Wouw die bak ziet er mooi uit! Ik heb bij de kruidvat ook zaadjes gekocht van de tomaat, paprika, sla en wortel. De sla is al aan het ontkiemen. Ben benieuwd hoe het gaat doe dit voor het eerst!
Vandaag heb ik brandnetelpesto gemaakt! Heerlijk! En de brandnetelsoep is gebrouwen, die ga ik morgen keuren.
ayo
Geplaatst: 24-04-11 23:22
Ik dacht dat mijn aardbeien na een matig productief vorig jaar wel op waren, maar er zitten nu ook nieuwe plantjes in en alle vijf of zes plantjes hebben knoppen
Mijn framboos zit ook vol knoppen, alleen de braam verderop heeft last van bladluizen...Ik heb nu spul erop gespoten, hoop dat het helpt. Mijn gezaaide peultjes komen nu ook boven, en van het weekend zijn de courgettes geplant, dus dat is nog even afwachten.
Ik wil misschien nog wortels gaan zaaien, en na al die verhalen over rucola ben ik daar ook wel benieuwd naar Ik moet binnenkort maar even in de winkels kijken voor ideeën voor groenten. Er is nog wel wat tuin over waar toch niets mee gebeurt
Mijn peulen staan al zo'n 5 cm boven de grond, kan niet wachten om ze te plukken!!! zoooooooo lekker!!! Vanavond of morgen gaan we het eerste portie rabarber eten. er zit al behoorlijk wat eetbaar spul aan. leuk leuk leuk!!
Ik zie maar erg weinig bijen en hommels rond m'n fruitbomen...... komt dat nog? ze bloeien bijna allemaal ontzettend mooi nu. maar zonder beesies geen fruit....
Beestjes komen ook pas nu echt op gang. Heb de afgelopen week een aantal hommelkoninginnen buiten gezet die net ontwaakt waren. Ik vrees dus dat we op een grote hoeveelheid beestjes nog wel even moeten wachten..
Hier in het zuiden sterft het van de beestjes hoor!!! Echt ze moeten bijna verkeersregels in de lucht gaan maken want het vliegt me daar allemaal af en aan!! Hommels, bijen, wespen, vlinders echt van alles, wat een drukte!! Aardbeien hier krijgen ook steeds meer bloesem, maar als iemand nog een goede manier weet om de vogels tegen te houden dan is dat welkom want het lukt me niet met netten.
Rucola groeit echt als een raket, wat een leuke sla! Spinazie gaat ook hard en de rest zie ik ook al komen dus dit wordt een goed groentetuinjaar hoop ik. Baal nog steeds dat ik geen rabarber heb. Kun je dat ook zaaien of is dit echt alleen als plant te koop?? Mocht nl. iemand rabarberzaad over hebben, dan houd ik me warm aanbevolen!!
vanm mij mag je wel een stuk hebben hoor, dus als je eens in de buurt bent......
Je kunt gewoon een stukje kopen , afgelopen jaar lagen ze bij de aldi voor 3 euro ofzo.... maar bij een tuincentrum hebben ze het ook!! geen idee of je het kuntzaaien. ik weet wel dat het elk jaar groter en groter wordt. ik geef elk jaar een paar stukken weg omdat ik anders m'n moestuin zo vol heb!
Kaka
Geplaatst: 25-04-11 16:54
Jeetje, moet weliswaar flink water bijgeven, maar wat groeit alles idioot hard. Aardbeien zitten al vol met bloemen en sommige hebben al beginnende aarbeipuntjes. De pruimen zijn al door de bloesem heen en beginnen vruchtjes te vormen. De radijs, courgette, stokbonen en rucola groeien zo'n beetje het kasje uit en ik had de artisjok net zo goed meteen buiten kunnen planten. Ook de rest van de tuin gaat in noodtempo. Alleen de tomaat en de munt blijven een beetje achter, na het kiemen blijft dat een beetje stilstaan. Nou ja, mss toch maar kant en klare plantjes halen bij het tuincentrum.
