- niet teveel voorzaaien - kolen afdekken buiten - betere indeling maken in de tuin
Voor nu was het dat wel, heb natuurlijk niet veel ruimte. Wel wou ik volgend jaar eens wat minder bekende dingen proberen, zoals postelein ofzo. En andere dingen waar je niet goed aan kunt komen ofzo. Maar dat moet ik nog even zien.
Tomaten komen er volgend jaar wel weer, voor hubbie.
Tinky12
Geplaatst: 15-07-13 08:17
Je leert altijd veel van zo'n jaar...volgend jaar weer anders doen. Dit jaar op kleine schaal begonnen omdat nog niet alles af was en mijn gezondheid te wensen over liet.Ik weer nu wel hoeveel ruimte er nodig is in de bakken voor de groente.
De bietjes zijn bijna oogst-rijp,ik hoop dat ik er vijdag een aantal kan oogsten zodat ik ze mee kan nemen naar mijn moeder
De pluksla zaai ik minder van,ik dacht dat ik zuinig gezaaid had maar dat valt vies tegen.Volgende keer minder dan de helft Ga straks even een flink stuk wegsnoeien,de buurman vind ook lekker.
Als ik het goed gezien heb gaan er toch een paar aardappeltjes opkomen,ik heb Rozeval gepoot.Was was laat vanwege bovenstaande maar toch gewaagd,dan maar late appies
Met een beetje mazzel gaat er ook een Sugarbaby meloen groeien,begint nu een beetje vorm te krijgen al is het nog een klein plantje. De tomaten groeien hier tegen de klippen op helaas is een top gebroken van een plant maar gelukkig heb ik e nog 5 van die.Zit vol met bloemen en hier- en daar beginnen er al vruchten te groeien.Er staan ook veel wilde bloemen rondom dus veel vliegverkeer
ik ben de eerste pan saus aan het maken van de tomaten, mengsel van san marzano, tigerella, pantano en coeur de boeuf en eet al een paar weken cherry tomaatjes( mini yellow plum, tiny tim en balkon zauber) en een week of twee normale tomaatjes(pineapple fog, pantano, tigerella en san marzano) nu moeten de black prince, orange russian, hazel gold en green zebra nog gaan rijpen... en de rest gewoon echt goed op stoom komen zodat ik echt kan oogsten ipv allerlei soorten mixen om te verwerken
steenbok1980
Geplaatst: 15-07-13 10:37
Wat ik anders ga doen: meer mm bakken maken, minstens 2 er bij. Scheelt me zo veel werk wat betreft onkruid wieden. Water geven ook een stuk minder en het is heerlijk overzichtelijk. Nooit meer peulen/ erwtjes en sugarsnaps naast elkaar zetten, zie een doorgeschoten peul voor Sugar snap aan, is niet lekker Ook meer van deze 2 neerzetten, anders geen maaltijd, maar een handje voor er bij. Niet meer zo veel voorzaaien, door het late seizoen teveel doorgeschoten/ zwakkere planten. Meer aardbeienplanten. Toch slakkenkorrels (biologisch) gebruiken. Jonge plantjes afdekken met kippegaas tegen de duiven en eksters. Vakken in de mm bak van de bonen niet meer compost toevoegen, hebben er niet veel zit in nu. Hopen dat er nog een stukje tuin vrij komt voor de fruitstruiken die ik nu mis, maar er is echt geen ruimte meer voor op mijn stukje van 50m2. Adresje zoeken voor afname kleine hoeveelheid verschillende soorten aardappels ivm oogst verspreiden.
hij heeft echt een hoop leuke dingen op de site staan, ook een bizar grote collectie knof en ander zaai en poot goed echt een aanrader, service is ook erg goed
ok, courgettensoep, gevulde courgettes, gegrilde courgettes, provencaalse saus met courgettes... Nog iemand tips misschien toch slightly overdone met de courgettenplanten dit jaar
Tinky12
Geplaatst: 15-07-13 16:04
kynshiri schreef:
ok, courgettensoep, gevulde courgettes, gegrilde courgettes, provencaalse saus met courgettes... Nog iemand tips misschien toch slightly overdone met de courgettenplanten dit jaar
ja da's goed als je der eentje hebt... maar als ze per 5 tegelijk komen, trek ik het daar niet mee hoor
Sonja_vR
Geplaatst: 15-07-13 16:19
als extra groen kan het sowieso door de meeste gerechten , maar op zuur zetten kan ook, soep van maken en invriezen of wecken, gewoon snijden en invriezen voor de voorraad,
en sowieso, pluk ze erg jong, dan zijn ze het lekkerste...dan heb je er 6 nodig voor twee personen
avaluna
Geplaatst: 15-07-13 18:30
Hahaha, mensen te eten vragen en weg geven wat te veel is, hahaha. Hier komen ze zo het hooi persen, is ook eetbaar en in de tuin . De frambozen en aardbeien redden het meestal niet eens tot in het huis, maar worden lekker door dochter meteen gesnackt nu het vakantie is .
