Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 12:21

Volgens mij gold calorierestrictie alleen als levensverlengend als de vitamine- en mineraleninname daarbij optimaal was :) enkel calorierestrictie had geen effect, evenals alleen vitamine- en mineraleninname. Dus een zeer gebalanceerd dieet met optimale nutrition. Maar dat bleek in de praktijk amper haalbaar voor mensen, de onderzoeken waren bij ratten gedaan en daarbij was het allemaal wat simpeler.

Dus voor de meelezers met een eetstoornis: enkel restrictie heeft geen enkele zin :P O:)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:08

Hoe ziet de Voedselzandloper dat dan? Want daar willen ze toch heel oud worden he? Of willen ze enkel mooi oud worden? :P

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 18:37

Dat gaat niet over uiterlijk, maar over oud worden inderdaad :') die zegt ook dat wandelen de beste sport is en allerlei andere krachtsporten eigk niet goed zijn. Maar 'goed' is in dat geval dus gelijk aan 'ouder worden'. Hun definitie van gezond is zo lang mogelijk leven.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:13

Ik moet eerlijk zeggen dat het me geen klap uit maakt hoe oud ik word :')

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:28

Nee? Ik hoop toch nog wel een tijdje mee te gaan hoor! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:39

phormicola schreef:

Wacht maar tot je kindje er is :)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:13

Ik hoef misschien niet perse stokoud te worden, wat ik wel belangrijk vind is om zo lang mogelijk zo gezond mogelijk te leven en me fit voelen. Daar draagt de voedselzandloper in mijn ogen zeker aan bij.

Calorierestrictie is inderdaad alleen gezond als het een volledig uitgebalanceerd, gezond dieet is. Bijv. met bijna alleen maar groenten, fruit, noten, zaden en bijv. wat havermout.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:25

Anoniem schreef:
phormicola schreef:

Wacht maar tot je kindje er is :)

Je word zo oud als je word, simpel. Je kan nog zo gezond leven en morgen onder een bus lopen. Ik heb zoveel jonge mensen zien gaan in mijn directe omgeving, op de meest banketstaaf en vreemde manieren. Nee, ik ben daar echt heel erg nuchter in :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 07:24

Ik vind het wel verwarrend hoor, jullie met dezelfde avatars _O-

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 07:49

Ik heb gisteren de nieuwe Special K crackers gekocht, een soort van alternatieve chips. Ze zijn best wel lekker, maar toch nog steeds 406 kcal/100 gr. Weet iemand hoe dat bij gewone chips zit toevallig?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:49

Meestal zitten slechte eetwaren tussen de 500 en 600 kcal, dat zal voor chips niet anders zijn :)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:47

De Voedingswaardetabel (weet niet hoe betrouwbaar die is) heeft het over 554 kcal per 100 gram. Dus Phor, precies in het midden van jouw schatting :D

Ik kwam trouwens op de site http://www.laysspreekbeurt.nl terecht (wie wil er nou een spreekbeurt houden over Lays? :? ), en daar staat dit:
Citaat:
Lay’s chips bevatten ook waardevolle voedingstoffen zoals eiwitten, vet, koolhydraten en vezels en passen daarom prima in een gevarieerd voedingspatroon.

Chips zijn inderdaad een heule waardevolle toevoeging in je dieet :j
Laatst bijgewerkt door Many op 04-04-14 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:23

Hahahahahahahahahahahahahahahaha, heerlijk! Letterlijk èn figuurlijk! :D

Hmm, qua kcal scheelt het dus eigenlijk niet ZO veel. Misschien dat het verschil dan eerder in de vetten zit ofzo? Dat is in dit geval 8g/100 g. Anyway, het zal zeker niet nog slechter zijn dan gewone chips en aangezien ik graag eens een zoutje knabbel, is dit voor mij een prima uitkomst! :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 11:57

al kijk je naar bijvoorbeeld lays pops of oven baked dan kom je ook op 400 tot 450 kcal per 100 gram

