De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:45

verder zijn er verschillende opties wat betreft bloemen die eetbaar zijn, maar ook meerjarige groenten die ook erg mooi zijn :)
kruiden kun je vaak wel her en der er tussendoor zetten, patio fruitboompjes , of leifruit.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:47

Krijg er al helemaal zin in! :D

En dan in het voorjaar (na ijsheiligen) planten?
Ik ben trouwens niet van het oppotten binnen :o

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:52

De bramen is hier niet tegenop te vechten, maar ik heb dan ook 3 kavels om me heen die geheel verwilderd zijn (toekomstige bouwkavels, ik woon antikraak nl) en woekeren enorm ondanks dat het ieder jaar tot de grond af gesnoeid wordt (door hoveniersbedrijf gelukkig).
Ook hebben we hier dauwbramen, maar niet zoveel als de normale braam en de vogels vinden deze vlgs mij lekkerder want daar zit altijd eerder en meer vraatschade aan dan de normale braam.
Ik zie al zeer veel groene vruchtjes dus over een maandje kan ik bramenjam maken.

'Mijn' bramen zijn helaas niet doornloos lol

Hier nog altijd geen regen en als ik buienrader bekijk gaat dat ook niet komen vandaag, wel is het lekker wat afgekoeld en staat er een zuchtje wind

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:07

Hier ook net maar weer water gegeven, geen druppel water gevallen volgens mij en het was net ook alweer flink warm -O-

Zojuist wel de 1e gele framboos gegeten *\o/*

Ik zit een beetje te twijfelen wat ik nu nog zal zaaien... moet eigenlijk ook een beetje nadenken over een winterteelt, hebben jullie daar plannen voor? :)

Ben trouwens ook een broccoli aan het laten doorschieten maar geen idee hoe ik daar de zaden verder van moet winnen :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:45

Hier heeft het wel wat geregend vanmorgen maar hopelijk komt er meer want dit was bij lange na niet genoeg.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:06

Nou wat wij gister hebben gehad ooo heerlijk.
Zojuist weer even klein buitje.
Zit in deventer (overijssel).

Nou morgen gaan we de 1ste broccoli uit tuin eten!
Zelfs hubbie vind het nu leuk, en had ook zelf wat geimproviseerd voor spitskoolsalade.

Mijn komkommer gaat nu ook ineens goed, kleine vruchtjes, maar volgens mij zaten de zaden in verkeerd pakje ofzo, en is het een augurk want er zitten stekeltjes aan ofzo haha.

Mijn aardbeienplantjes hebben nu bijna de 2e oogst eraan hangen, maar die zijn veel groter als de 1ste oogst.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:45

Augurk en komkommer zijn ook familie van elkaar, een augurk is eigenlijk een ingemaakte klein soort komkommer. ;)
Komkommers van eigen kweek zijn altijd anders dan uit de super, korter en dikker en vaak niet mooi glad, smaak is ook vaak anders.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:33

Oe komen die komkommers uit de super dan zo vraag ik me af.
Ik zie wel, als ze mooi formaat hebben pluk ik ze, of ze smaken of niet haha en anders maak ik ze in als augurk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:04

dat zijn kwamkwammers uit een kas vaak, dus supergecontroleerde omstandigheden kwa temp, voeding en vocht , daarnaast ook vaak een commercieel doorgekweekt ras met een hoge productie +uniformiteit.

hier liggen er momenteel 2 bolcourgettes en 4 normale courgettes te wachten tot ze soep worden morgen .
vanavond koolrabi door de groentesoep.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 16:34

Hier nog steeds geen regen!
Ik maak nu postelein salade.
Morgen roerbak ik lekker de courgettes, of ik maak er koekjes van ,ik zie wel. En ik hoop zaterdag venkel te kunnen oogsten. Koolrabi is hier nog niet zover.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:45

nou, wij eten de komende tijd veel broccoli haha.
Als ik nou 1tje niet oogst, kan ik daar dan zaden van pakken (illegale zooi haha)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:04

