Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loolotte

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:15

Nice! Ik kom af en toe in Tilburg voor 013, is dat een beetje in de buurt?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:41

Ja zeker! Winkelstraat uitlopen en je bent er :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 18:39

Net wou iemand mij vergelijken met mijn reptiel: 'Je reptiel eet toch ook vlees, waarom jij dan niet? Is het dan opeens niet zielig'. Euh, ja, mijn reptiel heeft 'vlees' nodig om te overleven, als ik hem alleen groente en fruit geeft wordt het een wandelend skelet. Ik heb toevallig geen vlees nodig om te overleven. Daarnaast kan ik zelf bepalen hoe ik de voederdieren verzorg en hoe ik ze geef, terwijl ik van vlees geen idee heb hoe dat dier heeft geleefd en aan zijn einde is gekomen. Ik heb een hekel aan mensen die commentaar gaan geven terwijl ze niks meer dan dan vooroordelen over vegetariërs/veganisten weten. Ik weet dan ook niet hoe ik erop moet reageren.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 18:40

[***] schreef:
Net wou iemand mij vergelijken met mijn reptiel: 'Je reptiel eet toch ook vlees, waarom jij dan niet? Is het dan opeens niet zielig'. Euh, ja, mijn reptiel heeft 'vlees' nodig om te overleven, als ik hem alleen groente en fruit geeft wordt het een wandelend skelet. Ik heb toevallig geen vlees nodig om te overleven. Daarnaast kan ik zelf bepalen hoe ik de voederdieren verzorg en hoe ik ze geef, terwijl ik van vlees geen idee heb hoe dat dier heeft geleefd en aan zijn einde is gekomen. Ik heb een hekel aan mensen die commentaar gaan geven terwijl ze niks meer dan dan vooroordelen over vegetariërs/veganisten weten. Ik weet dan ook niet hoe ik erop moet reageren.

8)7

Jezus, daar wordt je toch ook goed simpel van, van zo'n opmerkingen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 19:48

Tillie20 schreef:
[***] schreef:

8)7

Jezus, daar wordt je toch ook goed simpel van, van zo'n opmerkingen..

Ik dacht ook van ' -O- ' maar goed.
Dit vind ik overigens ook heel toepasselijk en herkenbaar, vooral 15 :') :
http://www.buzzfeed.com/jessicamisener/ ... .ikqpKp88E

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 19:58

Hahaha heel grappig. Sommige wel echt Amerikaans, zijn hier in NL niet echt een discussie. :D Maar gosh: de vraag: 'eet je dan wel kip/vis?' :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:05

_Nelleke_ schreef:
Hahaha heel grappig. Sommige wel echt Amerikaans, zijn hier in NL niet echt een discussie. :D Maar gosh: de vraag: 'eet je dan wel kip/vis?' :roll:

Inderdaad!
- Ik ben vegetariër(dat betekend dat je geen vlees, vis, schaaldieren en insecten eet. )
- Eet je wel kip en vis?
|o

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:50

[***] schreef:
Inderdaad!
- Ik ben vegetariër(dat betekend dat je geen vlees, vis, schaaldieren en insecten eet. )
- Eet je wel kip en vis?
|o
Ik maak dit juist andersom mee. Ik werk in de horeca en dan zeggen self-proclaimed vegetariërs dat ze wel vis eten. Nee dan ben je een pescotarier. Mag me er niet meer mee bemoeien van m'n baas. :D Hierdoor kan je dus bij hem ook de vraag verwachten of je vis eet, omdat hij dat nu zo heeft geleerd.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:08

[***] schreef:
Grappig, ik krijg dat soort opmerkingen nooit te horen. Mensen zijn eigenlijk alleen maar geïnteresseerd in wat ik wel in een maaltijd stop als ik er geen vlees (of vis) bij eet, maar nooit op een dergelijke veroordelende toon. Er zijn hooguit mensen die aanvankelijk een beetje morren als ik zeg dat er in een bepaald gerecht geen vlees zit, maar over het algemeen trekt dat snel bij en als ik het ze niet van tevoren vertel, missen ze het negen van de tien keer ook niet. :=

En over de vraag of je als "vegetariër" wel kip of vis eet: Bliksem slaat de spijker op z'n kop. Meer dan genoeg mensen die beweren vegetariër te zijn, maar inderdaad wel kip of vis eten. Je kunt beter figuurlijk je hoofd tegen een muur slaan omdat die mensen niet weten welk labeltje ze op zichzelf moeten plakken dan om degenen die er rekening mee houden dat nou eenmaal niet iedereen zo intelligent is om het woord 'vegetariër' te snappen en er dus nog extra naar vragen.

