Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:52

anneliesdj schreef:
Ok, dat ligt dus niet aan mij :P
Soms heb ik het idee dat ik ze eerder moet plukken maar dan zijn de vruchten ook nog erg hard.

Japanse wijnbes is echt van het soort; geproefd = verkocht.
Ze zijn zóó lekker en zóó vreselijk makkelijk, bovendien nog erg decoratief ook nog, ik vind ze geweldig.

Ik ben ook verkocht....
ze breiden ook heel makkelijk uit, maar nu blijkt dat er bij mij ook frambozen tussendoor stonden, die ga ik weer weg halen zodat de japanse wijnbessen de ruimte hebben :9

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:00

missnynke schreef:
anneliesdj schreef:
Die pawpaw is ook een hele boom of niet? Ik krijg 2 soorten resultaten als ik google; 1 soort van palmboom met kastanjeachtig blad op lange stelen en een wat meer lijkt op een standaard loofboom, welke is de goede? Edit; bij de eerste hangen de vruchten als kokosnoten aan de stam en bij de tweede zitten ze meer tussen de bladeren?
Bloemen zijn trouwens ook erg mooi :j

[img]knip[/img]

Bloemen zijn inderdaad mooi paars, je moet verschillende bomen hebben zodat ze elkaar kunnen bestuiven(eventueel even helpen met een kwastje)
Veel bijen en andere beestjes raken bedweemd door de bloemen, maar het blijkt dat er toch beestjes zijn die de bloemen zelf bestuiven....

Beestjes raken bedweemd door de bloemen?? Hoezo dat, ruiken ze zo sterk?

Missnynke; ze zijn idd heel makkelijk, wel opletten dat je goed blijft snoeien anders wordt het net één grote stekelbos.
Frambozen kun je mss elders planten? (hoewel die smaak natuurlijk wel veel minder is als je de japanse wijnbes ter vergelijk hebt :P)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:33

anneliesdj schreef:
Die action afwasteiltjes; heeft iemand daar een foto van?

Zal ik straks ff voor je maken als ik weer thuis ben. Ik heb blauwe (al jaren), mijn Action heeft op het moment alleen knalkleurtjes zoals oranje en roze.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:23

Citaat:
Beestjes raken bedweemd door de bloemen?? Hoezo dat, ruiken ze zo sterk?

Missnynke; ze zijn idd heel makkelijk, wel opletten dat je goed blijft snoeien anders wordt het net één grote stekelbos.
Frambozen kun je mss elders planten? (hoewel die smaak natuurlijk wel veel minder is als je de japanse wijnbes ter vergelijk hebt :P)

De bloemen ruiken niet sterk, maar de insecten raken een beetje stoned ofzo door de bloem.

Ik heb van die framboos al een hele struik en dat vind ik genoeg.

Ik heb de japanse wijnbes tegen een stookhut staan, we maaien eromheen dus hij verwildert verder niet....dat heb ik ook wel eens bij iemand anders gezien, dat de wijnbes zo uitgelopen was dat ie een hele grote ruimte besloeg....zonde!

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:25

anneliesdj schreef:
Balli; hoe doet jouw gele framboos het? Zijn die vruchten ook zo zacht bij het oogsten, dat ze uit elkaar vallen?
Die action afwasteiltjes; heeft iemand daar een foto van?

Zijn er hier trouwens meer mensen met een japanse wijnbes?

Ik heb mijn framboos een maand of twee geleden gepland en toen zaten er al "vruchten" aan. Het valt me op dat er echt veel vruchten aan zitten, nu al! Ze zijn niet heel erg zacht, je moet alleen niet té lang wachten met ze eraf halen natuurlijk!
Ik zal kijken of ik binnenkort een foto kan maken van mijn "plantenbakkenhoekje" met teiltjes erbij...

Ik heb ook een japanse wijnbest! Ik vind ze echt heerlijk! En ze zijn ook nog eens super makkelijk!

missnynke

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:27

Hihi mooie typefout; Japanse wijnbest :-) Die houden we erin

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:31

Bij mij zit hij ook vol vruchten idd, maar ik krijg ze er niet heel af hoor, dan zijn ze nog niet rijp en lukt het helemaal niet om ze te plukken.

