[Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Re: [Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:13

Met een klein beetje water, of speciale eetbare lijm.

liloenstitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:20

Oke, dat is inderdaad simpel. Heb het nu geprobeert met botercreme, maar dat lukt niet echt netjes. Ga het de volgende keer met water proberen!
Bedankt voor de tip!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 22:14

Jeej! Net m'n eerste bestelling gedaan, nu is het afwachten :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:02

Even een hele blonde vraag: Kun je je marsepein ook met een houten deegroller uitrollen?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:40

Ja, dat doe ik ook. Wel een beetje poedersuiker op doen :)
Of een laagje van dat plastic folie, ik heb dat nog niet gedaan, maar hoor van anderen dat het goed werkt!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:31

Je hebt ook van dat vette spul, Cresco heet het geloof ik, dat je bij deleukstetaarten.nl kan bestellen. Dat zorgt er ook voor dat het marsepein niet aan het oppervlak of de deegroller plakt.
Zelf gebruik ik echter van 'Baukje' een klein spuitbusje met vet erin. Normaal gesproken bedoelt om bakvormen mee in te sprayen.
Ik maak mijn aanrechtblad goed schoon, zorg ervoor dat er een nat laagje op achterblijft,leg daar mijn stukje tafelzeil op (blijft dan goed plakken op het natte oppervlak) en doe 1 spray'tje vet op het tafelzeil dat ik verder uitsmeer met m'n handen. Mijn houten deegroller geef ik een zwieper en daar spray ik dan ook overheen. Weer even wrijven met de handen en niks plakt :D

Monique1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:07

liloenstitch schreef:
Oke, dat is inderdaad simpel. Heb het nu geprobeert met botercreme, maar dat lukt niet echt netjes. Ga het de volgende keer met water proberen!
Bedankt voor de tip!

Inderdaad gewoon met water!
Werkt super!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:30

MamaMiesje schreef:
Je hebt ook van dat vette spul, Cresco heet het geloof ik, dat je bij deleukstetaarten.nl kan bestellen. Dat zorgt er ook voor dat het marsepein niet aan het oppervlak of de deegroller plakt.
Zelf gebruik ik echter van 'Baukje' een klein spuitbusje met vet erin. Normaal gesproken bedoelt om bakvormen mee in te sprayen.
Ik maak mijn aanrechtblad goed schoon, zorg ervoor dat er een nat laagje op achterblijft,leg daar mijn stukje tafelzeil op (blijft dan goed plakken op het natte oppervlak) en doe 1 spray'tje vet op het tafelzeil dat ik verder uitsmeer met m'n handen. Mijn houten deegroller geef ik een zwieper en daar spray ik dan ook overheen. Weer even wrijven met de handen en niks plakt :D

Super, ik ga eens op zoek naar dat spul!

beebie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:02

ik twijfel of ik mn taart zal bekleden met fondant of marsepein. Ik doe altijd marsepein, maar fondant ziet er wat strakker uit lijkt wel? Hoe is de smaak daarvan?
En wat is marsfond?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:58

Suiuiuiuiuiuikerzoet :D
En marsfond is een combinatie van die twee, volgens mij. Maar hoe het werkt en smaakt, geen idee.

beebie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:59

marsepein is lekkerder dus?
Kun je ook de taart met marsepein bekleden en dan de versiering met fondant doen?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:06

Zelf vind ik marsepein lekkerder :j
Ken je de smaak van fondant'snoepjes'? Die heb je met kerst en Sint vaak bij de bakker liggen; gewoon een hap suiker met vaak een likeursmaakje eraan.
Fondant is wel wat slapper dan marsepein, dus ik weet niet wat je precies voor een versieringen wil maken?

beebie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:12

hmmm dan toch maar marsepein..

Nou, ik moet een strik maken rondom de taart: eigenlijk een 'lint' dus met een strik. En verder margrietjes, rondjes en streepjes..

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:14

Zo'n strik kán wel, maar dan moet je volgens mij dat 'tylose' ofzo erbij hebben? Om het hard te maken????

