Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Jessicajoann schreef:Linde_ schreef:Ik mis het zelf maak chocolade taartje van dokter oetker bij de AH:
Hij staat niet meer bij ze in de rekken..
Ja die zocht ik dus omdat de AH geen taarten meer had en ik een chocolade taart MOEST
omdati k geslaagd ben. Echt balen. Was zelfs nog reclame voor en nou issie foetsie
Noppes schreef:De Noorse schijven die hier genoemd zijn, zijn nog steeds bij dat winkeltje in Groningen te vinden hoor (Droppie bedoel je toch?)
Ik vind ze inderdaad ook heerlijk, wist niet dat ze zo heten trouwens. Ik koop ze dan in een zakje met nog meer dropjes, van die doodskoppen en andere harde salmiak 'dropjes'. Volgens mij kun je ze ook wel los verkrijgen,
kivas schreef:even terugkomend op het jodenvet.. deze wordt anders gemaakt als vroeger.. is in de verste verte niet meer hetzelfde.. hihi.. heb er al velen uitgeprobeerd maar iedere keer weer een teleurstelling.. helaas..
@linda1986:
Jodenvet (benaming in Vlaanderen en het grootste gedeelte van Nederland) of Borsthoning (Noord-Nederland) is ouderwets snoepgoed, dat in het begin van de 20e eeuw erg populair was. De naam borsthoning werd en wordt gebruikt in het noorden van Nederland; in het zuiden is het snoepgoed bekend onder de naam jodenvet, borstplaat, sikkevet of massé.
Borsthoning is een bijproduct van de productie van aardappelmeel. Bij de productie van aardappelmeel zette zich op de machine een zoete, witte massa af. Die massa verwijderde men na een paar dagen, als het hard was geworden. Het bleek dat veel mensen de harde witte brokken lekker vonden en zo vond het bijproduct zijn weg naar de snoepwinkels. Tot in de jaren 1970 werd borsthoning onder andere verkocht door snoepfabrikant Ringers. Consumenten kochten borsthoning in de vorm van flinke brokken waar ze met de tanden stukjes van af schraapten. Vooral in het zuiden van het land was borsthoning rond Sinterklaas populair. In de jaren 1980 veranderde het productieproces van aardappelmeel, waarmee de borsthoning verdween. De productiemethode werd ook niet meer hygiënisch gevonden.
Vanaf 2005 wordt borsthoning weer verkocht, het product wordt geïmporteerd vanuit Oost-Europa waar het een bijproduct is bij de productie van maismeel. Jodenvet wordt nu vooral onder de naam borsthoning verkocht maar in de volksmond is de aanduiding 'jodenvet' blijven bestaan, zeker in het zuiden van Nederland.
nu wordt het vervaardigd in Roemenie.. niet meer in NL.. Verschil vam product waarvan het vervaardigd wordt (zie dik-gedrukt)
als je dit leest denk je.. dat kan toch niet lekker zijn.. Hihi.. maar dat was het wel