Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
8nnemiek schreef:Maar ik vínd vegan eten ook beterBeter voor het milieu, en beter voor de dieren, ook al eet ik zelf niet helemaal vegan. Ik heb dan ook heel veel respect voor de mensen die dat wel lukt!
Ik vraag me dan wel stiekem af, in welk opzicht vind jij het eten van een ei bijvoorbeeld beter dan het eten van, laten we zeggen, een lepel lijnzaad die vaak als vervanger wordt gebruikt. Helemaal niet bedoeld om je op die keuze aan te vallen, maar ik ben gewoon benieuwd waarom jij het eten van dierlijke producten dan beter vind dan vega(n) eten.
Nikass schreef:Nou ik vraag me dat af omdat in de "paardenindustrie" veel dierenleed voorkomt. Er is een overschot aan paarden door het veelvuldig fokken en paarden die niet voldoen aan de hoogste standaard komen in de (malafide) handel of in de slacht of op maneges terecht.
Ook al koop je een "opknappertje" en geef je die een fantastisch leven, werk je toch indirect mee aan dat overschot (vraag en aanbod).
Daarbij (maar dat is meer afhankelijk van individuele situaties) kun je dan ook nog vraagtekens zetten bij de manier waarop veel paarden gehouden en vooral gereden worden. En dan bedoel ik niet een scherp bit of sporen, maar juist de goed bedoelende leek die met veel liefde zijn paard toch gigantisch in de weg kan zitten.
Nikass schreef:Nou ik vraag me dat af omdat in de "paardenindustrie" veel dierenleed voorkomt. Er is een overschot aan paarden door het veelvuldig fokken en paarden die niet voldoen aan de hoogste standaard komen in de (malafide) handel of in de slacht of op maneges terecht.
Ook al koop je een "opknappertje" en geef je die een fantastisch leven, werk je toch indirect mee aan dat overschot (vraag en aanbod).
Daarbij (maar dat is meer afhankelijk van individuele situaties) kun je dan ook nog vraagtekens zetten bij de manier waarop veel paarden gehouden en vooral gereden worden. En dan bedoel ik niet een scherp bit of sporen, maar juist de goed bedoelende leek die met veel liefde zijn paard toch gigantisch in de weg kan zitten.
Nikki volgens mij legt Nelleke dat juist uit in haar post?
Mariett schreef:En toch zijn er inderdaad meer mensen die zich voelen zoals Nelleke (erg goed) uitlegd.
En voor mij is het echt niet dat veganisten niet meer mogen reageren hoor, en dat zegt Nelleke ook helemaal niet, alleen een oordelende toon in berichten is gewoon niet zo leuk.
En persoonlijk hoef ik al die discussies (ook over of veganisten goed bezig zijn met paardenhouden, daar hebben zij ook niet om gevraagd) ook gewoon niet, ik dacht dat de bedoeling van dit topic was dat het een (gezellig) kletstopic werd over mensen die op de één of andere manier in verbinding staan met vega eten, hoe ver je daarin ook gaat.
Bijvoorbeeld als 'lachertje' iets als 'maar misschien is dat wel een teken dat je je diep van binnen toch bewust bent van het gebruik van dierlijke producten.' zeggen.. dat geeft het oordeel toch wel heel goed weer. Als je niet veganistisch eet ben je niet goed en bewust bezig.
NikkiDeKerf schreef:Killyenn schreef:Daarnaast zijn er culturele argumenten tegen veganisme. Het is als (vaak blanke) veganist uit een Westers land erg koloniaal om te negeren dat veel culturen al eeuwenlang leven op de consumptie van dierlijke producten, en te prediken dat ze daar mee stoppen.
Hoe is dit een cultureel argument tegen veganisme? Binnen ons land en veel landen in Europa is dit geen argument tegen veganisme binnen die landen zelf, toch?
Dit is een argument tegen extreme predikers die andere culturen manen tot het stoppen met dierlijke producten, iets wat ik zelf niet echt vaak mee maak of zie, overigens. Het zal vast gebeuren dat vega(n)s bijvoorbeeld de Inuit veroordelen of aanspreken op hun gebruik van dieren, maar dan is dát wellicht verkeerd (het aanspreken en geen begrip tonen voor de omstandigheden waarin een ander leeft en opgegroeid is), dat maakt natuurlijk het veganisme niet verkeerd?
Daarbij vind ik dat er gevallen zijn waarbij het feit of iets cultuur is of niet (zoals stierenvechten) niet af doet aan de dierenmishandeling daarvan, en dus de verandering die ik daar graag bij zou zien.Killyenn schreef:Ook heeft de increase van veganisten in de Westerse wereld geleid tot vergrote consumptie en glorificatie van bepaalde producten die de indigenous bevolking die voorheen van die producten leefde in bijv. Zuid-Amerika erg geschaad heeft. .
Heb je hier een voorbeeld van / wil je dit meer specificeren? Ik ben heel benieuwd! Ik weet dit wel van quinoa, maar dat is meer een 'syperfood' hype dan typisch veganistisch (het is geen zuivel of vleesvervanger en ook niet iets wat echt 'typisch vegan' is).
__Sannne schreef:Zo. Gaat lekker hier.
Om, hopelijk, de stemming weer even de goede kant op te schoppen; Weet iemand lekkere en simpele vega(n) tapas gerechtjes?
NikkiDeKerf schreef:Nikass schreef:Nou ik vraag me dat af omdat in de "paardenindustrie" veel dierenleed voorkomt. Er is een overschot aan paarden door het veelvuldig fokken en paarden die niet voldoen aan de hoogste standaard komen in de (malafide) handel of in de slacht of op maneges terecht.
Maar je bent zelf toch niet verantwoordelijk voor dat leed, als jij het anders doet?Ik ben het met je eens wat betreft het kopen van paarden, maar ik doel meer op bijvoorbeeld een stichting als de dierenbescherming, waar het soms mogelijk is om ingenomen paarden op te vangen of de adopteren. Of ik begreep dat er soms dieren (exmoorponies) uit natuurgebieden verkocht worden die daar niet langer passen. Daarmee draag je niet bij aan vraag/aanbod situaties, toch?
Marije_jiplover schreef:Nikass, ik vind eerlijk gezegd deze discussie net zo ongepast en belerend naar de vegans toe als wat een aantal bokkers (waaronder ik, in sommige posts) ervaren over belerend of oordelend vanuit de veganistische kant.
Het gaat hier op voedertijd toch vooral om het delen van recepten en etenswaren, deze discussie mag van mij op nieuws en maatschappij gevoerd worden.
_Nelleke_ schreef:Om terug te komen op het woord 'beter'...Beter zou zijn als de vegans in dit topic de niet vegans stimuleren, motiveren en helpen in plaats van te corrigeren, beleren en demotiveren. Ik denk dat als we dat met elkaar kunnen bereiken dat we dan met z'n allen een stapje vooruit doen voor de dieren en het milieu, maar ook voor elkaar.
Want wie weet zorgt het babystapje hier er in de toekomst voor dat iemand wel over gaat op een meer veganistische levensstijl, kan diegene anderen ook weer motiveren en gaat er een balletje rollen. Maar niet iedereen kan een radicale levensverandering in 1x doen en ook als iemand dat niet ambieert vind ik elke stap die gemaakt wordt, een stap vooruit.