Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 10:19

Bosh had vorig jaar een compleet kerstmenu gepost, misschien doen ze dat dit jaar weer :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 10:38

Hey, is het misschien leuk om een topic op PF te maken? Er zijn vast meer mensen die vega's te eten krijgen of die graag een deels vega kerstdiner willen bijvoorbeeld :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 10:40

Ben benieuwd of het je lukt om iets goeds te maken. Ik was ook altijd een vleeseter in hart en nieren en vegetariers/veganisten vond ik bijna gewoon een apart slag volk :D een maaltijd zonder vlees werd ik echt ongelukkig van. Dus ik snap je familie ergens wel ;)

Zo ook mijn zus. Ik eet daar wekelijks en soms neem ik mn eigen eten mee, soms kan ik vlees uit de bami vissen maar laatst had ze lasagne met nepgehakt gemaakt zonder het tegen de rest van haar gezin te noemen :D

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 10:49

Magrathea schreef:
Hey, is het misschien leuk om een topic op PF te maken? Er zijn vast meer mensen die vega's te eten krijgen of die graag een deels vega kerstdiner willen bijvoorbeeld :)

:)) leuk!

Wij zijn niet van die fanatieke kerstvierders (en mijn schoonfamilie daar hoef ik niet meer naartoe :P ), maar de recepten vind ik altijd leuk. En lekker koken ook. Tegen die tijd is mijn scriptie ook ingeleverd, dus dan kan ik even rustig koken :) Meestal eten we met ons gezin of zo, als mijn vader er tenminste is want die werkt heel onregelmatig. Ik ga misschien toch maar eens weer in Ottolenghi's Plenty duiken.

Ik ben nog op zoek naar een lekkere vega(n) tajine, want onze kachel wordt weer gestookt en dus is de steenoven weer warm. Hebben jullie misschien iets leuks zonder couscous? Want die ken ik wel.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:20

Bonna schreef:
Ik heb ze hier bij de aldi helaas ook niet gespot, maar de toko heeft de sojabrokken ook *\o/*

Is het te vroeg om mij nu al druk te maken om het kerstmenu? We hebben mijn ouders en schoonouders uitgenodigd en willen eigenlijk alleen vegan koken. Zij zijn echter meer van de groooote schalen vlees. Ik zoek dus iets dat niet alleen lekker is, maar ook mooi staat op een tafel en vleeseters met een goed gevoel naar huis laat gaan :)

Een lekkere risotto? Die zijn ook vegan te maken, en de luxe 'romigheid' geeft wellicht toch het nodige gevoel van decadentie.
http://wallflowerkitchen.com/creamy-mushroom-risotto-vegan-gf/
https://www.huffingtonpost.com/2014/11/07/vegan-risottos_n_6117616.html

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:32

Leuk, ideeen voor kerstdiners! Moet ook nog wat verzinnen, wil het ook zo veel mogelijk vegan maar sowieso vleesloos.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:43

Ik zal vanavond een topic maken :) Of als iemand anders al eerder tijd/zin heeft dan mag dat ook natuurlijk :)

(Wilde vooral een deel van de OP hier kopiëren, om vragen als "eet een veganist ook geen vis" en "maar kan ik dan nog wel iets koken uberhaupt!!" en leuke opmerkingen als "nou ik ga gewoon lekker een hele kalkoen klaarmaken hoor" te vermijden :') )

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:15

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:37

:+ Ik moet zeggen dat ik het ook erg moeilijk vind hoor. Vegetarisch geen enkel probleem, mooie menu's er voor in elkaar gezet maar veganistisch blijft toch een probleem, vooral ook omdat de reguliere leveranciers zoals DeliXL bijvoorbeeld dus nauwelijks tot geen creatieve veganistische producten hebben. Ja 2 soorten bitterballen maar daar blijft het bij |o

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:59

Hoi, meelezer komt weer eens even langs.
Ik vroeg me af hoeveel supplementen jullie slikken?
Ik ben vegetarisch en eet als ik het zou moeten inschatten zo'n 90% plantaardig, dus om tekorten te voorkomen slik ik sowieso B12. Ik slik een multivitamine voor de algemene vitamientjes, sinds kort omdat het weer winter wordt een D supplement en daarnaast ook sinds kort een omega-3 supplement. Ik vind het behoorlijk oplopen :+
Ik twijfel ook nog of ik genoeg eiwitten (maar dat is beter door de voeding zelf aan te passen), ijzer en zink(zinc?) binnen krijg :')
Vooral omdat het op de lange termijn misschien enigszins schadelijk zou kunnen zijn. Ik ben benieuw hoe jullie deze dingen op niveau houden :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:01

Nooor_ schreef:
Hoi, meelezer komt weer eens even langs.
Ik vroeg me af hoeveel supplementen jullie slikken?
Ik ben vegetarisch en eet als ik het zou moeten inschatten zo'n 90% plantaardig, dus om tekorten te voorkomen slik ik sowieso B12. Ik slik een multivitamine voor de algemene vitamientjes, sinds kort omdat het weer winter wordt een D supplement en daarnaast ook sinds kort een omega-3 supplement. Ik vind het behoorlijk oplopen :+
Ik twijfel ook nog of ik genoeg eiwitten (maar dat is beter door de voeding zelf aan te passen), ijzer en zink(zinc?) binnen krijg :')
Vooral omdat het op de lange termijn misschien enigszins schadelijk zou kunnen zijn. Ik ben benieuw hoe jullie deze dingen op niveau houden :j

