Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:37

Ik heb hier een prunus avium sunburst staan (zoete kers), iemand een idee hoe die smaakt?
Ik heb hem vorig voorjaar geplant maar er komen nog geen vruchten aan, heeft wel gebloeid dit jaar (dan komen er normaal toch ook vruchten?)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:58

anneliesdj schreef:
Ik heb hier een prunus avium sunburst staan (zoete kers), iemand een idee hoe die smaakt?
Ik heb hem vorig voorjaar geplant maar er komen nog geen vruchten aan, heeft wel gebloeid dit jaar (dan komen er normaal toch ook vruchten?)

Als het een zelfbestuiver is. Of zijn alle kersen zelfbestuivend :o? :=

MissNynke; lief aangeboden van het stekje van de Japanse wijnbes maar heb hier gelukkig een struik(je) staan. Met een beetje mazzel heb ik daar volgend jaar vruchten van :Y)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:59

@missnynke: geweldig!!! nog iemand die zo zot is als ik :D

Ja Eddy Vets ben ik ook al eens geweest, die man heeft al meer als 300 soorten Renetten! Is ongeloofelijk hoeveel die mens weet van fruitsoorten. De pruimenproefdag bij hem is dit jaar op 9 augustus als ik me niet vergis. Ben er dan ook....kleine boktmeeting? 8-)
Die mobiele appelsappers was ik ook al een tijdje over aan het denken, ik krijg met gemak wel een paar honderd kilo van onze Keuleman af. Moet eens zien of ik geen fotos van die boom vind. Is geen lekkere handappel, maar het sap ervan jammie...

De Europom: wordt tijd dat ik er eens heenga, eigenlijk nooit tijd gehad, maar die moet ik nu maar eens gaan vrijmaken.
En nee 100 bomen daar kom ik niet aan, schat een ruime 30, maar voor een particulier toch al veel, maar we hebben nog lang niet alle soorten die we graag willen, elk jaar een beetje erbij. Hier stond al wel een heel deel oude bomen, helaas ook met 20 jaar achterstallig onderhoud. Dat proberen we nu beetje bij beetje op te lappen voor zover dat nog gaat.

@annelies dj: kruisbestuiving? Deze zou eigenlijk een zelfbestuiver moeten zijn, maar soms gaat die vlieger niet op.
kijk maar op volgende link:
http://members.lycos.nl/DKG/vakartikels ... tekers.htm
Genoeg bijen in de buurt? Hier hebben we wat het fruit betreft geluk dat een imker achter op de wei een aantal bijenkorven heeft staan, dat komt de bevruchting natuurlijk ten goede. Is anders ook wel goed mogelijk dat ie pas vrucht draagt na het eerste jaar.
Was hier met de peren ook wat moeizaam, vooral bij de d.du comice.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:37

Volgens het kaartje is het een zelfbestuivende kers en bijen zitten hier wel aardig dacht ik.
Hoop niet dat hij bestoven moet worden met een andere kers want dat gaat niet lukken, heb geen ruimte voor nog een boom... :(

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 23:33

ik heb ook bijna geen kersen. Dit komt door de kersenvlieg, die legt geloof ik eitjes in de bloesem, daar komen larfjes uit, en dan laten de kersen zich in mei/juni vallen. Wanneer je feromonenvallen hebt, kun je de mannetjes geloof ik vangen, waardoor je geen bevruchting van eitjes hebt. In alden biezen vertelden ze vorig jaar dat eerder 95% van de kersen op die manier verloren ging, en dat door de feromonenval dit behoorlijk verbeterde.
Sommige kersen zijn zelfbestuivend, maar niet alle.