Ik heb hier zoveel bloemkool en broccoli, maar ja, met dit weer eten we dat niet en kan ik er ook niemand blij mee maken
Antheman
Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-13 19:04
kynshiri schreef:
De bloemen gaan eten, je kunt ze vullen en bijv frituren.
Niet te veel voorzaaien, meeste komt toch wel op. Tuin beter indelen. Meer doperwten (jammie!), wel onder net tegen rupsen (nu geen blad meer over gisteren gerooid). Minder tomaten planten planten, 3 is ook genoeg (heb er nu veels te veel) Paprika planten eerder zaaien en in meer licht/vrijheid zetten. Sla meer verdelen wanneer je gaat voorzaaien. (en iets tegen de slakken doen.) Veldsla grote hit, heel lekker en snel te oogsten. rucola ook. (ben er nog niet achter waarom mijn huidige sla buiten opgegroeid, gewoon meteen doorschoot.) Courgettes, kansloos. Aardbeien, andere plek volgend jaar. (dit jaar meeldauw.. dus heb niets) Boontjes eerder en meer inzetten. Bessen struiken vaker en meer controleren op bladluis aanval (nu bladeren krom in topjes) Meer uien. (doen het nu goed, maar wel heel weinig). Wil dan ook een broccoli of bloemkool zaaien, heb ik nu niet.
Shadow0
Geplaatst: 15-07-13 19:40
Invriezen of ruilen met anderen? Op een bepaald moment ben je wel uitgecourgettet denk ik
In de tussentijd is gegrilde courgette met een heerlijk yoghurt-muntsausje beslist erg lekker En roerbakken met een rood uitje ook (wordt heel lekker zoet.)
Hmmm, bloemkool met chipolata of merguez en aardappels in de schil gaat er ook in de zomer wel in hoor Jummie. (Was een echte vakantiemaaltijd voor mijn gevoel.)
ik vond net nog een heel lekkere tip om gegrilde courgettes in te maken in olie met look. nu hebben we ze net gewoon bij een stukje lamsvlees gegeten, maar de volgende ga ik toch echt eens inmaken! heb ook net 3 grote potten courgettesoep en 3 'groene groentensoep' (= alle restjes van brocolli, bloemkool, krulkool en whatever je nog hebt) ingemaakt ook.
lessen voor volgend jaar: vrijwel alles wordt best afgedekt op een of ander manier... dit jaar heb ik uienvlieg gehad en alles kunnen uit de grond trekken; ookal stonden de uien tussen de worteltjes. dan heb ik ook nog eens rupsen in de kolen, dus die zitten ook vol gaten. rabarber groeit als een gek; extra veel plaats voorzien of t overgroeit de aardbeien op het bed ernaast... fruitkooi bouwen; zo'n bricolage netje over het fruit werkt toch niet echt handig pompoenen niet in de moestuin proberen te zetten, plaatsverspilling meer boontjes en boontjes niet meteen ter plekke zaaien. heel weinig sla tegelijk voorzien; man is niet dol op rauwkost... rode bietjes zijn een dikke meevaller, volgend jaar meer zetten kruidentuin aanpassen, onze tuin is te heet. kervel, peterselie, koriander en basilicum overleven niet in de volle zon hier...
De courgettes gaan hier ook eens enorm, hoe groot laten jullie ze worden ongeveer?
Kolen eten wij ook met dit weer hoor, heerlijk. Maja wij zouden zelfs nog stamppot etenmet dit weer haha.
Annemiek80
Geplaatst: 16-07-13 12:59
Ik kan alles eten ongeacht het weer ongeacht het tijdstip van de dag ook wel trouwens, eet meerdere malen per week 's middags (en 's avonds) warm.
Gisteren heb ik de eerste 'maaltijd' geoogst Lekkere rucola en tuinkers en daar een goed gevulde salade (met uitgebakken spekjes, gebakken champignons, uitje, komkommer, cherrytomaatje en augurk... had helaas geen pijnboompitten meer in huis anders waren deze er ook bijgegaan) van gemaakt.
Een paar weken na het zaaien nu (yup veeeeeeeel te laat) begint nu alles lekker te groeien. Vrijwel alle kruiden die ik gezaaid heb zijn opgekomen, heb een aantal wel 2x gezaaid omdat ik na 2 weken nog niets zag gebeuren , ze zijn alleen nog niet op zo'n lengte/grootte dat ik ze ook al kan gebruiken al snoep ik wel af en toe eens een blaadje om te proeven >.<
De courgette doet het prima, eerdaags ga ik hem verpotten, ze zitten nu nl met zijn 5en in 1 pot en ze groeien de pot uit. Tomaat groeit wel maar lijkt niet erg op te schieten. Paprika is nu net pas ontkiemt (na weken dus), geen idee wat daarmee aan de hand is. Geen idee of ik dit seizoen nog daadwerkelijk de vruchten van deze planten kan eten maar de lol heb ik er iig dan wel aan gehad... zaadjes had ik toch gratis dus heeft me alleen een zakje tuinaarde gekost.
