De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:42

Sorry loulou, deze ligt al een tijdje bij ons in de kelder, maar ik durfde hem niet te laten zien. :o

Afbeelding

En een overzichtje van de oogst.

Afbeelding

Om te zien vind ik ze heel mooi, maar de kleine courgettes zijn inderdaad lekkerder om te eten. Goed idee om deze te gebruiken om zaad uit te halen, hoewel ik denk dat ik dan voldoende heb om het hele forum van courgettezaad te voorzien. :')

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:25

nou dat is ook niet eerlijk zeg |(

:D :D

wat een joekels die van jou. je hebt zowiezo een andere soort, want die van mij hebben helemaal geen strepen.

bij mij beginnen de pompoenen nu ook te groeien, ben benieuwd of dat ook een leuke oogst wordt. :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:26

iemand trouwens een tip voor lekkere tomaten. die tomaten die ik nu heb zijn helemaal niet lekker om zo te eten, veel te melig.

aikon

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:31

Chutney van maken? Is erg lekker, ben allen mijn (oma's) recept kwijt :(

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:17

Grote courgettes zie ik voorbij komen...ook een met bloem,ga je die bloem vullen? :9

Loulou wat voor tomaten heb je?Scheeld per ras...chutney :9

Dribbel....leukleukleuk die vergeten groenten.

Aikon :wave: welkom...uitgebreide tuin +:)+

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:01

Tinky12 schreef:
Grote courgettes zie ik voorbij komen...ook een met bloem,ga je die bloem vullen? :9

Deze bloem lijkt me niet zo lekker meer, maar ik zou dat wel graag nog eens willen doen en ik heb nog bloemen genoeg. Heb jij een lekker recept toevallig? O:)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:59

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:10

goeroe schreef:
Sorry loulou, deze ligt al een tijdje bij ons in de kelder, maar ik durfde hem niet te laten zien. :o

[ Afbeelding ]

En een overzichtje van de oogst.

[ Afbeelding ]

Om te zien vind ik ze heel mooi, maar de kleine courgettes zijn inderdaad lekkerder om te eten. Goed idee om deze te gebruiken om zaad uit te halen, hoewel ik denk dat ik dan voldoende heb om het hele forum van courgettezaad te voorzien. :')

Goeroe,

Als je dat wilt, kan je de zaden voor mij eruit halen en opsturen, betaal ik de verzendkosten uiteraard.
Kan ik daar mee experimenteren en ben jij weer van wat zaden af haha

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:17

Vrijdag heb ik mijn eerste twee courgettes geoogst en ze in een fritatta met feta en pasta verwerkt. Yam!!! Was zo goed gelukt!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:47

:9 Me luuuuv fritata :Y) :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:49

Dat klinkt erg goed Rytir!

Cindeeh schreef:
Als je dat wilt, kan je de zaden voor mij eruit halen en opsturen, betaal ik de verzendkosten uiteraard.

Ja natuurlijk, dat vind ik leuk. Zijn er meer liefhebbers voor? Stuur me dan alvast even een PB met je adres, dan zal ik binnenkort een envelopje voor je klaarmaken. Misschien kunnen we volgend jaar een wedstrijd houden wie de grootste kweekt. :') Wie heeft tips om de zaden zo goed mogelijk te behandelen zodat dat de kans dat ze het volgend jaar nog doen het grootst is?

Edit: Voor de pompoenzaden geldt trouwens hetzelfde. Daar gaat binnenkort de eerste van in de soep, dus daar kan ik dan ook de zaden uit halen.
Laatst bijgewerkt door goeroe op 28-08-12 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:55

Ow dat ziet er super lekker uit zeg, heerlijk courgettes. Ik heb de tuin vol pompoenen staan, heerlijk.
Venkel nog en suikermais en 2 rode kolen.
Voor de winter vast boerenkool en andijvie.
De aardappels, uien, boontjes, sla en augurken zijn al geoogst

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 12:58

goeroe schreef:

Cindeeh schreef:

Ja natuurlijk, dat vind ik leuk. Zijn er meer liefhebbers voor? Stuur me dan alvast even een PB met je adres, dan zal ik binnenkort een envelopje voor je klaarmaken. Misschien kunnen we volgend jaar een wedstrijd houden wie de grootste kweekt. :') Wie heeft tips om de zaden zo goed mogelijk te behandelen zodat dat de kans dat ze het volgend jaar nog doen het grootst is?

