Wat heb jij deze hele dag gegeten? Deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:25

Ik kan me er voor het grootste deel wel in vinden, het is ook voor een deel van hoe en wat ik eet. Maar dat komt niet door het boek, want die heb ik niet gelezen.

O: Boekweitgrutten
T: 2 stukjes chocolade met stevia
L: Broccolisoep en een salade van gemengde sla met paprika, komkommer, cherrytomaatjes, feta, olijven en een olijf/balsamicodressing. 3 plakjes rookvlees met kruidenkaas. Beetje warme custard.
T: Warme choco van cacao, amandelmelk en water, galia en 2 dadels
A: Gehakthachee met groentepuree van aardappel/pastinaak/winterpeen. Recept komt uit de Hallo Jumbo: https://view.publitas.com/hallo-jumbo/h ... ge/112-113 Was wel geslaagd :j
T: Plakje rookvlees en misschien een paar dadels
D: Groene thee en water

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:28

Eliine schreef:
ChantalSmook schreef:
Trouwens iemand een mening over de voedselzandloper?

Dat boek heeft mijn kijk op eten wel zeker veranderd :j Ik volg het niet op de letter, zeker niet zelfs. Maar het heeft me wel aan het denken gezet toen ik het gelezen had.

Dat geldt voor mij ook, ik volg het op in zoverre dat ik probeer dit als basis te zien voor mijn eetpatroon. Ik vermijd dan ook zoveel mogelijk snelle koolhydraten en geraffineerde suikers, maar ik zie geen noodzaak om dit heel radicaal volledig te stoppen. Volkoren pasta, een plakje roggebrood of af en toe gewoon af en toe iets (zoets) snacken gebeurt nog wel, alleen veel minder dan voorheen. :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:33

Bij mij zit het ook vooral in de basis inderdaad :j

Heb 1 broodmaaltijd vervangen door havermout, en dat bevalt me zo goed dat ik echt bijna nooit meer iets anders eet als ontbijt :Y) Verder probeer ik alle andere granen zoveel mogelijk te vervangen door spelt of boekweit. Pasta, brood, meel (voor pannenkoeken oid) en eet vaker quinoa ipv witte rijst bijv.
Drinken heb ik ook echt weer opnieuw aangepast door het boek. Want wat een troep is frisdrank eigenlijk := Nu eigenlijk altijd water, thee of verse vruchtensap/groene smoothie.
Maar vooral MELK. Ik dronk dat serieus omdat ik dacht dat het goed voor mn gezondheid was. Rustig 2 a 3 glazen per dag voor goede botten :+ Nou dat heb ik dus ook van het menu geschrapt.
Verder lukt het natuurlijk niet altijd, staan hier ook wel eens aardappels op het menu, en vanavond eten we pizza. Wel heb ik de minst ongezonde variant daarvan dan uitgekozen. En in de sinterklaastijd eet ik ook rustig pepernoten. Ik heb echt niet alles van het menu gegooid waar suiker of vet in zit. Maar het heeft me wel weer aan het denken gezet om weer wat bewuster met mn eten om te gaan. Niet zomaar alles naar binnen te stouwen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:38

Ik heb de Voedselzandloper ook in de kast staan en ik ben er gematigd enthousiast over. Het idee dat je langer leeft door de eetwijzen uit het boek te volgen (met caloriebeperkte dagen enzo), kan ik me maar deels in vinden. Daarvoor is imo onvoldoende evidence.
Een aantal principes kan ik me wel in vinden, maar die zijn redelijk logisch en worden door vrijwel alle dieetgoeroe's aangeraden :+.

Bhriseis

Re: Wat heb jij deze hele dag gegeten? Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:43

Het moeilijkste met zo'n boeken vind ik nog steeds de praktische toepasbaarheid. Ik vind alle principes geweldig, maar kan mezelf niet elke dag motiveren om uitgebreide bijzondere lunches etc te voorzien. Ik eet sowieso niet elke dag aardappelen bijvoorbeeld, maar om nooit meer aardappelen te maken, daar zou vriendlief niet blij mee zijn.

