Van de week ga ik sowieso de falaffelburgers maken, watn die vind ik er erg smakelijk uitzien :9