@Sassy; ha wat leuk! Ja wat mij betreft een mini-boktmeeting in Alden Biezen. Ik vind het echt geweldig wat de NBS allemaal doet, wij zijn ook bezig met boomgaarden aanleggen, ik las wat de NBS deze winter heeft aangelegd en daar heb ik echt respect voor! We moeten maar even een tijd en een plaats afspreken:-)

Ik ben als particulier inderdaad wel een beetje doorgeslagen, zou beginnen met 9 hoogstammen, maar als je je er eenmaal in verdiept kom je inderdaad zoveel leuke rassen tegen waar je hebberig van wordt, dat ik verder ben gegaan op m26 en kwee C, de meeste op een meter afstand, zoals in het boek van Willi Mahieu, "appels en peren".
Mocht je meerdere rassen willen uitproberen, dan kun je ook altijd nog gaan kroonenten, dan kun je verschillende soorten op éen boom plaatsen.

Ik ben wel zot ja, maar hoop straks anderen verschillende soorten laten proeven, we gebruiken fruit op onze fruitshows, misschien dat het nog wel een iets van een zorgboerderij wordt met verkoop, ik zie wel....
Mijn arme paarden moeten steeds meer ruimte inleveren....de arme sloebers....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 01:11

Ik heb helemaal geen kersen gezien, echt alleen maar bloesem.
Kan een zoete kers ook bestoven worden door een sierkers? Want die nemen beduidend minder ruimte in...

Voor de geintresseerden, dit is een japanse wijnbes;
http://www.permacultuurnederland.org/up ... us%201.JPG
Hij is erg decoratief omdat de stengels heel donkerrood zijn en de onderkant van het blad lijkt wat zilverachtig. De bessen groeien ín een 'hoesje'; als de plant gebloeid heeft vouwt zich een soort cocon om de bloesem heen waarin zich het vruchtje ontwikkeld, als deze groot is vouwt de cocon open en kleurt de vrucht waarna hij geplukt kan worden.
Als die trosjes met coconnetjes zijn erg grappig om te zien.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:10

@ annelies: In de link die ik erbij had gezet staat oa dat ook al is het een zelfbestuivende kers, als er een slechte zomer is dat het dan toch wel al eens niet wil lukken, en dat je dan beter een andere boom in de buurt hebt voor de kruisbestuiving. Daar stond ook in welke soort de Sunburst kan bestuiven. Ook is het helemaal niet zo vreemd dat het een of zelfs meerdere jaren duurt eerdat een boom vruchten draagt 8-)

@missnynke: jaa dat hebberig worden herken ik heel goed, ik heb ook nog genoeg soorten gezien die ik wil aanplanten :D
Heb nog een heel deel peren, appels en wellicht kersen en abrikozen op het wensenlijstje staan, en kweeperen....

Op aanraden van oa FA Frijns zijn we wat nieuwe aanplant betreft wel uitgekomen op hoogstammen. We zitten hier grotendeels op zandgrond, het is nogal open en waait hard, en aangezien een hoogstam dieper wortelt hebben we daarvoor gekozen. Bij de oude bomen zie je nl dat die allemaal in de loop der jaren scheef gewaaid zijn.
Dan kun je wel minder op je aantal meters zetten.
Ja en dat anderen laten proeven, fruitshows is belangrijk, dat zei Eddy Vets ook al, veel mensen planten iets zonder dat ze weten hoe het fruit van de geplante boom smaakt, daar ben je toch niks mee? En helaas is van de bijzondere soorten niks te koop in een winkel, of je moet al via de NBS of via een fruittentoonstelling fruit of sappen kunnen kopen.
Of op een open dag bij een bomenteler waar je ook proeven mag....

Je kunt trouwens ook hier in Belgie met subsidie aanplanten, maar wij hebben er bewust voor gekozen alles in eigen regie en zonder subsidie te doen, ik heb het er niet zo op dat ik vreemden op mijn terrein zou moeten toelaten wanneer het hun uitkomt, ik wil er zelf wat over te vertellen hebben. Dan doe ik er maar wat langer over :+

De arme paardjes ...nee hoor, ik had hier al een stuk wei waar de paarden bijna nooit op kwamen, hier lopen nu enkel de schapen, stuk is ongeveer 1.2 hectare, en hier kan ik nog wel even verder met planten. Ik moet alleen wel heel goed bedenken welke soorten nu het allerbelangrijkste zijn :o
Was wel al begonnen over laagstam of struikvormen na te denken in de moestuin, langs de kanten...