Voor de wijnbes heb ik 2 draden gespannen op 80 en 160cm en daar bind ik de uitlopers strak tegenaan.
Mijn ouders hebben er ook een maar die is behoorlijk verwilderd, is wel aangebonden maar ze hebben veel te weinig gesnoeid vorig jaar en daarom is het dit jaar echt een woestenij, is niet alleen een lelijk gezicht maar het plukt ook zo lastig :+

Edit; wijnbest :D Zou je d'r wijn van kunnen maken? Jam zou ik weleens willen proberen, net bramenjam maar dan lekkerder :+

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:53

Wijnbes, wijnbest, op de een of andere manier komt er bij mij vazelf een t achter... Je kunt er heel goed jam van maken, maar dan moet je er wel heel veel hebben. Houdt er rekening mee dat de vruchten hol zijn en dus niet heel veel "massa" hebben, zoals bramen.
Mijn wijnbes is ook aardig verwilderd, maar ach aankomend jaar maar even goed snoeien...

@annelies: Ik denk dat het ook afhankelijk is per struik en omgeving of je de vruchten makkelijk eraf krijgt.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:38

anneliesdj schreef:
Nog geen vruchten van begrijp ik?
Hoe ben jij op het idee gekomen? Heb je geproefd bij familie/kennissen?

Ben de tuin om het huis aan het omsmeden naar een eetbare tuin met vaste eetbare planten en zodoende veel gelezen.
Japanse wijnbes kwam er ook in voor en die heb ik toen besteld samen met de gele framboos, cranberry en jostabes. Verder staat er nog een hazelnoot, gewone framboos en een paar rode bessenstruiken maar het is allemaal nog wat summier. Op de cranberry en Jostabes na groeit het allemaal wel lekker hard trouwens dus ik hoop dat ik er volgend jaar karrevrachten vruchten af kan halen :7

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:21

wij wilden ook groenten gaan telen, maar doordat we net verhuisd waren is dat dit jaar nog niet door gegaan.

we hebben nu alleen een tomatenplantje, een druivenplant en kruiden

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:27

Heb nu ff geen tijd, maar ga straks op zoek naar de Japanse wijnbes..., leuke tips hier!

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:34

Ik meld me ook!
Ik heb in mijn groentetuintje staan:
- Prei
- Ijsbergsla
- Vollegrondsla
- Krulandijvie
- Oranje paprika
- 2x rode paprika
- Komkommer
- Cherrytomaat
- Vleestomaat
- Spinazie
- Tuinbonen

Heb alleen problemen met mijn komkommer, paprika en tomaat.
Groeien van mn paprika en komkommer gaat niet bepaald hard.. Ze staan ook gewoon in de open lucht, en meestal vind je die planten in de kas natuurlijk, maar zolang ze het nog niet opgeven, laat ik ze maar staan. En mn tomaat groeit wel, maar aan de onderkant blijft die niet groen, dus dat wachten we ook maar af.

Geven jullie ze ook nog extra mest met water geven? Van die Pokon?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:37

Ik heb bij een tomatenteler gewerkt en daar werden de onderste bladeren sowieso van de plant af gehaald. :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:40

@ anniek: gewoon bij het tuincentrum kunstmest halen. Daar doen ze het hier prima op. Let er ook op de ze in een beetje fatsoenlijke aarde staan. Is ook een wereld van verschil. Overigens waag ik me alleen nog aan cherry tomaatjes. Die krijg ik tenminste rijp.

