Wat heb jij deze hele dag gegeten? Deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 01:06

Bhriseis schreef:
HAVERMOUT! *\%/*

:))

Leen, eten kan zeker uit verveling komen, ik heb vandaag ook veel tussendoortjes gehad omdat ik een dag veel thuis zat. Gedroogd fruit is zeker een goed alternatief, en als je de enige bent die al het snoep eet kun je het ook gewoon niet meer kopen, kom je ook niet in de verleiding en dat scheelt een heel stuk! Je basis maaltijden is niks mis mee overigens :)

KarinvdM schreef:
O, maar ik eet ook wel eens te veel hoor, friet en andere vette happen kan ik heel makkelijk laten staan. Maar zet geen doos met dadels bij me neer... :D Of chocolade... :o

Terwijl ze net een doos vol dadels heeft gewonnen :')

Hier nog een speltcracker met pesto gevonden :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 01:58

Het probleem is vooral dat we met 5 thuis wonen. Mijn broers willen altijd koeken voor school/werk. Als ik die koeken zie wil ik ze ook :') Mijn vader eet savonds altijd chips, dus ik wil ook chips. Mijn ene broer en moeder zijn dol op snoep dus we hebben altijd snoep...
Nu had ik me een plan bedacht om alle 'schoolkoeken' zoals we die noemen in 1 doos te steken waar ik dan niet in hoor te zitten. En de gezondere koeken in een bak vanvoor. Dat ik dus eens stop met die kinder bueno's :')

Havermout wil ik wel proberen, eergisteren had ik al muesli met yoghurt en rode vruchten gegeten. Maar de smaak van de yoghurt vond ik niet echt lekker. Mijn moeder vertelde me daarstraks dat ik er dan ook kaneel bij kan doen en dan met stukjes appel of peer. Dus dat ga ik dan maar eens proberen.
Ik had al wat receptjes opgezocht over havermout, want ik heb echt geen idee hoe je dat moet maken. Ik denk dat ik een aantal ga opschrijven en dan elke dag eentje testen. Dan kan ik daar uiteindelijk nog variaties op maken.
Hoe maken jullie je havermout? Want is las zoveel verschillends... Koken, enkel water opzetten en een nacht laten trekken, met een opgeklopt eitje en bruine suiker in de oven, ...

Wat mijn uiteindelijk doel is, is dat ik per dag 1 stuk 'ongezond' mag. Een koek, een stuk chocolade (ik lust alleen maar melkchocolade, dus die is dan alweer niet zo gezond als zwarte) een paar snoepjes,... Vettig eten at ik sowieso al niet. Ondanks dat we het land van de frieten zijn, walg ik al van de geur alleen. Zelf van mijn spiegeleitje dep ik alle olie af, geen vettigheid voor mij :')

Wel fijn dat jullie meedenken, dat zorgt wel dat ik er eens zo hard voor wil gaan :)

NeverGiveUp

Re: Wat heb jij deze hele dag gegeten? Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 02:01

Bruine suiker? Dan haal je het gezonde er weer een beetje af he.

Kan prima zonder met wat zoet fruit (Ik vind met frambozen / blauwe bessen / bramen heerlijk.
Diepvries is ook prima te betalen.
Rozijnen maken het ook lekker zoet.

Daarbij doe ik er altijd nog noten en kaneel bij.

Ik kook sojamelk in een pannetje en dan giet ik het bij mijn havermout. Met water vind ik niet te vreten.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 02:06

Ja klopt van die suiker, ik had het maar gelezen :)
Hoeveel havermout gebruik je dan ongeveer per portie? Een mok vol? Of zwelt dat nog op?
Ik geloof dat we nog havermout hebben, dus dan kan ik dat morgen eens testen

Edit: ik zie net dat het allemaal op de doos staat :)

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 07:14

mandy358 schreef:
Fijn dat je niet meer zo miselijk bent Phormicola :D
Veel mooie lijstjes!