En daarbij weer wat vraagjes, ik ga de courgette eerdaags verpotten, hier heb ik weer nieuwe aarde voor nodig, nu had/heb ik de keuze tussen bemeste tuinaarde of potgrond. Ze staan nu in potgrond want dit adviseerde meneer van het tuincentrum me... maar toen hadden we het vooral over de kruiden, ik weet niet of ik de vruchtplanten toen ook genoemd had.
De bramen in mijn wildernis 'tuin' (lees onkruid, er liggen 3 bouwkavels om het huis heen waar niet gebouwd wordt) groeien weer eens de pan uit, heb al 2x terug moeten snoeien anders kan de postbode de brievenbus niet meer vinden. Hangen al groene vruchtjes aan dus met een week of 3/4 zijn ze rijp... En denken alle voorbijgangers weer dat het hek geen betekenis heeft en komen bramen plukken om te snoepen. Bramen om te eten ben ik snel zat dus ik ga me wagen aan de eerste keer jam maken... lekker door de yoghurt een lepel jam (of door de havermout?)
Mocht er iemand in de buurt wonen en het leuk vinden, in het weggeeftopic wordt een (kleine) kersenboom aangeboden, morellen
Voor volgend jaar: Op tijd beginnen Zelfde 'plan' als dit jaar, focus op vruchtdragende planten (paprika, courgette, tomaat evt komkommer/pepertje) en sla, meer soorten sla heb nu alleen rucola maar wil ook andere soorten pluksla. Verder moeten er absoluut aardbeienplanten komen >.< Grotere bakken ergens op de kop tikken (bij voorkeur gratis) en anders speciekuipen oid.
_CS_
Geplaatst: 16-07-13 14:21
Ik heb 2 courgetteplanten, ieders zijn eigen pot van 20 liter. Deze heb ik ewoon gevuld met potgrond, en gemengd met compost. Daarnaast voedt ik alles om de 2 weken bij, gezien ik erg voedzaamarme grond heb. Alles doet het er prima op.
mijn courgettes staan in de mesthoop, ze hebben veel voedsel nodig.
Sonja_vR
Geplaatst: 16-07-13 15:38
Annemieke, paprika en peper hebben nog wel eens een hele beste tijd nodig om te kiemen, kan idd weken duren, is niet raar, gewoon slome kiemer toppunt is hier twee maanden geweest, maar dat was oud zaad en een wilde soort.
ik eet vanavond andijviestamp uit de tuin, de andijvie dan, de aardappels zijn bio van de appie doe ik lekker wat feta door en vega gyros van de lidl.
ik ga volgend jaar in ieder geval ook alle tomaten in de volle grond zetten uiteindelijk, nu heb ik er een paar in de volle grond, een aantal in ingegraven pot, maar de volle grond tomaten doen het echt spannend beter , qua plant blijven ze ook veel mooier...voor zover een tomatenplant mooi kan zijn en mijn orange russian tomaat in de kas heeft last van een slak die mijn twee rijpe rusjes heeft aangevreten en ik kan het kreng niet vinden
Tinky12
Geplaatst: 16-07-13 15:49
Ik krijg hier straks een explosie van tomaten...kan niet wachten
Net framboosjes geoogst.....nomnomnom...243gram en er hangt nog veeeel meer aan.Als de zon zo blijft schijnen kan ik over een dag of 2 weer een oogstje binnen halen.
Als de mesthoop gerepareerd is kan ik volgend jaar ook daar mijn courgettes neerzetten.Moest hem dit jaar helemaal weghalen omdat het hekwerk begon in te storten Eerst maar even repareren denk ik
Annemiek80
Geplaatst: 16-07-13 16:11
ah, dank je Sonja!
Ik lees net dat je 'maar' 1 of 2 kg bramen nodig hebt, dacht dat dat veel meer was... en spontaan in massa slinkte blijkbaar lol... bedenk me nl net dat 5kg bramen (bijv.) toch echt niet in 2 jampotjes past... blont Dus mocht iemand in de buurt van zaandam wonen en een potje zelfgemaakte bramenjam willen... of zelf willen plukken ervoor, be my guest >.<
En ik zag een lekker recept voor 1kg aardbeien voor jam... en dan met basilicum, lijkt me heerlijk, iemand nog andere ideeën wat je aan jam toe kunt voegen? kruiden?
Verder heb ik vorige week 20 min door de winkel gelopen met een plantje citroenbasilicum... ik zocht basilicum want ik wilde het nu echt gebruiken en mijn gezaaide basilicum is nog lang niet zover... Na de winkeltoer hem uiteindelijk toch maar omgewisseld voor normale basilicum omdat ik niet goed weet waar ik citroenbasilicum voor zou gaan gebruiken maar jeeeeeeeeeeeeeetje wat ruikt dat heerlijk. Zo alleen al om de geur een plantje in mijn huiskamer zetten.
heeft iemand trouwens ervaring met seedo zaden?
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 16-07-13 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt