Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Magrathea schreef:Hey, is het misschien leuk om een topic op PF te maken? Er zijn vast meer mensen die vega's te eten krijgen of die graag een deels vega kerstdiner willen bijvoorbeeld
Bonna schreef:Ik heb ze hier bij de aldi helaas ook niet gespot, maar de toko heeft de sojabrokken ook![]()
Is het te vroeg om mij nu al druk te maken om het kerstmenu? We hebben mijn ouders en schoonouders uitgenodigd en willen eigenlijk alleen vegan koken. Zij zijn echter meer van de groooote schalen vlees. Ik zoek dus iets dat niet alleen lekker is, maar ook mooi staat op een tafel en vleeseters met een goed gevoel naar huis laat gaan
Nooor_ schreef:Hoi, meelezer komt weer eens even langs.
Ik vroeg me af hoeveel supplementen jullie slikken?
Ik ben vegetarisch en eet als ik het zou moeten inschatten zo'n 90% plantaardig, dus om tekorten te voorkomen slik ik sowieso B12. Ik slik een multivitamine voor de algemene vitamientjes, sinds kort omdat het weer winter wordt een D supplement en daarnaast ook sinds kort een omega-3 supplement. Ik vind het behoorlijk oplopen![]()
Ik twijfel ook nog of ik genoeg eiwitten (maar dat is beter door de voeding zelf aan te passen), ijzer en zink(zinc?) binnen krijg
Vooral omdat het op de lange termijn misschien enigszins schadelijk zou kunnen zijn. Ik ben benieuw hoe jullie deze dingen op niveau houden
Magrathea schreef:Ik zou je eten eens een tijdje invullen op cronometer.nl
Ik ben daar zelf te lui voor dus ik ga eens in de x tijd naar de huisarts voor een bloedtestIs tot nu toe nog geen enkel tekort uit gekomen. Sterker nog, het was allemaal echt op een perfect niveau
PlantsTho schreef:Als vegan moet je b12 bijslikken, want dat haal je niet uit plantaardig voedsel. Het is soms wel toegevoegd (bij sojamelk bijvoorbeeld) maar dat is zelden genoeg (behalve als je 6 pakken sojamelk per dag drinkt).
Azmay schreef:PlantsTho schreef:Als vegan moet je b12 bijslikken, want dat haal je niet uit plantaardig voedsel. Het is soms wel toegevoegd (bij sojamelk bijvoorbeeld) maar dat is zelden genoeg (behalve als je 6 pakken sojamelk per dag drinkt).
Zover ik begreep is b12 eigenlijk een verontreiniging en zit het ook steeds minder op vlees (omdat we te schoon werken tegenwoordig).
Ik slik het bij, maar ben dan ook krakkemikkig en wil echt geen risico op tekort lopen.