Overigens had ik vandaag een heerlijk, supersimpel recept van The Green Happiness, de ingrediënten voor 1 persoon:
Halve bloemkool (of een hele, maar ik ben niet zo'n grote eter :+ )
Falafel
Wat verse basilicum—richtlijn is twee handjes
Half blik witte bonen (of in mijn geval boterbonen, want de witte bonen zitten in tomatenprut :r )

De basilicum en de bonen maal je tot moes in een keukenmachine/met een staafmixer. Eventueel kun je er nog wat zout of peper aantoevoegen. De falafel en de bloemkool bereid je zoals je altijd doet. Dit alles kwak je bij elkaar op een bord—de bonenprut fungeert als dip—en je hebt een heerlijke maaltijd.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:22

Ik had gisteren ook een lekkere vegan maaltijd:

Wrap (meergranen van AH huismerk) met falafel, vegan knoflooksaus, reepjes komkommer en fijngesneden ijsbergsla. Mjum!

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:40

Wat een goed idee! Ik dacht er nog over hoe ik een keer falafel zou kunnen eten met mijn vriend maar in een wrap lijkt me echt kei lekker. :D

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 14:09

_Nelleke_ schreef:
Ik had gisteren ook een lekkere vegan maaltijd:

Wrap (meergranen van AH huismerk) met falafel, vegan knoflooksaus, reepjes komkommer en fijngesneden ijsbergsla. Mjum!

Waar kan je die knoflooksaus kopen? Of heb je die zelf gemaakt? (: Klinkt lekker!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:32

Vanavond salade van spinazie, pijnboompitten en geroosterde paprikastukjes gemaakt met stokbrood en vegan kruidenboter. Heb niet gecheckt of het stokbrood vegan is aangezien broodverbeteraar eigenlijk in elk brood zit maar het niet op de ingrediëntenlijst hoeft te staan. Dus je kan nooit echt weten of het vegan is(of je moet het zelf maken).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:47

Je hebt ook nog eens veel soorten broodverbeteraar.. vitamine C, sojameel.. Ik denk dat je het al bij een echte bakker moet kopen om zeker te weten wat erin zit.
Ik heb nu toevallig weer twee bolletjes klaar liggen die oven een half uurtje de oven in mogen. Heerlijk!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:52

8nnemiek schreef:
Je hebt ook nog eens veel soorten broodverbeteraar.. vitamine C, sojameel.. Ik denk dat je het al bij een echte bakker moet kopen om zeker te weten wat erin zit.
Ik heb nu toevallig weer twee bolletjes klaar liggen die oven een half uurtje de oven in mogen. Heerlijk!

Ja precies, dat is dus het vervelende. En ik ga nou weer net niet zover dat ik eerst ga mailen voordat ik boodschappen ga doen :')
Verder heb je bij 'normaal' zelfgemaakt stokbrood geen dierlijke producten nodig dus ik neem aan dat het aantal dierlijke producten wel meevalt in een 'commercieel' stokbrood :')

Ik moet eigenlijk een keer gewoon een hoop deeg maken en dat invriezen in porties, dan heb je altijd vers brood. Vind het deeg maken altijd zo'n gedoe. Als je het maar 1x in de zoveel tijd hoeft te doen valt dat weer een stuk mee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 23:05

Zelfgemaakt stokbrood is idd alleen meel, water, gist, suiker en zout. En ik gok dat in supermarktstokbrood ook niet veel extra zit want daar kun je na een dag ook iemand zijn kop mee inslaan :+

