De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 07:16

Ja hier wel, maar na een tijdje verleppen ze in rap tempo, en volgens mij zijn ze dan nog te klein om te "oogsten".
Snap niet wat er misgaat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:37

de eerste paar courgettes hebben het hier ook niet gered, verwelkten/werden snotterig
nu komen de courgettes goed door :j
vandaag een salade met sla, tomaat en erwtjes , komkommer, ei en geitenkaas van de appie
vanavond waarschijnlijk broccoli uit eigen tuin en ik denk dat de raapjes ook er aan moeten vanavond.

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:05

Hallo, ik wil me hier graag melden :) sinds vorig jaar heb ik ook een moestuin en las al een tijdje mee en dacht misschien is het leuk om mee te praten over de tuin!
Op dit moment heb ik vooral heel erg veel aardbeien en wil ik van de week jam maken.
Verder heb ik Sla, wortelen, snijbiet, rode biet, komkommer, pompoen, framboos, bessen, radijsjes, uien, rode kool en bonen in de tuin staan!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:26

haal ik vandaag de broccoli uit de koelkast, ga hem wassen...3 dozijn rupsen :=
morgen eerst even grootschalige controle geloof ik :+

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:30

Hier aan de peultjes rijst. Deze week nog een lading oogsten en invriezen
!! hmmm

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 07:31

Hihi dat had ik ook, hele berg rupsen kwam er uit, ik had een enorme broccoli, echt een vergiet vol als ik hem op zijn kop er in legde, wat een knoeperd zeg :=

Maar geen schade verder door de rupsen.

Deel opgegeten, nog 2 bakjes vol in de vriezer, en nog een derde bakje samen met wat andere groentes in de vriezer voor in de soep :)

Vorige week had ik al aan lading Sugar Snaps geplukt maar gisteren heb ik een vracht peultjes geplukt en meteen maar weer Sugar Snaps, gaat echt hard nu!! Bizar wel, van 2 vakjes (elk 30x30 cm) met peultjes heb ik gewoon een emmer vol!!

Heb ook echt een tijd staan plukken, steeds dacht ik dat ik ze had en dan zat er nog een clustertje als ik vanuit een andere hoek keek :P

Peultje zijn al vol met fatsoenlijke erwtjes maar ik kook ze in zijn geheel, zijn erg lekker. Ook best zoet trouwens :)

Ben benieuwd of er nog meer af gaat komen.

Spercieboontjes zijn nog steeds maar kleine plantjes hoor....dat schiet echt niet op maar ze zien er wel gezond uit verder. Wellicht hebben die gewoon meer tijd nodig en zijn dat latere bloeiers ofzo :?

Aardbeien nog steeds heerlijk zoet, elke avond een hand vol :9

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 07:43

Ik heb ook eindelijk resultaat! Mijn sugarsnaps zijn eindelijk peulen aan het geven *\o/* !

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 08:13

Zondag was ik bij mijn tante, die al 40 jaar ofzo biologisch moestuiniert.
Zij ging de sugersnaps uit de tuin plukken en had ook niet heel veel planten staan. Maar er kwam echt een kilo ofzo af!

Ik ga volgend jaar een hoek met tuinbonen, paar sugersnaps en veel peultjes doen. De sugarsnaps kun je helaas niet invriezen. De anderen wel. Het zijn best makkelijke planten, ok, je moet wat gaas spannen. Verder zijn het geen zeurpieten. ;)

Ik ga straks naar de supermarkt, en koop helemaal geen groenten! :D Tuinbonen, raapstelen, sla en nog een sla, broccoli is hetgene wat deze week uit de tuin komt. :j Oh, en de uien ga ik vandaag rooien. Maar die wil ik eerst laten drogen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:38

ik wil volgend jaar ook wat zaken weer veranderen hier, iets meer overzicht ivm de beperkte oppervlakte is wel handig :=
Pmarena, hier komen de spreciebonen ook langzaam op gang dit jaar.
de tuinbonen gaan dan weer keihard, die zijn er vandaag uitgegaan, een twee kg van maar een beperkt aantal; planten dat ik had staan
1 keer al van gegeten, vanavond ook weer en vier porties voor 2 personen in de vriezer.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:07

Mijn sugersnaps zijn pas in juni gezaaid, tuin daar was niet eerder klaar, en er zijn maar een paar plantjes opgekomen, waarvan er al een paar weer helemaal zijn weggevreten :{ Ik heb nog maar wat gezaaid, maar verwacht er niets meer van. Helaas.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 15:14

Die van mij begin april geloof ik.

Heb op de diverse peul-achtige bonen ook totaal geen last van slakken enzo *\o/*

De reuzen-erwten zijn ook lekker aan het groeien nu, die worden echt al heel hoog en er komen flinke peulen aan.

Die erwten moet ik straks 1 voor 1 naar de keuken rollen denk ik :P

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:41

Ik geniet zo van jullie oogstverhalen he! Volgend jaar ga ik ook echt aan de boontjes.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:08

Hier helaas heel veel schade door iets?
De kolen gaan eraan, tomaten en bonen niet?

