Wie bakt er nog meer zo graag?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chernique

Re: Wie bakt er nog meer zo graag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:53

AAAAAAAAAAAAAAAAAAWH YASMINE :oo
wat ontzettend gaaf allemaal! :D :D

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:53

Yasmine schreef:
Oh ja, carrot cake had ik ook nog gemaakt, besef nu dat ik daar geen foto van heb. Of ja, één van in de koelkast :+ Had 'm in tweeën gesneden en er een laag groen gekleurde cream cheese frosting tussen gedaan, en dan aan de buitenkant afgesmeerd met oranje cream cheese frosting. Als je wil, ik heb er een heel erg lekker recept voor :j

Heel graag :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:14

Wauw Mien, ze zijn tof geworden allemaal! *\o/*

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:15

wow wat super gaaf...heb niks met halloween, maar wel met lekkere dingen :P

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:39

Nou, ik weet wie ik in moet huren als ik een halloween feestje ga bouwen! :oo wat een geweldige dingen heb je gemaakt! Ik heb niet eens zoveel creatief denkvermogen en jij hebt het volgens mij alleen al meer in de linkerteen :')

Geweldig! +:)+

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 23:13

Wat een complimenten :oo Bedankt allemaal! Er is wel heeeeel veel organisatie en voorbereiding aan vooraf gegaan, dus ik ben er wel dubbel zo trots op :D

Ik ga even dat carrot cake recept opzoeken!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:29

Wat vond het publiek ervan?

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:29

Wauw! Die halloween baksels zien er echt jammie uit :9

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:31

Ik heb vanavond een ovenheerlijke zuurkool-ovenschotel gemaakt, met kebab gekruid gehakt, spekjes en ehh.. zuurkool :D
Samen met mijn moeder een hele ovenschaal leeggegeten en ben nu nog misselijk. Maar het was zooo lekker :9

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:37

Hallo! :)
Wat een héérlijke dingen komen hier voorbij zetten zeg! Yasmine, wat fantastisch, al die cupcakejes! :oo.
Leuk topic, ga het in de gaten houden :D

Ik ga zometeen een poging doen om een vegetarische aardbeien-kwarktaart te maken met speculaasbodem, ben benieuwd of het lekkerder wordt dan de Dokter Oetker pakken (die dus niet vegetarisch zijn..)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:42

Hoezo zijn de dr oetker pakken niet vegetarisch?

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:48

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:55

Maar - even benieuwd - is dat dan niet meer veganistisch dan vegetarisch?

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:59

Hihi.
Nou, ik ben vegetariër omdat ik niets wil eten van dode dieren. En voor de botten is een dier logischerwijs natuurlijk doodgemaakt (klinkt misschien een beetje bot, weet zo gauw niet hoe ik het beschaafder kan uitdrukken).
Voor de melk daarintegen niet, dat drink ik dus wel, net zoals yoghurt/kaas/eieren en kwark dus. Een veganist eet helemaal geen producten afkomstig van dieren. Dus geen producten waar een dier voor is doodgegaan, maar ook geen producten afkomstig van dieren, zoals melk/yoghurt/kaas/eieren etc.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:02

Ah dus jij eet niks waarvoor een dier is doodgemaakt? Dan snap ik het verschil :) Thanks voor je uitleg!

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:05

Klopt :j
Al wordt een dier in hoofdzaak niet geslacht voor zijn botten, maar voor zijn vlees en is gelatine een soort rest-product, maar toch vind ik het geen prettig idee...
Graag gedaan hoor!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:22

Goeie reden :j
Ik vind de kwarktaart op de Dr. Oetker pakken er ZO verrekte lekker uitzien :9 :9

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:29

Ben ik wel benieuwd hoe jij dan kijkt naar producten van leer?

Gewoon uit interesse hoor :)

Ik ben er overigens achter hoe bedrijven brownies maken met een zachte chocolade binnenkant... gewoon niet laten garen :+

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:13

Tja, daar ben ik zelf ook nog niet helemaal uit. Aan de ene kant vind ik dat ik uit principe leer ook achterwege moet laten, omdat daar ook een dier voor 'doodgemaakt' wordt. Maar aan de andere kant, ik heb nu al 2 jaar dezelfde leren tas (lang voor gespaard ook haha) en daar heb ik zoveel plezier van. Dan vraag ik me af wat nou beter zou zijn voor het milieu, 10 tassen van nepleer (waarvan je niet weet waar het vandaan komt, hoe het geproduceerd is en of het niet is gemaakt mbv kinderarbeid/onderbetaalde arbeid) en die heel snel zijn versleten, of 1 tas van een stukje koe, waarvan ik weet hoe het is geproduceerd en waarvan ik weet (voor zover je dat natuurlijk zeker kan weten) dat de mensen er een eerlijke loon voor hebben gekregen en die ook nog eens heel lang mee gaat.
Wb. laarzen, ik heb 2 paar stevige leren laarzen. Dat heeft te maken met mijn eigen welzijn, ik heb heel lastige voeten dus heb stevige schoenen nodig om op te lopen. Die zijn in mooi kunstleer helaas (nog) onbetaalbaar.