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:12

kCal zijn toch niet slecht. Ik zou eerder naar de ingredienten kijken. Of gaat dit nog steeds over de zo-weinig-mogelijk-calorieen-eten-zorgt-voor-een-lang-leven-discussie?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:23

geen idee, kwam kcal en chips achtige zaken tegen...
die ene keer per zo veel tijd dat ik chips eet, pak ik gewoon waar ik zin in heb :+
eet tegenwoordig dermate gezond, dat die keer zondigen me echt niet kan boeien :)
vind het zelf ook belangrijker dat mijn eten zo onbewerkt mogelijk is en zo min mogelijk onzin toevoegingen bevat ,
dan let ik nog steeds wel op kcal, maar dat is omdat er nog steeds best wat af mag , maar ik moet vaker opletten dat ik voldoende eet , als dat ik te veel eet als het op kcal aan komt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:58

Waarom maak je niet gewoon zelf chips, in de oven? Plakjes aardappel maken met de kaasschaaf, zout en wat paprikapoeder erop, olie is niet eens nodig. :)

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:21

Ik lees al heel lang mee maar wou dit even met jullie delen. Ik was bij de action en zag dat ze daar ook gojibessen en andere superfoods hebben voor weinig. Misschien een goede tip?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:12

Huh? Nog nooit gezien! Waar staat dat spul dan?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:35

Ik koop alleen biologische quinoa, helemaal na alle aandacht voor hoe goedkope quinoa eigenlijk zo goedkoop komt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:39

zo goedkoop is het action superfood spul nou ook weer niet hoor, reken de lijnzaad maar eens om naar de prijzen van de appie of grootverpakking bij de natuurvoedings winkel
volgens mij lijkt het action spul vooral goedkoop doordat het verpakkingen erg klein zijn

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:41

Dat idee had ik dus ook al :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 13:53

Wat natuurlijk wel weer erg handig is als je nog niet zo veel ervaring met superfoods hebt en eerst wilt kijken of je het wel wat vindt voordat je er fortuinen aan uit gaat geven :)

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:23

ik lees eventjes mee. Ben sinds een paar weken erg bezig met wat ik eet. Ook ik zit op kantoor en kreeg van die snaaibuien in de middag. Sinds ik (bijna) suikervrij eet heb ik daar in ieder geval aanzienlijk minder last van :)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:21

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje..
Sinds maart loop ik 4 dagen per week stage, dit is kantoor werk dus ik zit 90% van de tijd achter de pc. Ik lette altijd wel al op mijn eten maar vooral nu ik stage loop en weinig beweeg ben ik er extra op aan het letten.
Tot voor kort sportte ik (veel) maar door overbelasting moet ik nu zoveel mogelijk rust nemen. Mijn bekken staan scheef, hiervoor loop ik sinds december bij de fysio.
Qua het letten op me eten doe ik dat vooral door op mijn koolhydraten inname te letten. 'Vroeger' at ik met gemak 3 hoofdmaaltijden + 2 eventuele tussenmaaltijden alleen maar koolhydraten. Nu probeer ik de ochtend te beginnen met koolhydraten dmv speltbrood te eten of beschuit. De middag eet ik kwark (of yoghurt in combi met kwark want magere yoghurt krijg ik ECHT NIET weg). In de avond neem ik dan 1 schep aardappelen of rijst en dan de groente en het vlees. Voor de rest drink ik veel water en thee. Op stage drink ik ong. 8-10 plastic bekertjes groene thee (of als ik ze meeneem van huis jasmijn thee) en drink ik ong. 2 a 3 flesjes water à 50 cl weg. Toch blijf ik hetzelfde als voorheen. Ik wil niet per se kilo's afvallen, maar ik wil wat strakker in mijn vel zitten. Ik wil vooral van mijn buikvet af en van mijn dikke bovenbenen (en het liefst ook die love handles). Nu weet ik wel dat sporten daarbij belangrijk is maar 70% zit hem in de voeding. Want ook al sport je elke dag, als je niet op je eten let zie je alsnog geen resultaat. Ik ben ook bang dat ik vocht vast houd omdat ik veel drink en dit niet eruit zweet door te sporten. Wel ga ik vaker naar de wc maar ik heb niet het idee dat ik al mijn vocht verlies.
Even op een rijtje:
- Drinken: water of thee (zonder suiker)
- Ochtend wel koolhydraten, in de middag niet, in de avond beperkt.
- Tussendoortje is meestal fruit of ongezouten noten.
- Sport niet vanwege scheve bekken (thuis doe ik wel eens buik/bilspieroefeningen maar dat is hooguit 1 à 2x per week)
Wie heeft de sleutel tot het antwoord.. ik weet niet zo goed meer wat ik nog meer zou kunnen veranderen.