Ik heb zelf nog geen bomen opgeent, maar ik weet dat je bij de NBS geschikte onderstammen kan bestellen, zo heel moeilijk is het ook niet (mijn opa deed dat vroeger met meer soorten op een onderstam) maar je moet er wel de tijd voor hebben.

Het proeven van de pruimen is dacht ik trouwens bij Eddy Vets thuis, in zijn eigen boomgaard, niet in Alden Biesen, of vergis ik me nu?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:37

Nee klopt, de kersendag is in alden biezen, en dan zijn er nog drie pruimendagen, waarvan één bij Eddy Vets thuis.

Ik heb ook nog zo'n lange verlanglijstdie alleen maar langer wordt).
Ik heb voor ons huis vier rijen van elk zo'n 60 meter aangelegd, waar ik om de meter een boompje kwijtkan, en pruimen op st. Juliën A op 3 meter afstand. Bij de Batterijen in de Nederlandse betuwe koop je meerjarige boompjes voor €6,75, aparte soorten haal ik bij Auke Kleefstra, en verder ent ik ze zelf. Dat is inderdaad vrij eenvoudig.
Ik vind die fruitbomen het hele jaar door leuk, in het voorjaar de bloesem, vanaf juni de eerste vruchten en je ziet alles groeien, in het najaar naar fruitshows leuke rassen ontdekken en zelf proberen te determineren, in de winter snoeien en enten, en dan begint alles weer opnieuw...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:16

missnynke schreef:
Nee klopt, de kersendag is in alden biezen, en dan zijn er nog drie pruimendagen, waarvan één bij Eddy Vets thuis.

Ik heb ook nog zo'n lange verlanglijstdie alleen maar langer wordt).
Ik heb voor ons huis vier rijen van elk zo'n 60 meter aangelegd, waar ik om de meter een boompje kwijtkan, en pruimen op st. Juliën A op 3 meter afstand. Bij de Batterijen in de Nederlandse betuwe koop je meerjarige boompjes voor €6,75, aparte soorten haal ik bij Auke Kleefstra, en verder ent ik ze zelf. Dat is inderdaad vrij eenvoudig.
Ik vind die fruitbomen het hele jaar door leuk, in het voorjaar de bloesem, vanaf juni de eerste vruchten en je ziet alles groeien, in het najaar naar fruitshows leuke rassen ontdekken en zelf proberen te determineren, in de winter snoeien en enten, en dan begint alles weer opnieuw...

....En mijn mysterie waarom ik dit jaar een appelboom heb zonder vruchten is ineens opgelost!! Ik wist dat ik iets verkeerd gedaan had, maar ik kwam er maar niet achter. Te laat gesnoeid, en waarschijnlijk ook nog eens verkeerd...Zucht...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:21

anneliesdj schreef:
Ik heb helemaal geen kersen gezien, echt alleen maar bloesem.
Kan een zoete kers ook bestoven worden door een sierkers? Want die nemen beduidend minder ruimte in...

Voor de geintresseerden, dit is een japanse wijnbes;
http://www.permacultuurnederland.org/up ... us%201.JPG
Hij is erg decoratief omdat de stengels heel donkerrood zijn en de onderkant van het blad lijkt wat zilverachtig. De bessen groeien ín een 'hoesje'; als de plant gebloeid heeft vouwt zich een soort cocon om de bloesem heen waarin zich het vruchtje ontwikkeld, als deze groot is vouwt de cocon open en kleurt de vrucht waarna hij geplukt kan worden.
Als die trosjes met coconnetjes zijn erg grappig om te zien.

