Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:24

phormicola schreef:
Heel basis bekeken is sport voor de meeste mensen idd onzin. De gemiddeld mens houdt niet bij wat-ie eet en gaat na het sporten juist extra eten (te veel). Daarbij zijn de meeste mensen niet bereid om over hun grens heen te gaan, waardoor sporten ook voor het hart weinig tot geen nut heeft. Ik kan de mensen niet tellen die ik in al die maanden dat ze bijna elke dag sporten geen spat zijn veranderd :)

Ik geloof dit wel. Als ik geen persoonlijke drilmeester naast me heb staan ga ik niet over mijn grens heen.
Daarnaast heb ik na het sporten een haast onstilbare honger, wat best lastig is.
Probeer dus mijn sportmomenten maar voor de lunch of het diner in te plannen om de schade te beperken.

Nu mijn eetpatroon nog beter opschonen :+ .

Grapjasjes12

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:30

Ik sport ook voor de lunch om dat te voorkomen :) Maar goed, de meeste mensen doen dat dus niet, waardoor ze vaak genoeg na de 'sessie' in de snackbar te vinden zijn, of vinden dat ze een 'eiwitshake' hebben verdiend (shake van 3el pindakaas, jam, kokosvet, suiker, whey, volle melk, chocopasta, heb het vaak genoeg gezien :') )

Als je uit je comfortzone komt tijdens het sporten en een beetje aandacht aan je eten besteed heeft het absoluut wél nut natuurlijk. Maar dat is al eerder uitzondering dan regel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:31

En toch viel ik als vanzelf 6kg af toen ik een paard kocht en elke dag een uur rustig fietste..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:32

Het ene lichaam is het andere niet en ik wil niet veel zeggen, maar jouw eetpatroon is niet gemiddeld :) Iemand die bij wijze van spreken vindt dat ie een patatje oorlog heeft verdiend als ie alleen al aan sporten denkt zou dus absoluut geen 6kg afvallen van een paard en een uurtje fietsen. En dat komt vaker voor dan je denkt!
Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 22-04-14 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:33

Maar als je hetzelfde blijft eten en afvalt door meer te bewegen, dan zou sport toch in principe iets moeten doen?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:35

Anoniem schreef:
Maar als je hetzelfde blijft eten en afvalt door meer te bewegen, dan zou sport toch in principe iets moeten doen?

Dat probeer ik nu in een aantal berichten uit te leggen: zo werken de meeste mensen niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:36

Maar dat ging vooral over mensen die meer gaan eten als beloning/compensatie voor het sporten.. Als je de rest gelijk houdt, lijkt het me logisch dat sport iets voor je lichaam/gewicht doet (tenzij je daarmee de hormoonhuishouding in de war schopt). Of zie ik dat verkeerd?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:39

Wat jij doet, wat ik doe, wat iedereen in dit topic doet: dat is geen doorsnee van de bevolking. Wi komen in dit topic omdat we überhaupt al interesse hebben in dit soort dingen. maar kijk nu eens naar een random buurvrouw? Misschien loopt ze afentoe een romdje hard, of durft ze weleens boodschappen te gaan doen op de fiets, maar verder? Besteden ze ook maar 1 seconde van de dag aan hun eetpatroon? Nee, dat doen ze niet en als je ze 2x per week aan het 'sporten' zou zetten dan zouden ze 99 van de 100 keer meer gaan eten dan ze voorheen deden. Dát bedoel ik :)

Edit: nee, dat zie je niet verkeerd, wat je wel verkeerd ziet is dat dat toch echt teveel moeite is voor de meeste mensen omdat onze psyche zo niet werkt. De mensen in dit topic, professionele sporters, etc zijn écht een unicum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:41

Ja, ben met je eens dat sport voor de meeste mensen een druppel op een gloeiende plaat is, maar dat zegt natuurlijk niets over 'sport op zich' :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:43

Voor de wetenschap wel ;) Ze kijken naar wat het voor een hele groep mensen doet en die groep is vrij gemiddeld. Voor de gemiddelde mens heeft 'sporten' geen nut, door allerlei factoren die ik inmiddels al vaker heb benoemd :)
Zodra je idd een voor jou normale gedachtegang aan gaat houden heeft het voordelen. maar jouw normale gedachtegang is abnormaal voor de gemiddelde mens.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:43

Wat phormicola zegt is wel waar..

Ik verbaas me daar nogsteeds over.. voeding is zó makkelijk.. iedereen kan het begrijpen maar ZO verdomd weinig mensen weten wat echt goed eten is..

Als ik cheat eet ik cruesli ofzo.. den ik WHAA slecht en andere mensen vinden dat normaal/gezond whatever :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:46

phormicola schreef:
Voor de wetenschap wel ;) Ze kijken naar wat het voor een hele groep mensen doet en die groep is vrij gemiddeld. Voor de gemiddelde mens heeft 'sporten' geen nut, door allerlei factoren die ik inmiddels al vaker heb benoemd :)
Zodra je idd een voor jou normale gedachtegang aan gaat houden heeft het voordelen. maar jouw normale gedachtegang is abnormaal voor de gemiddelde mens.

