De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zigranta

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 00:54

Moet ik bij een paprika nog ergens op letten?
Krijgt nu heel veel bloemetjes en er begint 1 paprikaatje tevoorschijn te komen.
Maar kan ik alles laten zitten of moet ik uitdunnen?
2 jaar geleden een paprikaplant gehad en daar kwam 1 misvormde paprika aan, dus 0 ervaring.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 01:01

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 01:02

zigranta schreef:
Moet ik bij een paprika nog ergens op letten?
Krijgt nu heel veel bloemetjes en er begint 1 paprikaatje tevoorschijn te komen.
Maar kan ik alles laten zitten of moet ik uitdunnen?
2 jaar geleden een paprikaplant gehad en daar kwam 1 misvormde paprika aan, dus 0 ervaring.

Dat vraag ik me ook af, ik heb nu belachelijk veel bloemetjes erin zitten, vraag me af of het goed komt als dat allemaal paprika's worden.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 02:16

Per tak het eerste bloemetje weg halen,na 4 tot 6 weken (als je de planten in een pot hebt)wekelijks mest voor bloeiende kamerplanten geven,en niet te weinig water geven,,,,,succes...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 07:08

@antheman: ik heb genoten van je mooie plaatjes <3

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 07:21

avaluna schreef:
@antheman: ik heb genoten van je mooie plaatjes <3

*D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 07:53

Ik laat de paprika,s en pepers gewoon hun gang gaan. Gaat tot nu toe ieder jaar prima. Ik mest hij met een mestkorrel voor de moestuin. de witte, gele en paarse zitten nu aardig in de vruchten... De rooie duurt wat langer om op gang te komen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:05

anneliesdj schreef:
_CS_ schreef:

Het is ooievaarsbek (geranium) of malva maar ik denk de laatste.
Leuke plant hoor, kun je ook goed snijden en op de vaas zetten.

Beide planten die jij aangeeft hebben ook ander blad.

Gjster de 1ste spitskool geoogst, van klein deel gister salade gemaakt en de rest eten we van de week.
Was jummie jummie.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:29

Mooie stuik CS...

Heerlijke sfeerplaatjes Antheman :) ik heb een Little gem in de koelkast liggen voor vanavond :9 mooie salade van maken,denk met koude rollade en misschien nog wat aardappeltjes.

Net even op de frambozenstruik gesprongen...bijna een pond frambozen (458gr) ik denk dat ik Jam ga maken :9

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:44

_CS_ schreef:
anneliesdj schreef:

Het is ooievaarsbek (geranium) of malva maar ik denk de laatste.
Leuke plant hoor, kun je ook goed snijden en op de vaas zetten.

Beide planten die jij aangeeft hebben ook ander blad.

Er zijn veel soorten die onderling wat verschillen, ik heb ze beide in de tuin staan, het bloemetje wat eraan komt is nogal typisch, ik denk dat het Malva is.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:44

Ik kom hier even abrupt binnenvallen hoor! Sinds ik kruiden op mijn balkon kweek (mijn bieslook is al bijna een centimeter :D) heb ik de kriebels gekregen en wil ik meer eetbaar spul gaan kweken. Ik heb twee balkonnetjes waar ik er maar een van gebruik, en dus wilde ik mijn tweede balkon inrichten als groente en fruit balkon. Maar de reden dat ik dit balkon nooit gebruik is dat het pal aan een drukke doorgaande weg ligt. niet de meest geweldige luchtkwaliteit dus... Denken jullie dat ik daar iets eetbaars vandaan kan krijgen, of worden het dan zwarte paprika's van de uitlaatgassen?

Ik zag hier wat prachtige foto's van moestuinen voorbij komen. Dat lijkt me zo heerlijk! buiten eten en je eigen toetje plukken!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:19

Kan prima hoor :) Mijn oma had vroeger een tomatenplant op haar balkon.. ze dacht dat het een kleine plant was met kleine snoeptomaatjes, maar dat ding groeide meters de lucht in en hing bomvol tomaten :') Iedereen die langs kwam kreeg een bakje tomaten mee haha.
Maar je hebt dan wel zon nodig op je balkon.
Aardbeien zijn ook een aanrader. Paprika heeft veel warmte nodig, maar op een beschut en zonnig plekje zal dat ook wel groeien.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:35

Mijn tuin is happy, het regent!

Aanelies, ik houd het dan maar op de malva.
Een aantal takken van vorig jaar zijn nu nog dikker geworden, beetje verhoutachtig.
Toch maar snoeien want anders wordt ie volgend jaar zomer nog hoger en dat kan echt niet op de plek waar ie staat.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:55

_CS_ schreef:

Ik is jaloers... :P hier is ook hart regen nodig.Al het gras is geel.bruin of weg....
Mijn tomaten hadden allemaal omgekrulde bladeren terwijl ze toch flink water krijgen elke dag maar het was gewoon ongenadig heet.

Mijn mussenkolonie had het gister opeens voorzien op mijn moestuin dus maar even een net overheen gehangen.Ook nog wat bietjes geoogst dus van de week eindelijk bietensalade maken :9
Morgen ook Frambozenjam maken...geleisuiker gehaald vandaag dus ik kan een poging gaan wagen :D

Petra...Fruitjes op je balkon kan best,heb je tegenwoordig miniboompjes voor.Ik had altijd tomaten op mijn balkon :) .