Slakken, rupsen, arghhhh.
Weet het niet meer, maar vind het zoooo balen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:51

kolen kunnen goed rupsen zijn , koolwitjes in de buurt?
ik heb met bamboe en een simpel net een kooi om de kolen heen gemaakt , scheelt een hoop...hoewel de broccoli dus in een te klein kooitje heeft gestaan, de vlinders konden er bij doordat het blad tegen het net zaten

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:12

Wat voor net zou dat dan moeten zijn? Wel heel fijnmazig of niet, als je rupsen ziet hoe klein die zijn.

Wow, gisteravond laat alles nog gesproeid, mijn courgette van 15 cm, was me ineens al een echt courgette qua lengte en breedte!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:32

Is een vrij grof net, van de aldi of lidl geloof ik. Is niet om de rupsen buiten te houden, maar om de vlinders van de kolen te houden... De rupsen komen uit de eitjes die de vlinders leggen. Als de vlinder niet op de kolen kunnen landen, kunnen ze ook geen eieren leggen op de kolen.
Zolang er geen blad tegen het gaas gedrukt zit gaat het goed genoeg om de kolen enigszins heel te houden.
De broccoli zat tegen het gaas aan met het blad, daar had ik dus best wat rupsen. De andere kolen staan zo ruim dat het blad niet tegen het gaas komen en daar heb ik vrijwel geen schade.
Vorig jaar geen gaas, twee maal daags controle op eieren en rupsen en alsnog best veel schade.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:36

Bij mij de meeste schade van slakken volgens mij, de eerste rupsen die ik heb gezien, zaten massaal verstopt in de enorme broccoli en daar zag ik eigenlijk geen schade aan :P

Ik wil wel mijn sla roemen hoor, wat blijft dat lang goed +:)+

Echt niet normaal. Alles begin april gezaaid, en ik kan nu al wekenlang steeds de buitenste blaadjes oogsten en het blijven gewoon hele mooie kropjes die ook totaal niet doorschieten ofzo +:)+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:37

Ik heb romaine en rode eikeblad die blijft ook netjes... Baby gem/little gem schiet hier echt gruwelijk door.
Maar vers zaaisel staat op te komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:47

Ik ben super enthousiast over de kropjes "bindsla" die ik heb, is niet echt groen en niet echt rood, maar een beetje er tussenin. En die kropjes groeien omhoog, beetje in de vorm van een rugby-bal op zijn kant :)

Echt ideaal, heb er nog geen slak bij gezien terwijl ik er al tientallen weg heb kunnen plukken bij de andere kroppen, maar bij deze sla komt er door de vorm teveel licht bij de voet van het kropje, de slakken kunnen niet wegkruipen onder de buitenste blaadjes zoals bij normale kroppen.

En het staat veel netter ook op zich, mooi overzichtelijk kropje +:)+

De krulsla kroppen Lollo Rosso en Lollo Bionda doen het ook prima, dat zijn wel normale kropjes waar dus steeds slakken onder zitten, maar zien er nog keurig uit verder.

De Rosso is wel wat zwakker om 1 of andere reden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:06

Ik heb nog maar een slak gevonden dit jaar! Maar wel idd een boel rupsen in de spitskool, en spinneneitjes en rupsjes in de broccoli.
Volgend jaar haal ik het vitragegordijn van de ikea en maak ik een tent daarmee, hopelijk houdt dat de rupsen en de koolvliegjes weg. En dan nog worteldoek op de grond.. Dan heb ik hopelijk een mooie oogst volgend jaar :D dit jaar heb ik veel kunnen weggooien jammer genoeg..
Er staat nog een bloemkool en een broccoli, ik ben benieuwd hoe die gaat worden, en of daar geen beestjes in zitten.. Die staan nl in de kas.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:07

GEEN worteldoek van de Action kopen dan :P

Ja, werkt vitrage een beetje, komt daar nog wel genoeg licht doorheen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:22

Ik heb mijn worteldoek van cranenbroek, en dat is goed spul tot nu toe :j
Die vitrage daar komt volgens mij nog meer zon doorheen dan de folie van mijn kas :j en kost geen drol:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10070262/
Vier palen in de grond, wat balkjes horizontaal erop timmeren en het doek er overheen spannen.. Lijkt me toch wel de moeite waard om eens te proberen volgend jaar :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:55

dat ikea gordijn word idd veelvuldig gebruikt als gewasbescherming bij de hobbyisten :j
ik ga er volgend jaar ook voor denk ik :)

rosso is hier ook wat zwakker trouwens.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:29

Ja, het zijn rupsen, net de spitskool uitvoerig onderzocht en vond minierupsjes.
Krijg ze er alleen niet uit, grrr.
En ze hebben mijn kolen te grazen gehad die over een maand al geoogst hadden kunnen worden.

Mijn courgette is vannacht nog weer meer gegroeid, denk dat ik hem morgen eraf haal.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:32

Ik heb vandaag mijn laatste bloemkool geoogst.. helemaal perfect! Niet een beestje :D dus volgend jaar gaan ze zeker in de kas of de vitrage-overkapping :j