Ik zou je eten eens een tijdje invullen op cronometer.nl
Ik ben daar zelf te lui voor dus ik ga eens in de x tijd naar de huisarts voor een bloedtest :+ Is tot nu toe nog geen enkel tekort uit gekomen. Sterker nog, het was allemaal echt op een perfect niveau :)

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:07

Magrathea schreef:
Ik zou je eten eens een tijdje invullen op cronometer.nl
Ik ben daar zelf te lui voor dus ik ga eens in de x tijd naar de huisarts voor een bloedtest :+ Is tot nu toe nog geen enkel tekort uit gekomen. Sterker nog, het was allemaal echt op een perfect niveau :)

Goeie!
Ik heb een behoorlijke fobie voor dingen die me prikken en zou dus het liefste nooit voor een bloedtest naar de dokter gaan. Ik heb echter nog een test die eigenlijk gedaan moet worden, dus misschien dat als ik die doe, ik ook vraag of er een algemene bloedtest gedaan kan worden :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:39

Ik zou me pas ergens druk over gaan maken als je klachten krijgt. Dikke kans je met gewoon gevarieerde voeding geen enkel tekort oploopt.

Ik had laten prikken naar aanleiding van klachten en ik had een sterk ijzertekort, maar dit bleek niet eens met mijn vega-zijn te maken te hebben.

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:56

Bij dingen als een B12 tekort is het al slecht voordat je symptomen krijgt dus daar ben ik eigenlijk niet voor :n

Mag ik vragen waarmee je ijzertekort dan te maken had? Als het te privé is geen probleem, ik vind het gewoon interessant :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:00

Ik zou ook liever voorkomen dan genezen. Net als dat ook wel eens wordt geroepen dat je niet zomaar een eiwittekort oploopt, zonder te weten wat iemand eet.

Ik heb in het begin in myfitnesspal bijgehouden wat ik at, ben op basis daarvan spirulina gaan slikken (want eiwittekort) en ben uit voorzorg b12 gan slikkrn vanaf het begin. Na 6 maanden heb ik bloedonderzoek gedaan en bleken mijn waarden in orde. Dus ik blijf de b12 en spirulina gewoon gebruiken.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:01

Ik moet me hier ook nog steeds eens melden dus dan nu maar :))

Als vega(n) zou ik altijd b12 bijslikken, overtollig plas je toch uit dus voor overdoseren hoef je je geen zorgen te maken, en idd beter voorkomen dan genezen.
Verder ben ik vrij voorzichtig, hoewel ik sinds een tijdje wel multivitamine bijslik.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 19:14

Ik eet vega, thuis eerder vegan. Slik niets bij. Ga wel eens bloed laten trekken maar nog geen klachten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 21:11

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 08:55

Ik ben al 18 jaar vegetarier en al mijn bloedwaardes zijn normaal. Ik heb nog nooit vitaminen en mineralen bijgeslikt. Het kan dus best zonder. Je moet dan uiteraard wel afwisselend eten.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:20

Het kan ook zeker wel, maar je waardes laten checken, of preventief vit b12 bijslikken kan zeker geen kwaad. B12 is qua bloedprikken ingewikkelder omdat niet iedere huisarts goed snapt waar ze precies op moeten prikken. En omdat je eigenlijk vaak al te laat bent als je t gaat merken is het vaak een fijnere keuze om preventief te slikken. Maar in veel vleesvervangers zitten ook wel toevoegingen qua vitamine en met een afwisselend dieet kom je een heel eind.

Voor mijzelf maakt t helemaal niets uit, toen ik nog wel vlees at waren mijn waardes ver beneden peil, dus ik heb injecties. :))

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:14

Ik geloof ook zeker dat het kan, maar door allergieën en dat ik weinig lust weet ik dat ik niet gevarieerd genoeg eet.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:04

Als vegan moet je b12 bijslikken, want dat haal je niet uit plantaardig voedsel. Het is soms wel toegevoegd (bij sojamelk bijvoorbeeld) maar dat is zelden genoeg (behalve als je 6 pakken sojamelk per dag drinkt).

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:11

PlantsTho schreef:
Als vegan moet je b12 bijslikken, want dat haal je niet uit plantaardig voedsel. Het is soms wel toegevoegd (bij sojamelk bijvoorbeeld) maar dat is zelden genoeg (behalve als je 6 pakken sojamelk per dag drinkt).

Zover ik begreep is b12 eigenlijk een verontreiniging en zit het ook steeds minder op vlees (omdat we te schoon werken tegenwoordig).

Ik slik het bij, maar ben dan ook krakkemikkig en wil echt geen risico op tekort lopen.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:17

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 19:06

Azmay schreef:
PlantsTho schreef:

Zover ik begreep is b12 eigenlijk een verontreiniging en zit het ook steeds minder op vlees (omdat we te schoon werken tegenwoordig).

Ik slik het bij, maar ben dan ook krakkemikkig en wil echt geen risico op tekort lopen.

B12 is een bacterie die inderdaad van etenswaren af wordt gewassen (het groeit vooral op planten op de grond enzo) maar volgens mij wordt het aan dierlijke producten ook toegevoegd (not sure). Het is wel iets wat je nodig hebt, was vroeger natuurlijk heel makkelijk omdat niets zo grondig schoon werd gemaakt maar inmiddels doen we dat wel.