Dus, het is een beetje dubbel. Vandaar dat ik het zelf ook nog niet helemaal weet :+

Edit; mijn kwarktaart staat nu in de koelkast, is heel aardig gelukt en rook erg lekker.
Alleen, je moest in een pannetje de siroop en de agar-agar koken tot een papje, en toen was ik zo dom om dit direct in de kwark te gieten zonder direct te roeren, met als gevolg dat het gestolt was en er hele brokstukken inzaten. Toen het mengsel in z'n geheel nog maar een beetje verwarmt, en toen in de springvorm gegoten :)
Ben benieuwd of hij er net zo uitkomt als het plaatje op de Dokter Oetker pakken want die zien er inderdaad lekker uit, Roxxiejj!

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:30

@ d0nnaa_dan
Ik wil je niet laten schrikken hoor maar ook kaas word gemaakt mbv een dood dier=> stremsel=> uit de maag van een dood kalf.
Dierlijke produkten zitten zo vaak verborgen in voeding dat het haast onmogelijk is om daar een helder beeld van te krijgen.
Ik vind je keuze echter een nobele daar niet van. :j

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:43

Roxxiejj schreef:
Goeie reden :j
Ik vind de kwarktaart op de Dr. Oetker pakken er ZO verrekte lekker uitzien :9 :9

Ik kom hier even binnen vallen... ;)

Ik heb net het pak kwarktaart van Dr. Oetker gekocht bij de ah. Was in de aanbieding. Ga hem van het weekend maken denk ik. Ben benieuwd. Ben zo gek op kwarktaart!!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:43

d0nnaa_dan schreef:
Ik gebruik nu Agar-agar als vervanging voor de gelatine :)

Waar koop jij agar-agar?

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:46

Janine, dat is inderdaad vaak zo, maar niet bij alle kaas. Gelukkig zijn ze inmiddels zover dat ze ook dat kunstmatig kunnen maken.
En ja, het zit vaak verborgen, helaas. Maar ik doe wat nu in mijn vermogen ligt, en hopelijk wordt dat in de toekomst nog meer. Ik kan natuurlijk niet van mijn ouders verwachten dat zij stad en land afreizen om voor mij allerlei producten te gaan halen waar niets inzit ;). Straks kan ik, als ik op mezelf woon, natuurlijk die keuze wel zelf maken.

@ Emytje; bij een groene supermarkt in Utrecht, daar kwam ik toevallig gister langs toen ik op zoek was naar de locatie waar ik les had!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:59

iemand nog een goed recept van wortelcake met die lekkere laag? ik heb hét recept nog niet kunnen vinden helaas. en als ik dan hier carrotcake lees sla ik ff op hol!!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 17:36

De desserts hadden zondag heel veel succes :)) Wat een complimenten weer, ik word er verlegen van :o

Zidore, jij bedoelt cream cheese frosting? Heb ik een lekker recept voor :j Was hier met Halloween ook een groot succes!

Komt 'ie :D

Carrot Cake
250 gram zelfrijzend bakmeel
250 gram suiker
1 zakje vanillesuiker
4 eieren
1,5 dl olie (arachide-olie, zonnebloemolie oid.)
Kaneel naar eigen smaak
400 gram geraspte wortelen

- Verwarm de oven voor op 180°.
- Mix de eieren dat ze luchtig worden, voeg daarna suiker en vanillesuiker toe.
- Voeg bakmeel en olie afwisselend toe (beetje olie, beetje bakmeel, mengen, beetje olie, beetje bakmeel etc.).
- Meng de kaneel onder het deeg. Hoeveelheid hangt af van je eigen smaak, maar hij moet wel goed doorsmaken want anders heeft je cake niet veel smaak. Ik doe meestal 2 à 3 flinke theelepels.
- Voeg als laatste de wortelen toe en meng goed.
- Giet het deeg in een (ik doe altijd ronde) ingevette en bebloemde bakvorm.
- Bak 45 minuten à één uur op 180°. Kan ook langer zijn, bij mij heeft het al een keer 1,5 u gemoeten. Gewoon goed controleren met een mes of het overal gaar is.

Cream Cheese Frosting
220 gram cream cheese (bv. Philadelphia)
115 gram boter
110 gram poedersuiker
1 theelepel vanille-extract

- Doe de cream cheese in een mengkom en meng het met een vork, zodat het wat zachter wordt.
- Voeg de iets zacht geworden boter (bv. 30 sec in de microgolf) geleidelijk aan toe en mix alles door elkaar met de mixer. Mix goed tot het geheel glad is.
- Voeg de poedersuiker en vanille-extract toe en mix nogmaals tot alles homogeen is. Zorg dat je lang genoeg mixt, zodat het geheel luchtig genoeg is.
- Laat een uurtje afkoelen/opstijven in de koelkast.

Let wel op: zorg dat je cake helemaal is afgekoeld voor je de frosting er overheen smeert. Anders smelt de frosting gewoon.