De eetbare tuin

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:33

Geen idee, moet wel zeggen site komt me niet meteen als betrouwbaar over, meer soort telegraaf...
Als Europa wel daar patenten in toekent zijn we hier net zo'n stel domme ezels als in de VS.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:35

pmarena schreef:
Is het met dat Monsanto-verhaal niet gewoon zo dat ze dat ze gewoon een alleenrecht van verkoop / vermeerdering van hun eigen gemodificeerde broccoli-soort hebben?

Zoals ik het lees gaat het om natuurlijke gewassen, niet GMO. Maar ik zou graag meer info willen vinden.

Citaat:
Het lijkt me trouwens ook heel erg sterk dat als buren wat zaadjes uitwisselen, Monsanto daar ineens met de neus bovenop staat en er een rechtszaak voor aan gaat spannen :P

Dat zou ik niet te hard roepen. Er zijn al heel wat boeren tenonder gegaan omdat ze vervolgd werden wegens kruisbestuiving (gewoon door de wind).
Als je je wereldbeeld goed ondersteboven wilt hebben: http://topdocumentaryfilms.com/the-worl ... -monsanto/

"Het zal wel meevallen" is in elk geval ruimschoots ingehaald door de werkelijkheid: Monsanto heeft al hele rare spelletjes gespeeld en heel wat boeren kapot gemaakt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:38

Sjolvir schreef:
Geen idee, moet wel zeggen site komt me niet meteen als betrouwbaar over, meer soort telegraaf...
Als Europa wel daar patenten in toekent zijn we hier net zo'n stel domme ezels als in de VS.

Daarom, ik weet het ook niet hoe betrouwbaar die site is, maar het verhaal dat Shadow aandraagt over die boeren, daarvan dacht ik eerst ook dat het broodjes aap waren..tot ik het navroeg bij bekenden van me in de USA en die bevestigden het.....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:50

Welkom Jolanda :wave:

Doel van Monsanto is dat er wereldwijd alleen nog maar Monsanto GMO's verkocht kunnen worden,een doodsteek voor de biodiversiteit en al het leven op aarde.

Het feit dat er een patent op een (natuurlijk) groente kan worden gelegt is natuurlijk van de zotte,ik vraag mij ook werkelijk af in hoeverre dit legaal is.
Er zijn in Amerika al heel wat enge dingen aan de gang,Monsanto heeft het recht gekregen om naar hartelust te experimenteren op de Amerikaanse bevolking en dit breid zich als een olievlek over de wereld uit.

Ook hier in Nederland is een partij GM-lijnzaad terecht gekomen,verboden maar ja...oeps.

Veesterfte op boerderijen waar het vee GM-voer krijgt,ik heb uit een docu begrepen dat VA's daar al een heel nieuwe aandoening hebben ontdekt bij geaborteerde/gestorven kalveren.Deze sterven aan iets wat met nog niet eerder heeft gezien...het is geen schimmel,geen bacterie en geen virus.

Je nekharen gaan overeind staan en denk maar niet dat ze alleen planten genetisch manipuleren...ook vis en dieren.Monsanto is de nieuwe Dr.Frankenstein en kan ongestraft naar hartelust experimenteren...

Nu iets leukers....

Net een bordje pluksla gegeten ...uurtje van te voren geplukt en meteen schoongemaakt.Verser kan niet :D :Y) lekkerlekker :9

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 21:59

Nell_ schreef:
Wat weinig blad heeft jou aardbeienplant! Ziet er goed uit :D
Kan je wat snoeien van het blad van je aardbeienplant? Want de mijne heeft super veel blad!

Ik zat er ook aan te denken, ik heb hetzelfde 'probleem', maar ik las dat de aardbeien dan minder zoet worden, dat risico wil ik niet lopen :P Ze zijn bij mij dit jaar echt heerlijk en groot ook :9

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:58

hier helaas amper aardbeien.. ze willen dit jaar niet..

heb m'n courgette uit de pot gehaald en in de tuin. hij werd te geel. nu flink mest erbij en na 2 dagen is ze al aardig bij getrokken :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 23:03

Ik heb de tuinbonen geoogst!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:15

ik zag dat ik morgen peultjes ga eten!!!! hmmmmm

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 17:27

De boosdoeners van mijn aangevreten groenten gevonden.
De krengen (slakken) zaten verstopt in mijn klimop.
Wel vreemd, want heb slakkenkorrels erdoor liggen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 18:44

Hier ook slakken gespot.. grrr.