Mijn lijstje
-appel
-aardbei
-druif
-framboos
-braam
-bosbes
-rode bes (hebben de vogels opgevreten)
-vijg (maar die wil dit jaar niet)
-mini komkommer
-cherry tomaat
- veldsla
- lente ui
- radijs
Van de laatste 3 weet ik nog niet hoe het gaat lopen. De anderen hebben we al langer.
Ik heb geen reuze tuin hoor. We hebben het ook overal tussen staan, of in potten of in mandjes.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:45

Oke! Ik heb voordat ik ze geplant heb, ongeveer 3x de grond omgespit en koemest gestrooit en er nog gewone potgrond doorheen gemengd.
Maar daar ga ik toch maar aan beginnen ja, Pokon door het water.. Krijgen ze toch wat extra vitamientjes binnen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:47

Ik zag zaterdag dat ik nog een fles vloeibare plantenmest van vorig jaar in mijn keukenkastje had staan. Kwam mooi uit met al die splinternieuwe en verplaatste plantjes. ;)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:12

Tomaten doen het heel goed op paardenmest en daar kunnen Bokkers toch geen gebrek aan hebben? :D

Ik heb ook een Blauwe bosbes staan en een honingbes. Heeft iemand enig idee hoe die smaken want dit jaar krijg ik er nog geen vruchten van.
Word ook steeds nieuwsgieriger naar de smaak van de Japanse wijnbes. Als écht zo lekker is als hier beweert wordt komen er nog een paar struiken bij - haha.

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:16

Wat een leuk topic! Ik heb niet veel staan, maar ik vind het wel leuk om te doen (overigens alle planten).
Ik heb momenteel;
- Aardbeien
- Tomaten
- Frambozen

Ik ben momenteel zwanger, maar ik wil volgend jaar wel wat uitbreiden qua eetbaar spul...

Mag ik af en toe komen meekletsen? :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:22

Wat een leuk topic :+ had er geen idee van dat anderen het ook zo leuk vinden zelf groente en fruit te telen.

Wat staat er bij ons nu: verschillende slasoorten, rucola, andijvie, broccoli, spitskool, winterprei, uien, verschillende soorten tomaten (van zuslief gekregen, die kweekt die voor, voor ons allebeide), paprika, sperzieboontjes gele en groene, zowel stok als struikbonen, peultjes (wel te laat gezet dit jaar denk ik) alle mogelijke kruiden, rode en zwarte bessen, rode en gele frambozen, doornloze bramen, aardbeien, druiven, verschillende (heel veel) soorten appels, peren en kersen. Ik had ergens bosbessen geplant maar die zijn denk ik ondergegaan in de brandnetels, die moet ik van het najaar uitgraven en op een andere plek zetten.

Ja en lach niet, wij (zus en ik samen) maken ook redelijk wat appelmoes, gelei, jam etc. en van de vlierbessen bijv. heerlijk vlierbessensap met honing, of vlierbessen gelei, zalig op een pannekoek, heel erg gezond ook. Je mag ze alleen niet zo koud persen ivm blauwzuur, je moet het sap er uit halen met zo'n stoomgeval.
Dan appelsap, ook koud geperst, is alleen vreselijk veel werk, maar het lekkerste wat je ooit gedronken hebt!

Nu ben ik wat de appels\fruit betreft ook wel redelijk fanatiek, had me aangesloten bij een pommologische vereniging hier in Belgie.
Dat gaat over instandhouding van oude rassen, we hebben dan ook bijv. een Court Pendu, Ananasrenette en een "trezeke meyers" geplant, naast bijv. het alom bekende rode sterappeltje...of bij de peren een "dubbele flip" . Soorten die van oorsprong ook hier uit de regio komen, en daarnaast ook heel erg lekker zijn. En gezond, zodat we niet hoeven te spuiten of iets dergelijks. Alles biologische teelt. Dan nog wat hazelaars en een walnotenboom geplant.