Hier weer even snel een lijstje, sorry sorry! Nog een week door en dan een beetje minder druk en klets ik meer mee :)
Me lichaam vraagt sinds dinsdag (erg mager dagje) steeds om eten dus gister maar even allyoucaneat gedaan en nu hopelijk weer op gezonde tour zonder steeds trek.

O: magere yoghurt met peer en 4el (30g) muesli (incl noten rozijntjes ect)
T: waldcornbeschuit met pindakaas
L: magere yoghurt met banaan(tje) en 4el muesli (inlc noten rozijntjes evt)
T: appel
A: aardappelen, brocolli, kaassausje, vleesvervanger. Stukjes peer/manderijn
T: glas verse jus

D: water (evt thee)
B: 1 u bodypump (had zwaarder gepakt dan normaal, nu al spierpijn :') ) 2 km fietsen, half uur op stal

Leen_ super dat gaat veranderen in eetpatroon, knap bezig :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 08:24

Dankje :) het wordt ook echt tijd, havermout gaat voor morgen zijn. Het rook niet echt fris (kan daar al wel een tijdje staan) dus straks toch even aan mijn moeder vragen of het wel nog goed is.
Ik ben nu muesli aan het eten yoghurt en rode vruchten. Ik heb dit keer het sap erbij gelaten op de hoop dat het lekker zou smaken, maar ik denk dat ik hier gewoon nog heel erg aan moet wennen. Het ziet er echt lekker uit, maar het gaat niet vlot binnen. Maar dat is niet erg, inmiddels ben ik al weer 3 kwartier verder :') dan verveel ik me tenminste niet.

Ik had gelezen dat je van gezond eten ook beter slaapt, dus dat zou al helemaal ideaal zijn.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 09:57

Leen_ schreef:
Het probleem is vooral dat we met 5 thuis wonen. Mijn broers willen altijd koeken voor school/werk. Als ik die koeken zie wil ik ze ook :') Mijn vader eet savonds altijd chips, dus ik wil ook chips. Mijn ene broer en moeder zijn dol op snoep dus we hebben altijd snoep...
Nu had ik me een plan bedacht om alle 'schoolkoeken' zoals we die noemen in 1 doos te steken waar ik dan niet in hoor te zitten. En de gezondere koeken in een bak vanvoor. Dat ik dus eens stop met die kinder bueno's :')

Havermout wil ik wel proberen, eergisteren had ik al muesli met yoghurt en rode vruchten gegeten. Maar de smaak van de yoghurt vond ik niet echt lekker. Mijn moeder vertelde me daarstraks dat ik er dan ook kaneel bij kan doen en dan met stukjes appel of peer. Dus dat ga ik dan maar eens proberen.
Ik had al wat receptjes opgezocht over havermout, want ik heb echt geen idee hoe je dat moet maken. Ik denk dat ik een aantal ga opschrijven en dan elke dag eentje testen. Dan kan ik daar uiteindelijk nog variaties op maken.
Hoe maken jullie je havermout? Want is las zoveel verschillends... Koken, enkel water opzetten en een nacht laten trekken, met een opgeklopt eitje en bruine suiker in de oven, ...

Wat mijn uiteindelijk doel is, is dat ik per dag 1 stuk 'ongezond' mag. Een koek, een stuk chocolade (ik lust alleen maar melkchocolade, dus die is dan alweer niet zo gezond als zwarte) een paar snoepjes,... Vettig eten at ik sowieso al niet. Ondanks dat we het land van de frieten zijn, walg ik al van de geur alleen. Zelf van mijn spiegeleitje dep ik alle olie af, geen vettigheid voor mij :')

Wel fijn dat jullie meedenken, dat zorgt wel dat ik er eens zo hard voor wil gaan :)

