Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:32

Heeft iemand wel eens een salade gemaakt met rauwe andijvie? Ik was gisteren stamppot aan het maken en toen moest ik eraan denken :') Je kan dat natuurlijk ook rauw eten! Iemand wel eens gedaan? Lijkt me wel eens een leuke afwisseling van de sla.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:35

Ik heb weleens rauwe spinazie gebruikt voor een salade, maar nog nooit andijvie. Denk dat het best lekker is.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:42

_Malu_ schreef:
Als je toch brood wilt eten kun je het best voor biologisch (spelt) zuurdesembrood gaan. Hier is niks aan toegevoegd. En het is goed vullend brood, niet brood dat vol lucht en suiker zit zoals bij de AH.

Dankje wel!
Ik ga deze week eens naar onze biologische natuurwinkel.. ben benieuwd

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:50

Ik maak regelmatig salade met rauwe andijvie, wel fijngesneden.
recept: 1/2 bakje champignons, 50 gr ontbijtspek (bio) fijngesneden andijvie, 50 gram tomaat of cherry tomaatjes, 100 gram gerookte kip (bio) en 1 eetlepel geroosterde pijnboompitten. De pijnboompitten en champignons en ontbijtspek bakken en af laten koelen. Daarna alles door elkaar mengen :9
Ik eet kh-arm vandaar de ontbijtspek, is volgens sommigen misschien niet erg gezond :D

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:52

Shoarma met andijvie is ook erg lekker maar biologische shoarma is wel lastig te vinden.
Het is echter wel een makkelijke 'meeneem' salade :j

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:55

Maar dan vraag ik me af, als je speltbrood (of welk brood dan ook) koopt. Bij de bio winkel hier bijv. bakken ze het niet zelf, zou daar dan niet het een en ander aan toegevoegd worden om het langer houdbaar te maken?

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:01

Ja dat vraag ik me ook af.. misschien probeer ik het zelf wel te bakken!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:11

Thanks voor de recepten Miryamk :D

Toess: dat kun je zien op het etiketje :)

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:14

Op mijn brood van de bakker zit geen etiketje :+
Maar zal van de week eens bij de bio winkel kijken!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:28

Oh, ik koop brood bij de supermarkt of de biowinkel, vandaar :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:50

Ik haal het bij de bakker

Rauwe andijvie is erg lekker! Als ik neen xtje shoarma eet (kipshoarma) dan doe ik er altijd heel veel rauwe andijvie bij...lekkerrr....En van de rest maak ik of rauwe andijvie stampot of andijvie salade (voor de volgende dag dus)

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:20

Voor diegene die sojamelk te calorierijk vinden: er bestaat ook de 'rode' alprosoja, deze bevat geen suikers en bevat dus ook minder Kcal.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:52

Maar sojamelk vermijden vanwege calorieën? Wat win je daarmee dan? Een glas van 200ml is dan iets van 80calorieen? Oké je moet geen pak leegdrinken per dag, maar een glas, of een kommetje s morgens met je muesli kan best. Denk dat er veel meer andere dingen zijn die je beter kan vermijden, wil je laag in je calorie-inname zitten. Maar dan nog, alleen naar calorieën kijken is eenzijdig kijken, de losse informatie is veel belangrijker.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:23

Bij ons in de biowinkel zit er een zak om het brood met het EKO merk en er staat op dat er niks aan toegevoegd is. Je kunt het natuurlijk altijd even navragen bij de winkel.

Ik zit nu aan twee sneetjes spelt/rogge zuurdesembrood met biologische pindakaas, amandelschaafsel en wat sla... erg lekker en voedzaam.. heb nu 1 sneetje op en zit al bijna vol, terwijl ik van AH brood er minstens 4 moet eten.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:31

Dat heb ik dus ook!! Ik kan brood blijven eten, blijf gewoon honger houden!
ik ga deze week naar de stad en dan eens binnen kijken bij de bio-natuurwinkel.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:32

Is dat trouwens niet ontzettend zuur brood? Ik heb dat wel eens gehoord.. Proef je heel veel verschil?

