Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:15

Oh heerlijke foto's komen er weer voorbij!

Ik heb ook van die cup-bekertjes, ideaal!
Deze set is érg handig: KLIK

Maar wat ook werkt: als je een iPhone hebt kun je het aan Siri vragen. Als je zegt "hoeveel milliliter is een halve cup" dan geeft ie je direct de goede hoeveelheid :D En je hoeft er niet met je handen aan, dat vind ik het nadeel van een boekje of blaadje waar de inhoudsmaten enzo op staan.

chamion
Huisheks

Re: Je eigen brood bakken; wel of geen broodbakmachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:25

Thanks, heb het gelijk op mijn verlanglijstje gezet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:43

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:39

snorkel1986 schreef:
Tja ik kon mij niet inhouden .. en ga nu ook maar proberen een no knead brood t
[ [url=m/JcvVUb.jpg]Afbeelding[/url] ]
e maken.. het deeg maken is in elk geval niet moeilijk... _O-

Afbeelding

Gelukt maar binnen in net gaar volgende keer iets langer.. nu proeven

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:02

Afbeelding
Ik ben ook weer bezig vandaag! Deze ligt voor de tweede rijs, al denk ik dat deze opnieuw plat blijft straks. Het deeg was niet elastisch genoeg, maar eigenlijk kwam ik daar pas te laat achter.

We zullen het zien... als de smaak maar goed is!

Hoe lang bakken jullie een brood?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:39

Staat ie wellicht op de tocht? Of is de plaat te koud? Te hardhandig mee omgegaan?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:02

LieveLoes schreef:
[ [url=m/kkyQuN.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik ben ook weer bezig vandaag! Deze ligt voor de tweede rijs, al denk ik dat deze opnieuw plat blijft straks. Het deeg was niet elastisch genoeg, maar eigenlijk kwam ik daar pas te laat achter.

We zullen het zien... als de smaak maar goed is!

Hoe lang bakken jullie een brood?

Is het water wat je gebruikt misschien te koud?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:09

Ik heb ook voor het eerst een brood in de oven staan, ben benieuwd. Het deeg leek nl meer op beslag, al was het wel mooi gerezen :+

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:18

Dit is trouwens ons brood geworden, smaakt best heel aardig maar ik vind hem wat kruimelig en wat te compact en ietsjes vochtig maar lijkt wel gaar.

Afbeelding

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:16

Na een tijdje meelezen (en verlekkerd naar jullie afbeeldingen kijken) kom ik hier even binnenvallen.
Zijn er mensen die geprobeerd hebben om brood te bakken in de slowcooker? Heb wel eens gehoord dat dat kan, maar ben benieuwd naar de ervaringen.

En heeft iemand ooit Fries suikerbrood gemaakt? Wil ik graag nog eens proberen maar lijkt me best lastig!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 17:01

Foaly schreef:
Ik heb ook voor het eerst een brood in de oven staan, ben benieuwd. Het deeg leek nl meer op beslag, al was het wel mooi gerezen :+

Afbeelding

Afbeelding

Can confirm, smaakt heerlijk met een laagje tomaat-basilicum hummus *\o/* *\o/* *\o/*

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 17:33

Afbeelding

Deze beauties komen net uit de oven. Volkoren bierbrood, recept van Robèrt van Beckhoven. Ben heel benieuwd hoe ze smaken. En kon meteen voor de eerste keer mijn nieuwe broodblikken testen.

En ik heb een moederdesem opgezet. Daar hoop ik vrijdag een desembrood mee te kunnen maken.

Er komen echt hele mooie broden voorbij. Geeft inspiratie!

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 17:39

Na zoveel inspiratie kon ik het niet laten en ben ik het eerder genoemde no knead brood geprobeerd. Zeker niet ontevreden! En heel gemakkelijk :)

Afbeelding

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 17:45

Resistance schreef:
Staat ie wellicht op de tocht? Of is de plaat te koud? Te hardhandig mee omgegaan?

Hij stond op het aanrecht, in het zonnetje met een vershoudfolie in een RVS mixer kom voor de eerste rijs. Bij de tweede lag hij dus inderdaad op de plaat, maar die stond ook in de zon...

Ik denk dat ik het deeg gewoon niet ver genoeg gekneed had. Het bleef plakkerig. Op de YouTube filmpjes zie ik prachtige bollen deeg die ook amper uitlopen.

Meer spierballen kweken dan maar!

Dat bierbrood ziet er lekker uit zeg! Heb je een linkje?

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:15

Oedi schreef:
Na een tijdje meelezen (en verlekkerd naar jullie afbeeldingen kijken) kom ik hier even binnenvallen.
Zijn er mensen die geprobeerd hebben om brood te bakken in de slowcooker? Heb wel eens gehoord dat dat kan, maar ben benieuwd naar de ervaringen.