Deeg maken vind ik wel meevallen. Ik doe het of in de broodbakmachine en laat het daar ook voorrijzen, of ik doe de ingredienten in de keukenmachine en laat em 10 min draaien, ideaal :) je hebt alleen tijd nodig om tussendoor even op te rollen en de oven aan te zetten. 's Avonds even snel brood bakken is lastig.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 23:07

8nnemiek schreef:
Zelfgemaakt stokbrood is idd alleen meel, water, gist, suiker en zout. En ik gok dat in supermarktstokbrood ook niet veel extra zit want daar kun je na een dag ook iemand zijn kop mee inslaan :+

Deeg maken vind ik wel meevallen. Ik doe het of in de broodbakmachine en laat het daar ook voorrijzen, of ik doe de ingredienten in de keukenmachine en laat em 10 min draaien, ideaal :) je hebt alleen tijd nodig om tussendoor even op te rollen en de oven aan te zetten. 's Avonds even snel brood bakken is lastig.

Ik heb helaas geen keukenmachine dus het gaat bij mij nog op de ouderwetse manier met een 'kuiltje' in het meel waar de ingrediënten in gaan en dan kneden :')

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 23:57

Tillie20 schreef:
Waar kan je die knoflooksaus kopen? Of heb je die zelf gemaakt? (: Klinkt lekker!

Zelf gemaakt. Recept staat een paar pagina's terug!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 00:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 00:22

Jaa sinds kort is die niet meer bij onze Hoogvliet te krijgen, echt superjammer!

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 16:04

Ach, ik lust sowieso geen mayo (of koude sauzen in het algemeen) :+
hier bakken we een deel van ons brood zelf (met zo'n broodbakmachine), is best makkelijk en zoveel lekkerder!

Vanavond gaan we hier eten voor mijn verjaardag (die is morgen pas), biologisch-vegetarisch restaurant waar je ook vegan, glutenvrij,..kan eten als je wil
http://www.restaurantdelevensboom.be/visie/

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 10:41

Hannepan schreef:
Ach, ik lust sowieso geen mayo (of koude sauzen in het algemeen) :+
hier bakken we een deel van ons brood zelf (met zo'n broodbakmachine), is best makkelijk en zoveel lekkerder!

Vanavond gaan we hier eten voor mijn verjaardag (die is morgen pas), biologisch-vegetarisch restaurant waar je ook vegan, glutenvrij,..kan eten als je wil
http://www.restaurantdelevensboom.be/visie/

En hoe was het eten? (:

Ik heb gisteren zelf rijstmelk gemaakt en daarna er yoghurt van gemaakt. Was heel goed gelukt en was bijna gratis aangezien rijst bijna niks kost. Alleen moet er wel echt een smaakje aan zitten, daar moet ik nog iets op verzinnen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 10:52

Wat leuk, tillie! Is de yoghurt goed gelukt, dik genoeg geworden? Heb je er nog suiker bij moeten doen?
En heb je de rijstmelk van alleen rijst en water gemaakt, of ook met citroensap en zout?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 10:56

Tillie20 schreef:
Ik heb gisteren zelf rijstmelk gemaakt en daarna er yoghurt van gemaakt. Was heel goed gelukt en was bijna gratis aangezien rijst bijna niks kost. Alleen moet er wel echt een smaakje aan zitten, daar moet ik nog iets op verzinnen.

Dat klinkt echt superhandig, heb je een recept ervoor! En misschien met aardbeien blenden, of zoeten met dadels / vaniellesuiker (oké dat gaat dan ten koste van het gezonde idee he) of ahornsiroop oid?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 10:57

Fijne met rijstmelk zelf maken is dat je de dikte zelf kan bepalen, dus had 'm al bewust dikker gemaakt en doordat ik daarna yoghurt ervan heb gemaakt is het wel wat ingedikt. Heb het wel nog even laten uitlekken door het op een schone doek te doen zodat het wat dikker werd.

Heb er van te voren inderdaad wat suiker in gedaan maar dat was daarna natuurlijk niet meer te proeven.

Heb het alleen met rijst en water gemaakt, van te voren heeft het wel in citroensap geweekt.

De volgende keer doe ik het denk ik met wat vanille en zout, dat is wel makkelijk uit te proberen.