Edit: Voor de pompoenzaden geldt trouwens hetzelfde. Daar gaat binnenkort de eerste van in de soep, dus daar kan ik dan ook de zaden uit halen.

Ja leuk!

Ik heb dan wel rucola om te ruilen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:16

Ik wil ook wel zaden van de courgette en de pompoen :j

Ik heb overigens wel (voor de sier) turkse mutsen staan (kalebassen), als iemand daar zaadjes van wil kan ik ze ook opsturen. Ze staan erg mooi als decoratie, ik geef ze altijd cadeau als we gaan eten bij vrienden of familie bijvoorbeeld :)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:18

Oehh die kalebassen vind ik altijd wel leuk.. Dus daar heb ik wel interesse in Ffortuna :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:20

Leuk! Ik ga er sowieso eentje bewaren om de zaden uit te halen dus dan stuur ik ze naar je op.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:22

Super! Dankje :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:50

goeroe schreef:

Wie heeft tips om de zaden zo goed mogelijk te behandelen zodat dat de kans dat ze het volgend jaar nog doen het grootst is?

Ik bewaar mijn tomaatzaadjes altijd als volgt....

-Eerst uit de tomaat op een keukenrol
-even wat laten drogen,dan kun je eenvoudig het beschermvliesje verwijderen door hard te wrijven met je vinger over keukenrol.Je perst als het ware het zaadje uit het vliesje.
-Goed laten drogen
-In een potje met een stukje droog keukenrol of ander absorberend materiaal(kleine zakjes die bij veel producten zitten met silicagel/korrels)
-donker en vocht-vorstvrij bewaren.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:58

goeroe schreef:

Cindeeh schreef:

Ik zou ook heel graag zaad willen hebben, alleen de ellende is dat bij ons geen vrucht gevormd wordt. be benieuwd wat ik fout doe.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:43

Ik zou met alle liefde willen ruilen! Maar bij mij staat voor het eerst dit jaar uberhaupt wat in de tuin dus ik heb nog niets haha. Ik betaal wel gewoond de verzendkosten. :-)

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:39

*\o/* lekker tomatensoepje gegeten van tomaatjes uit eigen tuin. Vanmorgen geoogst, vanavond in de soep. Heerlijk!
Mijn minikomkommer woekert over mijn hele tuintje, maar heb wel dagelijks heerlijke snack komkommers.
De rest is nu uit de tuin. NIet veel opbrengst, maar goed, ik begin ook nog maar net dit jaar. Volgend jaar meer biet en na inzaaien netten spannen, want d ekatten hebben veel vernield, en de slakken ook.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:54

Klinkt misschien heel stom maar ik heb nu al zin in het volgende 'moestuinjaar' :D . Ik ben eigenlijk dit jaar veel te laat begonnen maar als ik zie hoe leuk het is om te eten uit eigen tuin: volgend jaar doe ik het anders :j

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:11

Ook ik heb dit jaar wederom dingen gedaan waarvan ik denk "Volgend jaar anders, beter". Maar goed, desondanks toch een paar keer uit eigen tuin kunnen eten, tomaatjes doen het goed moeten alleen nog even rood worden (in het kader "volgend jaar anders, beter" komen er andere tomaatjes, dit is een soort die pas erg laat rijp is) en vanavond lekker worteltjes uit eigen tuin!

Goeroe, ik heb je een pb-tje gestuurd!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:19

Ik heb ook enorm veel zin in de moestuin voor volgend jaar...ik vrees alleen dat het uiteindelijk nog wel een jaar gaat duren voordat alles echt goed staat.Er is gewoon nog veelsteveel werk te verrichten -O-

Wel al plekje uitgezocht voor aardappeltjes...tomaatje komen er natuurlijk ook en zal hier-en daar wat bedjes groente proberen neer te zetten.

De tuin rondom het huis moet namelijk ook nog worden aangepakt en aangezien die van redelijk formaat is moet die eerst :P Gaat een hoop werk schelen als die klaar is,moet zeggen dat ik daar ook enorm zin in heb hoor :j
Mocht iemand nog interesse hebben...ik heb nog haagconiferen in 2 kleuren.Zijn ongeveer 1,5m hoog en er moet nog meer uit de tuin :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:25

Mijn tomatenplant heeft........

*tromgeroffel*

één tomaten.......

^)