Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:26

Ik zeg ook niet dat jullie moeten stoppen met honing, ik zeg alleen dat het even w.b. suikerspiegel even ongezond is als suiker :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:55

Bij speltproducten moet je iig goed lezen, vaak zit er alsnog tarwe(bloem) in verwerkt.
Aan gedroogd fruit wordt vaak suiker toegevoegd.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:56

Heel herkenbaar, als er suikergoed of chips of iets dergelijks in huis is kan ik er echt niet afblijven.
Terwijl ik er daarna altijd een rotgevoel over heb. Nu ik halve weken op kamers zit eet ik dan veel gezonder omdat ik het gewoon zelden in huis haal en het dus niet eens kan pakken.
Dan mis ik het dus ook niet.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:32

KarinvdM schreef:
Bij speltproducten moet je iig goed lezen, vaak zit er alsnog tarwe(bloem) in verwerkt.
Aan gedroogd fruit wordt vaak suiker toegevoegd.

Ik heb hier toevallig speltcrackers, wat vinden jullie van de inhoud:

Ingredienten: 26% speltbloem(gluten), 20% speltvlokken(gluten), 19% speltvolkorenmeel, lijnzaad, plantaardige olie, gist, maiszetmeel, maisblom, maisgriesmeel, scharrelei, zou, melkeiwit, gerstemout, dextrose

Best aardig denk ik toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:46

Al die mais-dingen zijn niet zo gezond, en dextrose is suiker...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:47

Hmm, maar het zal toch wel gezonder zijn als gewoon bruinbrood van de supermarkt dat ik normaal eet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:48

Ja, dat denk ik wel, daar zit namelijk ook dextrose in. Maar er zijn zeker wel gezondere crackers te vinden..

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:51

Dat hangt er vanaf wat daarin zit :))

Het is niet per definitie zo dat speltproducten beter zijn dan tarweproducten. Dat hangt altijd af van of er bloem of meel wordt gebruikt, en wat eraan toegevoegd wordt. Als je normaal witbrood eet waar inderdaad verschillende suikers, broodverbeteraars en meer ongein aan wordt toegevoegd, dan zijn deze speltcrackers beter. Maar eet je heel 'puur' volkorenbrood, dan kunnen deze speltcrackers daar naar mijn mening niet tegenop.

Het is ook heel persoonlijk. De een probeert tarwe zoveel mogelijk te vermijden, de ander heeft er geen problemen mee. Dat is maar net hoe je daar zelf in staat :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:54

Anoniem schreef:
Ja, dat denk ik wel, daar zit namelijk ook dextrose in. Maar er zijn zeker wel gezondere crackers te vinden..

Kun jij misschien een voorbeeld geven? Ik ben bezig met mijn voeding aan te passen, maar het is lastig te vinden wat nu gezond is en wat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:56

Bij de AH heb je bv de volkorencrackers van eigen merk, daar zit niet veel rotzooi in. De roggecrackers (met zonnebloempitten) zijn ook oké - alleen wel veel zout geloof ik. Bij de bio-winkel hebben ze ook allerlei goede crackers (waaronder spelt). Je moet gewoon even het etiket checken om te kijken wat erin zit..

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:06

Ik heb ook altijd de roggecrackers met zonnebloempitten. Zit geen zooi in, maar idd wel aardig wat zout. Ook de volkorencrackers zijn ok idd, zit alleen gist bij geloof ik.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:33

Heel erg bedankt voor alle tips! Dat glas water ga ik niet doen: typisch afval trucje en dat is nou net niet de bedoeling als je zwanger bent :+ Daarbij, als ik honger heb moet ik gewoon eten, ik wil alleen gezonder eten :)
Many, ik ga je link even bekijken en Bhris, bedankt voor het compliment :)

Ik heb gisteren studentenhaver en gedroogde abrikozen (zonder toegevoegde suiker) gekocht toen ik spontaan een honger aanval kreeg. Ik werd er een beetje naar van, maar de honger was weg :+
Ik ben gisterochtend in de Ekoplaza twee keer bijna tegen de vlakte gegaan (na wel 10min fietsen :roll: ) en ik heb daar een reepje rauwe chocola met gedroogd fruit gegeten. Dat beviel me ook erg goed! Jammer dat ze zo duur zijn.

Zometeen quinoapap eten, zo'n trek in :~

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:31

Ik maak ook wel eens mijn eigen reepjes (als ik tijd heb): een soort pindarotsjes, maar dan met chocola die zo puur mogelijk is. gewoon chocola au bain-marie smelten, nootjes erdoor (veel!) en laten stollen. Ik heb altijd net zoveel chocola erdoor dat ze blijven plakken.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:37

Afvallen is inderdaad niet verstandig in jouw toestand nee ;) Ik doe het ook alleen maar als ik zin heb in zoet, anders ga ik snaaien :+ Niet als ik honger heb inderdaad

Sheran dat klinkt ook lekker!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:44

Ik heb sinds gister het voedselzandloper kookboek, vond ik wel inspirerend. :)
Ik vind de hoeveelheden voor met name de avondmaaltijden wel erg gering. Nu snap ik dat dat deels bij de leefstijl hoort.
Iemand hier ervaring mee/ mening over? :)

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:22

Oh dit topic is weer actief, had het idee dat het een beetje was stil gevallen dus was dit topic een beetje vergeten :D

Ik zag in één van de posts iets over pompoenhummes staan, dat lijkt me nog echt heerlijk :oo Heeft iemand nog een lekker recept?