Ik eet mijn havermout zo:
-havermout (je hebt zo de 'ongesneden' maar ik heb graag kleinere vlokjes, anders zo hard knabbelen)
-magere kwark
-1 x fruit: kan zijn een halve banaan, kan zijn een golden kiwi, ... Meestal 1 van die 2 (en die doe ik dan wat in stukjes door m'n papje)
-lijnzaad (zitten blijkbaar goede vetten in die ook in vis zitten enzo, even de naam ervan vergeten)
-chia (soms)
-veel kaneel, geeft zoveel smaak, en dacht dat het ook de suikerspiegel stabiel houdt (waar anderen het hier ook al over hadden)
-als het te vaste pap is: scheutje magere melk

Ik ben echt iemand die niet te veel wil doen. Dit is echt in 2 min klaargemaakt. En ik heb het altijd op voorraad liggen. :)
Ben juist nu thuis en hier hebben we enkel kwark en havermout en fruit, en ik mis de kaneel en het lijnzaad erin echt wel... Maakt echt een verschil!

En je kunt zéker afvallen met per dag een zondiging hoor (vb 1 bueno of 1 reep met dag) Ik zou die dan in de namiddag pakken. :)

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:05

Leen: je moet zowat je eigen 'havermoutding' vinden, wat je lekker vindt. Ik heb ook nog warme geprobeerd en allerlei andere dingen, maar die kreeg ik ook echt niet binnen. Aangezien je toch veel tijd hebt, om makkelijk te beginnen, banannapancakes. Was ook gezond dacht ik. Je kunt ze dan id frigo steken en vb als tussendoortje :). (Ik ben het recept wat vergeten :p banaan met ei prakken?)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:19

Ja ik kan me voorstellen dat dat niet makkelijk is... Als iedereen rond je heen van iets snoept, snoep jij al snel van alles mee. Maar het kan wel hoor! Mijn vriend eet elke dag iets van koeken en chips, en die liggen rondom mijn laptop. Sinds ik merk hoeveel beter ik me voel bij gezonde voeding, is het geen uitdaging om het te laten staan. Na een tijd vind je het écht niet zo lekker meer.

Volg het recept van je havermout verpakking; dus havermout + vloeistof naar keuze even koken.
Kies je voor een zoete melk (sojamelk met smaakje, rijstmelk, havermelk, amandelmelk), hoeft er geen zoetigheid meer bij.
Kies je voor water, een neutrale melk of koude oats met yoghurt, dan kan je het geheel zoeten met wat honing.
Verder kan je het opleuken met rozijntjes, gojibessen, lijnzaad, noten, geschaafde amandelen, el jam, pindakaas (al is dat voor ons Belgen minder vanzelfsprekend :P), gedroogd fruit...

Nadien kijk je of de textuur je bevalt. Te plakkerig? Nog wat vloeistof er bij. Te liquide? Nog een minuutje laten staan.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:25

Nou gister er echt een all you can eat dag van gemaakt.
Iets met toch nog chips en stroopwafels.
En het rare was dat ik na zoveeeel eten nog niet eens misselijk was.
Naja nu weer netjes en normaal eten.

O: havermout met yoghurt, chia en kaneel
L: 3 zuurdesem met kaas, beetje pesto en als het er is tomaat.
T: banaan, kiwi
A: bij mijn ouders, volgens mij aardappels groente en kippenpootje

B: 20 km fietsen, in de stad slenteren voor een paar uur
D: Water, groene thee

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:39

Hoe ik mijn havermout altijd maak. Ik breng water aan de kook, doe havermout in een schaal met chia, goji, cacao nibs of wat dan ook. Dan giet ik er kokend water overheen en goed roeren. Fruit er boven op en klaar!
Het word wel heel plakkerig en je moet er van houden :D

