Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:06

Oké, laat ik het ander verwoorden: hoe had Annemiek haar opmerking (Natuurlijk is dat de betere keuze, en heel goed dat je ze daar koopt ipv in de supermarkt +:)+ ) moeten verwoorden, om het wél een compliment of stimulatie of motivatie te maken? Want mijn inziens is het al die dingen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:08

@ NikkiDeKerf:

8nnemiek schreef:
Maar ik vínd vegan eten ook beter :j Beter voor het milieu, en beter voor de dieren, ook al eet ik zelf niet helemaal vegan. Ik heb dan ook heel veel respect voor de mensen die dat wel lukt!
Ik vraag me dan wel stiekem af, in welk opzicht vind jij het eten van een ei bijvoorbeeld beter dan het eten van, laten we zeggen, een lepel lijnzaad die vaak als vervanger wordt gebruikt. Helemaal niet bedoeld om je op die keuze aan te vallen, maar ik ben gewoon benieuwd waarom jij het eten van dierlijke producten dan beter vind dan vega(n) eten.

Dikgedrukte vind ik echt mega demotiverend en belerend. Alsof je een soort misdaad begaat als je toch een ei eet. Alsof het onbegrijpelijk is dat iemand liever voor een ei kiest in plaats van een lepel lijnzaad.

Terwijl het eten van een ei voor iemand al een stap vooruit kan zijn, dient het ei op brood ter vervanging van een stuk kipfilet of een stuk rosbief. Dus als men dan gelijk te horen krijgt dat een ei eigenlijk ook geen goede keus is en maar een lepel lijnzaad moet nemen, ja dan vind ik dat behoorlijk demotiverend en tevens ook belerend.

Mijn nekharen gaan echt direct overeind staan van bovenstaande opmerkingen en dat is voor mij een reden om me terug te trekken uit dergelijke vega/vegan topics of facebookgroepen etc. Terwijl ik juist graag geinspireerd zou willen worden, maar dan op een positieve manier.
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 09-12-16 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:08

Nikass schreef:
Nou ik vraag me dat af omdat in de "paardenindustrie" veel dierenleed voorkomt. Er is een overschot aan paarden door het veelvuldig fokken en paarden die niet voldoen aan de hoogste standaard komen in de (malafide) handel of in de slacht of op maneges terecht.
Ook al koop je een "opknappertje" en geef je die een fantastisch leven, werk je toch indirect mee aan dat overschot (vraag en aanbod).

Daarbij (maar dat is meer afhankelijk van individuele situaties) kun je dan ook nog vraagtekens zetten bij de manier waarop veel paarden gehouden en vooral gereden worden. En dan bedoel ik niet een scherp bit of sporen, maar juist de goed bedoelende leek die met veel liefde zijn paard toch gigantisch in de weg kan zitten.

Maar je bent zelf toch niet verantwoordelijk voor dat leed, als jij het anders doet? :) Ik ben het met je eens wat betreft het kopen van paarden, maar ik doel meer op bijvoorbeeld een stichting als de dierenbescherming, waar het soms mogelijk is om ingenomen paarden op te vangen of de adopteren. Of ik begreep dat er soms dieren (exmoorponies) uit natuurgebieden verkocht worden die daar niet langer passen. Daarmee draag je niet bij aan vraag/aanbod situaties, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:10

Je trekt het volledig uit zijn verband en dat is echt heel vervelend.
Iemand ANDERS reageert zelf met "Misschien onbewust, maar hier ga je weer naar 'vegan is beter'. Maar toch een schouderklopje voor dat je in ieder geval geen bio-industrie eieren eet."

Daarop vraagt Annemiek zich af waarom diegene dus vega(n) eten níet beter vindt (want dat insinueert de opmerking).

