de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 00:27

Munt is leuk maar plant het in een bak om het onder controle te houden verschrikkelijk onkruid, maar zo lekker in de thee. :o <3 Het kan nog maar kans is zeer groot dat ze doorschieten en bloemen worden.

Nou de keuze genomen hoor en ben druk aan het verhuizen. Eerste 6 boompjes en paar struikjes zijn al verhuist hoop alleen dat de perzik het naar zijn zin gaat hebben op de hoek bij de kas. Nog 9 bomen, 3 druiven en de rest van de struiken. Heb een paar bomen weg gegeven waarvan ik uiteindelijk zoiets van had wat moet ik ermee en ook die grote gratis druif die ik opgehaald had.
Afbeelding
Afbeelding
Mini bos in aanplant. <3

Zal wel zeurpiet zijn, maar vind die grote pruimenboom te groot. Maar ben zelf maar 1.55 groot. :')

Morgen eerst de rest van 9 boomgaten maken en dan zien we wel hoever we komen met verhuizen. :')

imd

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 10:55

Ziet er goed uit Marcella, succes met verder verhuizen!

Hier gisteren de aardappelen gepoot. Ik heb Annabelle en Rosagold gekocht. Voor ons de eerste keer aardappelen, dus ik ben benieuwd! Ik had ook graag zoete aardappelen gewild, maar die hadden ze ivm mislukte oogst niet. Dus misschien nog even kijken of ik die ergens anders kan vinden.

Vandaag ben ik nog een dagje vrij, ik ga zo even naar de tuin, snijbiet zaaien en nog een van de bedden klaar maken. Heerlijk weertje is het! <3

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:09

Ik heb gewoon drie aardappels die ik over had in de grond gestopt :') kijken of er wat gaat gebeuren.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 12:26

Hi mensen! Jullie zijn al weer druk bezig met de voorbereidingen van de tuin? En het weer zit ook nog eens super goed mee. Lekker zeg!
Ik heb hier vorig jaar vooral over mijn project Loofah (sponskomkommer) gepost, en ben nu erg op tijd begonnen met voorkiemen wat heeft geresulteerd in 5 ontkiemingen! De zaden komen van de vruchten van vorig jaar. Aangezien ik dit jaar twee planten wil, heb ik dus wat over. Natuurlijk ga ik dit niet weg doen, maar ik wil ze verkopen en de opbrengst gaat dan naar het goede doel.
Mocht je interesse hebben, laat het even weten. Eventueel laat ik nog een batch ontkiemen, of stuur ik zaden op (wel zsm beginnen).

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:35

Wat een mooi stuk heb je gekregen Marcella. Wel een werk om alles te verhuizen. Ik ben inmiddels van moestuin gewisseld (van Zwijndrecht naar Hellevoetsluis verhuisd) we hebben hier een iets groter stuk dan dat ik in Zwijndrecht had. Helaas werkt de dreinage bijna niet en blijft er dus heel veel water op ons stuk staan. We zijn nu druk bezig de pijp op te graven zodat het doorgespoten kan worden. Merk dat ik er echt van baal, wil met dit mooie weer lekker in de tuin bezig maar je kan niks omdat het zo nat is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:52

Oef balen van de drainage.
imd is de grond nog niet te nat. En als het buiten is van het weekend wel wat overheen leggen. Ze geven nachtvorst.

Ga een deze dagen maar even kijken om kas in orde te krijgen zodat ik daar alvast wat kan gaan zaaien. Wil de platte bak binnenkort ook op orde heb kunnen daar alvast wat vroege aardappelen in.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:02

Te nat niet nee, dat valt hier wel mee. Het is hele fijne grond, lekker los ook. Maar ik zal even een stuk vliesdoek meenemen inderdaad, dank voor de tip!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 19:46

Hier nog steeds druk aan het bomen verhuizen van mijn verkochte huis naar de volkstuin. Het spul lijkt aan te slaan, zie al mooie bloesems, zoals deze van de nashipeer