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:57

Uiteindelijke lijstje van gister

fleur_yen schreef:
O: 50 gr havermout, 11 gr rozijnen, 4 gr lijnzaad, 1 appel
T: 1 pepermuntje
L: bakje pompoensoep van gister, plak roggebrood met cottage cheese en 2 gekookte eieren
T: hand cashewnoten, 2 kiwi gold en een peer, ongeveer 170 gr worteltjes, +/- 15/20 gr cranberry mix, blokje 86% chocola, plak roggebrood met pindakaas en een plak kaas (uiteraard niet alles in 1 keer)
A: (moest in haast weg) ongeveer hetzelfde als ontbijt
T: handje naturel dorito chips, [b]speltcracker met zelfgemaakte tapenade
T2: nog denk 150 gr broccoli uit de pan genoept toen ik thuiskwam

B: 2x 10 km fietsen, uur dressuurles, 20 min blogilates dag 3, en nog 10 min abc abs
D: cappuccino, water, paar slokken groene ijsthee 2x koffie met sojamelk

Blij mee, iets hoog in kh, maar wel m'n groente nog wat op kunnen krikken :)

Is ook heel lastig Leen, maar als je echt in een gezond ritme zit wordt die verleiding steeds makkelijker te weerstaan. En het kan ook wel weer een boost geven als je niet aan je verleidingen toegeeft, ik ben dan altijd wel trots op mezelf :) Verdelen in 'gezonde' en 'ongezonde' bakken kan ook al een heel stuk helpen, helemaal als je meerdere lekkere dingen in de gezonde doos doet, dan heb je daar ook keuze en pak je niet zo snel toch iets uit de andere doos.

Voor havermout ideeen kun je ook in het topic kijken [VT] Havermout ontbijt, kun je erg veel inspiratie uithalen. Ik vind het erg lekker om gewoon in water te koken met rozijntjes wat gestampte amandelen, een appel, lijnzaad en kaneel en/of cacaopoeder erbij te doen. Ik vind het trouwens grappig om te zien dat havermout ineens zo populair is, het schap havermout in de supermarkt is echt aanzienlijk groter dan een jaar geleden ;)

Leonie op zich fijn dat je niet misselijk was, al is het wel een fijne motivatie om iets niet te eten omdat je er misselijk van wordt ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:27

Leen, als je minder suiker eet en drinkt dan zal dat ook helpen om veel beter te kunnen slapen. :) Ik weet wel dat je slaapproblemen ergens anders door komen, maar gezonder eten kan zeker helpen. Ik dronk vroeger ook veel cola, nou, dat hielp echt niet om in slaap te vallen. Nu is het één van die dingen die ik met het meeste gemak kan laten staan. Noooooooooit meer behoefte aan.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:13

Leen, welkom en wat goed van je dat er wat aan wilt veranderen!! Denk dat je veel steun en tips kunt krijgen dus lekker mee posten :)

Even een vraagje, uit pure nieuwsgierigheid. Ik las hier dat sommigen van jullie 1,5 g eiwit per kg lichaamsgewicht per dag binnen willen krijgen. Waarom is dit als ik vragen mag? Ik krijg natuurlijk dingen geleerd op mijn opleiding dus vandaar dat ik hier nieuwsgierig naar ben. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor de gemiddelde nederlander is 0,8 g eiwit per kg lichaamsgewicht. Wanneer je vegetariër bent is dit 1,2 x zoveel en bij een veganist is dat 1,3 x zoveel.
Duur en krachtsporters zitten tussen de 1,2 en 1,5 (hier worden wel echte wedstrijd/topsporters mee bedoeld en dus geen dagelijkse work out in de sportschool hoewel je dan wel een verhoogde behoefte hebt dan). en voor mensen met ondervoeding ligt het tussen de 1,2 en 1,5 g eiwit per kg lichaamsgewicht. Nu zijn dit natuurlijk gemiddelden en kan de persoonlijke behoefte anders zijn maar over het algemeen komt het aardig overeen. Dit is wat ik geleerd krijg, vandaar mijn vraag waarom 1,5?