Monique1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:15

Margrietjes is natuurlijk wel veel mooier met fondant! Fondant is echt wit! En fondant word harder als marsepein, dus handiger voor een strik. Ik zou dus voor fondant gaan denk ik..

beebie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:44

tylose heb ik wel. vorige keer heb ik de strik met sugarpaste gemaakt: wel gelukt, maar niet te eten.. :r

Monique1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:40

Tylose heb ik ook... Is dat wel te eten dan? Heb het nog nooit geprobeert... Het lijkt mij niks aan...

beebie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:27

Ik zie dat ik nog witte fondant heb. *D Die kun je ook gewoon kleuren toch?
Dus heb verder marsepein besteld :Y)

Ik las inmiddels ergens dat marsfond half marsepein, half fondant is.(door elkaar gekneed dus)

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:13

En Suuz, als je mandje steeds leeg is; dan kun je beter gewoon de dingen die je al neuzend tegenkomt op je 'Verlanglijstje' zetten. Dan ben je het niet steeds kwijt :D

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:14

beebie75 schreef:
Ik las inmiddels ergens dat marsfond half marsepein, half fondant is.(door elkaar gekneed dus)

Ja, dat zei ik toch? :')

beebie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:35

ohw oke...op allebei je posts :D _O-

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:09

Fondant werkt wel makkelijk vind ik, maar blegh, zo zoet! En zo zwaar! Doe mij maar marsepein! (Overigens had ik laatst bij deleukstetaartenshop witte marsepein besteld, die was net zo wit als de witte fondant. Echt spierwit dus.)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:20

Ik weer met wat vragen :o

-Ik heb dr oetker bakspray gekocht, is dat ook geschikt ipv dat spul van baukje? Is hetzelfde neem ik aan..
-Hoe dik moet je de fondant ongeveer uitrollen?
-Kun je ook een dijkje spuiten van hazelnootpasta of houdt dit geen stand? Ik ben een beetje lui dus zit nu met het idee om gewoon een gedeelte van de taart uit te hollen, en dan de wanden als dijkje te gebruiken, dat kan toch ook gewoon?
-Wat zijn "ouwels"?

En ik had de cutter gekocht die in de aanbieding was, voor maar 1,50. Krijg ik het pakket binnen, kom ik er achter dat daar eigenlijk nog zo'n ding waar die aan moet bij hoort :)) Nouja, hij is zo ook wel te gebruiken.. :')

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:35

imd schreef:
Ik weer met wat vragen :o

-Ik heb dr oetker bakspray gekocht, is dat ook geschikt ipv dat spul van baukje? Is hetzelfde neem ik aan..
Ja is hetzelfde
-Hoe dik moet je de fondant ongeveer uitrollen?
2 tot 3 mm dik
-Kun je ook een dijkje spuiten van hazelnootpasta of houdt dit geen stand?
Zou ik niet durven zeggen..
Ik ben een beetje lui dus zit nu met het idee om gewoon een gedeelte van de taart uit te hollen, en dan de wanden als dijkje te gebruiken, dat kan toch ook gewoon?
Dat zou wel kunnen, maar dan heb je nog wel kans dat de vulling (waarvan je dan extra veel nodig hebt) er toch nog overheen piept en de marsepein bevochtigd/kapot maakt. Als je een dijkje maakt, dan drukt de volgende laag taart er bovenop en sluit dus goed af.
Botercréme maken is trouwens niet veel werk hoor; 1 deel boter met 1 deel poedersuiker mengen en klaar is Klara ;)

-Wat zijn "ouwels"?
Dat is eetbaar papier. Ken je die cocosmacronen uit de winkel? Daar zit bijvoorbeeld ook zo'n papiertje onder. Soms kun je ook bedrukte ouwels kopen; dan staat er een leuk figuurtje op, voor bijvoorbeeld bovenop je cupcakes

En ik had de cutter gekocht die in de aanbieding was, voor maar 1,50. Krijg ik het pakket binnen, kom ik er achter dat daar eigenlijk nog zo'n ding waar die aan moet bij hoort :)) Nouja, hij is zo ook wel te gebruiken.. :')

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:20

Dank voor je antwoorden. Ik vind de botercreme die ik eerder maakte niet lekker, misschien ga ik het nu met cacao-botercreme proberen :)