Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bhriseis

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:23

Sinds ik ziek ben geweest heb ik even geen trek in havermout, dus ik voel een grote ontbijtleemte nu -O-
De paleo-appelscones van Eliine uit het eetlijstjestopic zijn echter wel heel lekker. Dan doe ik er nog een banaan en een bakje yoghurt met superfoods bij, en zit ik op zo'n 500 kcal.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 19:37

Ja die scones inderdaad := heb er gisteren een vandaag 1 op als middagtussendoortje en beide dagen heb ik geen avondeten op omdat ik zo vol zit :') misschien heb ik ze te groot gemaakt, ongeveer ter grootte van een kleine krentenbol. Maar omg. Heb nu de rest per stuk ingevroren en ik ga ze houden voor als ik een echt groot tussendoortje nodig heb :=

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:11

Oei, misschien ligt het aan mij maar ik ben er totaal niet vol van -O- Ik heb wel minder noten, rozijnen en honing toegevoegd, misschien daarom? En ik heb er tien porties van gemaakt.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:43

Hm heeft iemand dat recept van die scones nog?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:45

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:47

Thanks! Klinkt lekker! Mijn keuken kastje gaat wel weer uitgebreider worden door al mijn nieuwe probeersels :') Geen gember poeder, kokosolie en amandelmeel in huis :P

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:51

Ik had geen kaneel, maar heb er een beetje speculaaskruiden door gedaan :)
Amandelmeel is hier echt een must geworden, allemaal de schuld van paleo-koekjes :+ De kastjes beginnen er hier ook onder te lijden, hihi.

Volgens mijn berekeningen, uitgaande van de laagste advieshoeveelheid honing en 2/3 van de noten en rozijntjes, zitten er zo'n 280 kcal per stuk in.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:58

Misschien toch maar eens proberen dan. Iets van bonen erin doen is wel een heel goed idee, daar was ik nog niet opgekomen :+
Heb voor morgen hummus en ik heb nog een halve avocado liggen, dus die gaat ook maar mee. En mijn standaard stuk komkommer. Heb geen sla in huis, dus een salade wordt een beetje lastig nu :=

Many maakt niet uit hoor, ik wist ook ineens niet meer zeker of ik het er wel bij gezet had :+

Ik heb ook een tijd geen koolhydraten gegeten (maar niet direct omdat het koolhydraten waren), maar op den duur ging ik wel wat missen. Al was het wel heel lastig toen dat ik naast dat ik geen granen en aardappels at ook nog eens darmen had die peulvruchten niet konden verwerken. Bleef een beetje weinig over toen
Tegenwoordig eet ik voornamelijk groente en een beetje vlees/vis (vis altijd meer, ben niet zo'n vleeseter) en een beetje aardappel of iets anders. Ik heb alleen een zwak voor rijst en met name risotto, dat wordt altijd een beetje te veel :+

Hebben jullie trouwens geen last van fruit eten met granen (muesli of havermout)? Ik eet soms een banaan bij mijn havermout, maar daar krijg ik wel echt last van (kramp/opgeblazen gevoel)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:00

Hm daar heb ik geen lijst van maartje. Ik heb wel mijn lijnzaad gebruik gehalveerd omdat ik toch wel erg winderig werd en last van mijn buik kreeg.

Verschilt de smaak van amandelmeel heel erg dan bv van bloem?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:06

Ik vind t alleen maar lekkerder Chantal :) het is een beetje zoeter?

Hier stopt de winderigheid van zodra mijn lijf weer wat aan de voeding gewend is :')

Hm, morgen dag 4 zonder suiker, het afkicken was lang niet zo heftig als vorige maal. Hopelijk heb ik morgen al extra energie!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:08

Als ik niet dagelijks lijnzaad/chia eet, raak ik juist verstopt := Ik merk het echt meteen als ik het een dag vergeet. Net zo goed dat ik elke ochtend ruim voor het ontbijt (doe het tegenwoordig meteen als ik uit bed kom) een glas lauw water moet drinken. Dat was ik vanmorgen vergeten en ook dat merk ik meteen. Beetje gevoelige darmen... dus ik denk dat ik daarom ook last van fruit heb. Kan het ook niet als toetje na het eten pakken, dan heb ik meteen kramp.