Dat is alles wat er er gebeurt. Jij maakt daar zelf nu een hele heisa van door het uit zijn verband te trekken, en dat is enorm flauw. Dat is juist wat ervoor zorgt dat veganisten die het goed bedoelen, de moeite nemen om lange en onderbouwde reacties te typen en hulp te geven, zich uiteindelijk maar terugtrekken of gefrustreerd raken. Dus steek ook hand eens in eigen boezem in plaats van met de vinger naar de veganisten te wijzen en belerend te vertellen hoe die alles moeten aanpakken. :n Ik ontstip ook weer, ik heb hier juist net enorm mijn best gedaan veel hulp en adviezen te geven, alles positief te benaderen, maar uiteindelijk leest iedereen daar overheen en wordt er alleen maar met vingers gewezen. Dat is niet leuk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-12-16 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:11

Nikass schreef:
Nou ik vraag me dat af omdat in de "paardenindustrie" veel dierenleed voorkomt. Er is een overschot aan paarden door het veelvuldig fokken en paarden die niet voldoen aan de hoogste standaard komen in de (malafide) handel of in de slacht of op maneges terecht.
Ook al koop je een "opknappertje" en geef je die een fantastisch leven, werk je toch indirect mee aan dat overschot (vraag en aanbod).

Daarbij (maar dat is meer afhankelijk van individuele situaties) kun je dan ook nog vraagtekens zetten bij de manier waarop veel paarden gehouden en vooral gereden worden. En dan bedoel ik niet een scherp bit of sporen, maar juist de goed bedoelende leek die met veel liefde zijn paard toch gigantisch in de weg kan zitten.

Nikki volgens mij legt Nelleke dat juist uit in haar post?

Ik vind jouw posts echt heel interessant en nuttig voor dit topic. Leuk dat je zoveel vragen stelt en overal bij stil staat!

Er zijn veel paarden die totaal niet paardwaardig gehouden worden en dat begrijp ik ook totaal niet. Soms zie ik mensen rijden en dan denk ik, arm arm paard :n Toch denk ik dat er ook veranderingen aan het komen zijn in de paardenwereld. Zo werd de paardensport vrij negatief in het nieuws gebracht tijdens de Olympische spelen in Rio en dat is hartstikke terecht. Mensen moeten kritisch naar zichzelf gaan kijken wat ze hun paard aan doen. Zij bepalen in principe over een ander levend wezen en eigenen het zich toe. Ik vind het persoonlijk onbgerijpelijk dat mensen hun paard ophokken :n

Maar Nelleke, ligt dat dan echt aan 'de veganisten'? Ligt het juist niet aan degene die het zo negatief opvatten? Het welbekende zinnetje: 'De boodschap ligt bij de ontvanger'? :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:13

Nikass, ik vind eerlijk gezegd deze discussie net zo ongepast en belerend naar de vegans toe als wat een aantal bokkers (waaronder ik, in sommige posts) ervaren over belerend of oordelend vanuit de veganistische kant.
Het gaat hier op voedertijd toch vooral om het delen van recepten en etenswaren, deze discussie mag van mij op nieuws en maatschappij gevoerd worden.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:15

En toch zijn er inderdaad meer mensen die zich voelen zoals Nelleke (erg goed) uitlegd.
En voor mij is het echt niet dat veganisten niet meer mogen reageren hoor, en dat zegt Nelleke ook helemaal niet, alleen een oordelende toon in berichten is gewoon niet zo leuk.
En persoonlijk hoef ik al die discussies (ook over of veganisten goed bezig zijn met paardenhouden, daar hebben zij ook niet om gevraagd) ook gewoon niet, ik dacht dat de bedoeling van dit topic was dat het een (gezellig) kletstopic werd over mensen die op de één of andere manier in verbinding staan met vega eten, hoe ver je daarin ook gaat.

Bijvoorbeeld als 'lachertje' iets als 'maar misschien is dat wel een teken dat je je diep van binnen toch bewust bent van het gebruik van dierlijke producten.' zeggen.. dat geeft het oordeel toch wel heel goed weer. Als je niet veganistisch eet ben je niet goed en bewust bezig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 10:15

Maar Nelleke, ik ben zelf ook geen vegan :+ Ik eet zelf ook ei :+ Hoe kan ik me als vegetariër dan beter voelen dan andere vegetariërs? Dat heb ik nergens geschreven en dat doe ik ook niet. Ik heb geschreven dat veganistisch eten beter is dan vegetarisch eten, en dat vind ik nog steeds, ook al betekent dat dat ik zelf ook niet heel goed bezig ben.
Dat is niet eens een mening maar een simpel feitje dat uitgebreid in docu's als Cowspiracy besproken wordt.

