De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 09:27

Ja...kon het zien aan mijn hosta's...degene die op de grond staat is flink beschadigd maar degene die in de hoge potten staan hebben nauwelijks schade opgelopen :)

berdien85

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 09:30

Ahh oke!
Zou een kasje ook werken?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 09:38

Kasje?Hoe bedoel je...om je plantjes op te zetten?....
Als de planten maar hoog van de grond zijn,slakken zijn niet van die klimmers.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:08

Hmm dan ga ik eerst wel eens naar hoge potten kijken, dankje!

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:30

Lekkere knoflooksausrecepten gezien..

Sonja, pfffft.. dat je dat kan zo heel pittig eten.. :D

Hinke, ja idd :D Ik heb ze vroeger ook weleens in zo'n streng gekocht haha..
Ik ga t zeker proberen. Haha.. ik las je zin over soldaat maken even verkeerd.. dacht al wat voor recept zou dat zijn :+
Oepsss konijn in de tuin..

Goeroe.. dat is een flinke courgette!

Boompje, balen dat jouw tuin niet echt door jou gegeten kan worden..

Miepie, je hebt veel op je balkon! Gaaf.

Berdien, irri he die slakken... Bij mij klimmen ze gewoon tegen de pot, muren e.d op...
Mss gaat t iets langzamer...
Ik heb een paar balkonbakken met daarin andijvie, sla en bietjes tegen de schutting gehangen..
Daar heb ik ze nog niet bij gezien moet ik zeggen..
Verder gaan we gewoon iedere avond op jacht..

Mijn andijvie, sla, bietjes en snijbiet groeien goed! De pluksla ook wel... alleen heb ik daar vandaag ook nog wel wat lelijk blad uit gehaald..
Of t nu niet tegen te veel of te weinig water kan? geen idee.. maar t zag er een beetje troosteloos uit :+
Laatst bijgewerkt door Jellie op 25-08-12 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:34

Misschien moet ik ze inderdaad ook ophangen.. :+

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:36

De slakken of je groenten? :P
Haha, nee maar t leek mij wel handig omdat we op de grond en in de hogere potten wel last van ze hebben..

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:44

Hahaha de groenten..
Alhoewel de slakken me wel grappig lijkt :')

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:45

Ibbel schreef:
Dat gaat allemaal niet werken als er al klaver in je gras zit. Klaver gaat echt niet dood van kalk. Of liever gezegd, als je de grond zo alkalisch maakt dat je klaver dood gaat, gaat je gras mee.
Gewoon spuiten met MCPP, en dan daarna je grond qua zuurgraad zodanig in orde brengen dat klaver minder snel zal kiemen.

Wil je het laatste even uitleggen 'hoe te doen'? :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:53

Onkruidmiddel in de tuinspeciaalzaak halen en instructies op de verpakking volgen.
Daarna pH-setje kopen, pH bepalen, en als-ie (te) laag is (onder de 5,5) kalk kopen en strooien. Niet boven de 6,5 gaan, gras houdt niet van alkalische grond. Op de verpakking staat wel hoeveel je moet strooien om 1 pH punt omhoog te gaan. Veel, dat in ieder geval, dus moet je veel omhoog moet je meerdere keren strooien.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:00

Ok, bedankt! :D

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 14:54

Ag ik geniet wel van al het leven in de tuin moet ik zeggen (ik heb een hele grote koninginnepage als vaste bezoeker gehad) en mijn broccoli heb ik al meerdere keren opgegeten en uit gedeeld had 5 planten dus er kwam genoeg af en nog steeds komen er nieuwe knoppen in ondanks dat het blad voor 75 % is opgegeten. De broccoli lijkt meer last te hebben van de bladluis (zit ook op 1 broccoli verder niet echt) die plant groeit echt heel langzaam.
De kruisbes vecht keihard terug dat is goed te zien aan het steeds weer nieuwe groene blad maar zal dit jaar waarschijnlijk nog geen bessen geven.
Ik heb tot nu toe maar 5 slakken gezien en die pluk ik gewoon eraf en stop ze de in de compost bak daar zijn ze ook happy en werkzaam haha! Mijn framboos gaat keigoed heb in het begin al een goede oogst gehad alleen was een van de 2 stekken die ik toen kocht dood gegaan (dacht ik, hij liep niet uit de blaadjes werden geel en stierven af) maar dit jaar kwam er een vers stevige takje naar boven en die stijgt de rest alweer te boven dus ja die gaat ook kei goed!!!

jeetje wat een verhaal hahahaa (nou ja ik ben gewoon een beetje trots op m'n resultaat geloof ik haha)

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:43

Ik heb vandaag wat plantjes gepland. het is mijn eerste keer, en ik ben eignelijk wat laat. maar ach, we zien wel wat er gebeurd.
Ik heb ook wat potgrond gehaald en bemesting voor zowel bloemen als voor de moestuin aangezien ik ook wat bloemen in mijn tuintje wil.
Broccoli, boerenkool en een aardbeiplantje.
Verder een bloem: Afrikaantje, was een stekje van een plantje van een client van me, dus heb hem gewoon in de grond gestopt om te kijken wat die doet.

