De eetbare tuin

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:13

Hmm, bij aardbeien en bramen niet echt. Bij citrusvruchten doen gember of groene thee het volgens mij wel goed.

Mijn muntplantje groeit trouwens te snel, volgens mij helemaal uit z'n krachten. Iets wat je daar tegen kunt doen?

Edit: hmm, munt bij de aardbeien is misschien ook nog wel lekker. Niet te veel :)

anneliesdj

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:42

Heeft iemand een tip voor mijn druif?
Er staat hier een druif tegen de voorgevel die al heel wat jaren oud is maar altijd tot een halve meter boven de grond is afgeknipt.
Hij heeft dus nu 3 dikke takken onderaan die nogal willekeurig zijn gevormd en de uitlopers die daaraan zitten wil ik graag aanbinden. Alleen door het grillige gebeuren onderaan staat het nogal ver van de muur af.
Wat is het meest verstandig, de takken die niet de juiste richting uit groeien afknippen bij de grond en het overige tegen de muur binden. Of het hele ding uitgraven, draaien en dichter bij de muur zetten in de hoop dat ik dan alles wel kan aanbinden en de risico's op de koop toe nemen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:48

munt bij de aardbeien, door de tuinbonen of erwtjes, door een yoghurt/knoflooksausje, of door een yoghurt komkommer sausje

druif heb ik helaas geen kaas van gegeten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:49

Munt schijnt ook heel lekker te zijn door aardappelpuree.
En in een kopje heet water natuurlijk!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:35

jup, das ook een goede idd

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 18:08

Shadow0 schreef:
Mijn muntplantje groeit trouwens te snel, volgens mij helemaal uit z'n krachten. Iets wat je daar tegen kunt doen?

Edit: hmm, munt bij de aardbeien is misschien ook nog wel lekker. Niet te veel :)

Meer eten ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:09

Ik vries wel wat in... Wonderlijk. De rest van mijn plantjes groeit totaal niet (basilicum, rozemarijn, peterselie, bieslook.) Betere aarde bij deze blijkbaar :o

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:45

ik zou terug snoeien. :)

mijn rucola schiet ook uit. ik verwijder de takken met bloemen ook :j

hier zijn de cherry tomaten al flink aan het groeien. er hangen veel vruchten aan. nu nog wachten op kleur.
courgette begint ook te groeien. heb al 2 vruchten :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 09:11

De vergeten groenten zijn het bij mij deze week ;)

Gisteren at ik de prachtige snijbiet, met die rode nerven. Ik vind het niet heel bijzonder smaken, maar wel bijzonder om weer iets anders te eten. :) Vandaag eet ik postelein, ook nog nooit eerder gegeten. *D ik maak er een salade van, met hazelnoten en een appel. Wordt vast lekker!

Mijn knoflook was stro geworden, dus de helft heb ik gerooid. Die mogen op t land even drogen. De anderen laat ik nog even zitten, hopenlijk worden ze nog iets groter.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:16

Annelies: ik zou niet gaan graven maar gewoon gaan knippen denk ik :)

Gaan er hier nog mensen zaad winnen van de groentes van dit jaar, om volgend jaar te gebruiken?

Mijn aanpak voor volgend jaar:

Meer van dezelfde soort achter elkaar op een rijtje zetten i.p.v. verspreid in bakken
Eerst het achterste vakje (op het noorden) beplanten, de vakjes daarvoor steeds 2 weken later beplanten om de oogst te spreiden.
Plantjes binnen voorkweken om sneller vakjes buiten te kunnen vullen. Vooral de spercieboontjes!
Horrengaas / vitrage om de planten heen tegen rupsen enzo.
Aardbeien van de grond af: in goten planten.
Kolen en broccoli enzo ondersteunen zodat ze niet omvallen.
Tomaten niet bij klimrek maar aan touwtje zetten en direct omhoog begeleiden
Meer komkommerplantjes.
Uien en spruiten kunnen op een lastig bereikbaar plekje: hoef daar toch niet goed / vaak bij te kunnen
Wellicht een bak / hoekje apart maken voor plantjes voor zaadwinning

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:41

Heb net op de markt maar berg aardbeien, kersen en aalbesjes gekocht, je moet wat als je het zelf niet hebt.

Kan hier ook niet wachten op de tomaten, dat moet het hier helemaal gaan worden dit jaar.
Verder was het wat lauwtjes.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:05

munt in een pot zetten.

Ik heb al courgettensoep gemaakt en net een courgette ondekt die ik duidelijk eerder had moeten zien :o

Nu maar Sugar snaps invriezen, stik erin.