Mijn ieniemieniekasje
En nee, ik ben idd niet zo georganiseerd en ik heb per ongeluk het zakje met rucolazaad laten vallen, dan krijg je dit dus
En de stokboontjes met daarnaast opnieuw opkomende frambozen, das pas onkruid
Mijn bloemkool, broccoli en bietjes zijn weer bijgekomen van de wind, ik had er even een doorzichtig plasticje overheen gedaan want ze konden 't nog niet aan, maar nu gaat het prima en groeien ze goed. De eerste slaplantjes komen ook weer op
Ik vond hier nog een tabel met welke groeten en fruit goed bij elkaar kunnen en welke juist niet Ik weet niet hoe ontzettend erg de effecten zijn. Mijn peultjes bv stonden vorig jaar naast de tomaat, dit jaar niet en ik zal het melden als ze het significant beter doen dit jaar Maar goed misschien iets om op te letten.
Wat zijn jullie allemaal lief! Maar helaas wel veel te ver weg komt ooit nog wel eens goed met m'n rabarberwens ik las dat zaaien erg moeilijk/bijna onmogelijk was dus dat wordt het ook niet
hahaha die rucolazakje laten vallen ik heb ook een bak vol rucola, maar die heb ik er expres in gegooid inderdaad heel leuk kasje, dat doet me denken aan een oud wc-raam wat we hier nog hebben liggen.. mmmm misschien dat ik daar volgend jaar een mooi kasje van kan maken! frambozen als onkruid ik wilde dat dat onkruid bij mij ging groeien!!
munt heb ik 2 jaar geleden bij de supermarkt een aantal keer gekocht (met de muntthee-gekte-hype ) en die plantjes heb ik toen in de tuin gezet, vorig jaar kon ik muntthee uit eigen tuin en nu komt er overal munt op! Dus ik zou daarvoor niet heel veel geld bij het tuincentrum aan uitgeven, maar gewoon die van een euro bij de supermarkt
bedankt voor die link ayo, altijd handig
ayo
Geplaatst: 26-04-11 14:26
Nou ik zag ook al van die smerige rupsen op mijn bramen, nou vind ik dat niet zo erg, maar ik vrees dat ze overlopen naar mijn frambozen, en die zijn me heilig. Dus ik heb er even een goedje opgedaan dat hopelijk nog werkt.
Mijn peultjes zijn nagenoeg allemaal boven de grond, ik heb gister nog wel een beetje in de grond zitten pulken of ze er al bijna waren omdat ik zo ongeduldig was
Ik ga vanmiddag nog even de winkelstraat in en kijken of ik nog ergens iets van groente, kruiden of fruit op de kop kan tikken Ik wil meeeeer!
Zidore, wat is ver weg?? ik kan zorgen dat het zo'n beetje overal in Nl te vinden is. alleen zeeland wordt wat lastig.... ik weet niet of het nog af te steken is als het al gegroeit is?!?!
Neverhere
Geplaatst: 27-04-11 09:33
Zidore schreef:
frambozen als onkruid ik wilde dat dat onkruid bij mij ging groeien!!
Is dit een verkapte smeekbede om stekjes van de framboos? Ik heb PLENTY voor je!!!!!!!!!!
Gele framboos. Beginnen september/oktober vruchten te geven en doen het volgens mij overal heeeeuuuuul goed Ze zijn echt heerlijk!
Tegen verzendkosten stuur ik je een paar op. Heb ze pas naar iemand verstuurd en dat is heel goed gegaan dus roept u maar
Heb afgelopen zondag een uitwisseldag van planten met mijn vriendin gehad. Zij nog een paar stekken van de framboos, ik een stek van de Japanse Wijnbes, munt, springbalsemien en nog iets waarvan ik de naam even kwijt ben.
Wij zijn met onze tuin aan het herinrichten en hebben besloten een klein stukje (ongeveer 1.50*80 cm) te gebruiken als probeersel voor de groente.