Hé Annelies, je hebt zojuist mijn vraag beantwoordt voordat ik hem had gesteld - lol.
Ik zit vanmorgen even mijn JW te bestuderen en zie ik idd van die coconnetjes. Zat me al af te vragen of hij nu nog moest gaan boeien maar dat is dus de broedplaats van de vruchtjes!!!
JOEHOEOEOEOE!!! Ik krijg dít jaar al vruchten aan de JW!!!
Kan niet wachten om ze te proeven :D

Over je kers: er staat vaak per soort wel beschreven welke soort je nodig bent voor kruisbestuiving. Moet je wel weten voor soort Kers je nu hebt staan natuurlijk ;)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:24

Mogguh! :O

Nou, ik ben al van mijn eigen aardbeien aan het eten! :D En ze zijn nog lekker ook!! :j Lekker zoet!! :9

En ik heb van het weekeind een oranje paprikaplant gekocht :D Die staat in mijn raamkozijn :D

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:45

Breghje schreef:
....En mijn mysterie waarom ik dit jaar een appelboom heb zonder vruchten is ineens opgelost!! Ik wist dat ik iets verkeerd gedaan had, maar ik kwam er maar niet achter. Te laat gesnoeid, en waarschijnlijk ook nog eens verkeerd...Zucht...

Vorig jaar was een heel goed appeljaar, soms slaan bomen dan ook wel eens een jaar over om even op krachten te komen. Ik heb dit jaar ook niet superveel appels.

Bij het snoeien zie je soms mensen zo ver gaan dat ze een paar stompjes laten staan. Dit kan wel als de boom heel jong is (vormsnoei),
maar als de boom ouder is moet dit niet, de takken groeien dan heel krachtig omhoog, zodat je een hele smalle boom krijgt die amper vruchten geeft.
Bij appels is het 't beste te proberen een grote bol op de stam te vormen, de takken schuin naar buiten laten groeien, zodat de binnenkant wat open blijft, op die manier heb je minder last van ziektes, groeit de boom goed en krijgt je 't mooiste fruit. gebruik het liefst vier hoofd-zijtakken(gesteltakken) die mooi verdeeld schuin naar buiten groeien, andere hoofd-zijtakken mag je verwijderen. Laat hierbij geen stompjes staan, daar groeien weer krachtige nieuwe takken uit. Hoe stijler de tak staat, hoe krachtiger hij zal groeien en hoe minder fruit er aan zal groeien.

Peren groeien van nature wat smaller opgaand, maar probeer die hoofdzijtakken ook schuin naar buiten toe te laten groeien. Bij perenbomen is het belangrijk dat je 1 opgaande tak (harttak) laat staan, meerdere opgaande takken krachtig groeiende takken eromheen mag je weghalen.
Je mag de harttak wel inkorten(max.1/3), als de perenboom zijn piramidevorm maar behoudt.

Snoeien doet groeien, maar niet bloeien; dus als je snoeit, kun je veel groei verwachten en minder vruchten, al worden die dan na het goed snoeien wel groter. Snoei nooit meer dan 30% van de boom per jaar.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:40

Wat een heerlijk weer vandaag om in de tuin te werken :oo

Ik heb vandaag mijn broccoli-, andijvie-, courgette- en spruitenstekjes in de volle grond uitgezaaid, dus nu maar hopen dat ze flink aan gaan slaan :D

En na jullie lofzang over de japanse wijnbes heb ik er gisteren 1 aangeschaft, ben erg benieuwd hoe ze gaan smaken :P

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:16

Had ook graag in de tuin gewerkt maar met die ver)(#$%W#($)^@$ dazen hier kijk ik wel link uit :(
Moest de stal uitmesten maar wilde de paarden niet naar buiten sturen met die rotkrengen daar dus heb het maar gedaan terwijl de paarden lekker hooi stonden te knabbelen. Handig? Nee, maar ik ga zelf ook niet buiten staan om lekgeprikt te worden.

Ja de JW ben ik ook errug nieuwsgierig naar.

