Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:40

Klink bekend Bhri! Frustrerend he... En dan zeggen dat zij aanleg hebben om dik te worden en dat jij geluk hebt omdat je alles kunt eten 8)7

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:42

Nou ja en nee; ze is logopediste, maar heeft een medische vooropleiding gehad, waardoor ze met haar logopedie onderzoek wilt doen naar hersenschade oid. Maar dat vond ik dus zo ont-zet-tend irritant, dat betweterige toontje dat zij alles gewoon wist, omdat ze in de medische sector heeft gestudeerd, en dus de chemie achter voeding begrijpt :roll: Ze wenste me nog net geen kanker toe, omdat ik zo maar even durfde beweren dat er heus niets mis is met fruit in een gezond eetpatroon en dat de voedselpiramide en de schijf van vijf achterhaald zijn.

Ze heeft blijkbaar haar bloed laten trekken en zou helemaal clean eten, en toch een overbelaste lever hebben, onder andere door suiker, en dat zou enkel en alleen van twee stukken fruit per dag komen volgens haar. Nu vind ik dat ook al zo'n onzin argument: hoe is dat nu de maatstaf voor een ander persoon, met een ander lichaam? Ik eet volgens mijn 'ongezonde principes' en had volgens de dokter ronduit perfecte bloedwaarden, behalve mijn B12 en ijzertekort. Maar dat maakt toch ook niet dat ik mensen dwing om exact te eten zoals ik eet? Dat zijn toch geen argumenten?

Ik krijg daar dus echt de kriebels van. Dan heb je een wetenschappelijke opleiding gedaan en ben je niet eens in staat om eens te luisteren naar de mening van anderen, laat staan om te kunnen discussiëren en te kunnen aannemen dat je zelf niet alle wijsheid in pacht hebt.

Het is inderdaad ontzettend frustrerend :o Mensen worden dan ook gewoon boos, terwijl ze naar je mening vragen. De schok op dat mens haar gezicht toen ik vertelde in kokosvet te bakken :=

Lastig he Sheran! Want ja, alles waar calorieën inzit is automatisch ongezond, je leeft beter op lucht en dieettroep >;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:17

Bhriseis schreef:
Gisteren tijdens de balletles ging het over afvallen gezonde voeding. Ik vertelde dat ik enorm tevreden ben van 'zo clean mogelijk eten'. Toen ik vertelde wat dat inhoudt, kreeg ik tig opmerkingen à la: kokosvet is het ongezondste vet dat er is, je moet bakken in olijfolie; minarine is gezonder dan roomboter, volkorenbrood is niet gezonder wat er zitten evenveel kcal in, cola zero is even gezond als water, fruitsuikers of geraffineerde suikers zijn net hetzelfde voor het lichaam, en meer dan twee stuks fruit per dag is ronduit ongezond". De meeste opmerkingen kwamen dan nog van een meid met een medische opleiding, die een studiedag had gevolgd over het chemische proces van voedselverbranding en daarom "alles gewoon weet" - letterlijk citaat.

Nu ben ik zo'n persoon die gewoon stil blijft en luistert tot mensen mijn mening vragen, en ook nooit moeite stopt in mijn mening geven wanneer ik zie dat personen zich er toch niet zouden in interesseren, maar ik werd echt zowat aangevallen over mijn 'ongezond voedingspatroon' := Zelfs de opmerking 'je zal wel zien als je later dodelijk ziek wordt' is gevallen 8)7

Ik snap dus echt niet hoe het kan dat mensen 1. nog steeds niet het verschil begrijpen tussen gezonde voeding en dieetvoeding; dat een lage calorische waarde niets zegt over de gezondheidsfactor van een product en 2. waarom mensen er dan ook zo bitsig over moeten doen, wanneer anderen andere normen hebben waaraan voeding moet voldoen. Er was een dame die heel tevreden is over Weight Watchers, die stelt dat WW haar écht geholpen heeft met gezonder eten, omdat ze voorheen nooit fruit en groenten at. Prima toch? En zo zullen andere personen wel andere maatstaven aanhouden voor het gebruik van zuivel of soja, waar ik voor mezelf geen probleem in zie. Maar nee, van dogmatisch denken en star met oogkleppen rondlopen zullen we allemaal zeer veel bijleren >;)

Whahahaha, ik had me rot gelachen _O- Arme Bhris :(:) Je doet het hartstikke goed hoor, laat hen zich maar de ostheoporose drinken aan Cola Zero :+

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:28

Phor! *proest thee uit*
Je hebt gelijk hoor Briseis, dit is super frustrerend.