Ik gisteren iets meer dan 1 wijntje (5) op tijdens het feestje op jumping :o
En daarna wilde de mannenclub waar ik mee op pad was natuurlijk naar de turk.... en toen ben ik gezwicht voor een Turkse pizza met groenten ;( en die viel totaaaaaal verkeerd...
Vandaag dus maar even rustig aan
O: 250 ml amandelmelk, 6 el havermout, appel, kaneel
T: zelfgemaakte latte
L: 3 volkorenboterhammen, 2 met komkommer sandwichspread, 1 met 30+ komijnekaas
T: mineola, 2 mandarijnen
A: ?
T: hopelijk houd ik het bij 2 wijntjes (laatste feestje van jumping amsterdam)

B: hele dag leren :Z 30 day shred level 1 en hopelijk nog even naar mijn paard

Trouwens nog ideetjes voor lekker en gezond beleg op brood? Iets wat niet in je boterham trekt als het een halve dag in je broodtrommel zit. Ik zag hummus al voorbij komen dat wil ik wel eens gaan proberen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:46

ik merk bij mezelf dat ik gewoon veel te veel trek/honger houd als ik me aan die 0.8 houd, als ik richting de 1,5 heb ik dat niet en kan ik een veel normaler eetpatroon vasthouden.
ook als ik bij die 0.8 blijf, zit ik qua khd veel hoger, is ook logisch natuurlijk, als je het niet aan het 1 opeet , dan wel aan het ander , maar dan heb ik gewoon veel meer last van een schommelende suikerspiegel, dat zit in de fam, aan moeders kant zit diabetes mellitus flink in de fam,
in verhouding neig ik dus meer naar een khd arm eetpatroon als je het afzet tegen het standaard advies, maar ik houd emmers minder vocht vast als ik me braaf aan de hogere eiwitten en lagere khd houd en ik oog gelijk ene pak minder "blubberig"

ik zag foto's van mezelf van afgelopen woensdag, dat was toch weer even slikken, hoewel het al heel wat anders is dan foto's van 3 jaar terug toen ik op mijn dieptepunt zat (maat 54)

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:53

Bedankt Sonja voor je onderbouwing. Leuk en leerzaam om zulke dingen te lezen!
Wat knap van je, dat je van maat 54 af bent +:)+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:00

ik hang nu een jaar of twee op maat 46 (ik weeg niet, slecht voor mijn hart := risico op raar eetgedrag is te hoog naar mijn zin ;) )
nu is het echt hoog tijd om er nog een paar maten af te werken (ik richt op een maatje 42, maat 38 is niet realistisch en past geheel niet bij mijn lichaamsbouw)

dat van maat 54 naar maat 46, daar heb ik trouwens niet bewust iets voor gedaan, dat was gewoon 3 maanden stress rond het verbreken van een relatie waarin ik gewoon echt schokkend weinig at van de stress, het naderhand niet aankomen is dan wel weer verrassend :+

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:06

Ooh hihi dan toch nog een kleine beetje een positieve draai aan die rot situatie :(:)
Hopelijk kan je van hieruit nu door werken naar je doel, maat 42 is een mooie maat en zoals je zelf al zegt past het vast goed bij je lichaamsbouw. Succes!!

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:06

*en nu ga ik mezelf even bannen van bokt, ik moet echt leren!*

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:12

ik ben indertijd een 130 kg loos gewicht kwijt geraakt, waarvan er een 25 a 30 echt van mezelf was ;) lmao, ieder nadeel hep ze voordeel...
en nu leren jij :D

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:28

Gisteren nog even afgemaakt
Horse_xx schreef:
O: 45 gr havermout met kokosmelk, 5 gr chia
T: 60 gr roggebrood, 150 gr sinaasappel
L: Speltboterham met een gebakken ei, twee rijstwafels (10 gr pindakaas, 1 plak kipfilet)
T: Sinaasappel, 100 gr kwark, 50 gr yoghurt met 15 gr whey perfection
A: Wortelsoep zelfgemaakt, een salade met kip, ijsbergsla, rucola, paprika en tomaat. Rijstepap met 4 gr honing
T: Klein stukje wrap met kipfilet en sla (verjaardag) stukje komkommer en paar stukjes paprika, handje noten