Bij die Mug cake kan ik me echt niks voorstellen; ei, banaan en havermout in de magnetron en dan wordt het cake? :o?

Ik heb ook zo'n zin om quinoa te gaan proberen, morgen ga ik het maken! Ik kook de quinoa zoals rijst, misschien iets langer en daar doe ik broccoli, ananas en kip geprutteld in kokosmelk door heen.

TM: heb je ook het voedsel zandloper basis boek gelezen? Zit nog steeds te twijfelen of ik hem zal aanschaffen, denk dat ik het iets te scheikundig vind of valt dat wel mee?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:42

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:01

Sheran schreef:
Ik maak ook wel eens mijn eigen reepjes (als ik tijd heb): een soort pindarotsjes, maar dan met chocola die zo puur mogelijk is. gewoon chocola au bain-marie smelten, nootjes erdoor (veel!) en laten stollen. Ik heb altijd net zoveel chocola erdoor dat ze blijven plakken.

Dit is echt zooo lekker! Ik had alleen gemengde noten staan en heb er ook wat rozijntjes doorgedaan, maar mmm, heerlijk!

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:42

Hoi allemaal!
Zou ik ook mee mogen praten? :) Ben sinds kort ook met gezonde voeding bezig en hoewel ik af en toe wel een slecht moment hebt gaat het me toch goed af! Vind zelf dingen bakken enz. ook heel leuk, maar moet nog wel veel leren wat wel of niet gezond is. Bak bijv. vaak havermoutkoekjes/bananenpannekoekjes en zulke dingetjes, maar zal toch ook eens een x iets anders moeten gaan eten :+ Wil ook graag een paar kilo eraf. Heb geen overgewicht, maar die vetjes storen soms wel :+ En dat kan er best af!

Die pure chocolade pindarotsjes klinken heerlijk :9

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:59

Bhriseis schreef:
Sheran schreef:

Dit is echt zooo lekker! Ik had alleen gemengde noten staan en heb er ook wat rozijntjes doorgedaan, maar mmm, heerlijk!

Goed idee! Ik heb alleen pure hagelslag in huis, zou het daar ook mee kunnen?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:27

Ik heb het maar geprobeerd. Beetje melk erdoor en toen smolt het wel. Ze staan nu af te koelen. Misschien dat ik ze nog even in de vriezer zet ofzo.

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:19

Pikolino schreef:
Oh dit topic is weer actief, had het idee dat het een beetje was stil gevallen dus was dit topic een beetje vergeten :D

Ik zag in één van de posts iets over pompoenhummes staan, dat lijkt me nog echt heerlijk :oo Heeft iemand nog een lekker recept?

Bij die Mug cake kan ik me echt niks voorstellen; ei, banaan en havermout in de magnetron en dan wordt het cake? :o?

Ik heb ook zo'n zin om quinoa te gaan proberen, morgen ga ik het maken! Ik kook de quinoa zoals rijst, misschien iets langer en daar doe ik broccoli, ananas en kip geprutteld in kokosmelk door heen.

TM: heb je ook het voedsel zandloper basis boek gelezen? Zit nog steeds te twijfelen of ik hem zal aanschaffen, denk dat ik het iets te scheikundig vind of valt dat wel mee?

Het boek leest enorm makkelijk weg.. Echt heel erg interessant. Als je twijfelt zeg ik gewoon doen!!

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:46

Mariska; thanks, ga 'm toch maar kopen denk ik.

Hoe wassen en bereiden jullie Quinoa?

Ben via google wel wat wijzer geworden maar de uitvoering was eeh.. nogal onhandig :+ Heb het eerst in een grote pan gedaan en gevuld met water zodat ik het kon wassen, ten eerste kreeg ik amper die zaadjes tussen m'n handen (teveel water?) en ten tweede bleef het water helder maar dat zou een beetje troebel moeten worden door het laagje dat je er af wast? :+ Vervolgens moest ik het uit laten lekken in een theedoek (moet dit niet gewoon na het bereiden??) als ik geen fijne zeef had, wat ik alleen niet bedacht had, was dat die natte zaadjes aan de theedoek blijven plakken :') Heb geprobeerd zoveel mogelijk weer in de pan te krijgen, inmiddels zat de quinoa door de hele keuken en iets meer dan de helft van waar ik mee begon in de pan :')

Ik heb het gekookt met 3 kopjes water en een bouillon blokje en uiteindelijk is het een risotto / papje geworden :P

Het smaakt goed maar dit moet toch makkelijker kunnen?? :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:48

Ik was quinoa echt nooit. Als je die van de Lassie hebt proef je daar niets van terug. Bij bio quinoa kun je dan een bitter smaakje proeven.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:51

Hoi! Mag ik mij ook melden hier? :)