De eetbare tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:51

Wat weinig blad heeft jou aardbeienplant! Ziet er goed uit :D
Kan je wat snoeien van het blad van je aardbeienplant? Want de mijne heeft super veel blad!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:55

Oei, je kersenboom lijkt een schimmel of iets dergelijks te hebben! Zou ik even behandelen en de aangetaste takken in t najaar weghalen

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:55

Nell_ schreef:
Wat weinig blad heeft jou aardbeienplant! Ziet er goed uit :D
Kan je wat snoeien van het blad van je aardbeienplant? Want de mijne heeft super veel blad!

Ik heb em gisteren helemaal beknipt :P
Er is een dikke emmer vol blad en uitgroei stengels uit gekomen.
Dus ja t ziet er echt heel zielig uit :P
Naar mijn zin zou ik die verdroogt uitziende bladeren ook nog weg willen knippen, maar dan is het helemaal niks meer haha.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:56

8nnemiek schreef:
Oei, je kersenboom lijkt een schimmel of iets dergelijks te hebben! Zou ik even behandelen en de aangetaste takken in t najaar weghalen

Dat rooie is schimmel?

T zit voor elk blaadje namelijk?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:57

Schimmel of een andere ziekte, maar het hoort er niet te zitten.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:59

Aaaaaah kan het ook niet een speciaal soort zijn? (hoop hoop)

Is gekocht bij de intratuin nog geen maand geleden...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:01

Mijn perzikboom heeft ook van die vergroeiingen en dat was ook een schimmel.. Ook van intratuin trouwens. Dit ziet er anders uit, maar ook niet helemaal gezond.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:23

Branka, gaaf! al die plantjes met vruchten.
En geloof dat ik dan ook ergens een mini paprika heb nu ik jouw foto's zie, ga morgen op speurtocht.
(nu giet het..)

En vandaag mijn 1e maaltje doperwten gehad, was meer een fun maaltijdje, want het waren paar happen.
Net geplukt
Afbeelding

Al doppend
Afbeelding

Net klaar, jammie! In de tuin opgegeten. Was net even soort van droog.
Afbeelding

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:26

Aaaah Sjolvir die doperwtjes! <3 Echt té schattig ergens.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:32

Mooie foto's ook van de erwtjes!!
Ik vind ze niet zo lekker :=
Maar ziet er goed uit :j

Ik lust trouwens ook geen tomaten XD
Maar die plant is zo mooi :P

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:40

8nnemiek schreef:
Schimmel of een andere ziekte, maar het hoort er niet te zitten.

Eh, jawel hoor. :P

Edit: Ik wilde het graag nog even onderbouwen, maar ondanks dat ik het eerder al eens uitgezocht had omdat ze ook op onze boom zitten bleek het niet gemakkelijk om een bron te vinden. Het zijn een soort kliertjes waarmee ze mieren aantrekken en die gewoon op de boom thuishoren. Zie hier (even een stukje naar beneden scrollen) en hier.
Laatst bijgewerkt door goeroe op 03-07-13 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:06

Ik lees sinds een paar dagen mee. :)

In november gaan wij verhuizen naar een huis met grote tuin en daar ga ik ook een aantal vierkante meter opofferen voor een 'moestuin'. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:27

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:38

8nnemiek schreef:
Ja echt goeroe? Apart, daar heb ik nog nooit van gehoord! Hier staan meerdere kersenbomen, maar geen met rode vlekken. Speciaal soort?

Volgens mij zit het op heel veel soorten prunus (dus niet alleen kersenbomen), maar verschilt het inderdaad per soort hoe sterk het opvalt. Onze pruimenboom heeft het bijvoorbeeld ook, maar dat valt nauwelijks op. Als je goed kijkt zie je aan het bladsteeltje vlak daar waar het blad begint aan beide kanten een kleine verdikking. Bij onze pruimenboom is de verdikking kleiner dan bij de kers en onopvallend groen in plaats van rood, maar als je weet waar je naar zoekt zie je het duidelijk zitten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:43

Breghje schreef:
Ik lees net op FB dat Monsanto patent heeft gekregen op broccoli.... Toch te idioot voor woorden, als iedereen zwaar in verzet komt in Europa dat ze via een maas in de wet gewoon ijskoud doorgaan????