Goed bezig Bhriseis, dat lukt me niet hoor :+ Maar ik beperk me tot een stukje chocolade per dag

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:22

Ja dat zou wel de oorzaak kunnen zijn... Nee, hier geen problemen met krampen na die combi. Vervelend zeg!
Suikervrij is wel te doen, ik schrap enkel de troepsuikers. Het was er weer een beetje ingeslopen, maar na een tijd neem ik af en toe iets lekkers hoor, gewoon niet elke dag - dat is het plan althans :P de eerste dagen heb je er na het afkicken vooral echt geen trek in! Plots is het niet meer zo lekker.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 09:01

Bhriseis schreef:
Oei, misschien ligt het aan mij maar ik ben er totaal niet vol van -O- Ik heb wel minder noten, rozijnen en honing toegevoegd, misschien daarom? En ik heb er tien porties van gemaakt.

Ik heb er 7 porties van gemaakt. Geen noten en rozijnen erin gedaan, alleen appel en een beetje honing. Alleen het kan wel zijn dat ik iets teveel amandelmeel heb gebruikt, want ik zat nogal te hannesen met de cups :') dat kan het verklaren. Bij mij was het deeg ook wel erg droog namelijk en in het recept staat dat het vettig/kleverig kan zijn :P

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:49

O ja dat kan wel. En ik ben een bodemloze ontbijtput natuurlijk :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:03

Ik ga ze vandaag maken... Klinkt heerlijk :j

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:43

Brood vervangen erg ingewikkeld
De laatste tijd wordt er veel gediscussieerd over brood. Het zou ongezond zijn en een dikmaker. Maar kun je gezond eten zonder brood? Brood vervangen is erg complex en kan leiden tot tekorten, zegt het Nederlandse Voedingscentrum. In Nederland is brood een belangrijk fundament in het voedingspatroon. Veel mensen zijn gewend 2 keer per dag brood te eten als maaltijd.

Volkorenbrood levert vezels, jodium en B-vitamines en zorgt voor een goede darmwerking. Het eten van volkoren granen kan het risico op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten verminderen. Verder zorgt het voldoende eten van vezels voor een betere darmwerking. Er is geen bewijs dat het op de lange termijn gezondheidsvoordelen heeft om geen brood te eten.

Er zijn slechts een paar uitzonderingen waarbij het nodig is om graanproducten met gluten te mijden. We hebben het dan bijvoorbeeld over mensen met een glutenintolerantie (coeliakie) Het gaat hier naar schatting om 1 procent van alle Nederlanders. Zij moeten gluten mijden.

Haal je brood weg, dan moet je heel wat ondernemen om je voedingspatroon weer in balans te krijgen.
Ter vergelijking: in 6 sneetjes volkorenbrood zit ongeveer 14 gram vezel. Eet je geen brood, dan krijg je evenveel vezel binnen met:
• 560 gram gekookte groenten
• óf 780 gram gekookte aardappelen
• óf 670 gram gekookte zilvervliesrijst
• óf 14 borden havermoutpap
• óf 195 gram gekookte peulvruchten
En dat is alleen voldoende om de vezels uit je boterhammen te vervangen. Hiernaast moet je dan ook nog je gewone aanbeveling aan groente, aardappelen en fruit eten.

De Nederlandse voeding bevat van nature weinig jodium, er zit relatief weinig in onze grond of drinkwater. Daarom wordt het sinds 1942 toegevoegd aan sommige vormen van zout. Vooral aan bakkerszout, waarmee de meeste bakkers hun brood bakken en ook een beetje aan sommige speciale keukenzouten die je in de supermarkt kunt kopen.

Jodium kan door bakkers ook worden toegevoegd aan crackers en beschuit, maar niet al het zout bevat jodium. Zo zit het niet in zeezout of het zout dat wordt toegevoegd aan kant-en-klaar-producten.
Sinds jodium in brood zit, komt de ziekte struma (of krop) in Nederland niet of nauwelijks meer voor. Door brood te eten, krijg je een aanzienlijk deel van het benodigde jodium binnen.

