Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Many

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:53

Waar bestaat je lunch meestal uit Maartje_M?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:54

Dat heb ik er bij gezet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:06

Ik denk dat een stuk knäckebrod eigenlijk gewoon te weinig is als lunch.. Ik heb ook 3 goed vullende maaltijden nodig om rechtop te blijven staan zeg maar

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:11

Als ik salade of zoiets eet, heb ik er ook last van, dus of het aan de hoeveelheid ligt... Kan het wel eens proberen natuurlijk, maar vind het altijd lastig om iets mee naar werk te nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:12

Ik eet heel vaak banaan-ei pannekoekjes met wat havermout er doorheen en wat honing erover gesmeerd als ontbijt. Uit 1 portie (2 eieren en 1 banaan) haal ik 3 pannenkoeken. Ik eet er als ontbijt echt maximaal 1 maar ik vind het wel lekker om er twee mee te nemen of in de koelkast te bewaren als lunch. Ze zijn echt heel goed koud te eten ook :j Misschien dat dat een idee is om te proberen, ze vullen namelijk best behoorlijk

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:21

Klinkt lekker, alleen mijn ervaring is dat 'zoete' dingen (dus banaan en honing) het alleen maar erger maken :=

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:16

Ik heb ook last van een dip na de lunch als ik niet veel doe kwa beweging en veel koolhydraten eet. Kijk eens of je minder last hebt als je gewoon een salade (dus zonder pasta) eet met wat gekookte eieren en lekker wat olijfolie, feta, etc :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:19

dat deed ik vroeger wel, maar dan heb ik weer het probleem dat ik vrij snel weer honger heb...
Lunch blijft echt lastig hier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:22

Als je geen honing op de pannenkoekjes doet zijn ze echt niet zo heel zoet, vooral als je niet al te rijpe bananen gebruikt. Voor de rest heb ik niet echt tips, heb er niet zo veel ervaring mee helaas :(

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:31

Ik probeer gewoon weer een en ander. En anders iedere dag na de lunch even een rondje lopen. Hielp vandaag erg goed

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:11

Ik snap het wel hoor Maartje, ik heb ook problemen met en na de lunch. Ik heb ook vaak vreetneigingen na de lunch. Ik weet ook nog niet zo goed hoe ik dat beter op kan vangen zonder mezelf helemaal vol te proppen (en daarna in coma te zakken :+ ).

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:18

Maartje, inderdaad weinig koolhydraten eten, dat scheelt bij mij al veel. :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 08:56

Maartje: wat phormicola zegt, daar sluit ik me helemaal bij aan. Ik heb exact hetzelfde als jij. Altijd óf rammelende honger of een vermoeidheidsaanval na de lunch :') Nu lunch ik met salade en het is over. Als je je salade goed vult (peulvruchten zoals linzen, zwarte bonen of kikkererwten, eitje, avocado, allerlei soorten groente) dan heb je daarna echt geen honger meer :) Mijn basis is altijd een zak bladspinazie of slamelange en dan varieer ik per week wat ik erbij gooi. Ik maak op zondagavond een grote bak en daar doe ik mee tot donderdag, het blijft in een tupperwarebak helemaal vers. Eitje doe ik er wel per dag doorheen. Het is heel makkelijk meenemen, gewoon in een bakje. Gaat prima zo :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:38

Inderdaad, het is wel belangrijk dat er vrij veel vetten in de salade zitten :) Ik ga vandaag experimenteren met zo'n salade op het werk. Ben benieuwd!

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:48

Maartje_M schreef:
Dat heb ik er bij gezet :)

Sorry, ik las duidelijk met mijn neus :+

Ik ga mee met de rest wb. de koolhydraten uit pasta, rijst of couscous. Salades met bonen of linzen geven mij heel lang energie. Vetten toevoegen is ook een goede, bijvoorbeeld met een avocado of wat (geroosterde) noten of pitten. Ik zou gewoon eens een beetje experimenteren met verschillende lunches, kijken waar je het beste op reageert.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:50

Peulvruchten zijn idd ook een goed idee, die ga ik er ook bij doen!