Het zou niks uit moeten maken wie het zegt, maar ik merk wel vaak dat veganisten meer worden aangevallen op hun mening over vlees dan wanneer een vleeseter precies dezelfde mening heeft over vlees.

Als iemand benieuwd is waarom ik eieren minder goed voor het milieu vind dan lijnzaad dan leg ik dat graag uit, maar mag ik dan niet benieuwd zijn waarom een ander lijnzaad juist slechter vind?
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 09-12-16 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:18

Mariett schreef:
En toch zijn er inderdaad meer mensen die zich voelen zoals Nelleke (erg goed) uitlegd.
En voor mij is het echt niet dat veganisten niet meer mogen reageren hoor, en dat zegt Nelleke ook helemaal niet, alleen een oordelende toon in berichten is gewoon niet zo leuk.
En persoonlijk hoef ik al die discussies (ook over of veganisten goed bezig zijn met paardenhouden, daar hebben zij ook niet om gevraagd) ook gewoon niet, ik dacht dat de bedoeling van dit topic was dat het een (gezellig) kletstopic werd over mensen die op de één of andere manier in verbinding staan met vega eten, hoe ver je daarin ook gaat.

Bijvoorbeeld als 'lachertje' iets als 'maar misschien is dat wel een teken dat je je diep van binnen toch bewust bent van het gebruik van dierlijke producten.' zeggen.. dat geeft het oordeel toch wel heel goed weer. Als je niet veganistisch eet ben je niet goed en bewust bezig.

Het topic is toch juist bedoeld voor discussie? Daarmee werd het in het andere topic gepromoot (dat dit topic meer voor dicussie zou zijn) en dat wordt in de openingspost aangegeven.

De oordelende toon maak je er vaak ook zelf van. En dan vervolgens alle adviezen en lange behulpzame posts negeren. Dat maakt een sfeer toch ook niet ten goede :? Alleen maar roeptoeteren dat iedereen het anders moet doen, en wanneer mensen het anders proberen te doen, dat gewoon negeren. Jullie zien zelf niet half in hoe k*t dat is en overkomt he? Je doet het toch nooit goed, is een beetje het moraal, wat jullie blijven uitstrooien. Dat is gewoon pijnlijk voor iedereen die het constant probeert goed te doen en te buigen naar jullie wensen...

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:28

hooooo stooop.
Even ademhalen allemaal.
Het was hier een fijne en goede sfeer, met mooie gesprekken.
Kunnen we even terug naar de balans?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:29

Maar NikkiDeKerf, juist met dit soort uitspraken vergroot je toch ontzettend de jullie-wij grens. 'Jullie' strooien met een 'vaag' mooral en 'Wij' doen alles goed.

Dat vind ik jammer. Want volgens mij hebben WIJ met z'n allen vooral 1 doel: diervriendelijker en milieubewuster eten. De ecologische voetafdruk kleiner maken. Alleen niet iedereen staat op hetzelfde punt in dat proces. Dus in plaats van de hele tijd elkaar dingen te verwijten kunnen we elkaar toch juist met z'n allen motiveren en helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:31

Die verwijten beginnen toch vooral met vingers wijzen naar de veganisten, als je goed terugleest, en dat is zo ontzettend vervelend. Dat ben ík niet, die die grens vergroot, dat begint dáár al. Lees maar terug. En woorden in de mond leggen (ik zeg niet 'wij doen alles goed'????).... ook niet chique.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:34

Dat komt ook omdat ik het niet over de behulpzame en lange posts heb :) en echt waar, ik heb het ook niet per sé over jou, en meestal zijn 'de veganisten' ook niet de personen die de discussie aanwakkeren: dat is vaak juist een reactie. Alleen wat uiteindelijk wel gebeurde, is dat het een soort vragen-antwoord topic werd voor veganisten.

