Taarten decoreren XXII

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

Re: Taarten decoreren XXII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:09

Vervangen :) Ik maak het altijd met meringuepoeder.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:15

KozieZ schreef:
Vervangen :) Ik maak het altijd met meringuepoeder.

Me to :)
Zo uit mijn hoofd.
440 gr SBP
30 Merinquepoeder.
100 ml heet water.
(maar ik doe volgens mij minder water)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:22

Merinquepoeder is toch ook gewoon eiwitpoeder?
Want Merinque word toch van stijfgeklopte eiwitten gemaakt?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:34

Nooit geweten, maar het komt idd heel erg in de buurt:
Citaat:
Meringue powder is a fine white powder made primarily from dried egg whites, with cornstarch to keep it from clumping while stored and some food gums to help it bind together easily when it is being used.

Maar:
Citaat:
Even though it works in these two recipes, meringue powder cannot be used as a substitute for egg whites in any recipe where egg whites are called for. It’s really just a substitution for egg whites that have been beaten to stiff peaks and will perform best in recipes that specifically look for that.

Bron: http://bakingbites.com/2009/01/what-is-meringue-powder/

Weet wat geleerd :D

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:38

Idd, thanx voort delen wij leren mee :D

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:42

Ik ging ook alleen maar googlen nav jou opmerking dat merinquepoeder gewoon eiwitpoeder is :+

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:22

Jolien87 schreef:
Hm dan wordt het toch echt eiwitpoeder. Waar kan ik dat kopen? (afgezien van een webshop)
Zag wel dat er bij de Tuinen allerlei poedertjes zijn, maar dat lijkt me geen pure eiwitpoeder, of wel?

Makro verkoopt het ook.
Net zien liggen toen ik mijn 5 kg ging omruilen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:35

Wij hebben in Zwolle geen Makro, dus dat gaat 'm niet worden.
Maar zag gisteren bij de Jamin ook Meringuepoeder dus dat gaat wel goed komen:)
Moet het gekookt water eerst helemaal afgekoeld zijn? Of mag het ook lauwwarm zijn?

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:28

Die aap is echt geweldig!! :D

Hmm.. Ik ga maar even bedenken hoe ik mijn planning wil maken voor dit weekend.. heb een taart voor zondag, maar moet vrijdag op zaterdag werken (en daarna bij een huis kijken :):) ) en zondag ook werken van 9-16... Denk dat ik vrijdag vast de biscuits bak dan.. Dat scheelt al zoveel uren werk :=

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:05

In alle 'eiwitpoeder-stress' helemaal niet meer aan gedacht om te reageren op de aap.
Ik heb (of moet ik 'haar' zeggen?) helemaal geweldig!
Enne, jij geen creatieveling? Dat kan je moeilijk hard maken met zo'n mooie creatieve, bijna zonde om op te eten.

Uiteindelijk is de 'eiwitpoeder-stress' verdwenen, heb in in winkel hier in Zwolle merenquepoeder gevonden, ik helemaal blij :D
Maar nu?
Ik weet wel hoeveel ik van alles moet toevoegen, maar wanneer kan ik het gebruiken? Direct nadat het is geklopt?
En kan ik de toefjes ook een nachtje of 2 bewaren voordat ik ze ga gebruiken ter decoratie? En zo ja, hoe? Of worden ze dan echt keihard?

EDIT: heb de collectie uitgebreid met een silicone mat, die is eigenlijk om als bakmat te gebruiken, maar volgens mij werkt hij ook prima als decoratiemat.
Daarnaast een setje plastic komen en een kleine maatbeker aangeschaft, altijd handig :j

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:15

Je kan de toefjes gerust een nacht of twee bewaren, maar dan worden ze inderdaad hard. Maar ze zijn dan nog wel eetbaar hoor :j
Het leuke van royal icing is dat je als je je een keer verveelt allemaal bloemetjes kan maken, op laten drogen en maaaaaanden bewaren om een keer als het uitkomt te gebruiken op een taart oid.
Je kan de nog vloeibare royal icing ook nog wel even bewaren in de koelkast. Je moet het dan wel echt goed luchtdicht afsluiten en een stukje huishoudfolie meteen op de RI leggen zodat er ook geen lucht tussen de RI en de deksel (of afsluitende huishoudfolie) zit.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:33

Als je royal icing maakt met meringue poeder, suikerbakkerspoeder en water, dan hoeft het niet in de koelkast. Kan gewoon op je aanrecht staan. Blijft nog 2 weken goed :) Zo heb ik het tenminste geleerd.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:45

Zou kunnen. Ik heb alles wat ik weet over RI van internet en daarin werd gemeld dat het in de koelkast moest. Maar als er geen rauw eiwit in zit en je het goed luchtdicht afsluit dan zie ik idd niet in waarom het in de koelkast zou moeten. Misschien dat het dan nog minder hard uithard?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:06

KozieZ schreef:
Als je royal icing maakt met meringue poeder, suikerbakkerspoeder en water, dan hoeft het niet in de koelkast. Kan gewoon op je aanrecht staan. Blijft nog 2 weken goed :) Zo heb ik het tenminste geleerd.

