Taarten decoreren XV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:15

Ik heb ze toch maar niet in een bloempot gedaan (ze waren best vies). Toch weer even wennen aan het bakken, cake is toch iets lastiger dan ik dacht. Mja, smaakt vast goed :)

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:57

Het resultaat van de workshop royal icing, basis

Afbeelding
Afbeelding

erg leuk om te doen!
zaterdag op kraam visite bij mijn nichtje en ik heb al inspiratie op gedaan :)

Kinke

Re: Taarten decoreren XV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:13

Leuk Diana Mabel!
ik zie allemaal spuittechnieken die je bij de Wilton cursussen ook leert :)
Bij die vlinders moet je dan ook nog een lijfje spuiten?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:15

Kinke schreef:
Dan zou ik inderdaad een nieuw airbrush apparaat aanschaffen. Er is wel eetbare verf voor :)

De compressor kan je volgens mij wel gewoon gebruiken, maar je moet wel een nieuw pistool halen. Hoewel je bepaalde bestaande pistooltjes ook voldoende schoon kan maken om voor consumptie te gaan gebruiken.
Ik moet nog op zoek naar een compressor, hubbie heeft nog een paar (nieuwe) pistooltjes liggn die ik kan gebruiken.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:22

Kinke schreef:
Dan zou ik inderdaad een nieuw airbrush apparaat aanschaffen. Er is wel eetbare verf voor :)

Beetje dure aanschaf voor iets waar ik geen handigheid in heb _O-
Dus nee, geen Airbrush voor mij :))

NadineK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:15

Diana_Mabel : Best heel netjes gelukt toch :D! Waar heb je cursus gedaan?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:16

oeh, nou baal ik helemaal dat de cursus al vol zat!
mayo, is het ondanks je off-day nog gelukt?

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 23:09

In de agenda staan nog meer workshops gepland voor royal icing.
Het was bij Lies Cakeshop in Houten.
We hebben veel geoefend en als het lukt hebben we het op dat vierkante bord gespoten dus dat zijn wel de beste pogingen :)
het was echt heel leuk maar best moeilijk toch wel.

de lijfjes moet ik nog spuiten inderdaad, het moet 2 dagen drogen en zo lang duurde de workshop niet _O-

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 00:12

Mooie nette icing hoor!

Ik heb net ook weer een taartje gemaakt, maar helemaal mislukt.. :n

Mijn idee was een lichtroze (oudroze) basis, daar bovenop een madeliefje die even groot was als de taart zelf en daar op een lieveheersbeestje. Maar alles ging mis: botercreme op zich wel goed gelukt, maar te groffe suiker gebruikt en deze loste niet op. Verder weer eens teveel kleurstof gebruikt en wilde niet meer marsepein gebruiken om er doorheen te mengen. Ben ook niet zo'n fan van de witte kleurstof.. Goed, felroze dan maar. Wil ik de taart bekleden, natuurlijk scheurt de marsepein aan alle kanten, kan er ook nog wel bij. Als nood maar blaadjes erop geplakt. Verder had ik de blaadjes van de bloemen al gemaakt en laten drogen maar deze waren door de vorm onmogelijk om te rangschikken dus die braken allemaal af. Goed, geen bloem dan maar. Lieveheersbeestje bleek uiteindelijk veel te groot en realiseerde me later pas dat het handiger was geweest als ik eerst de zwarte marsepein erop had gelegd.

Resultaat: Lelijke onafgewerkte taart met kleuren waar mijn moeder totaal niet van houdt.

Hmpf..

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 00:16

:n

Afbeelding

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 01:02

Zonder het achterliggende idee vind ik hem wel mooi!! In iedergeval knap gedaan.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 07:37

A.s maandag ben ik jarig nu ben ik van plan om een stapeltaartje te maken. Ik wil vandaag de vullingen maken ( 1 taart met zwitserse room en aardbeien jam de ander met citroenbavarois en lemon curd afsmeren met botercreme) Morgen wil ik dan de taart vullen en bekleden met marsepein en fondant, kan ik hem dan tot maandag in de koelkast bewaren? Ik krijg namelijk zondag ook al visite dus dan wil ik de taart ook aanbieden.
Of kan ik de taart het beste vrijdagavond in de vriezer doen en zondagochtend er weer uithalen?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:40

idd, zonder de frustratie erachter is ie toch gewoon leuk?
neem aan dat het beestje niet helemaal van marsepein is?

sundance, ik zou hem invriezen en zaterdagavond in de koelkast zetten om te ontdooien. dan een uurtje voor de visite komt even uit de koelkast om hem op temperatuur te laten komen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:17

Die is toch leuk geworden Laura?
Tip tegen scheurende marsepein, meng er een beetje fondant door. Als je echt witte marsepein wilt dan is dat lastig, om het echt wit te krijgen moet je er heel veel kleurstof door mengen met het risico dat de structuur verandert. Fondant is veel witter dus als je het mengt krijg je veel sneller wit :)

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:20

laura ik vind hem leuk geworden hoor vind hem zelfs schattig als het goed is vanavond krijgen jullie die van mij te zien

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:21

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:06

sundance11 schreef:
A.s maandag ben ik jarig nu ben ik van plan om een stapeltaartje te maken. Ik wil vandaag de vullingen maken ( 1 taart met zwitserse room en aardbeien jam de ander met citroenbavarois en lemon curd afsmeren met botercreme) Morgen wil ik dan de taart vullen en bekleden met marsepein en fondant, kan ik hem dan tot maandag in de koelkast bewaren? Ik krijg namelijk zondag ook al visite dus dan wil ik de taart ook aanbieden.
Of kan ik de taart het beste vrijdagavond in de vriezer doen en zondagochtend er weer uithalen?

:n Zwitserse room is gemaakt met slagroom, daar hou ik vanaf het opkloppen maximaal 2 dagen voor aan. Bavaroise is ook een lactose product, zelfde aantal dagen.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:08

Ontdooitijd voor een ingevroren taart is trouwens +/- 24 uur in de koelkast. +/- Een uurtje voor serveren uit de koelkast halen, dan kan het zweten wegtrekken. Al werkt een ruim half uurtje ook meestal wel :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:11

Slagroom hoef ik ook niet langer dan een paar dagen te bewaren....ik hoef hem dan iig niet.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:47

Dank jullie wel :)

Kinke schreef:
Die is toch leuk geworden Laura?
Tip tegen scheurende marsepein, meng er een beetje fondant door. Als je echt witte marsepein wilt dan is dat lastig, om het echt wit te krijgen moet je er heel veel kleurstof door mengen met het risico dat de structuur verandert. Fondant is veel witter dus als je het mengt krijg je veel sneller wit :)

Dat is wel een goede tip! Ik wil sowieso voor het bekleden overstappen naar fondant, zo veel rekbaarder! Voor de kleine dingetjes vind ik marsepein juist handiger

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:48

rekbaar houdt vaak ook snel scheuren in laura...

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:54

Ik haat fondant juist omdat het zo rekbaar is :+ Heel snel uit vorm en te snel dun

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:56

Is marsepeinn dan steviger ja? Want fondankt dun uitrollen gaat niet want dan kan je geen vormpje meer maken die mooi is en blijft.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:01

marsefond werkt ideaal, dat gebruik ik tegenwoordig. makkelijker werkbaar dan 1 van de producten zelf en een stuk lekkerder dan enkel marsepein haha.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:03

Maar dan moet je elke keer gaan mengen. Ik vind marsepein echt goor.