Maar ik wist niet dat dit topic bedoeld was als een discussietopic, dan heb ik er namelijk helemaal geen zin in. Ik dacht, nogmaals, dat dit gewoon een topic was voor mensen die een wat 'vrijer' dieet hadden dan de mensen in het andere veganistentopic.

En ik vond een hele hoop recepten die ik ben tegen gekomen al onwijs leuk :) Alleen de goed-beter-best toon die sommige mensen in hun berichten hebben zitten (en nee, dan bedoel ik écht sommige mensen, dus niet iedereen) vind ik jammer.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:36

Huh? Maar dat is toch wat je zelf zegt?

"Dat is gewoon pijnlijk voor iedereen die het constant probeert goed te doen en te buigen naar jullie wensen..."

Sorry misschien bedoel je het helemaal niet zo maar het komt in mijn ogen dus wel heel erg 'wij/julllie' over en ik zou graag zien dat dat een soort ONS word en geen wij-jullie.

Zou je kunnen aangeven hoe je het graag WEL wilt zien. Want er zijn al een aantal vega's die een aantal keer hebben aangegeven dat ze de discussie hierin niet prettig vinden maar wel graag recepten en ideeen willen delen. Daarom staat dit topic ook op VT.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:40

Precies, goed PROBEREN te doen, dat is nogal wat anders dan "wij doen alles goed". Met jullie bedoel ik o.a. jou, want jij wijst vingers wat veganisten allemaal anders moeten doen, maar het is toch nooit goed- ook niet als iemand op een positieve manier iemand probeert te motiveren (zoals annemiek deed).

Overigens, er stellen mensen zelf vragen, en dan wordt er antwoord gegeven, het is vervelend als mensen dat niet leuk vinden - maar dat is wel onderdeel van een discussieforum. Dit topic was niet alleen om recepten uit te wisselen. Daarbij is het nogal onbeschoft om mensen die vragen stellen te negeren? Maar antwoord geven is dus weer discussievoeren, en dat is ook niet goed. Snap je niet hoe frustrerend het is dat je het dus gewoon niet. goed. kan. doen. op die manier????

Maar ik zal je helpen, ik ben hier al weg, dan heb jij weer zo'n vervelende en oordelende veganist minder.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:44

Er wordt gewoon antwoord gegeven op een vraag. Dat mensen zich daardoor aangesproken voelen in hun eetgewoontes en daar stampij over gaan maken is echt van de gekken. Vind het ook frapant dat alles wat netjes wordt uitgelegd (met de grootste zorg, zonder oordelen en 'ik vind' ipv 'het is zo dat') stelselmatig genegeerd wordt.

NikkiDeKerf schreef:
Killyenn schreef:
Daarnaast zijn er culturele argumenten tegen veganisme. Het is als (vaak blanke) veganist uit een Westers land erg koloniaal om te negeren dat veel culturen al eeuwenlang leven op de consumptie van dierlijke producten, en te prediken dat ze daar mee stoppen.

Hoe is dit een cultureel argument tegen veganisme? Binnen ons land en veel landen in Europa is dit geen argument tegen veganisme binnen die landen zelf, toch?
Dit is een argument tegen extreme predikers die andere culturen manen tot het stoppen met dierlijke producten, iets wat ik zelf niet echt vaak mee maak of zie, overigens. Het zal vast gebeuren dat vega(n)s bijvoorbeeld de Inuit veroordelen of aanspreken op hun gebruik van dieren, maar dan is dát wellicht verkeerd (het aanspreken en geen begrip tonen voor de omstandigheden waarin een ander leeft en opgegroeid is), dat maakt natuurlijk het veganisme niet verkeerd?

Daarbij vind ik dat er gevallen zijn waarbij het feit of iets cultuur is of niet (zoals stierenvechten) niet af doet aan de dierenmishandeling daarvan, en dus de verandering die ik daar graag bij zou zien.

Killyenn schreef:
Ook heeft de increase van veganisten in de Westerse wereld geleid tot vergrote consumptie en glorificatie van bepaalde producten die de indigenous bevolking die voorheen van die producten leefde in bijv. Zuid-Amerika erg geschaad heeft. .