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:20

8nnemiek schreef:
Kan prima hoor :) Mijn oma had vroeger een tomatenplant op haar balkon.. ze dacht dat het een kleine plant was met kleine snoeptomaatjes, maar dat ding groeide meters de lucht in en hing bomvol tomaten :') Iedereen die langs kwam kreeg een bakje tomaten mee haha.
Maar je hebt dan wel zon nodig op je balkon.
Aardbeien zijn ook een aanrader. Paprika heeft veel warmte nodig, maar op een beschut en zonnig plekje zal dat ook wel groeien.

Mijn balkon ligt de hele ochtend in de zon en heeft op het heetst van de dag schaduw. Ik heb al wat zaadjes besteld en bij de kringloop wat grote bakken gehaald. Nu nog even inlezen in wat ik wanneer in de grond kan stoppen en dan kunnen we van start!
Ik ben wel jaloers op van die prachtige grote moestuinen hier. Mijn balkon is maar 2 bij 1,5 meter...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 22:23

_CS_ schreef:

.

Ik wil ook :j
Welke regio zit jij?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 02:09

Ik wil ook regen.
Ik zag net op het journaal dat het in het zuiden al flink geregend heeft, beelden van een camping in Weert waar alle tentjes ingestort waren en op de hele camping 30cm water stond.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 07:38

Hier nu regen *\o/* *\o/* *\o/* hopelijk niet zo erg als Weert gister :P

Petra....mijn balkon was ook niet zo groot hoor....handig met potten omgaan,verhoging neerzetten en een deel over de balustrade.Had wel voornamelijk bloemen staan maar als je 's morgens wakker wordt van het geoek van wel meer dan 6 verschillende soorten hommels en vele vlinders is dat niet verkeerd hoor ;)

Had tot half 8 's morgens zon en vanaf een uur of 6 's avonds totdat de zon onder ging.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 08:55

Jaaa hier vanmorgen ook regen!! Ondanks water geven als een idioot toch de framboos niet kunnen redden, de nodige vruchtjes zijn nu gedroogde vruchtjes. Tomaten beginnen (!!!) rood te verkleuren, en dat terwijl ze de heeeeele dag in de zon staan.

Iemand had trouwens gevraagd hoeveel vruchtjes er in mijn mysterietree hingen? Als ik het goed geteld heb, 10 ongeveer. En dit is het tweede jaar dat ie vrucht draagt.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:03

Ik meld mij ook. Over een poosje wordt het laatste stukje tuin aangepakt en krijg ik er nog een (zonnige!) border bij. Ik had bedacht om daar een soort 'wild bloembed' van te maken. Grassen, Dalia, Zonnebloemen, klaprozen... Heb dat gezien in Parijs en op de Floriade en vond dat echt superleuk.

Maarrrrrrrrrrr... een eetbare tuin is natuurlijk ook wel erg leuk! Kan dat misschien gecombineerd worden?
In een andere border heb ik al aardbeitjes staan, hoop dat daar volgend jaar iets aan komt. Verder een bak met kruiden :)

De nieuwe border is ongeveer 50 breed en 6 meter lang denk ik en wordt als het ware ingeklemd tussen een schutting en een muurtje.

Iemand een idee of en zo ja, hoe ik dit zou kunnen combineren?
Er groeit al een zeer hardnekkige braamstruik op die plek. In principe gaat die weg, maar op zich ook leuk die netjes langs de schutting te gaan leiden. Misschien druiven en / of tomaten?

Ik ben benieuwd naar jullie tips en zou ook graag horen wanneer ik dan zou moeten starten.
Ik hoop dat de border in september klaar is :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:27

Hier ging het echt ongelofelijk hard tekeer eergisteravond.. enorme hoosbui met hagel, mijn moestuin stond blank, en mijn kas ook := Ik had nog één maïsplant over die het puin van de klusjesman overleefd heeft, die is nu helemaal scheef geblazen.. maar heeft het wel overleefd volgens mij :+ Verder weinig schade, op een overstroomde paardenstal en water in de kelder na.. Voor het gras was het ideaal!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:30

hier tot nu toe wat voorzichtige druppeltjes... hoop eigenlijk wel dat er nog iets meer komt, want zo kan ik alsnog de groententuin gaan water geven ^)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:34

Noor...je kunt eetbare bloemenmengsels bestellen...uitstrooien en genieten maar ;)

Ook kun je denken aan bv snoeptomaatjes ertussen planten...(kruip)Tijm enz.Zo kun je een mooie bloemenborder maken die je ook kunt eten :)
Braamstruik zou ik weghalen,zijn echt ondingen....kun je beter Framboos neerzetten..ook kruipers en klimmers maar niet zulke enorme doorns en makkelijk te snoeien en te leiden.Ook erg lekkere vruchtjes :9

Hier nu giga benauwd,lijkt de tropen wel...24gC en een luchtvochtigheid van 90% :+

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:43

Dank je Tinky!
Bedenk me dat ik nu ook kruiptijm heb in een andere border :)
Ja die braam woekert echt als een gek... Bedankt voor de tips!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:44

er zijn verschillende erg lekkere doornloze bramen en frambozen...
ik heb een doornloze braam staan en de buren hebben overheerlijke doornloze frambozen staan, geel en rood, de vruchtjes zijn vrij klein, maar echt heerlijk :j
als je ze netjes leid zijn ze goed in toom te houden trouwens :j