Peultjes, jammie en tuinbonen, moet ik volgend jaar ook ergens neerzetten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 18:49

zooooo dat waren een boel peultjes!!! lekker hoor! te weinig om in te vriezen maar eigenlijk teveel om op te eten... maar hmmmmm wat waren ze lekker! volgende week weer hoor

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:40

suuzepuus schreef:
zooooo dat waren een boel peultjes!!! lekker hoor! te weinig om in te vriezen maar eigenlijk teveel om op te eten... maar hmmmmm wat waren ze lekker! volgende week weer hoor

Volgende keer een handje bewaren...als je dit heel fijnsnijd kun je het door de rijst doen.Peultjesrijst ie erg lekker...beetje andere gerechten erbij wokken en nomnomnom :9 :Y) :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 23:01

ik heb vandaag de tuinbonen maar eens getopt, dingen groeien de pan uit en in het bovenste deel zit nog niks, maar neemt wel een hoop licht weg uit de kas, dus de schaar er in :+
had ik waarschijnlijk veel eerder moeten doen, maar hey, beter laat dan nooit

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 06:35

Ben ik trouwens de enige die niet direct "beeld" heeft bij al die soorten bonen...? :o

Alleen al voor sperciebonen zijn er allerlei verschillende benamingen :P

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 07:33

ayo schreef:
Nell_ schreef:
Wat weinig blad heeft jou aardbeienplant! Ziet er goed uit :D
Kan je wat snoeien van het blad van je aardbeienplant? Want de mijne heeft super veel blad!

Ik zat er ook aan te denken, ik heb hetzelfde 'probleem', maar ik las dat de aardbeien dan minder zoet worden, dat risico wil ik niet lopen :P Ze zijn bij mij dit jaar echt heerlijk en groot ook :9

Dat risico wil ik dan ook niet lopen nee :+
Maar mijn aardbeien zijn erg klein en telkens als ik ze wil plukken al aangevreten :oo

Welkom Jolanda :wave:

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 07:56

pmarena schreef:
Ben ik trouwens de enige die niet direct "beeld" heeft bij al die soorten bonen...? :o

Alleen al voor sperciebonen zijn er allerlei verschillende benamingen :P

ik moet zeggen dat het mij ook moeite kostte om de bonen te selecteren...stok, stam, struik, sla, spek, snij.... van 120, 150 en 200 cm hoog
groen, geel of paars.... argh...welke moet ik dan hebben ???
tuinbonen zijn struik/stammetjes, heb er wel stokken bij staan, maar dat is vooral omdat ik ze niet getopt heb(op tijd) waardoor ze idioot hoog zijn geworden en ze omwaaiden :+
bij mij zijn de tuinboontjes wel de bonen die het het beste doen dit jaar...de stokbonen hebben moeite met opkomen dit jaar... misschien nog maar ergens heilige bonen tegen aan zetten... die groeiden vorig jaar als een dolle via de schutting zo de caravan stalling van de buuf in tot 4 meter hoogte :P

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:08

ik twijfelde toenstraks op werk of ik wel sla geplukt had of iets anders?
was toch sla. we koken voor 20 man dus er gaan 2 kroppen in :')

Ik ben geen bonen fan. Ik ben gek op peultjes en boterboontjes. de rest lust ik helaas niet. of flodderbonen door de stamp heen :9

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:58

Nouja, had ik 2 komkommers naar binnen gehaald, die gaan nu goed.
Had er nog 2 buiten staan, kats vergeten, zag ik net dat die ook ineens vanuit het niets gaan groeien.
Volgens mij zijn ze bang dat ze in de prullenbak belanden.

