Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phylos

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:46

En die stoommaaltijden, vind je die ook niet lekker? Die vind ik vaak goed te doen en lijken me ook vrij gezond

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:22

Die heb ik nog nooit geprobeerd, maar aangezien de andere kant en klare opwarmmaaltijden me slecht zijn bevallen vermijd ik alles wat daarvan in de buurt komt angstvallig. :P Maar ik heb net 2 volkorenafbakbroodjes gekocht, op de 1 plakje kaas, ander iets van vleeswaren, bakje huzarensalade mee, koop nog wel een ham-kaascroissantje, pak melk en nog iets van een appel ofzo.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:38

Ach dit klinkt ook goed, maar kan je toch aanraden het eens te proberen.
Zelf heb ik nog maar één soort gehad, de kip tandoori, maar die viel goed in de smaak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:00

_Malu_ schreef:
Biologische zuivel zal ongetwijfeld lekkerder zijn, net zoals alle biologische producten vind ik dan. Gewoon omdat die koeien geen troep in hun eten krijgen en op een natuurlijke wijze wordt gehouden.

Ik weet niet veel van melk die rechtstreeks van de koe afkomt, of dat dan wel gezond zou zijn. Maar ik denk dat je zonder zuivel heel compleet kunt eten zonder dat je stoffen tekort komt.

Dit geloof ik ook ja :)
Ik eet graag havermout en heb de koemelk vervangen voor sojamelk. Waarom? Omdat ik het met water niet te eten vind en met melk heerlijk vind. Met sojamelk zelfs nog lekkerder dan met normale melk. Verder kan ik ook niet goed tegen zuivel; ik krijg er een onzuivere (puistjes) huid van, bij teveel aan zuivel last van m'n darmen enzovoorts. 1 Nadeel, ik ben een groot zuivel liefhebber. := Dus dat is wel jammer. Maar ik probeer het toch zoveel mogelijk te vermijden.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:01

Sojamelk hadden wij laatst toevallig maar dat heb ik toch maar laten staan hoor, tjonge wat een hoeveelheid calorieen in 1 glas..
Al zal 1 glas voor ontbijt geen ramp zijn hoor..

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:12

Wordt er in een topic over gezond eten magnetronvoer besproken :=

Tips voor meeneem eten: Quinoa maaltijdsalade
Voor 1 pers:

75 gram quinoa
1 hand zonnebloempitten of pompoenpitten
1 rode of gele paprika
Wat gedroogde of verse koriander
Een klein handje rozijnen
eventueel 100 gram gerookte kipfilet toevoegen

Quinoa koken zoals op de verpakking staat en daarna aflaten koelen in de koelkast. Vervolgens alle ingrediënten erdoor en je hebt een gezonde vullende maaltijd.

(je kunt die ook met couscous maken, heeft bijna dezelfde smaak, maar quinoa is nog een stuk gezonder!)

Ook met de groenten kun je variëren, vervang de paprika eens door tomaatjes.

Recept 2:

Maaltijdsalade
voor 1 pers:
100 gram veldsla of gemengde sla
cherrytomaatjes
1 gekookt ei
1 handje walnoten
100 gram gerookte kipfilet of gerookte zalm
1 paprika
olijfolie
basalmico azijn

Alle ingrediënten mengen en in een afsluitbare bak doen die je handig kunt meenemen.
Let er wel op dat je basalmico azijn gebruikt en geen basalmicodressing uit een pakje of fles. De laatste bevat toegevoegde rommel en vooral suiker.

Je kunt variëren door er een avocado aan toe te voegen en voor de dressing wat limoensap en zwarte peper te gebruiken.
Laatst bijgewerkt door _Malu_ op 18-02-12 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:20

Phylos schreef:
Sojamelk hadden wij laatst toevallig maar dat heb ik toch maar laten staan hoor, tjonge wat een hoeveelheid calorieen in 1 glas..
Al zal 1 glas voor ontbijt geen ramp zijn hoor..

Ik gebruik 150 ml per dag voor door de havermout pap en dat is het enige aan drinken met calorieën wat ik wegwerk normaal gezien op een dag. (Of ik moet uitgaan, dan gooi ik wel meer in m'n lichaam haha) Verder enkel groene thee en water dus ach, ik lig er niet wakker van. Daarnaast, het is een deel van mijn ontbijt en uiteindelijk bevat het nog minder calorieën dan mijn boterhammen met beleg en een stuk fruit waarmee ik normaal ontbijt. :D

En daarnaast, ik krijg van normale melk een hele lelijke huid dus dan is mijn keuze snel gemaakt. :o

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:40

Nee daarom zei ik ook van als het je ontbijt is, is het geen probleem. Maar gewoon als 'melk' zou ik het persoonlijk niet drinken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:44

Nee ik ook niet, maar ik drink sowieso bijna nooit gewoon melk :P. Alleen 's nachts tijdens het uitgaan soms (ja verklaar me voor gek, ik krijg dan zo'n trek in melk.. Sta je dan bij de cafeteria; doe mij een glaasje melk.) en bij pannenkoeken vind ik het zooo lekker. :+:

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:32

Malu die 2e salade ga ik van de week eens maken :j

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:48

VogeltjeM schreef:
Wat ik me afvraag: jullie houden je net als ik bezig met voeding, maar denken jullie verder ook na over een gezonde levensstijl? Ik te weinig, merk ik :o ik probeer wel genoeg te slapen en ben ook net weer begonnen met hardlopen!

