Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Valerie93

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:33

Ik voel me gezegend met 2 "normale" dus geen combi ovens.

Hebben jullie trouwens een mengmachine zo'n kenwood(of ander merk). Of gewoon handmixer??

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:55

Ik heb een Kenwood keukenmachine. Heel fijn, alleen voor kleine dingen gebruik ik nog de handmixer, is wat handiger erbij pakken.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:19

O ja, het verschil tussen bakken in een grote gas oven en een combi oven is echt een wereld van verschil. Al moet ik zeggen dat ik het bakken toch net iets makkelijker en beter vind gaan in de combi, maar dat komt voornamelijk omdat de gasoven bij me ouders zo oud is dat de temperatuursinstellingen niet meer helemaal kloppen. Ik bak daar gewoon alles op de hoogste stand en dan op hoop van zegen. Cupcakes willen daar dus helemaal niet, hier perfect. Maar voor meerdere lagen of koekjes bakken is de grote gasoven veel geschikter. Zucht, ik denk dat ik later toch voor een gasoven ga maar dan eentje waar de temperatuurregeling niet van kapot is. :P

Ik wil voor valentijnsdag zelf bonbons maken en vandaag wordt de proefdag. Ik heb zo'n mal gekocht bij de Xenos, ik moet nog chocola halen. Iemand ervaring hier mee? Ik ben echt bang dat ze niet uit de vorm gaan komen, maar dat zullen we vanmiddag dus gaan zien.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:54

_Mara_ schreef:
Ik wil voor valentijnsdag zelf bonbons maken en vandaag wordt de proefdag. Ik heb zo'n mal gekocht bij de Xenos, ik moet nog chocola halen. Iemand ervaring hier mee? Ik ben echt bang dat ze niet uit de vorm gaan komen, maar dat zullen we vanmiddag dus gaan zien.

Ik heb ook van die mallen! :D De bonbons gaan er heel makkelijk uit. De vormen zijn zo flexibel dat je ze er zo uitdrukt. :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:46

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:48

ladyflame schreef:

Hebben jullie trouwens een mengmachine zo'n kenwood(of ander merk). Of gewoon handmixer??

Op werk kenwood. Handig apparaat. Alleen jammer dat de mixer half uit elkaar valt en je de pinnen er weer terug in wilt doen.

Ik heb op bol.com een bestron gezien welke ik wil. Vind de kenwood prijzen nogal achterlijk :=
Ik wacht alleen tot ik niet meer thuis woon. Hier staat het of op zolder bij mijn uitzet of gruwelijk in de weg haha.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:53

Ik zou graag zo'n mixer willen hebben, kreeg de tip om hem in duitsland te halen stuk goedkoper.(schoonouders wonen in limburg dus is te doen voor mij)
Helaas geen ruimte ervoor.

Offtopic:
Ik ben eindelijk thuis uit ziekenhuis. Alles zag er prima uit. Ben alleen redelijke brak door de roes.

Helaas heeft mijn vriend niks kunnen bakken door een spoedgeval op zijn werk maarja eerlijk gezegd heb ik ook echt geen zin erin.

_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:39

Ik had ook dat mijn cakejes niet wilden kleuren in de combi oven, heb toen even de grill functie aangezet waardoor de cakejes wel bruin werden. Ik moest er wel bij blijven staan want het gaat gauw te hard.

Heb sinds een jaar zo'n mixer en ben er nog steeds erg blij mee, ook al is het een goedkoop merk(loosje).

Wil van het weekend weer wat gaan bakken, maar weet nog niet wat. Ga zo maar eens het topic doorspitten :D

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:04

Wij hebben een keukenmachine maar ook een handmixer :)

Dit weekend ga ik een lekkere cake maken. Nog even bedenken of ik er een chocoladecake van maak, of wat ik erin stop, of dat ik lekker een normale cake maak. Iemand lekkere suggesties?

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:41

Jolandaa_ schreef:
ladyflame schreef:

Op werk kenwood. Handig apparaat. Alleen jammer dat de mixer half uit elkaar valt en je de pinnen er weer terug in wilt doen.

Ik heb op bol.com een bestron gezien welke ik wil. Vind de kenwood prijzen nogal achterlijk :=
Ik wacht alleen tot ik niet meer thuis woon. Hier staat het of op zolder bij mijn uitzet of gruwelijk in de weg haha.

Bij de kijkshop is diezelfde van bestron 4 euro nog goedkoper dan van de bol.com

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 02:12

Dankjewel voor de tips, snel maar eens uitproberen allemaal! Ik denk dat ik hier wel n beetje blijf meelezen, handige leuke en vooral lekkere ideeën! :9

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 02:23

Hier ook een goedkope machine. €50 oid bij de Gamma. Doet t voorlopig prima. :)

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 08:31

@ladyflame; fijn dat alles goed was!

Ik ga morgen weer de keuken in, cupcakes maken voor valentijnsdag :D

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 08:59

Hm, toch eens kijken naar die van Bestron, wil ook graag een aanschaffen.

Wel het boek gekregen Ladyflame?