En ik weet haast wel zeker dat het dit jaar niets wordt met die komkommers, veel te laat, en toch kan ik het niet aan om ze weg te sodemieteren.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 00:54

_CS_ schreef:
Nouja, had ik 2 komkommers naar binnen gehaald, die gaan nu goed.
Had er nog 2 buiten staan, kats vergeten, zag ik net dat die ook ineens vanuit het niets gaan groeien.
Volgens mij zijn ze bang dat ze in de prullenbak belanden.

En ik weet haast wel zeker dat het dit jaar niets wordt met die komkommers, veel te laat, en toch kan ik het niet aan om ze weg te sodemieteren.

Hier heeft de komkommer volop bloemen. Ik wacht geduldig af ... zolang ze voor de eerste vorst maar vruchten gegeven hebben :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 08:37

Ik heb al 3 snack-komkommertjes gegeten de afgelopen 2 weken :9

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:26

Anderhalve week na zaaien begint er al aardig wat te groeien hier, en gisteren heb ik al de eerste tuinkers geoogst en gesnoept :)
Maar ook een aantal vraagjes..

De courgette, die volgens de verpakking 14 dagen nodig zou hebben om te ontkiemen begint al een heus plantje te worden, 3 (van de volgens mij 5 die ik gezaaid had...) zijn opgekomen en staan al enkele cm's boven de grond, er vanuit gaand dat ze lekker door gaan groeien gaan ze straks niet meer samen in 1 pot passen natuurlijk. Wanneer is de beste tijd om om te potten? Nu al zodat ze meer ruimte hebben of zijn ze nu nog te kwetsbaar en kan ik beter even wachten tot ze wat steviger zijn?
Stiekum had ik er al 1 een beetje uitgegraven en weer terug ingegraven en er hangt een wortel aan van 10 cm, 2x zo lang als wat er boven de grond staat en begint behoorlijk te vertakken.
Hoop dat ik dit jaar nog oogst ervan kan krijgen maar ik ben bang dat ik ze te laat gezaaid heb, maar ja de lol heb ik er iig van.

De rucola begint ook al lekker zijn best te doen, staat denk ik zo'n 6 cm boven de grond nu en begint zijn 2e paar blaadjes te vormen per stengeltje.

Qua kruiden beginnen sommigen al aardig op te komen, terwijl er bij anderen echt niets te zien is.
De basilicum doet al aardig zijn best, deze had ik op 2 plekken uitgezet aangezien ik dit veel in de keuken gebruik, helaas heeft een slak 's nachts de basilicum bezocht toen hij net de eerste blaadjes boven de grond gevormd had, hierdoor is nog maar de helft aan het groeien en steken er ook een paar zielige stengeltjes zonder blad uit de aarde :(

Verder doet koriander het ontzettend goed, bieslook en dille doen ook al behoorlijk hun best en tijm en salie beginnen hun eerste sporen van leven te geven. Bij andere kruiden is weinig tot niets te zien (peterselie, oregano, munt, rozemarijn, lavas en nog een aantal).

Verder heb ik dus al wat tuinkers geoogst, door het af te knippen tot de grond, echter ik kwam net tot de ontdekking dat sommige stengeltjes in het midden een 2e bladpaar aan het vormen zijn, moet ik hierbij de buitenste blaadjes oogsten en blijft het dan van middenuit groeien soms?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:19

Ik heb vandaag weer eens tijd gehad om wat in de moestuin te doen, en heb best wat kunnen oogsten :j
Afbeelding
Kun je broccoli waar al een paar bloemetjes in zitten nog gewoon eten? Een paar stronkjes waren al wat te ver..
En spitskool met rupsjes.. nog iets aan te doen, of zou ik die maar gewoon de prullenbak in donderen :+ ik ben als de dood voor kruipende kriebelbeestjes :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:37

8nnemiek...gewoon goed afspoelen ;)

Mooie oogst :j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 17:46

Mijn courgette heeft al een aantal vruchten.
Helaas gaan deze ineens rimpelig worden?

Ze zijn nu ongeveer 15 cm.
Voeding en water genoeg.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 17:54

Zo dat is meer dan 1 maaltje aan broccoli en boontjes.

En 15 cm courgette, hier komen ze niet verder dan gele bloempjes!