Heb je hier een voorbeeld van / wil je dit meer specificeren? Ik ben heel benieuwd! Ik weet dit wel van quinoa, maar dat is meer een 'syperfood' hype dan typisch veganistisch (het is geen zuivel of vleesvervanger en ook niet iets wat echt 'typisch vegan' is).

Killyenn, ik ben ook oprecht benieuwd naar deze twee vragen. Zou je wat meer info willen geven? :) (even voor de goede orde, dit is geen aanval, maar oprechte interesse.Vind het namelijk oprecht een interessant onderwerp)
Laatst bijgewerkt door PlantsTho op 09-12-16 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:45

Zo. Gaat lekker hier.

Om, hopelijk, de stemming weer even de goede kant op te schoppen; Weet iemand lekkere en simpele vega(n) tapas gerechtjes?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:52

__Sannne schreef:
Zo. Gaat lekker hier.

Om, hopelijk, de stemming weer even de goede kant op te schoppen; Weet iemand lekkere en simpele vega(n) tapas gerechtjes?

(Afbak)broodje, daar een aantal sneetjes in de bovenkant maken, daar (zelfgemaakte) kruidenboter in doen en dan in de oven :9
Mijn broer en ik hadden ook een keer iets gemaakt wat erg lekker was. Kan ik wel even voor je opzoeken! Was wel met kaas geloof ik.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:53

Dit is de laatste post die ik in dit topic ga doen en dan ontstip ik deze. Net zoals ik dat ook heb gedaan met het vega topic en het vegan topic.

Nikki het spijt me dat je je zo aangevallen voelt door mij. Dat is absoluut niet mijn bedoeling. Mijn enige doel was om dit topic positiever te maken maar dat is klaarblijkelijk niet gelukt.

Volgens mij zijn een aantal mensen, waaronder jij en ik, gefrustreerd over hetzelfde en dat is dat men het gevoel heeft dat je het nooit goed kan doen. Ik begrijp ook dat je daar boos over bent, want ik voel me zelf ook zo. Ik ben geen vegan dus ik hoor niet bij de 'vegans', ik ben geen vega dus ik hoor ook niet (meer) bij de 'vega's'. Ik probeer wel waar mogelijk andere (voor het dierenwelzijn en milieu) betere keuzes te maken. Daar wil ik graag door geïnspireerd worden, maar als je dan een 'betere' keus maakt en dat ergens probeert te posten, is het ook weer niet goed.

Dus ja, we zijn gefrustreerd om hetzelfde. Het is nooit goed. Ik vind het jammer dat jij je door mij uit dit topic laat jagen, ik vind het ook jammer dat je niet kan of wil aangeven wat je dan wel zou willen.

Omdat ik niet wil dat mensen zich door mij aangevallen voelen verlaat ik bij deze het topic. Dit is nooit mijn bedoeling geweest. Wel wil ik alleen erbij zeggen dat het wederom mijn 'gevoel' weer bevestigd. Mensen die buiten het 'hokje' vallen horen er blijkbaar niet bij.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:55

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:05

NikkiDeKerf schreef:
Nikass schreef:

Maar je bent zelf toch niet verantwoordelijk voor dat leed, als jij het anders doet? :) Ik ben het met je eens wat betreft het kopen van paarden, maar ik doel meer op bijvoorbeeld een stichting als de dierenbescherming, waar het soms mogelijk is om ingenomen paarden op te vangen of de adopteren. Of ik begreep dat er soms dieren (exmoorponies) uit natuurgebieden verkocht worden die daar niet langer passen. Daarmee draag je niet bij aan vraag/aanbod situaties, toch?