Afbeelding

Gelukkig zijn de boompjes nog jong. Ze zullen komend jaar wel een klap krijgen maar ik hoop nu toch echt dat ik straks alles op orde heb. Het enige wat lastig is, is dat het gras alweer gaat groeien. En ik ben nog niet eens klaar met bomen verplaatsen!! Zodra dat klaar is ga ik karton tussen de bomen leggen en daar houtsnippers op. Wordt ook nog een bereklus (en ondertussen zal ik ook zelf moeten verhuizen dus ik wil er nog even niet aan denken hoe ik dat allemaal ga realiseren)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 00:14

Afbeelding
Stukje grond schoongemaakt. Moet nog 2 bomen en 5 struiken. En dan nog de rest van de zooi. :')

Weet nu al dat er een hekje omheen gaat komen. :+ :9 :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 08:51

Zijn er meer mensen die hebben gesproeid tegen de vorst vannacht?
Ik vind dat ijs altijd zo mooi om te zien <3
Afbeelding
De komende nachten nog meer vorst, dus weer sproeien..
Hopelijk krijgen we dan toch perziken dit jaar!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:19

Nee niks gesproeid ben te druk met verhuizen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:22

Sproeien tegen de vorst? Wat heeft dat voor nut? Bevriezen de bloesems dan niet juist?

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 01:32

Na 2 jaar mijn bakken te hebben gevuld met bloemen en planten, is het afgelopen winter toch weer gaan kriebelen om ze dit jaar weer in gebruik te nemen als moestuin.
Heb ze vandaag van onkruid ontdaan, en ben gaan inventariseren wat ik nodig heb.
In ieder geval heb ik extra grond nodig om de bakken op te vullen. denk dat ik voor deze bakken al bijna 1m3 nodig heb. Ik deed er een paar jaar geleden gewone potgrond in, zou dat nu ook kunnen, of kan ik beter speciale MM aarde kopen?
Ik heb 6 betonbakken, met in 1 een rabarberplant zitten.Deze bakken staan op het westen en hebben na 14.00uur volop schaduw.
Dan wil ik in ieder geval courgettes, sperciebonen, snijbonen, tomaten, uien, aardappels, sla, aardbeien
en divers kruiden proberen op te laten komen.
Heb nog heel veel ( ouder) zaad liggen.
Maar moet een vriendin nog vragen of die nog Russische ui heeft.
Die heb ik jaren terug juist aan haar gegeven.
En dan wil ik nog aan de achterzijde van ons huis een grote bak,
op hoogte maken van 5 meter lang en 50 cm breed. Deze staat dan op het zuiden. en komt na 16.00uur in de schaduw te staan.
De tuinkriebels beginnen te komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 08:19

Prairy schreef:
Sproeien tegen de vorst? Wat heeft dat voor nut? Bevriezen de bloesems dan niet juist?

Klopt :j
Bij het proces waarbij water verandert in ijs komt warmte vrij, de temperatuur zakt bij dat proces nooit onder de 0 graden, dus als je blijft sproeien tijdens vorst dan wordt de bloesem nooit kouder dan 0 graden.
En het ziet er geweldig uit <3

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 08:25

Ikkeniet, leuk dat het bij jou ook begint te kriebelen! Herkenbaar, hier ook :j
Ik heb vorig jaar bijna niks gedaan aan de moestuin, helemaal geen tijd voor gehad, maar dit jaar wil ik toch weer eens een volle tuin!
Afgelopen weekend hebben we al het onkruid aangepakt en een deel van de composthoop naar de tuin gereden.
Afbeelding

Heeft iemand hier verstand van compost?
Onze paardenmest-met-hooi-berg is na twee jaar nog steeds niet mooi droog -O-
Het blijft een klei-achtige drab.
Komend jaar hoop ik eens wat meer in laagjes te kunnen werken, maar ik vraag me af of dat het echt oplost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 08:34

Ik vind hooi de grootste vettigheid die er is. Wij hebben goede resultaten met zuivere mest of met mest en stro. Mijn ervaring is dat hooi inderdaad voor veel meer nattigheid zorgt. Dat rot vooral ipv te verteren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-03-20 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 08:50

Dan moet ik het toch eens proberen zonder hooi, bedankt voor de tip! Stro hebben we helaas niet. Wel heb ik nog een flinke berg bladeren/eikeldopjes liggen, en gaan we binnenkort een boom kappen waarvan de dunste takken gehakseld worden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 12:17

Baal hier komend weekend geen compost wat aan de andere kant ook wel weer te begrijpen is, maar wel balen. Ze ging wel kijken of het anders mogelijk was op een ander moment.