Als mensen geen brood meer eten, kan dat leiden tot een jodiumtekort. Hierdoor kan krop weer de kop opsteken. Bij kinderen kan een jodiumtekort leiden tot een groeiachterstand, verminderd leervermogen en dwerggroei.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:11

Interessant stuk! Ik blijf nog wel brood eten, ook omdat het makkelijk is, maar eet altijd (donker)volkorenbrood. Ik probeer het alleen wat te minderen door brood 's ochtends te vervangen door kwark

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:15

Ik eet 1 á 2x per week brood, voornamelijk omdat ik het lekker vind. Verder kun je gewoon jodiumzout kopen en kom je echt wel aan je vezels als je gezond eet :') Beetje een onzin stuk, voornamelijk propaganda.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:57

Kan iemand mij misschien vertellen welke kokos-olie ik het beste zou kunnen kopen voor koken/bakken/braden van onderstaande link? Ik woon in Ierland en heb géén idee of dit goede merken zijn en een beetje reele prijzen. Alles is hier oha (veel) duurder dan in NL maar als ik het twee- of driedubbele betaal, koop in april in NL wel even wat..

http://www.hollandandbarrett.ie/pages/c ... sp?cid=182

Alvast bedankt :)!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:08

alleen al met mijn dagelijkse groente, fruit en havermout kom ik al vrij dicht bij wat er volgens het stuk nodig zou zijn, dan heb ik eventuele volkorenproducten nog niet eens meegerekend , en ik ga er met regelmaat dik overheen .
ik maak me niet zo druk om dat verhaal idd...
mijn lijf is in ieder geval reteblij met minimaal brood , dat is voor mij een belangrijkere maatstaf dan wat het voedingscentrum er van vind, die zijn niet onafhankelijk

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:12

maak hier altijd de pizzabodem met biologisch meergranenmeel.
voor de rest eet ik eigenlijk geen brood tenzij vriendlief het bakt of een cracker bij clienten met diabetes :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:19

Sodera

hier in nl is de eerste olie uit de link te koop bij de tuinen, die koop ik zelf ook wel eens, prima spul volgens mij
maar die kost hier bij de tuinen normaal 13,99 , regelmatig in de aanbieding voor de helft

de andere merken ken ik niet eigenlijk, maar je hebt ook het merk royal green
8,99 voor 325 ml xtra virgin
tot 25 euro voor 2,5 liter organic coconut cream

miaflora , merk wat ook op jouw link staat kost hier 8,99 per pot

dan heb je hier in de gezondheidswinkels ook nog het merk G&W wat budget aardig verantwoord is
en ik weet dat er in amerika ook leuk te bestellen is vanuit deze kant van de oceaan bij Iherb

maar zou best eens kunnen lonen om, als je toch in nl bent straks, even in te slaan bij de ekoplaza, g&w reformwinkel, de tuinen of om even uit te zoeken of je ook via Iherb.com kunt bestellen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:40

btw, ik heb net de appelscones gemaakt
zonder rozijnen, maar heb er extra pitten in gemikt,
volgende keer meer kaneel er door en toch wel rozijnen :j maar vind ze met de aangegeven hoeveelheid kaneel en gember toch wat te laf :?
koekkruiden zou idd ook echt een hele lekkere vervanging van de kaneel zijn, geeft toch wat meer diepte denk ik

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 10:05

Ik heb ook superveel kaneel toegevoegd, omdat ik dat gewoon lekker vind :D In combinatie met de appel is het voor mij dan wel zoet genoeg. Ik houd ook wel van de wat aparte smaak van het amandelmeel zelf zeg maar.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 11:49

ik vind amandelmeel idd ook lekker , als het goed gebakken is, is het ook zo lekker fluffy/kruimelig , tis ook niet dat ie niet zoet genoeg is (ik vind dingen al snel te zoet), maar tis echt dat de smaak gewoon wat laf/flauw is met de aangegeven hoeveelheid kaneel en gember en dan had ik er al extra in gestopt, maar de volgende keer durf ik het toch wel minstens te verdubbelen denk ik :j