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:34

Ik heb een Bestron, heb hem nu zo'n 2 jaar. Heerlijk ding.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:37

wij hebben thuis zo'n machine, moeders heeft hem van mijn vader gehad. maar dat ding staat toch mijn ergernis nog steeds in de doos :(:)

Ik heb uiteindelijk deze koekjes gemaakt. alleen half om half witte en melkchocola erin gedaan en uiteindelijk gegarneerd met pure chocolade.

http://www.24kitchen.nl/shows/rudolphsbakery/recepten/witte-chocolade-cranberrykoekjes
ze vallen bij mijn afstudeerbedrijf goed in de smaak, moet ook zeggen dat ik ze ook goed gelukt vind :o

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:38

FuGeLiCu schreef:
Hm, toch eens kijken naar die van Bestron, wil ook graag een aanschaffen.

Wel het boek gekregen Ladyflame?

Ja die heb ik wel gekregen, helaas nog niet kunnen inkijken was veelste moe. Vandaag maar eens tijd voor maken

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:51

Zo, chocola is nog best lastig om mee te werken. Daar kan ik zeker nog wel enige workshops, cursusjes en zelf experimentjes aan wijden. Die bonbons maken met zo'n silliconen vorm van de Xenos, misschien wilde ik ook wel teveel voor een eerste keer. Ik wilde ze vullen met ganache, witte chocolade ganache leek me wel lekker. De verhouding 1 op 2 gebruikt voor de ganache maar het bleef vloeibaar, hop de koelkast in, hielp weinig. Opkloppen met de mixer, hielp een beetje, de vriezer in, hielp niet. Ondertussen de chocola gesmolten en in de vormpjes gegoten, er weer uitgegoten zodat de randen bedekt waren en 10 minuutjes in de koelkast. Toen de ganache erin, de rest van de gesmolten chocola eroverheen ENNNN toen werd het een kliederbende. :+

Na een uur in de koelkast probeerde ik ze eruit te halen, geen goed idee, de vulling plopte eruit. De vriezer dan maar in, resultaat: harde chocola aan de buitenkant, binnenkant nog steeds zacht. Oke weg ermee en maar gewone chocolaatjes maken. Maar ook dit was nog niet zo simpel, heel, glanzend wilde ze er niet uit komen, de buitenkant splinterde er een beetje af en ik kreeg geen mooie gladde glanzende hartjes. Maar ze leken op hartjes en nouja, het gaat om het gebaar en alles. :P Maar zo, ik kan nog wel een workshop chocola bewerken gebruiken!

Die witte chocolade ganache is na een dag laten staan trouwens perfect geworden. }:0 Ik ga morgen denk koekjes bakken en dan de ganache als laagje er tussen spuiten, weggooien is ook zo zonde.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:57

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 00:08

Mara; Had je de ganache wel goed laten afkoelen? Dat duurt altijd een paar uurtjes voordat het niet meer vloeibaar is. Maar het lijkt me ook nog steeds wel lastig hoor, bonbons maken.

Ik had zondag nog mini's gemaakt voor Valentijn, mn moeder deelt ze dan altijd uit in haar winkel, als extraatje voor de klanten:
http://i57.tinypic.com/1z6dshj.jpg

En had nog beslag over voor 3 grote voor onszelf :9
http://i58.tinypic.com/4ux4ig.jpg
Had alleen iets teveel cacao erin gedaan waardoor het niet meer goed rood kleurde van de Red Velvet kleurstof.

Foto's doen een beetje rot dus daarom in linkje.

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:48

Ik heb sinds kort een Bosch mum 5 serie.
Het fijne er van vind ik dat je er van alles op aan kunt sluiten.
Van gehaktmolen tot ijs machine..

Afbeelding

Ik heb nu een chocolade pistache marmercake in de oven staan..

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:55

Ah dat ziet er ideaal uit!

Iemand ooit de redvelvet cupcakes gemaakt uit het hummingbird boek?
Want ze staan nu in de oven, maar er moest een theelepel zout in. En het beslag smaakte ook zoutig, iemand enig idee of dat na het bakken weg is? Want ik heb er wel azijn in gedaan. Het zou zonde zijn als dat een fout is, en mijn cupcakes nu niet meer lekker zijn :P

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:32

-O-
Ze proeven nog steeds zoutig, alleen ze hebben een hele vieze, bijna bittere boterige nasmaak. Ik heb deze nasmaak twee keer eerder gehad, bij scones en een taart. Komt niet door bedorven ingrediënten maar door ene chemische reactie, ik weet alleen niet wat.

Ik heb alleen niet eerst de baksoda bij het azijn gedaan, omdat het dan zo reageert, dat ik bang was de de werking weg is. Wel is het in aanraking met elkaar gekomen in het beslag, dus die reactie heeft wel plaatsgevonden.
Ik ga toch de topping erop doen, misschien camoufleert dat het nog wat :P

Edit: Dit vond ik net op internet:
Citaat:
Baksoda moet gecombineerd worden met een zuur ingrediënt om optimaal z'n werk te kunnen doen. Combineer baksoda dus bijv. met karnemelk, azijn, yoghurt, citroensap, chocolade, honing, cacao of fruit. Als je baksoda niet combineert met een zuur ingrediënt kan dit een vieze (of bittere) smaak geven aan je baksel.

Dat is dus waarschijnlijk het probleem, maarja ik heb en cacao erin, en karnemelk en azijn, ik kan mij dus niet voorstellen dat dit niet genoeg zuur is, om de smaak van baksoda te verdrijven.... -O-

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:23

Van de week maar weer eens bakken. Ben nu bij mijn schoonouders dus gaat het niet.

Is trouwens harde of een siliconen cupcaketray beter.?

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:07

Ik vind een harde fijner werken.