De framboos is gepoot. Wortel en radijs gezaaid. Sla heb ik in een kweeksetje gezaaid zodat ik die straks uit kan poten en de radijs heeft nog ruimte om uitgepoot te worden mocht dat nodig zijn.
Wij krijgen ook nog een perenboom en hebben kruiden (basilicum, bieslook en peterselie) in potjes gezaaid. Kan het de grond wel uitkijken! Denk dat we ook nog wat tijm rond onze boom gaan poten straks maar dat is nog niet gebeurd.
Jannepauli
Geplaatst: 27-04-11 10:27
Wij hebben een 'moestuin' van ongeveer 12 X 12 m ... die oppervlakte heb ik ooit ingedeeld in vakken, omzoomd door buxushaagjes. Net Paleis 't Loo Maar in alle jaren dat het er ligt, groeide er meer onkruid dan groente - te druk met de paarden, te veel werk en dan ook nog 's de rest van de tuin .. nee mislukking. Wel leuk als je slakroppen doorschieten met prachtige blauwe bloemen. De moestuin is dus nu, mede dankzij dit topic als inspirator, omgedoopt tot boomgaard en hebben we er onlangs halfstam appelbomen (2 soorten), perenbomen ( 2 soorten), pruimenbomen (2 soorten) en een kersenboom in de grond gezet, midden in de plantvakjes. Er staat ook nog een grote rode bessenstruik en twee zwarte bessenstruiken. En een grote rabarberplant. Op de blootliggende grond ga ik worteldoek aanbrengen en daaroverheen grind of split in een leuk kleurtje en rondom natuurlijk nog steeds de buxus.
Omdat ik het toch niet helemaal kan laten, heb ik ook een aantal grote potten neergezet en gisteren wat slaplantjes, cherrytomaatjes en aardbeien gescoord. Op het zonterras is een abrikoos geplaatst en bij de keukendeur een etagère met de kruidenpotten: bieslook, thijm, peterselie, basilicum.
Ik heb van het weekend een paar oude schuttingen gesloopt en van de planken vlondertjes gemaakt, die heb ik nu als paadjes rondom mijn vakken liggen zodat ik overal goed bij kan.
Ik heb ongeveer 1.5 x 1 m met een kruisbessenstruikje (de bijen hebben daar al veel bij gezeten), bieslook, peterselie, oregano, basilicum, salie, tijm en daarnaast staat een lange bloembak met aardbeien (maar volgens mij tante was die bak van asbest dus dat moet nog even wat beter bekeken worden....).
Heb nog wat ruimte over en denk aan sperzieboontjes of zo.
In het Gammakrantje stonden strouwens frambozenstruiken voor 3,99 vanaf vandaag te koop. (ook riebes, braam, aalbes en bosbes) Potmaat 14cm hoogte 60 cm.
Ayo wat een handig lijstje. Ben blij dat mijn experimentje goed bij elkaar lijkt te passen.
Iemand nog tips over hoe ik de framboos het beste kan ondersteunen. Er staan nu van die stokjes bij maar dat is nooit genoeg denk ik als hij groot wordt. En ik wil hem niet tegen de schutting hebben want dan hebben de buren er misschien last (of gemak) van.
Ben wel lastig maar ook nog iemand tips over het reinigen van een stenen schuurtje. De vorige bewoners hebben hier de kids op laten krijten en er zat een verrotte houten balk tegen aan die echt zo'n schimmelspoor heeft achtergelaten.
Highwaykind, aarbeien in een bak, gaat dat goed? Of bv in een pot? Want ik hoorde dat je onder aardbeien anders stro moet leggen om te voorkomen dat ze rotten.
Wat bij framboos erg fijn werkt is een betonmat (of twee boven elkaar) op een aantal paaltjes bevestigen. Door iedere maas van de betonmat een frambozenstengel leiden, en klaar.