Hier wat foto's.

Mijn 1m2 bak.
Plantjes gepland
Wat aarde erin! (de rest komt morgen)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:18

ik heb m'n moestuin een beetje verwaarloosd de laatste tijd, wegens tijdgebrek.

maar ik heb wel het record grootste courgette weer terug, nadat goeroe mij vorige keer overtroffen had :P

die van goeroe

Afbeelding

en die van mij vandaag :D

Afbeelding

de totale oogst van vandaag

Afbeelding

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:22

Ziet er goed uit! Bij mij groeien ze totaal niet. Heb nog geen enkele courgette gezien. Baal als een stekker.
De bonen deden ook al niks, en de spruiten ook al niet. snap er niks van.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:24

Wow wat een gigantische courgette!!! Jummie!

Wat ook tegen slakken helpt is een "heuveltje" zout om de planten strooien, op de rand van tegels naar zand bijvoorbeeld. Alleen lastig als het regent, want dan is het natuurlijk zo weg.

Eten jullie alle groente/fruit uit de moestuin vers uit de tuin op? Of maken jullie ze ook wel eens in of jam of iets dergelijks van maken? Zou graag eens jam willen maken en ook appelstroop staat hoog op het lijstje.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 14:26

Die grote courgettes zijn helemaal niet lekker. Ik haal ze eraf als ze klein zijn.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:27

furious schreef:
Ik ben wel benieuwd voor de gene die bramen in de tuin hebben staan hoe die er uit zien. Hier zijn er nog veel groen of iets naar het roze toe.

Onze bramen zijn voor ik denk de helft al geplukt.
Maar vorig jaar hadden we al heel veel bramen zodat we nu nog steeds de Jam er van hebben :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:40

Antheman schreef:
Die grote courgettes zijn helemaal niet lekker. Ik haal ze eraf als ze klein zijn.

Precies. Dan worden ze zo sponzig. Volgens mij wordt aangeraden ze te oogsten als ze ong 15cm zijn.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:46

Hoi hoi, meld me ook. Ik ben een vrouw van 37 woon in friesland en ben van kinds af aan al bezig met tuinieren. Is met de paplepel ingegeven :D
Ik heb een moestuin van 4.70 bij 7. Daar staat vast in: 2 halfstam appelbomen, peer, rode/zwarte/kruis bessen, aardbei (gewoon en wild), aardpeer, gele framboos, rabarber, salie, lavendel, braam, bernagie, citroenmelisse. En dan zaai/poot ik jaarlijks groente en plant kruiden, in de hoop dat ik ze kan oogsten voor dat de naaktslakkenbrigade ze aanvallen.

Heeft er hier iemand plek voor 2 grote bessenstruiken? (+/- 1.60 hoog :D) Het gaat om een zwartebes en een rodebes. Ze worden veel te groot voor mijn tuintje + dat ik meerdere kleinere heb en om kom in de bessen.

Naaktslakken genoeg hier :( hebben nu mijn aardappelloof opgegeten voor die in bloei was, heb toch een leuke hoeveelheid kunnen oogsten. En dat voor supermarkt aardappeltjes :) (doe ik al jaren) Mijn peen, boerenkool, rozemarijn, thym, bieslook is tot de grond weggewerkt -:(- Mijn mais heeft het voor het eerst wel gered _/-\o_ Tegen slakken zou koperdraad ook helpen ze schijnen een schok van koper te krijgen. Ga ik volgend jaar testen }> . Nu vang en verzuip ik ze in water met zout. ~~}>

Hoe krijg ik roest uit mijn peer? Elk jaar draag ie mooie bloesem en veel vrucht wat nooit volggroeit. Het gaat om een Doyenne du comice, geënt, heb hem nu 3 jaar staan. De bloei en vrucht word wel steeds meer, maar de roest gooit roet in het eten :(

*edit* vergeet helemaal mijn witte en blauwe druif, vlier, brandnetel en zevenblad (gewoon klaar maken als spinazie net zo lekker)
Laatst bijgewerkt door aikon op 26-08-12 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:52

die courgette is ook niet om te eten, maar om zaden uit te halen voor volgend jaar :D

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:57

Werkt dat dan? Nooit geweten!
Heb trouwens nog nooit zaad gezien in een courgette.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:58

nee, omdat ze altijd zo klein geoogst worden zie je de zaden bijna niet, maar ze zitten er wel degelijk.

het schijnt heel makkelijk te zijn, maar ik heb het ook nog nooit gedaan. het leek met het proberen waard :)

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:01

Ja dat is waar! Ik heb gewoon zaad gekocht, is wel gaan groeien als plant maar zit niks aan. Vindt dat heel erg jammer.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:32

Heb net een zakje zaadjes van een vergeten groente gekregen op een middeleeuwse markt. Eeuwige moes (of duizendkop of splijtkool of oude wijvenkool). http://www.tuinadvies.nl/splijtkool_of_eeuwig_moes.htm

Even kijken of ik ze nog kan planten, of d het volgend jaar wordt.