Ik weet niet of er hier iemand bekent is met de kwekerij van Fam.Frijns in Margraten - Zuid-Limburg?
Die organiseren jaarlijks een Kersen- en Appel open-dag, dan mag je komen kijken, proeven, en om advies vragen, en een kop koffie met ze drinken :D niet alleen erg aardige mensen, maar ook erg vakkundig!
Je kijkt je ogen uit, en je moet oppassen dat je niet misselijk of met buikpijn naar huis gaat. En het allerbelangrijkste, dat je daarna ook daadwerkelijk fruit aanplant wat je zelf ook lekker vind. Wat heb je eraan een appelboom te planten en je vind hem niet eens lekker van smaak, of het is een te moeilijke soort?
Kan ik echt iedereen alleen maar aanraden naar zo'n open dag te gaan ;)

Oh ja en naar die japanse wijnbes wordt ik nu ook wel erg nieuwsgierig, we zijn hier ook nog wel lang niet klaar met alles wat op het verlanglijstje staat aan de planten :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:32

balli schreef:
Wijnbes, wijnbest, op de een of andere manier komt er bij mij vazelf een t achter... Je kunt er heel goed jam van maken, maar dan moet je er wel heel veel hebben. Houdt er rekening mee dat de vruchten hol zijn en dus niet heel veel "massa" hebben, zoals bramen.
Mijn wijnbes is ook aardig verwilderd, maar ach aankomend jaar maar even goed snoeien...

Heb jij het geprobeerd? Jam maken?
Bramen zijn ook 'hol' hoor, net als frambozen. Maar denk niet dat het een probleem zou zijn, als ik het ga proberen pluk ik de struik van mijn ouders gewoon kaal, die hebben zoveel, kunnen ze anders toch niet op :=

Edit; Mijn zusje van 16 is trouwens ook heel actief met de groentetuin, die heeft van mijn ouders een vet groot stuk grond gekregen, netjes omheind en daar verbouwt ze haar groente. Zo even uit mijn hoofd; komkommer, tomaat, paprika, bieten, aardbeien, wortel, peulen, stokbonen, sla, uien en stuk of 8 soorten kruiden(munt, peterselie, rozemarijn, maggiplant...) En ze hebben frambozen, wijnbessen en aalbessen struiken en een druif.

avaluna schreef:
Heb nu ff geen tijd, maar ga straks op zoek naar de Japanse wijnbes..., leuke tips hier!

Als je de ruimte hebt moet je 't zeker doen, vruchten zijn ontzettend lekker, meer smaak dan een framboos maar wat frisser dan een braam zonder direkt zuur te zijn (zoals bv aalbessen). En ze stellen weinig eisen, ook in de halfzon doen ze het prima, enige wat je wel moet doen is elk najaar goed snoeien.

Ik bemest met koemestkorrels, die doe ik standaard in het plantgat als ik iets plant en bij de framboos en wijnbes schoffel ik het rondom de plant onder de grond. Daarnaast haal ik af en toe wat oude paardenmest van de mestbult en de planten die ik in potten heb doe ik een beetje pokon (voor groentetuin) door het water.

Nog 2 vraagjes; ik heb een kamperfoelie staan en de bladeren daarvan krijgen donkere randen, bruin en vlekkerig, iemand een idee wat dat kan zijn?
En in mijn tuin is iets wilds op komen zetten wat erg op tomaat/aardappel lijkt maar net niet zoveel dat ik echt denk dat dat het is. Zowieso ook raar want aardappelen heb ik nooit in de tuin gehad en tomaat stond vorig jaar in een pot en lijkt me niet dat die zich zo uitzaait?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:38

[/quote]
En in mijn tuin is iets wilds op komen zetten wat erg op tomaat/aardappel lijkt /quote]

Heb zo'n vermoeden dat dat zwarte nachtschade is, mee oppassen...heel erg giftig voor alle dieren (of kinderen)
Vooral ook de zwarte bessen die er na de bloei aankomen. Het beste helemaal uittrekken en bij het vuilnis gooien, niet op de composthoop!

onderstaande link een foto ervan:
http://www.jakobskruiskruid.com/website ... 8&catid=16

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:08

Dat lijkt er verdacht veel op idd, goed dat je zegt dat ie giftig is, heb hier een peutertje lopen ;) (en een hond maar die zie ik nog geen planten eten)

Hij heeft al wel bloemknopjes dus ben benieuwd wat er over een paar dagen uit gaat komen aan bloemen.
Edit; ik zie op google dat er wel heel mooie bloemen aan komen, is dan bijna zonde om eruit te trekken

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:49

ranna schreef:
Tomaten doen het heel goed op paardenmest en daar kunnen Bokkers toch geen gebrek aan hebben? :D

Ik heb ook een Blauwe bosbes staan en een honingbes. Heeft iemand enig idee hoe die smaken want dit jaar krijg ik er nog geen vruchten van.
Word ook steeds nieuwsgieriger naar de smaak van de Japanse wijnbes. Als écht zo lekker is als hier beweert wordt komen er nog een paar struiken bij - haha.