Net de 1ste broccoli geoogst.
3 rupsen gevonden tussen de roosjes.
Koken met zout en dan kan het wel toch?
Niet dat we dadelijk doodziek zijn ofzo, zal hubbie echt niet grappig vinden (vertel hem ook maar niet dat er rupsen in zaten haha)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:12

weet iemand hoe je walnotenbomen, kersenbomen, pruimenbomen en perenbomen moet snoeien? Najaar of voorjaar ( denk najaar..) kan geen werkwijze op internet vinden hoe precies in te korten... wat mag men weghalen en hoever? Kan men takken, waar nu geen blad en vrucht aan hebben gezeten ( bomen zijn afgelopen decennia niet verzorgd geweest, door paarden 'gesnoeid' af en toe die hier mochten lopen achter , nooit gemest etc..) kan men deze dode takken verwijderen of na zorg van goede bemesting boom, snoei, nog een kans geven?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:32

Sorry van snoeien geen verstand, overigens van tuinieren in geheel niet, probeer hier mee te leren.

Hier staan de plantjes nog droog, vanochtend 3 druppels regen op een vierkante meter, dus daar hadde ze niets aan.

En ja, broccoli gewoon in water met wat zout dan kruipen ze eruit gooien.
Je kan het daarna weer afspoelen en koken als je niet zo veel zout erin wilt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:04

liekensancho schreef:
weet iemand hoe je walnotenbomen, kersenbomen, pruimenbomen en perenbomen moet snoeien? Najaar of voorjaar ( denk najaar..) kan geen werkwijze op internet vinden hoe precies in te korten... wat mag men weghalen en hoever? Kan men takken, waar nu geen blad en vrucht aan hebben gezeten ( bomen zijn afgelopen decennia niet verzorgd geweest, door paarden 'gesnoeid' af en toe die hier mochten lopen achter , nooit gemest etc..) kan men deze dode takken verwijderen of na zorg van goede bemesting boom, snoei, nog een kans geven?

Steenvruchten moet je niet te laat in het najaar snoeien, beter direkt na het plukken of tijdens de bloei. Vooral niet te kort langs de stam afknippen, laat een cm of 10 over, dit ivm invriezen van gesnoeide takken.
Normaal snoei je om ruimte te houden in de kruin, dus takken die elkaar kruisen, te dicht op elkaar groeien, teveel zijtakken hebben. Te oude en dode takken zowieso weghalen.
Bij peren weet ik niet of je met vorst rekening moet houden en walnoten worden volgens mij normaal niet of nauwelijks gensnoeid.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:19

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:33

aan deze antwoorden heb ik al heel erg veel, super! Het is bij de perenbomen echt geen gezicht meer, geen vorm, doorelkaar kriskras gegroeid en erbarmelijke staat... de kersen naast het huis, zelfde laken een pak, dode takken, zielige toestand.... en dat bij vrij jonge bomen, zonde hoor...

@zigranta Ik heb even de link gelezen, mijn man ontfermd zich over de vruchten gelukkig, is gek op walnoten dus die wil al die dingen oprapen en uit de bolsters halen ;-), zijn 2 enorme bomen en de rechterboom liggen de takken van op het dak van de kippenschuur dus daar wil ik, noodgedwongen dan, wel wat afhalen :-( . Onder deze bomen komt onze schommelbank, heerlijk vertoeven onder die bomen :-)

Heeft iemand nog een idee of fruitbomen wel dichtbij je groententuin mogen staan? want ik wil voor de 3 fruitboompjes naast het huis volgend voorjaar mijn groententuin starten.... Ik heb er paardenmest op gelegd omdat de grond wel wat op kan gebruiken, dat stukje ploeg ik dan in najaar om :-), paarden hebben hier even mogen 'gras maaien' en hoef ik die mest er niet naartoe te kruien :-) , klinkt lui maar met reuma en fibromyalgie moet je soms mozes naar de berg brengen en niet andersom proberen ;-).