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:38

Dat je honger blijft houden van brood komt omdat er teveel suiker inzit. Je bloedsuikerspiegel schiet dan erg omhoog en daarna weer keihard naar beneden met als resultaat dat je weer honger hebt.

Het smaakt wat voller, maar niet heel zuur ofzo...

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:07

Ja en die rode sojamelk is nog niet te drinken ook niet! ik pak ook liever wat meer Kcal en dat ik ervan geniet, dan dat ik iets 'lights' drink.
dat speltbrood wil ik ook eens gaan proberen. in de supermarkt in belgie heb je sojabrood ook daar ga ik eens even kijken wat er in zit.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:39

Ik had vanmiddag trek in marsepein....en aangezien het nog lang geen sinterklaas is en marsepein uit de winkel bomvol suiker en kleurstoffen zit, heb ik besloten om het zelf te maken :D Na wat gezoek op internet vond ik een recept dat mij redelijk gezond lijkt (bevat geen geraffineerde suiker, en amandelmeel bevat gezonde vetten en is geen aanslag op je bloedsuikerspiegel). Als variatie heb ik er wat kokosrasp bijgedaan, omdat ik gek ben op kokos.

Recept voor ongeveer 20 kleine balletjes

80 gram amandelmeel
1 flinke eetlepel biologische honing
2 theelepels water
1/2 theelepel citroensap
2 el kokosrasp

Meng de amandelmeel, honing, water en citroensap in een kommetje en roer dit goed door. Het meel moet een beetje kleverig zijn, als het te droog is kun je er nog wat water en honing bij doen.

Vervolgens maak je balletjes zo groot als een soepballetje ( of groter, maar dan kun je er minder maken en deze vallen sneller uit elkaar)

Als je een stevig balletje hebt rol je deze nog even door de kokosrasp. (je zou ook rauwe cacaopoeder kunnen gebruiken)

Ten slotte laat je de marsepein een half uurtje in de koelkast opstijven.

enjoy!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:57

Miryamk schreef:
Shoarma met andijvie is ook erg lekker maar biologische shoarma is wel lastig te vinden.
Het is echter wel een makkelijke 'meeneem' salade :j

Ik maak shoarma meestal zelf. Vlees in reepjes snijden en dan wat (niet-biologische...) kruidenmix eroverheen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:01

Ik heb vanavond ook wel iets lekkers :D Paprika's gevuld met rundergehakt en wokgroenten, en een zelfgemaakt sausje van magere yoghurt met verse knoflook, peper, zout en dille :D Uit de oven! Alleen nog wel een (afbak)focacciabrood erbij, die stamt nog van voor mijn speltperiode, en moet ook een keer op. :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:23

Klinkt lekker die paprikas....ik maakte wel eens gevulde tomaatjes met gehakt, rozemarijn, pijnboompitjes, rijst, kaas en gefruit uitje en peper en zout

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:36

Zometeen bij radar stuk over voeding en dat veel mensen niet weten wat er in de voeding zit...

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:01

Hier maken we vaak gevulde courgette

Gevulde courgette 2 personen
Ingrediënten:
2 Courgettes
1 Paprika
1 Ui
1 teentje knoflook
Cupje/scheutje koffiemelk
200 gram gehakt
½ tl Italiaanse kruiden en paprikapoeder
1 el tomatenketchup
Geraspte kaas
1 pakje Heinz tomatofrito
Rijst

Bereiding:
Ui, paprika en knoflook fijnsnijden en vervolgens even roerbakken.
Gehakt kruiden met de Italiaanse kruiden, paprikapoeder, peper zout, koffiemelk, tomatenketchup
Courgette uithollen en dan 8 a 10 min voorkoken in bouillon (1 liter, 2 tl bouillon).
Het gehakt mengen met de groentes en vervolgens dit mengsel verdelen over de courgettes.
Ten slotte nog wat geraspte kaas erover strooien.
25 min in de oven op 180 graden

Het maken van het tomatensausje: Pakje Heinz tomatofrito opwarmen en eventueel wat Italiaanse kruiden toevoegen.

Rijst koken volgens de gebruiksaanwijzing. Je kunt natuurlijk ook quinoa gebruiken

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:27

Ik bak in kokosolie,en je proeft geen kokos.Kokos olie is ontstekings remmend.