Ik volg dit topic al zolang en alle moeite en plezier die iedereen hier stopt het gezond eten en dingen uitzoeken werkt supermotiverend!
je kan trots op jezelf zijn hoor :D

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:33

Thanks dames dat is echt lief en aardig! Nu zie ik er wel de humor van in, maar op het moment zelf stond ik toch chagrijnig te kijken :o

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 00:25

Ik zei tegen mijn moeder dat worteltjes uit blik mijn 'guilty pleasure' zijn. Ze lachte me uit -O- _O- In mijn projectgroepje op school stonden ze ook te kijken dat ik met broodjes met houmous en sla aan kwam zetten, terwijl ik mezelf toch flink badass vond.

Bhriseis, ik was echt niet netjes gebleven := Dat ze al die achterhaalde theorieën kent zal best inderdaad -O- doodmoe word je ervan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 00:46

Ik heb net even zitten neuzen in het topic met eetlijstjes en het valt mij op dat er soms best weinig wordt gegeten, sommige hoeveelheden groente (en soms fruit) lijkt mij zo weinig?
Niet dat het te weinig is qua hoeveelheid of voedingsmiddelen, maar ik heb zelf soms gewoon trek in lekker veel groenten... :))

Hoeveel groente eten jullie?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 01:28

als ik het eetlijstjes topic doorlees valt mij het tegenovergestelde juist op :D

maar ik eet 1 tot 4 stuks fruit per dag
een ene minimum van 300 gram groente maar dat loopt vaker richting een pond

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 07:50

Ik lunch sowieso 4x per week met salade en als ik dan 's avonds ook nog groenten eet bij het avondeten, dan tikt dat aardig aan. Maar ik denk in ieder geval minimaal 300 gram per dag. Maar als tussendoortje neem ik het eigenlijk niet echt, wat dat betreft ben ik meer een fruitmens.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:49

Ik eet ongeveer een pond groente per dag. Twee dagen per week zal dit meer rond de 300gr liggen en een enkele uitschieter naar helemaal niets als we patat eten oid :+
Het valt mij trouwens ook op de laatste tijd dat er weer minder gegeten wordt, sommigen schrikbarend weinig zelfs en vaak zijn dat de lijstjes die dikke pluimen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:58

Bij mij verschilt het heel erg, van niets tot zo'n 500g per dag (zoals gisteren).

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:48

Goh ik schep toch minstens twee keer op; ik heb vaak meer dan een half bord groenten voor mijn neus staan. Geen idee hoeveel dat weegt, maar ik heb die extra buikvulling toch echt nodig.

Phor, dat viel me dus ook al op, dat er best wat karige lijstjes tussen zitten en dat die dan als standaard nette lijstjes worden gezien. Terwijl ik van mening ben dat je best flink mag/moet eten als je zo strikt gezond eet.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:50

Dat idee heb ik ook.

En dan vragen van JEE ik ben zo opgeblazen.. en het is al 6 uur en heb pas twee crackers op.. Dus ik heb niet veel gegeten hoe kan dit?