Om gewoon over de basis te lezen, dat vind ik dan weer erg boeiend. Maar sinds Albarda heb ik wel vooral geleerd om naar mijn lichaam te luisteren in de eerste plaats. Op bepaalde voedselsoorten functioneer ik prima, dus blijf ik ze eten.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 19:47

De Voedselzandloper heb ik zelf niet gelezen, maar ik heb het idee dat hij qua ideeën niet heel veel verschilt van een Amber Albarda, Sonja Kimpen of anderen die 'clean' eten aanbevelen. Wat ik nog steeds niet snap is waarom hij alle granen uit zijn dieet schrapt, maar havermout wel aanprijst. Kan iemand dat voor me verklaren? :))

xEmily, gewoon lekker die Bossche bol opeten. Overkomt je niks van en juist van dat soort traktaties moet je genieten!
Over dat gebakken/gekookt ei: als je iets bakt, doe je er inderdaad iets van vet bij. Dat bevat ook calorieën. Dus als je echt een kloppend overzicht wilt hebben van wat je op een dag binnenkrijgt, moet je ook die olie/boter meetellen.

Phor, wat goed!! Ik heb echt bewondering voor jouw aanhoudende motivatie!

Lijstje van vandaag:
O: havermout met rijstmelk, banaan, speculaaskruiden en pindakaas
T: appel
L: winterwortel, sperzieboontjes, paprika en kikkererwten
T: speculaasje, merci, sinaasappel (was op bezoek bij een meneer van 90+ en die bleef me maar lekkere dingen aanbieden :)). Hij was zo blij dat ik er was, dus ik kon het echt niet afslaan.)
A: curry van bloemkool, sperziebonen, tofu, cashewnoten en zilvervliesrijst

B: 11 km fietsen, 5 km hardlopen

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:51

Wat een lekker lijstje Many! En nee, zoiets kan je niet afslaan :)
Dit doet me er aan denken:
Sonja Kimpen schrijft overigens lieve boeken. Ze kookt zelf absoluut niet graag en heeft het druk, dus houdt daar rekening mee in haar tips. En als je ongesteld bent hoef je niet zo streng op suikers te letten <3!

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:58

O - 1 broodje met hagelslag + glaasje melk
T - plakje ontbijtkoek
L - Broodje gezond (ham, kaas, ei en tomaat) + 200 ml water
T -
A - salade met gerookte kip + 300 ml water

Beweging; 15 a 20 km fietsen

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:00

Ik vind mijn whey het lekkerst met 150 ml amandelmelk & 100 ml water, maar drink hem de laatste tijd eigenlijk alleen maar met water omdat ik rechtstreeks vanuit college naar het sportcentrum ga en hem dan daar aanmaak.
Ook doe ik 's avonds weleens een schepje door de yoghurt :9 Met een beschuitje erbij vind ik het dan een beetje te lekker haha. Ik kijk ook altijd uit naar dingentjes die ik besteld heb, ben nu ook aan het wachten op een nieuwe hardloopoutfit, voel me net een blij klein kind :Y)

Klinkt alsof je er al goed over nagedacht hebt Mandy, je plan klinkt goed hoor!

Fijn dat het weer goed gaat Madeira!

Klinkt goed Phor. Knap!

Emily, als je een 10 hebt gehaald hebt dan heb je dat lekkers gewoon verdiend! :D Als er staat gebakken ei dan hebben ze zelf de olie/boter geschat. Wil je het nauwkeurig berekenen dan pak je ei plus het aantal ml olie/boter dat je gebruikt hebt.

Aah wat lief! Dat kun je inderdaad moeilijk afwijzen Many, je lijstje ziet er goed uit hoor.

O: 90 gram havermout, 7.5 gram lijnzaad, 7.5 gram haverzemelen, 175 ml ongezoete sojamelk & 147 gram appel met kaneel
T: 2 sneetjes roggebrood met 12 gram kaas, 55 gram groene paprika
L: 2 sneetjes roggebrood met 12 gram kaas, 2 mandarijnen, 150 gram bospeen
T: 2 pruimen
T: 28 gram whey perfection met water
A: 140 gram (na koken) zilvervliesrijst, 125 gram tofu, 151 gram tomaat, 60 gram ui, 98 gram rode paprika, 118 gram champignons, 5 ml olie, kruiden
T: 1 blokje 85% chocolade
T: 200 gram magere kwark, 150 gram magere yoghurt, 50 gram sojavla & 1 vk beschuit
D: 1xkoffie, veel water, groene en witte thee
2060kcal
B: 15 min fietsen, 20 min lopen, 1 uur kickbox

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:01

Wat lief die man , gelukkig was het maar een speculaasje en een mercitje.