Gelukkig maar ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:35

Gelukkig wel ja, anders staan we ons voor niks uit te sloven, zowel tijdens het sporten als in de keuken :+

Haha Monnie, ik ben ook een stoute meid als ik Cruesli eet! Terwijl veel van mijn vriendinnen/collega's elke ochtend een bak naar binnen gooien en vervolgens op de scooter of in de auto naar hun kantoorbaan gaan. En dan aan mij vragen hoe ik zo slank blijf, want ik eet zoveel :')

Ik kom er nu trouwenswel achter wat voor een monsters je hormonen kunnen zijn. Ik eet per dag niet meer dan ik verbrand, maar al m'n rugvetjes zijn terug _-:( Zeker 2 jaar heb ik erover gedaan om die weg te sporten en hoppa! Na 5 maanden zwangerschap zitten ze er gewoon weer aan :z

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:46

Ik denk dat veel 'sporten' heel zinvol is, ook als dat maar 'bewegen' is, juist omdat veel mensen een inactief leven hebben en/of veel in dezelfde houding werken.
Zelfs als ze ongezond eten is het zinvol, fysiek gezien, maar uiteraard hoort eten dan niet het gevolg te zijn van sporten, in die situatie.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:33

Ik ben dit weekend voor het eerst in 6 maanden nog eens op een weegschaal gaan staan... Oeioeioei! Er moet 10kg af, wil ik op mijn gezond gewicht zitten. Voor mezelf zou ik er tegen de zomer graag 5kg af hebben. Maar hoe ik dàt moet klaarspelen? Om te fitnessen heb ik geen tijd en lopen heb ik een bloedhekel aan. Aiaiai...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:42

Kritisch naar je eetpatroon kijken, vaker de fiets pakken of gaan lopen, 's avonds stretchen, sit-ups in bed, meedoen met een leuke dans-DVD, flink in de stress schieten, ziek worden... en rennen naast je paard is serieus best wel leuk :D

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:48

En 30 d shred Shanelle? Ik ben ook heel druk maar 20-25 min per dag heb ik best tijd voor... En ik heb een énorme hekel aan sport maar vind dit eigenlijk zelfs leuk, vooral omdat je gewoon echt de vooruitgang merkt. En als je dan die 5 kg niet helemaal afvalt, dan word je er iig een stuk strakker van :)!!
Ik was bijv maar 3 kg afgevallen ( ^) )maar dat voelde als veel meer omdat al mijn kleren wel een stuk beter zitten....

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:50

Feit! Met mijn maagontsteking was ik op zeer korte tijd 10kg ZO kwijt! :D
Maar neen, daar pas ik nu wel voor haha... Voelde me toen toch niet zo frisjes! :p

Ik ga idd eens beginnen met al fietsend naar stal te gaan. Dat is toch wel een kleine 40min fietsen enkel. Verder niet langer 2x/week frietjes van de frituur... :o Ik heb me ook voorgenomen om geen koekjes/chips meer te kopen, zèlfs al staat er min of meer dat het 'gezond' is (Belvita). De cola is inmiddels al een tijdje vervangen door cola zero en ik probeeeeer af en toe water te drinken, maar ik word er zo snel misselijk van. Herkennen jullie dat???

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:51

Sodera schreef:
En 30 d shred Shanelle?

C'est qoui? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:52

Met gezond eten kun je al een heel eind komen, Shanelle :)

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:57

Ong 25 min per dag en je hebt niet meer nodig dan een setje gewichten (2 waterflesjes met water werkt ook prima :j).

Edit: Dit is level 1, dat doe je 10 dagen. Daarna level 2 10 dagen, level 3 10 dagen.
Daarna kun je door met ripped in 30 dagen etc etc...

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:19

Gisteren tijdens de balletles ging het over afvallen gezonde voeding. Ik vertelde dat ik enorm tevreden ben van 'zo clean mogelijk eten'. Toen ik vertelde wat dat inhoudt, kreeg ik tig opmerkingen à la: kokosvet is het ongezondste vet dat er is, je moet bakken in olijfolie; minarine is gezonder dan roomboter, volkorenbrood is niet gezonder wat er zitten evenveel kcal in, cola zero is even gezond als water, fruitsuikers of geraffineerde suikers zijn net hetzelfde voor het lichaam, en meer dan twee stuks fruit per dag is ronduit ongezond". De meeste opmerkingen kwamen dan nog van een meid met een medische opleiding, die een studiedag had gevolgd over het chemische proces van voedselverbranding en daarom "alles gewoon weet" - letterlijk citaat.

Nu ben ik zo'n persoon die gewoon stil blijft en luistert tot mensen mijn mening vragen, en ook nooit moeite stopt in mijn mening geven wanneer ik zie dat personen zich er toch niet zouden in interesseren, maar ik werd echt zowat aangevallen over mijn 'ongezond voedingspatroon' := Zelfs de opmerking 'je zal wel zien als je later dodelijk ziek wordt' is gevallen 8)7

Ik snap dus echt niet hoe het kan dat mensen 1. nog steeds niet het verschil begrijpen tussen gezonde voeding en dieetvoeding; dat een lage calorische waarde niets zegt over de gezondheidsfactor van een product en 2. waarom mensen er dan ook zo bitsig over moeten doen, wanneer anderen andere normen hebben waaraan voeding moet voldoen. Er was een dame die heel tevreden is over Weight Watchers, die stelt dat WW haar écht geholpen heeft met gezonder eten, omdat ze voorheen nooit fruit en groenten at. Prima toch? En zo zullen andere personen wel andere maatstaven aanhouden voor het gebruik van zuivel of soja, waar ik voor mezelf geen probleem in zie. Maar nee, van dogmatisch denken en star met oogkleppen rondlopen zullen we allemaal zeer veel bijleren >;)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 12:23

Omg ik zou daar echt zo ontiegelijk van in de allergie schieten :oo :=

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:35

En als klap op de vuurpijl, die gaat later mensen medisch behandelen.
Whoop

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:37

Daar loop ik inderdaad ook vaak tegenaan... ik ben te dun en wil calorierijk eten, maar wel gezond. Dat is best lastig overigens. Maar als ik dan bijvoorbeeld nootjes ga eten krijg ik iedereen over me heen dat het zo ongezond is. Of huisgemaakte friet, gebakken in goede olie. Puur omdat er zoveel calorieen in zitten.