Wil ook nog wat zaden zaaien maar moet kijken wanneer we bewolkt weer hebben zodat de dazen niet zo actief zijn.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:19

Van dazen hebben we hier gelukkig geen last, maar kan me voorstellen dat je er voor binnenblijft :(:)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:45

ranna schreef:
Hé Annelies, je hebt zojuist mijn vraag beantwoordt voordat ik hem had gesteld - lol.
Ik zit vanmorgen even mijn JW te bestuderen en zie ik idd van die coconnetjes. Zat me al af te vragen of hij nu nog moest gaan boeien maar dat is dus de broedplaats van de vruchtjes!!!
JOEHOEOEOEOE!!! Ik krijg dít jaar al vruchten aan de JW!!!
Kan niet wachten om ze te proeven :D

Haha, wanneer heb je hem geplant dan? Ze bloeien op éénjarig hout(wat dus het jaar ervoor gevormd is) en in mindere mate op oud hout. Dus als je vorig jaar jonge scheuten had dan moet hij dit jaar wel vruchten maken.
Ik heb er ook aardig wat coconnetjes aan zitten, heb hem vorig jaar geplant.

Citaat:
@ annelies: In de link die ik erbij had gezet staat oa dat ook al is het een zelfbestuivende kers, als er een slechte zomer is dat het dan toch wel al eens niet wil lukken, en dat je dan beter een andere boom in de buurt hebt voor de kruisbestuiving. Daar stond ook in welke soort de Sunburst kan bestuiven. Ook is het helemaal niet zo vreemd dat het een of zelfs meerdere jaren duurt eerdat een boom vruchten draagt

Ik heb je link gelezen idd maar zoals ik al zei kan ik er niet nog een boom bij hebben.
Als het meerdere jaren duurt dan is dat geen probleem, ik had ook eigelijk niet verwacht dat hij meteen vruchten zou maken, dat duurt normaal wel even dacht ik. Maar is het dan wel normaal dat ze al bloeien? Want ik dacht altijd dat bloesem vruchten betekend?
En wat bedoel je met een slechte zomer? Dat er weinig insekten zijn? Want ik wil anders ook wel met een kwastje in de weer hoor, geen probleem :)

Heeft iemand hier trouwens ervaring met paprika's? Want ik heb een rode paprika en daar komen nu 'vruchten' aan maar het lijken net groene pepers, is dat normaal? Worden die nog dikker(en roder)?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:48

Mijn tomaten verkeren ook al een week of twee in het stadium 'groene peper' (nou ja, groen iig). Volgens mijn moeder komt het wel goed... :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:50

Tomaten? Die zijn wel meteen rond hoor.
Dat is dus wat ik vreemd vind, ze zijn heel langwerpig van vorm, dat bijkleuren komt wss nog wel maar die vorm?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:58

Haha ja, ze zijn ook wel rond, maar nog steeds groen. In hetzelfde stadium als jouw paprika's. :D

Geen idee hoe dat zit met paprika's... Mocht ik mijn zusje spreken, dan vraag ik het haar even. Zij heeft ook zo'n plant in de tuin en die heeft vorig jaar behoorlijk wat vruchten gegeven. Of misschien verschilt het per soort? Er zijn tenslotte ook langwerpige tomaten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:08

Er bestaan ook puntpaprika's idd maar volgens het plaatje op het kaartje zijn ze min of meer ovaal, zoals de paprika's in de winkel zeg maar.
Tomaten heb ik vorig jaar gehad, deden het erg goed, gewoon in de vensterbank en een pot buiten, alleen jammer dat ik geen tomaten lust en mijn man is te lui om ze te wassen en te snijden en ik heb geen zin om dat steeds voor hem te doen :+
En ze stinken :+
Maar je moeder heeft gelijk; ze kleuren wel bij, mits ze flink veel zon krijgen en hoe meer warmte, hoe groter ze worden. Daarom stonden ze bij mij vaak in de vensterbank.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:10

Dan zullen ze deze week wel flink groeien. :D

Ze staan tegen een stuk muur dat iig tot een uurtje of 5 's middags in de volle zon staat. Uiteraard 'voer ik ze bij' met elke dag een plens water nu het niet regent. Ben benieuwd. :D

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:29

@Sassy: leuke tip in Margraten, dat is voor ons lekker in de buurt!