Ooit die bolle buikjes van die kids in afrika gezien? Hint hint

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:51

Haha, ik blaas ook compleet op als ik te weinig eet. Ik beredeneer dan maar dat die buik gevuld moet worden en als ik dat niet met eten doe, dan doet m'n lijf het zelf wel met lucht :+

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:36

uhm mensen, hoe train je je rugvetjes?
Dat is namelijk mijn grootste ergernis, kan overal strak zijn maar de rugvetjes lachen me vierkant uit en verlengen rustig het huurcontract :(

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:46

Ik heb veeeeel ervaring met rugvetjes :+ Sowieso krachttraining voor je rug+billen natuurlijk, maar het enige dat bij mij echt werkt is volledig suikervrij eten en absoluut niet meer eten dan ik verbrand. Rugvetjes zijn ZEER hardnekkig, kunnen 10x zo hardnekkig zijn dan buik en beenvetjes. I feel your pain Y;(

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:56

Daarom laat ik mijn ruggetjes lekker zitten.

Ik probeer altijd minimaal 400 gr groente te eten en 3 stuks fruit. Probeer momenteel mijn vetten ook hoger te krijgen, maar zit dan ruim boven de 2600 Kcal. Dat is ook niet helemaal de bedoeling.

Heb jij nog tips phor? Die noten e.d. vullen niet echt. Koolhydraten verlagen werkt niet, dan trek ik het sporten niet. Gewoon een paar dagen honger lijden en verrot sporten?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:05

Langzaam je kcal iets naar beneden schroeven. Toen je kaas kon raspen op m'n buikspieren at ik gemiddeld 2100kcal per dag en verbrandde er iets van 2500-2600 met uitschieters naar boven. Op de uitschieters at ik wel iets meer, 2200kcal ofzo. Eén dag per week had ik een junkdag en dat was ook écht een junkdag :+
Daarvoor heb ik twee jaar lang gegeten op onderhoud om spiermassa op te kunnen bouwen en het ergste vet te verliezen. Dit kwam neer op 2600kcal per dag en 1800kcal op rustdagen. Het is wel noodzakelijk dat je eerst je verbranding lekker hoog hebt liggen voordat je zo streng gaat korten in kcal, anders word je er niet mooier/fitter op.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:12

phormicola schreef:
Toen je kaas kon raspen op m'n buikspieren at ik gemiddeld 2100kcal per dag en verbrandde er iets van 2500-2600 met uitschieters naar boven.

My god! Hoe doe je dàt??? :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:14

Veel fitnessen en gezond eten en een ijzere discipline :+

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:15

Okay, dank je! Geduld is dus een schone zaak. hoelang moet je over dat afbouwen doen?
Denk dat mijn verbruik rond 2500 ligt. Maar dagen dat ik niet sport eet ik hetzelfde, uit verveling en moeheid s avonds. Daar natuurlijk eerst aan werken. Mijn verbranding op zich werkt als een tierelier, dus dat is geen probleem.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:16

phormicola schreef:
Veel fitnessen en gezond eten en een ijzere discipline :+

Die ijzere discipline is natuurlijk vaak het probleem haha.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:17

Onder andere, ja... :+ hihi

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:17

Per 3 weken zakte ik met 100kcal, iets in die geest. Ik keek voornamelijk in de spiegel en voelde hoe m'n lijf reageerde op de verlaging. Als ik het idee had dat het goed voelde zakte ik weer 100kcal.

Oh nog een gouden tip, waar ik met veel pijn en moeite achter ben gekomen: Plan je junkdag op de dag dat je je benen traint. Die hebben de kcal het hardste nodig om te groeien en zijn ook je vetverbranders. Daar moet je lief voor zijn met eten en in de sportschool moet je ze afslachten :+
Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 24-04-14 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:18

Tayga schreef:
Okay, dank je! Geduld is dus een schone zaak. hoelang moet je over dat afbouwen doen?
Denk dat mijn verbruik rond 2500 ligt. Maar dagen dat ik niet sport eet ik hetzelfde, uit verveling en moeheid s avonds. Daar natuurlijk eerst aan werken. Mijn verbranding op zich werkt als een tierelier, dus dat is geen probleem.

Klinkt banketstaaf maar daar waar je zegt Denk ik gaat het fout, iig fout in de zin van geen kaas kunnen raspen. Daarvoor moet je echt alles uitrekenen en daar een schema op samenstellen.