Ja natuurlijk wel. Als ik kippen koop om zelf te houden zijn die ook ergens gefokt en draag ik bij aan de kippen industrie lees ik hier net nog. Ook al doe ik het anders. Waarom ben ik dan wèl verantwoordelijk voor het dierenleed en bij paarden niet? Je denkt serieus dat dat bij paarden anders is? Opgevangen dieren zijn eerst ergens gefokt en daarna gedumpt.
Paarden in natuurgebieden worden ook afgeschoten als het er teveel worden of ze sterven een natuurlijke dood zoals in de ovp waar half bokt op tegen is. En ook die paarden komen ergens vandaan.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 09-12-16 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 11:08

Mariett, het topic is zeker niet alleen als discussietopic bedoeld, maar zoals ook in de OP staat mogen er wel discussies gevoerd worden mits het netjes blijft. Veganisme en vlees eten zijn natuurlijk behoorlijk beladen onderwerpen waarbij emoties nogal snel hoog kunnen oplopen en discussies snel uit de hand lopen.
Ik denk dat we nu wel op een punt zijn gekomen dat de discussie weinig vooruitgang meer boekt, en we inderdaad beter weer verder kunnen gaan met het delen van recepten en gewoon weer gezellig kletsen over vegetarisch en veganistisch eten :j

Sanne, een van mijn favoriete mini-gerechtjes voor feestjes of bij de maaltijd: mini pesto broodjes :9
Afbeeldinghttp://www.foody.nl/recepten/mini-pestobroodjes-8965.html

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:10

Marije_jiplover schreef:
Nikass, ik vind eerlijk gezegd deze discussie net zo ongepast en belerend naar de vegans toe als wat een aantal bokkers (waaronder ik, in sommige posts) ervaren over belerend of oordelend vanuit de veganistische kant.
Het gaat hier op voedertijd toch vooral om het delen van recepten en etenswaren, deze discussie mag van mij op nieuws en maatschappij gevoerd worden.

Sorry dat is niet mijn bedoeling. Maar ik vraag me dat serieus af want anders lijkt het toch meten met twee maten?
Het is niet om te veroordelen, maakt mij verder in principe niks uit. Maar ik ben wel benieuwd naar de standpunten van veganisten hierin.
Als het off topic is zal ik er over ophouden.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 09-12-16 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:13

Ja ik vind het echt enorm lachwekkend hoe een diehard veganist paardrijden goed praat. :=

Kippen die los in een tuin scharreren en uit zichzelf een ei leggen is sneu. Maar op een paard gaan zitten en hem dwingen te doen wat jij doet is oke. :=

En nee ik eet bijna nooit ei en ik rijd geen paard. Maar ik eet wel zuivel! En ja ik weet hoe de melkindustrie werkt en hoe het op een boerderij gaat.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:14

_Nelleke_ schreef:
Om terug te komen op het woord 'beter'... ;) Beter zou zijn als de vegans in dit topic de niet vegans stimuleren, motiveren en helpen in plaats van te corrigeren, beleren en demotiveren. Ik denk dat als we dat met elkaar kunnen bereiken dat we dan met z'n allen een stapje vooruit doen voor de dieren en het milieu, maar ook voor elkaar.

Want wie weet zorgt het babystapje hier er in de toekomst voor dat iemand wel over gaat op een meer veganistische levensstijl, kan diegene anderen ook weer motiveren en gaat er een balletje rollen. Maar niet iedereen kan een radicale levensverandering in 1x doen en ook als iemand dat niet ambieert vind ik elke stap die gemaakt wordt, een stap vooruit.

Dit. Heel erg dit. Ik denk dat iedereen wel snapt waarom mensen vega(n) beter vinden. Maar een positieve (probeer dit eens een keer te vervangen voor dit, superlekker!) insteek ipv een negatieve (probeer dit eens een keer te vervangen door dit, anders eet je niet leed-vrij) zal zo veel meer 'nut' hebben. Als dit topic ook voor niet-vega(n)s is, dan zou het fijn zijn als 'wij' ;) daar niet op aangekeken worden. We doen allemaal ons best, daarom zitten we allemaal in dit topic. :)

Vega tapas: bruschetta! Sneetjes (stok)brood grillen en insmeren met knoflook. Fijngesneden tomaten in een kom mengen met basilicum, olijfolie, basamico(azijn), peper+zout en eventueel meer knoflook. Tomatenmengsel op de broodjes scheppen en :9

8nnemiek, zou je het recept voor die aardappelsoufle willen delen? Klinkt erg lekker namelijk! :D