Snijbonen, sperziebonen en pompoenen zie ik groeien..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:28

Hmm, ik heb ontdekt dat de munt ook al vol met schimmel of luis ofzo zit. (Iets wits en pluizigs.) Dus de niet-besmette topjes eruit geknipt en ingevroren, en de rest mag nog een dagje ofzo op het balkon leven. Kieper ik daarna wel weg.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:50

En als ik die druif ga knippen, wat moet ik dan overhouden van die 3 dikke takken? De dikste overhouden en de rest afknippen? Of juist degene met de langste uitlopers? Of met de mooiste jonge takken?
Ik weet echt niet wat het slimste is...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:03

Ik zou gewoon een stuk of 8 mooie, sterke takken uitzoeken die praktisch geplaatst zijn en die verder leiden :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:05

Zoveel zitten er niet aan hoor, ik heb alle dunne, kleine takjes er al afgeknipt.
Er zitten 3 dikke hoofdtakken aan met elk 2 jongere scheuten, maar één van die hoofdtakken staat dus zo onpraktisch dat hij er eigenlijk helemaal af moet.

Ik lees verschillende manieren van druiven snoeien/leiden, meestal wordt er één hoofdtak aangehouden waar later zijtakken aan komen. Maar dat vind ik ook weer een beetje zonde, dan moet ik alles afknippen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:11

Je hebt toch al een hoofdtak? Drie zelfs begrijp ik :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:12

Wij hadden vroeger twee hoofdtakken, die liepen helemaal over de carport en maakten elk jaar een hoop zijtakken waar dan de druiven aan groeiden. In het najaar werden de zijtakken gesnoeid, en die twee hoofdtakken lieten we doorgroeien. Dat werkte heel goed. Die hoofdtakken waren uiteindelijk zo'n 10 meter lang en daar hingen altijd kilo's druiven aan!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:14

Ja maar die zijn zo krom als een hoepel en maar 40cm hoog.
Hij is nooit geleid denk ik en altijd vlak boven de grond afgeknipt, dus alleen onder 30cm zitten dikke takken die alle kanten op kronkelen vlak boven de grond.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:24

hopla weeral 2 courgetten :D en het eerste handvol boontjes ook

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:30

Ik heb ook een handvol sperziebonen voor vanavond!

Mijn komkommer en courgette hebben allebij best wel wat bloemen. Zal straks eens even goed controleren of ze ook al vrucht hebben. Als ze dat niet hebben moet ik ze dan zelf 'bevruchten'? Met een zacht kwastje erover en dan over de volgende bloem? Ik heb een heleboel hommels in mijn tuin dus zou toch verwachten dat die het doen, maar?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:28

Me eerder hier inlezen... dát is mijn plan voor volgend jaar wahahaahahah!! Mijn munt daar viert iets feest mee, ik heb al (!!!!) 3x 6 framboosjes kunnen oogsten, van die kleine dingetjes. En als je dan de oogstverhalen hier leest, naaaaa dan doe ik echt iets fout. Ook mijn courgettes, ik krijg Volop bloemen, en daarna niks meer. Bloem droogt uit en klaar. Bijen en hommels meer dan genoeg in de tuin gelukkig, maar toch... Gelukkig doet mijn mysterieboom het nog steeds goed!! Vruchten worden groter en groter.

Overigens zit de vrucht meteen aan de tak vast, er zit dus geen kroontje oid op, en het heeft een fluwelen schilletje. Toch perzik dan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:13

Breghje, ik wil van jou niks meer over dat mysterieuze vruchtenboompje horen, totdat je eindelijk eens een fotootje plaatst :P

Hier van de week trouwens ook super lekkere krootjes uit eigen tuin gegeten :9

Heerlijk sappig en zoetig, hoefde er niks op te doen want ze waren zo al heel lekker, met "schil" en al in stukjes gesneden en even kort gekookt.

Wat een enorm rode kleurstof zit daar in zeg, nog erger dan uit de winkel :)

Framboosjes heb ik er ook pas een paar op, aardbeien een stuk of 30 ofzo. Maar er zijn afgelopen week ineens enorm veel bloemen bij gekomen dus de grote oogst moet nog komen denk ik *\o/*

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:27

Pmarena, ik skup mezelf NU naar het boompje!!

Edit:

Afbeelding
Afbeelding

Hopelijk is het zometeen géén mysterieboompje meer!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:43

Kijk, spijkers met koppen +:)+

Hopelijk ziet iemand nu wat het is, spannend *\%/*