De honingbes lijkt qua smaak wel wat op de blauwe bes, is verder als plant makkelijk en de bessen worden als eerste rijp, in Mei al.
De blauwe bes kun je vaak in de supermarkt ook wel kopen, maar die smaak haalt het niet bij blauwe bessen uit eigen tuin, ze zijn niet superzoet, maar een handje vol is wel erg lekker.

De japanse wijnbes is zeker een aanrader, maar aan één plant heb je genoeg, ze breiden erg snel uit, ik weet niet waar je woont, anders mocht je wel een stekje van mij, maar ik woon in Friesland....

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:02

Sassy schreef:
Ja en lach niet, wij (zus en ik samen) maken ook redelijk wat appelmoes, gelei, jam etc. en van de vlierbessen bijv. heerlijk vlierbessensap met honing, of vlierbessen gelei, zalig op een pannekoek, heel erg gezond ook. Je mag ze alleen niet zo koud persen ivm blauwzuur, je moet het sap er uit halen met zo'n stoomgeval.
Dan appelsap, ook koud geperst, is alleen vreselijk veel werk, maar het lekkerste wat je ooit gedronken hebt!

Nu ben ik wat de appels\fruit betreft ook wel redelijk fanatiek, had me aangesloten bij een pommologische vereniging hier in Belgie.
Dat gaat over instandhouding van oude rassen, we hebben dan ook bijv. een Court Pendu, Ananasrenette en een "trezeke meyers" geplant, naast bijv. het alom bekende rode sterappeltje...of bij de peren een "dubbele flip" . Soorten die van oorsprong ook hier uit de regio komen, en daarnaast ook heel erg lekker zijn. En gezond, zodat we niet hoeven te spuiten of iets dergelijks. Alles biologische teelt. Dan nog wat hazelaars en een walnotenboom geplant.

Ik ben ook lid van jullie belgische pomologiosche vereniging, en ga ook regelmatig bij jullie naar de kersendagen (Alden biezen en daar ergens in de buurt, heel veel kersen proeven, geweldig!), naar de pruimendag bij Eddy Vets(jullie club heeft drie pruimenproefdagen dit jaar, leuk!) Verder ga ik mee met het weekend naar Engeland , en doen we mee met de europom in Oktober (zit in het bestuur van Fruit yn Fryslân, een pomologische stichting)
Ik heb zelf meer dan 100 bomen, voornamelijk appels, maar ook peren, pruimen, kersen, abrikozen, perzik, moerbei, vijg, nashipeer, walnoot; verder struiken als framboos, braam, kruisbessen, blauwe-, rode-, witte-, zwarte- en jostabessen, , vossebessen, honingbes, japanse wijnbes, tayberry, loganberry, boysenberry, kiwi,druiven, hazelnoten, aardbeien, bosaardbeien;

Wij hebben jaarlijks een mobiele appelsappers op bezoek waar je sap kan laten persen, heb je er dus zelf niet zoveel werk van, verder maak ik ook jam.

Leuk hé!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:36

Van Japanse wijnbes hoef je idd maar één plant te hebben, na een jaar kun je hem scheuren of stekken zodat je er 2 hebt en het jaar erop kun je er minstens nog 3 vanaf halen.
Normaal snoei je alles wat ouder is dan een jaar weg omdat daar minder vruchten op komen maar je kunt die oude takken ook afsteken en weer uitplanten dan komen daar ook weer nieuwe scheuten uit.