Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
anneliesdj schreef:Ik heb hier een prunus avium sunburst staan (zoete kers), iemand een idee hoe die smaakt?
Ik heb hem vorig voorjaar geplant maar er komen nog geen vruchten aan, heeft wel gebloeid dit jaar (dan komen er normaal toch ook vruchten?)
missnynke schreef:Nee klopt, de kersendag is in alden biezen, en dan zijn er nog drie pruimendagen, waarvan één bij Eddy Vets thuis.
Ik heb ook nog zo'n lange verlanglijstdie alleen maar langer wordt).
Ik heb voor ons huis vier rijen van elk zo'n 60 meter aangelegd, waar ik om de meter een boompje kwijtkan, en pruimen op st. Juliën A op 3 meter afstand. Bij de Batterijen in de Nederlandse betuwe koop je meerjarige boompjes voor €6,75, aparte soorten haal ik bij Auke Kleefstra, en verder ent ik ze zelf. Dat is inderdaad vrij eenvoudig.
Ik vind die fruitbomen het hele jaar door leuk, in het voorjaar de bloesem, vanaf juni de eerste vruchten en je ziet alles groeien, in het najaar naar fruitshows leuke rassen ontdekken en zelf proberen te determineren, in de winter snoeien en enten, en dan begint alles weer opnieuw...
anneliesdj schreef:Ik heb helemaal geen kersen gezien, echt alleen maar bloesem.
Kan een zoete kers ook bestoven worden door een sierkers? Want die nemen beduidend minder ruimte in...
Voor de geintresseerden, dit is een japanse wijnbes;
http://www.permacultuurnederland.org/up ... us%201.JPG
Hij is erg decoratief omdat de stengels heel donkerrood zijn en de onderkant van het blad lijkt wat zilverachtig. De bessen groeien ín een 'hoesje'; als de plant gebloeid heeft vouwt zich een soort cocon om de bloesem heen waarin zich het vruchtje ontwikkeld, als deze groot is vouwt de cocon open en kleurt de vrucht waarna hij geplukt kan worden.
Als die trosjes met coconnetjes zijn erg grappig om te zien.
Breghje schreef:....En mijn mysterie waarom ik dit jaar een appelboom heb zonder vruchten is ineens opgelost!! Ik wist dat ik iets verkeerd gedaan had, maar ik kwam er maar niet achter. Te laat gesnoeid, en waarschijnlijk ook nog eens verkeerd...Zucht...
ranna schreef:Hé Annelies, je hebt zojuist mijn vraag beantwoordt voordat ik hem had gesteld - lol.
Ik zit vanmorgen even mijn JW te bestuderen en zie ik idd van die coconnetjes. Zat me al af te vragen of hij nu nog moest gaan boeien maar dat is dus de broedplaats van de vruchtjes!!!
JOEHOEOEOEOE!!! Ik krijg dít jaar al vruchten aan de JW!!!
Kan niet wachten om ze te proeven
Citaat:@ annelies: In de link die ik erbij had gezet staat oa dat ook al is het een zelfbestuivende kers, als er een slechte zomer is dat het dan toch wel al eens niet wil lukken, en dat je dan beter een andere boom in de buurt hebt voor de kruisbestuiving. Daar stond ook in welke soort de Sunburst kan bestuiven. Ook is het helemaal niet zo vreemd dat het een of zelfs meerdere jaren duurt eerdat een boom vruchten draagt
anneliesdj schreef:Haha, wanneer heb je hem geplant dan? Ze bloeien op éénjarig hout(wat dus het jaar ervoor gevormd is) en in mindere mate op oud hout. Dus als je vorig jaar jonge scheuten had dan moet hij dit jaar wel vruchten maken.
Ik heb er ook aardig wat coconnetjes aan zitten, heb hem vorig jaar geplant.
Citaat:Heeft iemand hier trouwens ervaring met paprika's? Want ik heb een rode paprika en daar komen nu 'vruchten' aan maar het lijken net groene pepers, is dat normaal? Worden die nog dikker(en roder)?
ranna schreef:anneliesdj schreef:Haha, wanneer heb je hem geplant dan? Ze bloeien op éénjarig hout(wat dus het jaar ervoor gevormd is) en in mindere mate op oud hout. Dus als je vorig jaar jonge scheuten had dan moet hij dit jaar wel vruchten maken.
Ik heb er ook aardig wat coconnetjes aan zitten, heb hem vorig jaar geplant.
In mei dit jaar. Is nog een jonge plant die ik via Vreekens heb besteld samen met nog 4 andere soorten bessen.
Maar als ik het dus goed begrijp zou ik in het najaar de takken die dit jaar gedragen hebben eraf moeten halen?
avaluna schreef:@Sassy: leuke tip in Margraten, dat is voor ons lekker in de buurt!
O, die Japanse wijnbes moet er komen, merk ik al, hahaha, ik word nog fanatiek ook, maar vind dat ook weer niet kunnen, nadat ik mijn hele jeugd heb zitten zeuren, hahaha, moet er dus aan denken dat ik mijn dochter niet ga verplichten om mee te helpen.
Ik lees dat de wijnbes lekker ongecompliceerd is..., mmm, heb nog wel een plek die mooi op te vullen zou zijn, want het is echt een prachtige struik!