Ik neem aan dat het met poedersuiker ook gewoon in een bakje kan worden bewaard? Ik maak ze denk ik vanavond en heb ze vrijdag nodig bij het decoreren. Uiteindelijk zijn de cupcakes voor een feestje op zaterdag. Het duurt dus +- 3 dagen voor ze ook opgegeten worden. Dan zijn ze toch ook nog wel goed? En worden ze dan niet nog harder als je ze in een bakje bewaart?

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:35

Vergeet niet de suiker ALTIJD!!!! te zeven. Anders loop je het risico op hele kleine klontjes die je spuitmondje verstoppen. Werkt niet fijn.
Icing loopt overigens ook terug, helemaal als het wat warmer is. Stevig maken doe je ook weer met poedersuiker. Beetje voor beetje, goed roeren.

Ik weet niet wie er iets zei over mijn creatief zijn maar dat ben ik dus echt niet hoor. Toen ik nog met de kids werkte vond ik het knutselen verschrikkelijk. Heb liever een paar huilende baby's dan dat ik moet gaan knutselen. Mijn broer kijkt ook steeds vol verbazing naar de taarten. Hij snapt er niets van :-)
Ik ook niet trouwens.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:37

Icing kan gewoon in bakje bewaard worden maar liever daar nog wel in afdekken met plastic. Dit is tegen het hard worden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:28

YEAH! Het is gelukt!

@ DIVA2: Ik had die tip inderdaad ook gekregen, heb alles keurig gezeefd. Resultaat: mooie icing :D

De spuitzak en ik moeten nog wel een beetje vriendjes worden, maar voor de eerste keer mag ik niet klagen. (Hm, als je deze zin zo los leest, zou je hem ook anders kunnen opvatten :S )
Anyway, ik zal vanavond proberen foto's te maken van de flower drops...

Btw: ik lees heel veel dat je poedersuiker niet moet combineren met meringuepoeder ivm. klontjes, maar ik had hier helemaal geen problemen mee. Ik heb mijn recept voor icing dus gevonden *\o/*

S_in_BalanceJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:38

Wat is nu je exacte repect dan? :D

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:04

225 gram gezeefde poedersuiker
15 gram merenguepoeder
40 ml. lauwwarm water
1/2 tl. citroensap

En uiteraard kleurgel en een heleboel geduld tijdens het mixen ;)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:07

Hoe lang duurt het trouwens ongeveer voor ze helemaal uitgehard zijn?
Er zit nu al wel een korstje op, maar de binnenkant is nog zacht(er).
Kan het gewoon verder uitharden wanneer ze verpakt zijn, of moet dit echt eerst helemaal hard zijn?
En kan ik de flower drops in de koelkast hard laten worden, of worden ze dan echt keihard? Of wordt dit weer zachter als ze op kamertemperatuur zijn?

EDIT:

De cakejes zelf zijn niet helemaal mooi vlak geworden. Ze zijn allemaal wat boller geworden en komen boven de rand uit, maar voor het decoreren heb ik ze liever mooi gelijk aan het randje.
Is het een optie om de bolling weg te snijden? Wordt dit vaker gedaan?
Laatst bijgewerkt door Jolien87 op 20-06-12 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

S_in_BalanceJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:14

Thx! En dan na het zeven langzaam mengen?
Ennuh, waar blijven die foto's :D

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:33

Ik zal vanavond foto's maken ;) Heb alleen de paarse klaar, ga straks nog wit en roze maken.

Ik heb gewoon de poedersuiker en merenguepoeder met de helft van het water gemixt op de laagste stand. Toen ontstond er een soort van kruimelige substantie. Hierna heb ik de rest van het water toegevoegd en werd het een pasta. Vergelijkbaar met chocopasta.

Carolien007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:46

Zo wat gaan jullie weer snel, wat een geweldige aap zeg, prachtig gewoon. Als die kleine er hier eindelijk is (nu al een week te laat) dan wil ik wel verder gaan met cursussen. Morgen is er in Apeldoorn een grote boekenmarkt, daar wil ik misschien nog even heen om te kijken of ze nog leuke/handige boeken hebben.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:13

Ennn we gaan door met de vragen.
Ik heb een spuitzak van de Xenos, daar zit een aantal mondjes aan, maar toch zou ik ook wel eens wat andere figuurtjes maken. Deze mondjes draai je om het tuitje van de zak.
Is het mogelijk om ook spuitmondjes van andere merken hierop te draaien? Heeft iemand hier ervaring mee?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:17

Geen idee, ligt aan de schroefdraad denk ik.
Ik heb wegwerpspuitzakken en snoepzakken en stop daar het spuitmondje in. Dan ben je niet zo afhankelijk van de vele merken. Door de druk van hetgeen je eruit drukt druk je het spuitmondje vast. Eventueel kan je een coupler ring gebruiken om tussentijds spuitmondjes te kunnen wisselen, maar daar maak ik weinig gebruik van.