Klopt,las ik net ook...hier de link:

http://langleveeuropa.nl/2013/07/monsan ... -broccoli/

Binnen afzienbare tijd zullen we hier dus enkel GM-broccoli kunnen krijgen.Biologische of eigen gekweekte broccoli kan niet meer omdat het verboden wordt om de zaden in bezit te hebben,te verkopen of weg te geven :x

Je zou ze toch _-:(

Hier kun je trouwens een petitie tekenen als je tegen het patenteren van natuurlijke zaden bent:

http://www.no-patents-on-seeds.org/en/r ... d-broccoli

Mooie oogst-foto's trouwens :)

Hier gister ruim 600gr aardbeien geplukt en een bakje naar de buurman gebracht.

De tomaten gaan super nu,ze groeien nu eindelijk snel en elke soort heeft bloemen,verder kan ik eerdaags een "little gem" sla oogsten en pluksla :D

Afgelopen zaterdag eindelijk mijn aardappeltjes gepoot...lang over tijd en hoop dat er nog een paar wat gaan doen.Zijn Roseval appies :9

Die kerseboom...kun je die stam niet gewoon afzaken en dan uitscheppen...met een beetje mazzel krijgt hij weer uitlopers,kun je hem meteen laag houden.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:58

Gelukkig is het dus geen ziekte op de kersenboom!!
K vraag me nog wel af of en wanneer er kersen aan gaan komen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:27

pmarena schreef:
Hier zag ik gisteren ook ineens bloemetjes zitten in de half verminkte paprika-plantjes, ze willen dus blijkbaar nog wel, had ik eigenlijk niet meer verwacht :oo

Ik denk dat ik die bloemetjes er maar uit haal zodat het plantje zelf eerst eens een beetje bij kan komen want het ziet er niet uit en is ook nog geen 30 cm hoog...zit geen fatsoenlijk blaadje aan :(:)

Aardbeien doen het hier heel erg goed eigenlijk, zitten vol met vruchten, zien er groot en sterk uit en ik heb gisteravond lekker wat aardbeien kunnen snoepen :9

Is ook wel heel erg leuk om te proeven dat de verschillende soorten echt verschillend smakende aardbeien hebben, en lèkker, mjam!! Echt lekker zoet en sappig :~

1000 Keer lekkerder dan in de winkel :j

paprika planten worden naar mijn ervaring sowieso niet zo spannend hoog hoor :n hier zijn ze ook een 30 a 40 cm max , mara wel goed in het blad, de pepers varieert, heb soortjes die nu een dikke 20 cm zijn, maar ook van een halve meter, de 1 is echt een stammetje met een vertakking, de ander complete struikjes, zal van de week proberen foto's te maken

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:42

Tinky, die link had ik idd ook, maar die signature list doet het bij mij niet. Die blijft maar laden en laden en laden.... LIgt dat aan mijn prehistorische flap of is dat iets anders? En ik vermoed zo maar dat alleen al uit protest er een enooooorme handel in broccoli gaat komen. Bedoel, als iedereen het doet, gaan ze dan iedereen vervolgen? }>

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:44

Ik was aan t twijfelen of ik een broccoli moest laten doorschieten.. Toch maar wel dus!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:33

