Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

picobello

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:33

Met gekapte snavel kunnen ze prima scharrelen hoor. Ik heb zelf kippen gehad uit een scharrelschuur, die waren ook gekapt. Bij de een was het erger dan de anders, maar scharrelen en eten ging ze prima af. Alleen harde dingen hebben ze moeite mee..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 11:30

Hmm, okee raar. Maar waarom hebben ze dan een gekapte snavel? Da's dan toch niet nodig dan?
En als ze scharrelen hebben ze er ook niet echt last van, lijkt me, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:45

Onze kippen werden gekapt omdat ze anders eieren kapot pikken? Scharreleieren uit de winkel trek ik eigenlijk altijd in twijfel. Scharrel schijnt helemaal niet zo scharrel te zijn. Wij hebben eieren van eigen kippen of halen ze bij de boerderij vandaan, daar scharrelen ze pas echt. :)

Vlees voor de vleeseters net zo trouwens, dat halen we het liefst bij een boederij vandaan. Daar heeft biologisch tenminste echt goed leven gehad. Maar dat is natuurlijk een beetje oftopic. :D

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:55

Ze zijn wel wat onhandiger met een gekapte snavel.
Scharreleieren zijn niet je dat. Die kippen zitten met heel veel in een beperkte ruimte, waardoor het risico op pikken groot is en dus moet de snavel gekapt worden. Bij biologische kippen is dat niet het geval, en die hebben ook meer ruimte en daglicht. Ik had altijd eieren van mijn eigen kippen maar nu ik die niet meer heb koop ik alleen eko eieren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 12:21

Ik ga even in mijn koelkast spieken B-)

Ik heb nu vrije uitloop eieren van de Appie puur & eerlijk staan. Dacht dat er een Eko merkje op zat maar dat is niet zo. Ze hebben 2 sterren voor beter leven, dus wel gekapte snavels :oo ieww!
Maar 'een uitloop', da's toch naar buiten? Want je hebt uitloop overdekt en uitloop open lucht. Of is uitloop ook in de stal :oo

Ik heb trouwens volgens mij ook buiten-eieren gehad (zo heette dat merk) en die hadden 2 sterren maar ook een eko keurmerk :+ Ga even opzoeken wat het eko nou precies is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:22

Eko is volgens mij meer met het voer wat ze krijgen? Scharrel en uitloop vind ik eigenlijk zelf nog steeds twijfel achtig. De eisen die gesteld worden om scharrel te mogen heten vind ik nog steeds niet echt een grote verbetering.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:24

Je moet op het cijfer op het ei zelf letten, een 0 is dat ze naar buiten kunnen geloof ik. 1 is dan scharrel en 2 legbatterij. Je hebt nigal wat verschillende vormen, je hebt vrije uitloop, gras ei, rondeel ei en weetikveel wat nog meer. Maar volgens mij als ee eko op staat komen de kippen buiten.

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:29

wij hebben eieren van de kaasboer gelukkig haha ik weet waar ze wonen en die hebben een prima leven :D maar blijft lastig inderdaad, wat is nou scharrel en wanneer hebben ze een goed leven

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:30

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 12:31

Nee nee, 0 is bio, 1 is uitloop, 2 is scharrel en 3 is legbatterij.
Scharrel is idd erg beperkt, maar binnenkort komen daar nieuwe regels voor (minder kippen per m2 en een zitstok)(nog steeds niet ideaal maarja)

Nou ja 2 sterren diervriendelijkheid is ook wel heel prima hoor. En als er Eko op staat worden de snavels niet gekapt.

Kan niet echt vinden wat precies de eisen zijn voor een eko keurmerk.. iemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:33

Citaat:
Het EKO-keurmerk staat op biologische eieren. Alleen eieren van kippen die volgens de regels van de biologische landbouw gehouden worden, krijgen dit EKO-keurmerk. De hennen leven in stallen met maximaal zes dieren per vierkante meter. De ruimte voor uitloop buiten moet minstens vier vierkante meter per leghen zijn, en de hennen moeten daar minstens acht uur per dag toegang toe hebben.

Andere voorschriften zijn dat de kippen grotendeels biologisch voer moeten krijgen, en een ononderbroken nachtrust van minimaal acht uur. Verder is er per acht kippen een legnest en mogen de snavels niet gekapt of geslepen worden. Biologische eieren zijn te herkennen aan het EKO-keurmerk op het doosje, of aan een gestempelde code op het ei die begint met een nul. Soms, maar niet altijd, draagt het doosje ook het Beter Leven Kenmerk van de Dierenbescherming met drie sterren.

