Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 14:32

Ik heb hetzelfde probleem, zit op kantoor en heb door extreem lange dagen geen echte gelegenheid om nog aan sport te doen. Ik ben nu wel (langzaam) aan het afvallen. Ik ontbijt met havermout, lunch met salade en heb als tussendoortjes fruit. 's Avonds eet ik net als jij ongeveer, al probeer ik dan koolhydraten zoveel mogelijk te mijden. Ik wandel wel minimaal een uur per dag met de hond (en minimaal drie dagen per week langer, tussen de 2 en 4 uur), en ik probeer altijd flink door te lopen. Het gaat afvallen gaat langzaam, maar gestaag :)

Grapjasjes12

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:04

Je kan beter je ontbijt en lunch wisselen. Door met voornamelijk eiwitten te ontbijten zul je al sneller buikvet kwijtraken dan met koolhydraten je dag te beginnen :)

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:19

Ik ben ook al een hele tijd een stille meelezer. Heb de quinoa chia zaad bij de action gehaald, op beide staat 100% bio. Het is van het merk BeeCee foods uit België.

Vanavond de quinoa gehad, was lekker!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:14

Maar met eiwitten de dag starten kan niet op tegen een schaal havermout Phor ;(

Wel een goede tip overigens, dat wist ik niet.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:17

Maar ze eet toch geen havermout :+ Of heb ik dat verkeerd gelezen? je kan trouwens ook een eiwitbom van je havermout maken, dat doe ik graag!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:20

Nee hoor, ik maakte een flauwe opmerking omdat ik het even overwoog om zelf de tip te gebruiken, en me toen snel bedacht :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:21

Haha, havermout blijft ook erg lekker :+ Sommige dagen eet ik het als lunch, maar dan ontbijt ik alsnog met koolhydraten zoals brood :')

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:24

Oh oepsie :P Ik zou ook niet zo goed weten waarmee te ontbijten... Quinoa is het enige dat ik kan bedenken. Nu heb ik wel een ijzeren maag en zou ik prima een warme maaltijd kunnen wegwerken, maar een salade met eiwitten zou er minder ingaan.

Je zet me nu wel aan het nadenken, misschien moet ik even met een en ander experimenteren bij de havermout.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:26

Ik heb 2 jaar lang ontbeten met gebakken eieren op een enorme salade, alles kan en je kan overal aan wennen!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:28

Hm dat klopt wel... Toen ik naar het middelbaar ging en om 05.20 moest opstaan, zat ik een half uur later aan een kop soep met zes boterhammen en kaas, nu ik er over terugdenk...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:30

Haha, nou, dat raad ik je toch niet aan hoor :+ Alhoewel een kop groentensoep misschien niet zo'n gek idee is als je van soep houd. Zelf ben ik meer van de gebonden soepen of PINDASOEP :9 Maar ja, daar blijven we waarschijnlijk niet slank en gezond bij :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:31

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:31

Quinoa gekookt in (vega)melk met wat honing en noten is anders erg lekker hoor!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:32

Het was in de winter, en enorm koud, en ik moest anderhalf uur reizen eer ik op school was. In de soep zaten enkel groenten; ik kon er in ieder geval wel een poos mee verder hoor _O- Vermoedelijk kon ik ook op een bouwwerf gaan werken...

Pindasoep heb ik nog nooit gehad en ik kan me ook niet voorstellen hoe het smaakt!

Chiapudding lust ik niet :+ Maar wel bedankt voor het meedenken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:33

Hmmmm op die manier heb ik hem nog nooit geprobeerd! Goeie tip :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:33

Bhriseis schreef:
Het was in de winter, en enorm koud, en ik moest anderhalf uur reizen eer ik op school was. In de soep zaten enkel groenten; ik kon er in ieder geval wel een poos mee verder hoor _O- Vermoedelijk kon ik ook op een bouwwerf gaan werken...

Pindasoep heb ik nog nooit gehad en ik kan me ook niet voorstellen hoe het smaakt!

Chiapudding lust ik niet :+ Maar wel bedankt voor het meedenken!

Haha alsjeblieft hoor! En pindasoep smaakt eigenlijk (vind ik) naar wat dunnere, pittige satesaus. Tenminste, hoe hij bij ons altijd gemaakt werd. Tauge etc er doorheen, echt heeeeeerlijk :9

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:37

Haha, op een bouwwerf _O-

Mmmm, pindasoep, mijn ex kon dat zo lekker maken. Hij gooide er iets van 30 tenen hele knoflook in en kousenband. Lekker dik was ie ook altijd die soep. Ik zal het binnenkort eens maken en als hem bevalt zal ik je een recept toewerpen, Bhris :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:39

Oh ja, is goed! Dan test ik het een keer uit!

Mmm, lekker Emma, tauge!

Zijn kokosschilfers (uit de biowinkel) eigenlijk gezond? Die doe ik nu elke dag in de havermout.

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:47

Havermout check! Ontbijt elke ochtend met havermout, daar doorheen 2 stuks fruit, handje noten, wat chia en hennep zaad en wat agavesiroop voor de smaak. Buikje vol en tegen de lunch pas weer honger. Als ik echt weinig zin heb maak ik de dag van te voren een roerei met zoveel mogelijk groente(courgette, tomaat en lenteui/paprika). Maar meestal maak ik wel een rijke salade of speltpasta voor de lunch. Smiddags om 1500 uur een stengel bleekselderij en als beloning een mandarijntje en savonds wat de pot schaft thuis. Na mn avondeten niks meer. Hou het al een paar weken vol en ga steeds meer variëren. Zit stukken beter in mn vel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:48

Havermout met appel <3

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:51

Die zijn prima Bhris :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 23:22

Mooi zo, bedankt!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 08:38

phormicola schreef:
Je kan beter je ontbijt en lunch wisselen. Door met voornamelijk eiwitten te ontbijten zul je al sneller buikvet kwijtraken dan met koolhydraten je dag te beginnen :)

Oh wat grappig dat wist ik niet. Ik dacht als ik nou met koolhydraten begin dan heb ik iig brandstof voor de hele dag. Wat is een goed eiwit rijk ontbijt? En als lunch dan bijv. speltbrood mee van huis ?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:11

Je kan bijvoorbeeld ontbijten met kwark, daarbij lijnzaad en een stuk fruit :) Zelf heb ik jarenlang ontbeten met gebakke eieren en een groene salade. De opties zijn eindeloos. Speltbrood als lunch lijkt mij prima.

Er is een ingewikkelde reden om 's ochtends niet meteen met koolhydraten te beginnen als je vet wil verliezen, maar kort gezegd komt het er op neer dat je lichaam 's nachts vet en spier afbreekt en dat koolhydraten dat proces abrupt stoppen. Eiwitten stoppen het afbreken van je spiermassa, maar níet die van je vetmassa. Als je vet wil verliezen is het dus raadzaam om met eiwitten te ontbijten :)

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:31

Yes vanochtend kwark lijnzaad en fruit op :D :D