van de winter, toen we deze boerderij bezichtigden, waren we heel bezorgd of alle boompjes wel 'op' zouden komen, als ik zie wat voor vruchten we eraan hebben zitten was alle negativiteit voor niks ;-), ik had toen ook al mijn bezorgdheid geuit hier hihi, wat zijn er veel pagina's bijgekomen.... ik zal in het najaar even mee gaan lezen om de grond klaar te leggen voor volgend voorjaar :-), kan ik eindelijkkk mee doen ..yes!

hartelijke groetjes uit belgië van een 'nederbelg' hihi

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 22:41

liekensancho schreef:

Pruim snoei je direct na de oogst, zo eind augustus ongeveer. Let erop dat je niet teveel weghaalt, je mag maximaal 1/3 boom wegsnoeien.Dode takken haal je eruit, net als loten die recht omhoog gaan. Ik had een boom waarvan ik niet wist wat t was, en die staat tussen 2 mesthopen in. Nu vind ie het lekker en heeft pruimen gegeven. Na de oogst ga ik hem flink uitdunnen.
Appel snoei je in december, bij rustig weer. Die hebben juist weer veel wind nodig. Takken die kruizen haal je daar weg. En ik heb de laaghangende takken ook weggehaald, dat was te lastig met maaien. Ik kon daar bijna niet onderdoor.
De anderen weet ik niet. Walnoot heb ik hier staan, maar doet al 2 jaar over het aanslaan, moeilijke boom. Dus snoeien hoeft nog niet.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:43

@antheman,
hartelijk dank voor reactie, ik kopieer al jullie advies in een file tot de pluk :-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:56

Wat zij zegt idd, pruimen zijn ook steenvruchten en die moet je vroeg snoeien, dus ook kersen ed, direkt na de oogst snoeien.
Alles wat recht opgaat was ik even vergeten, maar daar krijg je geen vruchten van dus moet eraf.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 02:35

Ik leer een hoop, goed dat je zegt dat pruim en kers ook steenvruchten zijn :-) stond er niet bij stil

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:11

Alles met zo'n dikke pit is een steenvrucht, kersen, pruimen, abrikoos, perzik, nectarine enz.
Die zijn allemaal gevoelig voor vorst op gesnoeide takken, dus moeten echt een paar maanden tijd hebben om te 'helen' voor ze de winter in gaan.

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:34

Ik heb vandaag me eerste komkommer geoogst, ze zien er erg mooi uit :D
Nu heb ik dit jaar mijn bonen in het hoekje van de tuin gezet ( aan de ene kant begroeiing van bomen en aan de andere kant de schuur ) de bonen in de hoek komen helemaal niet op! Weten jullie of ze dan te donker staan of te droog/ nat?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:37

Te donker dan wellicht??

Weten jullie waarom er nog geen sperzieboon te vinden is in de winkel?
Ik eet ze zo graag en dit jaar niet zelf gezaaid, maar er is in de winkel niets te krijgen, terwijl dit normaal de tijd is dat ermee gestunt wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:40

Geen idee, maar hier groeien ze ook heel slecht....heb een paar plantjes staan met gele sperciebonen, die zijn nog geen 30 cm hoog maar er hangen wel een paar lange gele boontjes aan. Heb nog een zooi normale gepland maar die zijn bijna allemaal dood gegaan en doen ook niet veel....terwijl eigenlijk alles verder het perfect doet!

Sugar Snaps, peultjes, reuze-erwten groeien allemaal als een tierelier, maar die spercies :?

Het weer is zeker niet goed ervoor ofzo :?

Heb weer een nieuwe serie in de vensterbank staan, die zijn alweer een cm of 15 hoog met een paar flinke bladeren en wilde ik vandaag in de tuin gaan zetten, in de hoop dat er toch nog wat gaat gebeuren...