Dit is wat ik zo snel kon vinden. Inderdaad ook niet gekapte snavels. :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 12:38

Vandaar ook dat het soms maar niet altijd 3 sterren heeft :j dat zal wel iets te maken hebben met het aantal uren buiten ofzo..
Ik word er in elk geval blij van :D

Vind trouwens de beter leven site mbt vlees een beetje raar. Er staat bij 2 sterren dat zeugen het hele jaar door naar buiten mogen, en bij 3 sterren 'ze hebben de mogelijkheid om naar buiten te gaan'. Ik hoop dat als iets 3 sterren heeft dat dan ook alles van 1 en 2 sterren geldt, anders is het wel een beetje krom :+ Want 1 uur naar buiten per dag is ook 'mogelijkheid om naar buiten te gaan'

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:47

Nou, ik ga vanavond eens iets uit dit topic kokkerellen, ben benieuwd :Y)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:30

supertinkie schreef:
Roerbakgroente, bakje boemboe (moet je even kijken welke niet een lange bereidingstijd heeft), mie koken, eventueel van die vegetarische blokjes van Quorn ofzo erdoor. Klaar! Oh, en beterschap natuurlijk!

_/-\o_ Erg lekker en inderdaad heerlijk makkelijk. Vind het alleen wel even uitzoeken hoeveel je nou van die boemboe moet hebben, aangezien het normaal gesproken voor 3-4 personen is en ik nu alleen gegeten heb. Had ook veel te veel mie, op dat pak staat 2 tot 3 mie nestjes. Nou, ik denk dat ik aan 1,5 al genoeg zou hebben :+ dus de rest gaat zo de koelkast in voor morgenmiddag ofzo :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:33

Bamboe?? Willen jullie mij eens uitleggen hoe dat smaakt, waar je het koopt, hoe je het maakt en bij wat? Ik hoor jullie er zo veel over maar ik heb dat echt nog nooit gegeten!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:37

Ik heb het net gewoon bij de coop gehaald. Bij de pastasausen e.d. Is een klein pakje/bakje van conimex en het ziet er in het bakje erg smakeloos uit. Hoe je het maakt staat er ook op, maar het komt er op neer dat je het door de groente die je aan het bakken bent kwakt en erdoorheen roert :9 Hoe het smaakt mag je zelf uitvinden, ik vind het erg lekker in ieder geval! Ik had het overigens ook nog nooit gegeten hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:12

EllaBellaah schreef:
Bamboe?? Willen jullie mij eens uitleggen hoe dat smaakt, waar je het koopt, hoe je het maakt en bij wat? Ik hoor jullie er zo veel over maar ik heb dat echt nog nooit gegeten!

Boemboe ;) Is een soort natte kruidenpasta en vooral een hele lekkere basis voor verschillende groetegerechten.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:13

ohhhh boemboe ik dacht al hehh bamboe??? Hahahaha! Maar het is dus gewoon een kruidenmix?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:17

Ja, kruidenmixen maar dan 'nat' als een soort pasta. Met name oosterse mixen, heel erg lekker om te eten en simpel om te maken.

Bamboe is trouwens ook wel gewoon in de winkel te koop, alleen goed zoeken. Sommige winkels verkopen bamboescheuten in blik/pot.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:20

Ik heb vandaag pilazi (ofziets) gegeten, van een recept dat ik hier tegen kwam van Fiffil. Ik had hem ook te kort in de oven gedaan waardoor hij niet heet maar lauw warm was. wel lekker maar niet super lekker. Ik had ook geen uitjes, misschien kwam het daardoor. En ik had voor de focacia maar 1 bakje smeerkaas gebruikt.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:37

Had niet eens gezien dat je bamboe getypt had _O-

Dat heb ik ook langs zien komen inderdaad, daar ben ik ook wel benieuwd naar, voorlopig klinkt het vooral erg apart :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:50

Ik vind bamboe voor al heel smakeloos, ken het ook alleen van de chinees. Niet mijn ding. :+

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:57

boemboe? Ik probeer al tijden boemboe te vinden maar bijna overal zit trassi door... (garnalenpasta)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 00:11

Echt geheel offtopic maar wat een super gave pony heb jij zeg Delerium! Moest het even kwijt haha.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 00:38

Zo ik heb me toch slecht gegeten vandaag := een hele berg friet plus aardappelkroketjes := Maar wel keihard getraind dus dat is dan weer goed :D

Haha bamboe en boemboe, ja het is idd ff goed kijken O:) Gebruik het verder niet zoveel, ik ben meer van mediterraans eten dan van oosters :)