Sassy schreef:Ja en lach niet, wij (zus en ik samen) maken ook redelijk wat appelmoes, gelei, jam etc. en van de vlierbessen bijv. heerlijk vlierbessensap met honing, of vlierbessen gelei, zalig op een pannekoek, heel erg gezond ook. Je mag ze alleen niet zo koud persen ivm blauwzuur, je moet het sap er uit halen met zo'n stoomgeval.
Dan appelsap, ook koud geperst, is alleen vreselijk veel werk, maar het lekkerste wat je ooit gedronken hebt!
Nu ben ik wat de appels\fruit betreft ook wel redelijk fanatiek, had me aangesloten bij een pommologische vereniging hier in Belgie.
Dat gaat over instandhouding van oude rassen, we hebben dan ook bijv. een Court Pendu, Ananasrenette en een "trezeke meyers" geplant, naast bijv. het alom bekende rode sterappeltje...of bij de peren een "dubbele flip" . Soorten die van oorsprong ook hier uit de regio komen, en daarnaast ook heel erg lekker zijn. En gezond, zodat we niet hoeven te spuiten of iets dergelijks. Alles biologische teelt. Dan nog wat hazelaars en een walnotenboom geplant.
Ik ben ook lid van jullie belgische pomologiosche vereniging, en ga ook regelmatig bij jullie naar de kersendagen (Alden biezen en daar ergens in de buurt, heel veel kersen proeven, geweldig!), naar de pruimendag bij Eddy Vets(jullie club heeft drie pruimenproefdagen dit jaar, leuk!) Verder ga ik mee met het weekend naar Engeland , en doen we mee met de europom in Oktober (zit in het bestuur van Fruit yn Fryslân, een pomologische stichting)
Ik heb zelf meer dan 100 bomen, voornamelijk appels, maar ook peren, pruimen, kersen, abrikozen, perzik, moerbei, vijg, nashipeer, walnoot; verder struiken als framboos, braam, kruisbessen, blauwe-, rode-, witte-, zwarte- en jostabessen, , vossebessen, honingbes, japanse wijnbes, tayberry, loganberry, boysenberry, kiwi,druiven, hazelnoten, aardbeien, bosaardbeien;
Wij hebben jaarlijks een mobiele appelsappers op bezoek waar je sap kan laten persen, heb je er dus zelf niet zoveel werk van, verder maak ik ook jam.
Leuk hé!