En heeft iemand ooit Fries suikerbrood gemaakt? Wil ik graag nog eens proberen maar lijkt me best lastig!

Slow cooker geen ervaringen mee, het suikerbrood wel, staat paar pagina's terug ook foto van het resultaat met linkje naar het recept (wat ik nog wat verder mee moet oefenen overigens :) )
Valt eigenlijk reuze mee hoe ingewikkeld het is!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:34

Rijsa schreef:
[ [url=m/BwOBuf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze beauties komen net uit de oven. Volkoren bierbrood, recept van Robèrt van Beckhoven. Ben heel benieuwd hoe ze smaken. En kon meteen voor de eerste keer mijn nieuwe broodblikken testen.

En ik heb een moederdesem opgezet. Daar hoop ik vrijdag een desembrood mee te kunnen maken.

Er komen echt hele mooie broden voorbij. Geeft inspiratie!

Welke blikken gebruik je?

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 20:45

Ilsiie schreef:
Oedi schreef:

Slow cooker geen ervaringen mee, het suikerbrood wel, staat paar pagina's terug ook foto van het resultaat met linkje naar het recept (wat ik nog wat verder mee moet oefenen overigens :) )
Valt eigenlijk reuze mee hoe ingewikkeld het is!

Ah wat gaaf, die had ik over het hoofd gezien. Thanks! :D

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 20:47

8nnemiek schreef:
Oh heerlijke foto's komen er weer voorbij!

Ik heb ook van die cup-bekertjes, ideaal!
Deze set is érg handig: KLIK

Maar wat ook werkt: als je een iPhone hebt kun je het aan Siri vragen. Als je zegt "hoeveel milliliter is een halve cup" dan geeft ie je direct de goede hoeveelheid :D En je hoeft er niet met je handen aan, dat vind ik het nadeel van een boekje of blaadje waar de inhoudsmaten enzo op staan.

Dat is handig! Dankjewel voor de tip. :D

Weet iemand of je brood kan bakken in een ronddraaiende oven? Of moet hij perse stil staan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 20:50

Kan prima op een draaischijf in de oven :j

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 20:52

8nnemiek schreef:
Kan prima op een draaischijf in de oven :j

Ooh dat is fijn, dan ga ik dat binnenkort eens proberen :D :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 21:01

Misschien toevallig iemand met ervaring: heeft iemand wel eens een gietijzeren pan met daarin brood op de bodem van de oven gebakken ipv op een rek? Mijn gietijzeren pan past slecht in mijn oven helaas, niet als het rek erin zit (het is een combi-magnetron dus sowieso klein).

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 21:08

Ik heb ook zo’n klein oventje, ik gebruik in zo’n geval een metalen pannen-onderzetter.
Is maar een paar centimeter hoog en zo kan er toch warme lucht onderdoor.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 21:21

Zolang de pan niet op het element staat en het geen bewegende bodem is zou het moeten lukken. Maar dat is slechts een gok... Ik heb de mazzel dat mijn pan (zonder deksel) past op het rooster, als staat deze wel op de laagst mogelijke stand.

Ik ga morgen een brood bakken voor mezelf en voor een vriendin. Eerste keer dat iemand anders het brood gaat proeven. Spannend. Ze heeft gekozen voor een meergranenbrood. Ikzelf wil eigenlijk wel weer een wit brood. Maar dan een kleintje want zonder broodverbeteraar kan ik hem niet langer dan 24 uur bewaren. Zelfs niet in een broodzak.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 21:27

chamion schreef:
Zolang de pan niet op het element staat en het geen bewegende bodem is zou het moeten lukken. Maar dat is slechts een gok... Ik heb de mazzel dat mijn pan (zonder deksel) past op het rooster, als staat deze wel op de laagst mogelijke stand.

Ik ga morgen een brood bakken voor mezelf en voor een vriendin. Eerste keer dat iemand anders het brood gaat proeven. Spannend. Ze heeft gekozen voor een meergranenbrood. Ikzelf wil eigenlijk wel weer een wit brood. Maar dan een kleintje want zonder broodverbeteraar kan ik hem niet langer dan 24 uur bewaren. Zelfs niet in een broodzak.

Eventueel wat boter toe voegen? Dat zorgt ervoor dat het langer houdbaar is. Gebruik ik liever dan broodverbeteraar. (Wel zoutloos)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 21:34

Roomboter of bak&braad of margarine of zonnebloemolie of gele olijfolie of groene olijfolie?
Of weer een ander? Dat moet ik dan nog halen want dat is er nog niet...