1700-1800, eiwitten 105 gram, vetten 45 gr, 200 gr koolh

B: 90 min KT

Vandaag:
O: 50 gr havermout, 5 gr chia, 10 gr pindakaas
T: 10 gr whey, havermout muffin
L: 60 gr quinoa, 42 gr champignon, 92 gr courgette, 80 gr paprika
T: Appel, stukje pure chocola (72%)
T2: 200 gr magere yoghurt 10 gr whey
L: Op het werk, salade van ijsbergsla, komkommer, paprika, tomaat, augurk, olijven en gegrilde kip
T: Denk een kiwi

Vanavond verjaardag dus daar worden denk ik nog wel wat drankjes gedronken :)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 14:30

Bhriseis schreef:
Lastig he Many, die eiwitten soms! Jij eet ook geen koe-zuivel toch?

Zo weinig mogelijk inderdaad. Ik eet wel eieren (anders weet ik helemáál niet meer waar ik mijn eiwitten uit moet halen :)) ) en af en toe kaas (omdat het gewoon veel te lekker is). En in een gerecht gebruik ik af en toe wel creme fraîche of andere room. Maar ik eet eigenlijk nooit kwark of yoghurt oid.

Leen, ik denk dat als je voldoende gezonde alternatieven voorhanden hebt, het al een stuk makkelijker wordt om gezonde keuzes te maken. En eerlijk gezegd zou ik geen banaan laten staan omdat je broer er anders niet een heeft - jij hebt toch evenveel 'recht' op die banaan? Ik vind het trouwens echt knap dat je zo vastbesloten bent je voedingspatroon om te gooien en er ook daadwerkelijk mee aan de slag gaat! Over havermout, ik maak het zo: 40 gram havermout met ongeveer 200ml vloeistof (water, melk, plantaardige melk zoals amandelmelk of rijstmelk - net wat je lekker vindt) op zetten in een pannetje. Soms doe ik er appel bij, soms banaan, soms rozijntjes, soms niks. Aan de kook brengen en al roerend gaarkoken tot het een lekker papje is. Als je het kort kookt zal het vrij dun en vloeibaar blijven, kook je het langer, dan krijg je een dikkere pap. Ook dat is maar net waar je van houdt. Na het koken voeg ik lijnzaad en kaneel toe en klaar!

Mijn lijstje/planning voor vandaag:
O: havermout met rijstmelk, cacao, lijnzaad en honing; appel
T: gekookt ei
L: kleine wittekoolpizza met tomaat, ui, hummus en een beetje kaas; boekweitcracker met hummus en pindakaas (ik was in een experimentele bui :+ )
T: banaan met kaneel
A: 2 borden goedgevulde erwtensoep met 2 roggebroodjes
T: handje amandelen of een blokje 92% chocolade (maar dat is afhankelijk van of ik nog trek heb)

B: Ripped level 3, ministukje hardlopen (knieblessure is nog steeds niet over -O-)

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:31

Venthe, ik doe 6 keer per week krachttraining en merk gewoon dat ik daar mijn eiwitten voor nodig ben en eet zelfs 2 gr per kg dus rond de 110 gram per dag probeer ik op te zitten!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:52

http://www.paleorecepten.nl/recept/brownies/

Weet iemand of ik de maple siroop kan vervangen met iets wat ze bij de albert heijn hebben?

Ik wil dit graag maken, maar ik denk niet dat ik stad en land af wil voor die maple siroop :))

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:58

Zou ik voor agavesiroop gaan ngu. Is gewoon in de appie te koop