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:16

Trouwens in het andere topic kom ik regelmatiger mensen tegen die weinig koolhydraten etn met avond eten. Ik moet zeggen dat ik toch ook onbewust steeds vaker gewoon lekker wat vis/vlees pak en een hele bult groente en minder zin heb in rijst/pasta of aardappelen. Ik zorg dan wel voor kcal rijkere ingrediënten zoals bonen, kikkerwten e.d. erbij dus dat het goed vult, maar hoe gezond/ongezond is dit nou? En wat zijn dan goede aanvullingen die ik zeker moet hebben?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:20

ik denk niet dat je snel iets tekort of scheef gaat binnenkrijgen als je minder pasta/aardappels/rijst eet hoor, koolhydraten zitten ook gewoon in al het andere wat je eet (groente en fruit bijvoorbeeld) als je helemaal geen vlees zou eten dan zijn volle graanproducten weer wat belangrijker misschien , maar als je gewoon vlees/vis eet en veul groen en fruit dan denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:25

Ik lees hier even mee :) Heb zelf vooral enorm veel moeite met het vinden van een vervanger voor de koolhydraten...
Die banaan-ei pannenkoeken klinken echt jummie! Iets minder goed voot de lijn denk ik :D ?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:26

Ik merk dat ik nu makkelijker aan al mijn vitamientjes etc kom, dan wanneer ik minder koolhydraten at, maar ik moet er bij vertellen dat ik nu gewoon meer kcal eet in het geheel, dus het kan even goed daar aan liggen.

Tenzij het pasta is, eet ik 's avonds nooit super veel koolhydraten; maar als ik ze helemaal schrap mis ik ze wel.
Zolang dat je niet te weinig kcal eet en je nergens in overdrijft, is het vast oke.

Dat lunchprobleem volg ik even; hoe groot of klein ik ook lunch: snaaitrek en vermoeidheid in de namiddag. Bah!

Mallow, met bananen en eieren is niets mis :)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:31

Bedankt voor de reacties, inderdaad eet het nog wel maar niet iedere dag bij avondeten en ook niet super veel.

Wbt snaaien na de luch heb ik ook last van. Vooral als ik een rustiger moment heb. Thuis ga ik aansluitend meestal wat doen. Merk dat ik het met neutrale smaken zoals zuivelspread en havermout plus wat thee drinken naderhand het redelijk te hanteren is, maar pak ik zoet beleg bijvoorbeeld blijft de zoete smaak en zin in eten.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:32

En vult dat goed genoeg als ontbijt/ lunch?

Ik eet 2 stuks fruit per dag, eet wat zuivel (bakje magere yoghurt), cracot crakers, eierkoek en volkorenbrood op een dag. S avonds is dat vaak groente(soep) maar vaak toch wel gepaard met aardappels. Eten jullie dan voornamelijk gewoon vlees met groente?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:39

vanavond eten we spitskoolstamp, ik heb 2/3 van de aardappels vervangen door wortels (of zoete aardappel, kan ook nog)
en een hele spitskool weggesneden voor twee man.
handje rozijnen geweekt in gembersiroop er door en jammmm...

je moet wel zorgen voor voldoende grote porties groen en fruit , anders houd je trek idd

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:45

Kijk eens op het eetlijstjestopic Mallow :)

Ik eet 's avonds een schepje aardappelen, meer dan een half bord groenten en een vleesvervanger. Vanavond is het pasta, en dan eet ik gewoon een bord pasta met veel verse groentensaus. Het truukje is om van lekkere groentes de basis van elke maaltijd te maken.

Klinkt lekker Sonja :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:15

ik vind het zelf erg jumm, valt me weer niet tegen voor een experimentje :D
maar het is idd een kwestie van de groente als basis pakken, die 200 gram van de schijf van vijf minimaal verdubbelen en dan de rest minder van pakken.

ik blijf alleen een beetje stoeien met lunch en ontbijt, hoewel dat ook een kwestie is van een schop onder de kont moeten hebben af en toe ;)