O, die Japanse wijnbes moet er komen, merk ik al, hahaha, ik word nog fanatiek ook, maar vind dat ook weer niet kunnen, nadat ik mijn hele jeugd heb zitten zeuren, hahaha, moet er dus aan denken dat ik mijn dochter niet ga verplichten om mee te helpen :D .
Ik lees dat de wijnbes lekker ongecompliceerd is..., mmm, heb nog wel een plek die mooi op te vullen zou zijn, want het is echt een prachtige struik!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:45

anneliesdj schreef:
Haha, wanneer heb je hem geplant dan? Ze bloeien op éénjarig hout(wat dus het jaar ervoor gevormd is) en in mindere mate op oud hout. Dus als je vorig jaar jonge scheuten had dan moet hij dit jaar wel vruchten maken.

In mei dit jaar. Is nog een jonge plant die ik via Vreekens heb besteld samen met nog 4 andere soorten bessen.
Maar als ik het dus goed begrijp zou ik in het najaar de takken die dit jaar gedragen hebben eraf moeten halen?

Citaat:
Heeft iemand hier trouwens ervaring met paprika's? Want ik heb een rode paprika en daar komen nu 'vruchten' aan maar het lijken net groene pepers, is dat normaal? Worden die nog dikker(en roder)?

Ik heb paprika's in het kasje staan die bloeien nu. Heb geen idee hoe het verder loopt. Weet wel dat alle paprika's in het begin groen zijn dus dat kan wel kloppen. Zullen ze ook nog wel dikker worden ;)

Mijn 1e komkommer wordt HUGE!!! Ben heel benieuwd wanneer die eindelijk is uitgegroeid. Als 'ie dan nog maar in de kas past >;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:09

ranna schreef:
anneliesdj schreef:

In mei dit jaar. Is nog een jonge plant die ik via Vreekens heb besteld samen met nog 4 andere soorten bessen.
Maar als ik het dus goed begrijp zou ik in het najaar de takken die dit jaar gedragen hebben eraf moeten halen?

Dat ligt eraan hoe de plant zich verder ontwikkeld, het eerste jaar moet je wel voorzichtig zijn met snoeien, hoewel dat normaal geen probleem moet zijn bij een wijnbes, aangezien ze groeien als braamstruiken.
Als het goed is heb je de plant gekregen met 1-3 houtachtige takken die op zo'n 40cm afgeknipt zijn, klopt dat? Zitten daar dan nu ook de vruchten aan?
Als het goed is maakt hij deze zomer jonge groene scheuten, daar komen volgend jaar de vruchten aan. Als dit er heel veel zijn, meer als 4 per halve meter moet je de besten uitzoeken en de rest zo kort mogelijk afknippen. Deze nieuwe scheuten bind je aan langs een raster of enkele draden die je hebt gespannen en knip je af boven de bovenste draad (ongeveer 2m maar kan lager als je wilt).

Als hij niet of nauwelijks nieuwe scheuten maakt kun je de oude takken laten staan zodat hij nog wat reserve heeft maar het is geen aanrader aangezien die ook voeding voor de jonge scheuten wegnemen, dus beter is om zodra je 2 jonge scheuten hebt de oude bij de grond af te knippen.

De overjarige takken dragen ook wel vruchten maar wel minder en ze maken dan ook veel zijtakken, vandaar dat wordt aangeraden die weg te knippen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:11

avaluna schreef:
@Sassy: leuke tip in Margraten, dat is voor ons lekker in de buurt!

O, die Japanse wijnbes moet er komen, merk ik al, hahaha, ik word nog fanatiek ook, maar vind dat ook weer niet kunnen, nadat ik mijn hele jeugd heb zitten zeuren, hahaha, moet er dus aan denken dat ik mijn dochter niet ga verplichten om mee te helpen :D .
Ik lees dat de wijnbes lekker ongecompliceerd is..., mmm, heb nog wel een plek die mooi op te vullen zou zijn, want het is echt een prachtige struik!

Ooo en ze zijn zo lekker, echt waar! Ik ben er helemaal fan van :)
Als je van bramen houd en frambozen wat te flauw vind dan moet je zeker eens wijnbessen proeven ;)
Wie wil is van harte uitgenodigd trouwens!