Hallo,

Ik heb me al eens gemeld hier maar een combi van een vakantie en een te snel gaand topic kon ik het niet bijhouden.
Tuinieren is een grote hobby van mij en een passie die van beide kanten van de familie met de paplepel is ingegoten. Graag zou ik een nieuwe poging willen wagen om alsnog mee te kletsen en te leren van anderen en ervaringen te delen.
Ik woon nog thuis en heb mijn eigen siertuintje met een klein beetje groente. Dit jaar ben ik samen met mijn opa van 88 (die denkt dat hij nog 16 is) aan de slag gegaan in zijn moestuin om volgend jaar hier zelf aan de slag te gaan zodat hij dit niet meer hoeft of heel licht matig werk. Ook op mijn werk heb ik samen met een collega en haar man een (dusverre succesvol) opgezet voor de mensen die daar wonen en dagbesteding hebben. Het is een zorgboerderij met dementerende die veel naast hebben bij de moestuin, niet arbeid matig maar de herkenning en een zinvolle dagbesteding. Mijn collega is Turks en maakt gebruik van andere groentes zoals paprika en pepers. We willen daar meer richting de Hollandse en vergeten groenten.

Graag zou ik me hier opnieuw aan willen sluiten :)

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:36

8nnemiek schreef:
Ik was aan t twijfelen of ik een broccoli moest laten doorschieten.. Toch maar wel dus!

Nu het nog kan kilo's broccolizaad inslaan := En zal eens kijken of mijn broccoli stekken nog wat oogst willen genereren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:44

Is het met dat Monsanto-verhaal niet gewoon zo dat ze dat ze gewoon een alleenrecht van verkoop / vermeerdering van hun eigen gemodificeerde broccoli-soort hebben?

Lijkt me sterk dat ze alle soorten broccoli op hun naam hebben staan, gezien die soorten allang bestonden en dus niet gepatenteerd kunnen worden in principe :)

Het lijkt me trouwens ook heel erg sterk dat als buren wat zaadjes uitwisselen, Monsanto daar ineens met de neus bovenop staat en er een rechtszaak voor aan gaat spannen :P

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:05

Wat ik begreep, wil Monsanto zo ongeveer de hele voedselketen gaan beheren, zodat alléén nog hun GMO troep gekocht kan worden. Ze hebben nu het patent op broccoli, als in alle onderdelen van broccoli, dus zaad en alles. Alle broccoli die niet van Monsanto is, gaat uiteindelijk verboden worden. Wat dus betekend dat boeren, zowel biologisch als niet biologisch, Monsanto zaden moeten kopen. En we dus via de legale kanalen alleen nog GMO troep kunnen kopen. En dat alleen al is toch te gek voor woorden? Vooral omdat ze op voorhand alle mogelijke claims van ziekten ed die je evt zou kunnen krijgen van die meuk afwijzen. Niet aansprakelijk voor. Naja, als je geen troep verkoopt dan hoef je dat soort dingen toch niet op voorhand aan te geven?

Ik denk ook niet dat ze overal 24/7 camerabewaking gaan doen (mag ik toch hopen :P ) en dus zal via via via gewoon nog wel eea te krijgen zijn, maar gewoon het hele idee erachter... Nu is het broccoli, waarvan zij dus gaan bepalen hoeveel er geteeld gaat worden en wat het gaat kosten, maar wat is het volgende???

http://nl.wikipedia.org/wiki/Monsanto_(bedrijf) van dit artikel alleen als krijg ik de rillingen. Overigens is Monsanto ook hoofdveroorzaker door alle pesticiden en chemische troep gebruiken voor het uitsterven van de bij.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:28

Zucht ben nog steeds jaloers op die koolrabi van paar blz terug.

Zit nu met mijn zelf gekochte bloemkooltje op een bord.
Want tja, het waren niet zo veel erwten.

En dankzij dit topic en net een speuractie, bloemetjes in mijn paprika's gevonden!

Lijkt me niet dat Monsanto patent kan krijgen op normale broccoli of die van andere verbeteraars,
wel op die die ze zelf ontwikkeld hebben inclusief alle gif rommel.
En vermoedelijk heeft die van hun een hogere productie en zo concurreren ze iedereen gewoon dood.
Eind resultaat hetzelfde... alleen monsanto over, helaas...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:30