Hooi in mest is volgens mij niet echt fijn om compost van te maken. Beste is inderdaad met stro of puur.

ikkeniet weet niet hoe je financieel zit, maar MM is behoorlijk geprijsd. Wat je eventueel ook kan doen is gewone potgrond en dan bovenop laagje MM (of vermengen).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:35

Hooi is goed als spons laag verder onderin een bed of als droog maar niet geschikt als voer als mulch laag. Composteren doet het inderdaad slecht en het sluit af ook.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:47

Dag iedereen :D
Ik hoop dat ik hier aan het goede adres ben.
Bij ons huis zit een grote plastic serre (en dan bedoel ik een goeie 3000 m²) - ons huis was van een aardbeienteler, en alle glazen serres hebben we afgebroken (dat is nu weiland :+ ) maar deze staat er dus nog en doet dienst als opslag voor de machines van mijn wederhelft. Beetje zonde om daar niets in te telen, toch?

Nu komt het probleem: ik ken daar niets van :o en daarom kom ik bij jullie hulp vragen!

Dus:
- Hoeveel m² moet ik ongeveer voorzien?
- Is een druppelleiding nuttig of beter elke dag water geven?
- Welke groenten, fruit, kruiden, ... kan ik niet verpesten?
- Waar moet ik nog rekening mee houden?

Alle tips of links naar goede sites zijn meer dan van harte welkom!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 17:00

Ik ben vorig jaar gestart met een moestuin en ik vond de zomer wortelen het makkelijkst. En als je ze niet eet kun je ze gerust ook even in de grond laten zitten. Daarnaast schijnt radijs heel makkelijk te zijn maar dat lust ik niet :') stambonen had ik ook, ging ook goed maar was wel lastiger ivm slakken, daar zul je binnen minder last van hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 17:11

Met 100m2 kun je gemakkelijk met twee personen het hele jaar wat uit de tuin eten.

Gaaf zeg, zo'n plastic serre. Houdt er wel rekening mee dat het daar warm wordt in de zomer, en je er dus niet alle soorten planten in kan telen. Maar zo'n kas is wel ideaal om alles voor te zaaien, en dan later buiten uit te planten.

Wat ik echt heel makkelijk vind is pompoen en courgette. Dat is net onkruid, dat groeit gewoon door.
Stambonen zijn ook fijn, die hoef je niet te ondersteunen, en dat heeft niet enorm veel zorg nodig.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:44

Sla en andijvie zijn ook makkelijke planten voor buiten.

Binnenkort even lage bak in orde maken dan kan ik wat vroege aardappelen leggen. Heb rode klaar liggen met mooie token.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:04

Wij gaan waarschijnlijk proberen de bodem van onze poel waterdicht te maken met blad en gras /hooi omdat dat een soort klei laag schijnt te maken. Dus ik snap wel dat je compost hoop dan niet zo mooi rul wordt :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:16

Haha dat gaat dan vast goed werken bij jullie.
Als je nog extra klei-prut nodig hebt; gratis af te halen :')

Neh, ik ga het gewoon door de moestuin frezen, hoop dat de groente het er toch goed op doet, en dan ga ik de nieuwe composthoop eens opbouwen zonder hooi en hopelijk is die volgend jaar dan wel mooi rul!

Zo'n poel lijkt me echt gaaf trouwens! Als ik de ruimte had..
Ik ben heel benieuwd hoe die van jullie wordt.

Hier gaan ook al wat aardappelen in de grond binnenkort. Ik kwam er bij het schoonmaken van de tuin nog een aantal tegen die net aan het spruiten waren, dus die zijn niet lekker meer om te eten en stop ik gewoon terug op de goede plek. Hopelijk overleven ze de vorst.