Wat eten jullie uitgebreid trouwens , lunch met van alles en warm eten :P . Smiddags simpel wat bammetjes normaal en savonds een simpele maaltijd , en sommige wegen alles af. Blijft interesant :Y)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:02

Bij Amber Albarda miste ik elke vorm van onderbouwing en bronnen, dat vind ik erg jammer. Maar sinds ik koolhydraten met meer eiwit combineer, heb ik geen last meer van een stuiterende bloedsuikerspiegel.

Zijn havermout-stelling is discutabel, maar zo zijn wel meer dingen uit zijn boek: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... koek.dhtml

Belangrijk bij dit soort boeken/leefstijlen is ook om je eigen gevoel te volgen. Niemand die je lijf zo goed kent als jijzelf.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 20:26

Ik denk dat dat laatste inderdaad het allerbelangrijkste is Plien! Niet iedereen reageert overal hetzelfde op, en de een wordt nou eenmaal blij van veel vlees eten en de ander niet. Dat is een beetje zoeken, aftasten en uiteindelijk kom je dan wel tot een eetpatroon dat bij je past!

Vernietigend artikel trouwens :=

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:27

Ik ben ook verbaasd om te zien hoe uitgebreid sommige (kunnen) lunchen! Bereiden jullie dat de avond ervoor en nemen jullie het dan mee, of hoe doen jullie dat?

Ik heb de voedselzandloper ook gelezen en heb er zo een paar dingen uit onthouden wat ik toepas. :)

Lijstje van vandaag:
O: 200 gram yoghurt + muesli
T: eierkoek
L: 2 vb tonijnsalade + gekookt ei
T: appel
A: zalm en spinazie
T: stukje pure chocolade met 80% cacao
B: 30 day shred

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:46

Bedankt voor alle reacties. Wat ik tot zover erover kan vinden pas ik al redeelijk wat toe van Albarda en de voedselzandloper.
Maar o.a. de zuivelproducten en het brood zijn producten die ik heelrijk vind en die ze dus min of meer afraden. Collega gaf aan dat in het boek ook een goede onderbouwing zit. Dus was daar wel benieuwd naar.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:49

Ik volg geen enkele 'goeroe', alleen wettenschappelijk onderzoek en 'common sense' :+

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:00

O: Havermout met yoghurt, lijnzaad en kaneel.
L: Fruitsalade van 1 banaan, 1 peer en een mandarijn
A: Mie met gadogado en geblancheerde groentes (boontjes bloemkool enz.) Een stuk kroepoek.
T: De helft van het restje boerenkoolstampot waar jus al door zit. (is ongeveer 1/4 van een normale maaltijd hoeveelheid)

B: Van 10.30 tot 19.00 praktijk lopen in de horeca. 40 min fietsen.
D: Water en groene thee, glaasje appel vlierbes sap.Max twee rode wijn

Precies hetzelfde als gister gegeten vandaag :)

Zo nog even een borrel met mijn collegas! vandaar de wijn
Laatst bijgewerkt door __Leonie op 19-11-13 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:07

KarinvdM schreef:
Ik kan me er voor het grootste deel wel in vinden, het is ook voor een deel van hoe en wat ik eet. Maar dat komt niet door het boek, want die heb ik niet gelezen.

L: Broccolisoep en een salade van gemengde sla met paprika, komkommer, cherrytomaatjes, feta, olijven en een olijf/balsamicodressing. 3 plakjes rookvlees met kruidenkaas. Beetje warme custard.
A: Gehakthachee met groentepuree van aardappel/pastinaak/winterpeen. Recept komt uit de Hallo Jumbo: https://view.publitas.com/hallo-jumbo/h ... ge/112-113 Was wel geslaagd :j

Jij hebt altijd van die leuke lijstjes. Maak je die broccolisoep zelf?
Geen fruit vandaag? :Y)

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:07

KarinvdM schreef:

Jij hebt altijd van die leuke lijstjes. Maak je die broccolisoep zelf?
Geen fruit vandaag? :Y)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:16

Ik maak tegenwoordig mijn soepjes altijd zelf. :j
Uitje, knoflook, groente, bouillon, staafmixer er door, wat kruiden erbij en klaar. :9
Er staan nog een paar van die stazakken in de kast, maar ik maak het liever zelf, dan zit er ook geen rotzooi in. :)
Nee geen fruit, alleen de Galia, maar dat is geen fruit.