Ik ga 2x per week naar de sportschool, minstens 1x per week zwemmen, rijd ongeveer 2-3 keer per week paard (en in de vakanties iedere dag) :) En ik slaap heeeeel erg veel, zou willen dat ik wat minder slaap nodig had :') op nachten van 7 uur houd ik 't nog geen 3 dagen vol, heb echt wel 9 uur nodig, liefst nog meer. Erg vervelend vind ik zelf :P

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:04

Hier ook nog een lekker recept met quinoa.

Quinoa maaltijdsalade 2 (recept voor 2 personen):
Quinoa (zoveel als je zelf wilt, wij eten met z'n 2en bijna 400-500 gram, maar zijn wat grotere eters dan de gemiddelde mens :') )
Zongedroogde tomaatjes (zoveel als je zelf lekker vind)
1 grote ui
4 teentjes knoflook
2-3 gewone tomaten
1-2 courgettes

Quinoa ook hier weer koken zoals op de verpakking staat. Courgette in schijfjes grillen in olijfolie. Ui snipperen en in olijfolie bakken met geperste knoflook. Zongedroogde tomaten in stukjes snijden en evt. kort verwarmen in pan. Tomaten in blokjes snijden en heel kort even bakken. Vervolgens alles in de pan met quinoa zetten en af laten koelen.

Variatie: Om de salade (of warm eten) extra gevuld te maken doe ik er ook vaak speltbulgur in (ook koken zoals op de verpakking) en zilvervlies+wilde rijst (35 min koken) doorheen. Zo heb je een extra voedzame maaltijd! Verder doe ik er vaak ook gegrilde citroenkipfilet doorheen. Bestrooi een hele kipfilet aan beide kanten met flink wat peper, zout, citroensap ( en als je het in huis hebt citroenpeper). Vervolgens in een grillpan (normale kan natuurlijk ook) grillen/bakken met olijfolie. Kipfilet is ook goed te vervangen door bijvoorbeeld pangasiusfilet (met dezelfde citroenbereidingswijze).

Als ik alles in huis heb ga ik ook echt die pannenkoeken eens proberen morgen! Jummm lijken me zo lekker!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 04:03

Ik hoor best veel over quinoa, maar wat is het eigenlijk en waar kun je het kopen? Welke voedingsstoffen zitten erin? :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:01

Ik weet vrij weinig over quinoa zelf, maar het is te koop bij de AH en uiteraard hebben natuurvoedingswinkels of biologische winkels het ook.
Leuk recept ook hierboven..Als mijn vriezer weer leeg is dan ga ik zeker een wat uitproberen (moet nu eerste even de restjes uit de vriezer opmaken :P) En thuisthuis staan mijn broertje en zusje niet te springen om dit soort eten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:01

Op Google kan je veel recepten vinden, ik eet het smorgens met havermout en bananen.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:09

Dat recept ga ik eens maken Jasmijn, klinkt erg lekker.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:46

Brood en afbakbroodjes zitten ook vol met E-nummers. Is dat ook zo bij speltbrood? Weet iemand dit?

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:47

@Jasmijn en Malu: Wat een lekkere recepten!! Ik ga het eens proberen. Eerst eens quinoa proberen te vinden haha

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:00

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:04

Dankje Toes
Ik weet er ook (nog) niet veel van, ben me vooral aan het verdiepen!

Ik ga de site eens bekijken.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:18

Ik vind het nog een behoorlijke lijst! Erg handig

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:22

Phylos schreef:
En die stoommaaltijden, vind je die ook niet lekker? Die vind ik vaak goed te doen en lijken me ook vrij gezond

Collega van me doet veel met voeding en zegt dat door opwarming in magnetron veel vitamines en mineralen verloren gaan, sindsdien eet ik ze niet meer

sowieso kan je voor dat geld een king size salade maken ;-)

Over gezonde levensstijl....Ik probeer genoeg te slapen en genoeg te bewegen, dat doe ik al genoeg, maar ga toch straks weer min 2 keer per week naar de sportschool, vanwege een blessure, maar ook om meer conditie te krijgen en strakker in mijn vel te komen

Verder drink ik vrijwel alleen maar water/rooibosthee/groene thee

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:25

Wij hebben trouwen standaard in de koelkast voor salades

Babyleaf
Spinazie
mais
trostomaatjes
komkommer
Mozarella
Kipfillet
pijnboompitten
paprika
rode ui
ham
ei

Uiteraard combineren we verschillende dingen op verschillende manieren, tover je toch zo een hoop verschillende salades uit :)

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:28

Als je toch brood wilt eten kun je het best voor biologisch (spelt) zuurdesembrood gaan. Hier is niks aan toegevoegd. En het is goed vullend brood, niet brood dat vol lucht en suiker zit zoals bij de AH.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:30

Speltbrood is ook erg lekker, en inderdaad je hebt veel langer geen 'trek' in iets, kan merken dat je suikerspiegel langer hoog blijft en langzamer afzakt (i.p.v wat witbrood doet, snel omhoog en snel omlaag)