Inmiddels heb ik ook nog wat stukjes 72% choco op.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 19-11-13 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:19

Uiteindelijke lijstje voor vandaag :D:
O: havermout met halfvolle melk
L: 3 speltboterhammen, 3x halvarine, 1x half plakje 20+ komijnen kaas van Slankie, 2x melk chocolade hagelslag
T: 1 appel + 1 gekookt eitje
A: gekookte aardappels, sperziebonen en vis schnitzel, als toetje klein schaaltje met yoghurt met aardbeien smaak
T: 1 banaan + 1 cracker met magere 20+ kaas en wat halvarine + komkommer/tomaat

Phor, ik zie inderdaad dat je veel sport, respect hoor daarvoor :D ik sport nhu ook 3x in de week op een sportschool (1 uur per x ongeveer, cardio + krachttraining) en moet zeggen, vind ht heerlijk :D

Emily, ik sluit mij bij de rest aan :D

Many, gelijk heb je hoor, zoiets kun je moeilijk afslaan :D en ach 1 speculaasje en een merci'tje is toch ook niet zo'n ramp :D

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:39

KarinvdM schreef:
Ik maak tegenwoordig mijn soepjes altijd zelf. :j
Uitje, knoflook, groente, bouillon, staafmixer er door, wat kruiden erbij en klaar. :9
Er staan nog een paar van die stazakken in de kast, maar ik maak het liever zelf, dan zit er ook geen rotzooi in. :)
Nee geen fruit, alleen de Galia, maar dat is geen fruit.

Inmiddels heb ik ook nog wat stukjes 72% choco op.

Ik heb toevallig nog een halve courgette en paprika in de koelkast liggen. Ga ik morgen even een soepje van proberen te maken :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:50

Ik weet niet of dat een lekkere combinatie is, maar daar kom je vanzelf achter. Courgette gaat wel goed samen met prei. Ik probeer vaak ook maar wat. :) Maar de basis is wel altijd knoflook en ui.
Ik maak op vrijdag meestal een grote pan vol en ik vries dan bakjes in, zo heb ik vaak de hele week wat.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:55

Ontbijt:
1 boterham met chocopasta
1 glas melk

tussendoor:
pakje sultana
2 boterhammen met worst
0,5 liter water

lunch:
4 boterhammen met chocopasta
1 broodje kroket
0,5 liter water

tussendoor:
2 worstenbroodjes uit de oven
kop thee
glas vruchtensap
2 glazen water

avondeten:
ovenschotel met aardappelschijfjes, gehakt, paprika, ui, prei, wortel, en nog wat groentes die ik even ben vergeten,
2 glazen water

tussendoor:
stukje chocolade me karamel
2 glazen water.
mandarijn

Sanne is hongerig op lange schooldagen _O-

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:58

KarinvdM schreef:
Ik weet niet of dat een lekkere combinatie is, maar daar kom je vanzelf achter. Courgette gaat wel goed samen met prei. Ik probeer vaak ook maar wat. :) Maar de basis is wel altijd knoflook en ui.
Ik maak op vrijdag meestal een grote pan vol en ik vries dan bakjes in, zo heb ik vaak de hele week wat.

Ik vind het ook een rare combinatie, maar het stond op internet. Misschien doe ik ook wel alleen groene,rode en gele paprika soep lijkt mij een betere combinatie. Goede tip trouwens van dat invriezen!

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:59

xSannee schreef:
Ontbijt:
1 boterham met chocopasta
1 glas melk

tussendoor:
pakje sultana
2 boterhammen met worst
0,5 liter water

lunch:
4 boterhammen met chocopasta
1 broodje kroket
0,5 liter water

tussendoor:
2 worstenbroodjes uit de oven
kop thee
glas vruchtensap
2 glazen water

avondeten:
ovenschotel met aardappelschijfjes, gehakt, paprika, ui, prei, wortel, en nog wat groentes die ik even ben vergeten,
2 glazen water

tussendoor:
stukje chocolade me karamel
2 glazen water.
mandarijn

Sanne is hongerig op lange schooldagen _O-

Ik zou proberen minder chocopasta op je brood te doen, aangezien je tussendoor ook nog chocola eet :)