Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:47

Oh jaa, olijfjes <3. Ik vind vooral die groene met knoflook heerlijk, maar ik eet ze nauwelijks omdat mijn omgeving daar vast niet zo blij mee is :P. En ze zijn duur natuurlijk.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:27

Had gemist dat je zwanger bent, gefeliciteerd!
Aan het begin van mijn zwangerschap heb ik ook echt alles naar binnen gewerkt :o moest blijven eten anders moest ik overgeven. En van fruit werd ik misselijk :=

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:41

Hoi iedereen, misschien heb ik er over gelezen, maar ik vroeg me af of hier mensen zijn die ervaring hebben met suikervrij of clean eten? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen? En hoe ver gaan jullie hier in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:05

Ik eet zo min mogelijk dingen met een hoge GI-waarde (waaronder suiker) en gebruik vrijwel nooit pakjes/zakjes. Bevalt erg goed: zelden ziek, veel energie, goed gewicht, etc. Ik merk ook dat ik ongezonde dingen minder lekker vind (en ik proef het direct als er ergens suiker in zit).
Laatst bijgewerkt door FCSA op 20-02-14 11:33, in het totaal 2 keer bewerkt

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:33

Hoi hoi. Mag ik me hier ook melden?
Ik ben ook strikt bezig met gezond eten... :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:39

Welkom Shanelle en juudii5 :)

Ik heb ervaring met suikervrij en clean eten, momenteel gaat het daar niet zo goed mee :+ Ik denk dat ik weer wat actiever wil gaan worden in dit topic, want ik heb hulp nodig!

Heel graag wil ik weer van de suikertroep af. Tijdens de normale maaltijden gaat dit prima (voor het sporten neem ik wel honing in mijn havermout, maar dit heb ik altijd gedaan en vind ik geen probleem), maar met de tussendoortjes gaat het mis. Koekjes, volle yoghurt met overheerlijke smaakjes, chocola, vruchtensapjes, snoepjes zelfs! Vreselijk :=
Het probleem is dat ik me door m'n zwangerschap onwijs voel aangetrokken tot dit soort tussendoortjes.

Normaal gesproken zou ik beginnen met gekookte eieren eten als tussendoortje, maar ik trek eieren (en kip) echt totaal niet meer. De gedachte alleen al...
Bhris kwam met spiesjes met olijven en tomaatjes en dat is alvast een mooi begin!
Heeft iemand anders nog tips? Dan kan ik nagaan of ik dat aan kan ja of nee :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:40

Noten? Gedroogd fruit? Dat laatste is voor mij vaak een goed alternatief voor snoep :)

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:42

Dat heb ik dis ook...tussen doortjes gaat het mis.
Ik eet eigenlijk alles suikervrij, glutenvrij etc...
Maar soms komen die eetbuien... blehhh.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:42

Anoniem schreef:
Noten? Gedroogd fruit? Dat laatste is voor mij vaak een goed alternatief voor snoep :)

Ah goede tip.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:43

Anoniem schreef:

Gedroogd fruit is idd wel een goed idee! Noten ook, maar ben altijd zo bang dat ik dan niet kan stoppen met eten :') Nou ja, beter dan niet kunnen stoppen met suiker!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:54

juudii5 schreef:
Maar soms komen die eetbuien... blehhh.

Dat herken ik wel, maar vraag me dan af: hebben we misschien toch niet een beetje suiker nodig dan?

Ik kamp regelmatig met hoofdpijn tegenwoordig, iets waar ik vroeger nooit last van had. En ook voor mijn gezondheid (ben drager van baarmoederhalskankervirus), voel me niet in balans - ook mentaal niet, èn weeg minstens 5kg teveel, wil ik proberen 'clean' te eten en suiker zoveel mogelijk naar achteren schuiven. Ik ben tegenwoordig ook 'vies' geworden van vlees, dus dat zou geen probleem mogen zijn om ook op die manier gezonder te eten. Mijn eetpatroon op dit moment is vreselijk en dat weet ik, vandaar dat ik me in die dingen wat wil verdiepen omdat dit in mijn ogen bijdraagt aan mijn huidige 'toestand' om het zo maar te noemen hihi...

@ phormicola: Honing is toch net hartstikke goed voor ons, dus daar zou ik absoluuut niet van wakker liggen hoor! Oh, en geniet van je zwangerschap!

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:57

Phor, rauwe chocola? Heb je toch het idee dat je snoept, maar ondertussen is het hartstikke goed voor je :)) En het is vrij duur, dat is misschien een rem om niet door te blijven eten.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:08

Dat zou nog weleens de beste rem kunnen zijn :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:34

@shanelle: ik geloof dat het een fabeltje is dat honing beter is dan suiker. Wat betreft de invloed op de bloedsuikerspiegel is het geloof ik identiek.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:40

Shanelle, denk dat we wel suikers nodig hebben. Maar niet per see de e producten en vettige dingen. Is denk ik meer voor jezelf de lekkere trek.
Denk met fruit dat je ook al een eind komt...
Kan de hoofdpijn komen door teveel suikers?
Vlees ia juist goed! De goede dan zoals rund enz... eiwitten. Etc.

Rauwe chocola? Ik ga er ook eens naar kijken, thanks! Klinkt wel goed haha.

Ik probeer nu om.de 2 uur kleine beetjea te eten.
Eet nu zuurdesem /spelt broodje met gerookte zalm.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:45

Suikers kun je ook binnen krijgen door het eten van langzamere suikers, zoals volkorenpasta, brood en dat soort dingen. Dat soort suikers hebben geen grote pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel tot gevolg, waardoor je je energieker blijft voelen en niet zulke inzakmomenten hebt, die gepaard kunnen gaan met hoofdpijn, slapheid en andere kwaaltjes.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:46

ik vind zuikergezoete dingen al snel vies tegenwoordig :=
als ik eens iets zoets wil in de thee pak ik honing, dat lust ik wel :D
maar das zeldzaam , ik drink koffie en thee zonder toevoegingen over het algemeen.

Phor, ik merk dat zodra ik idd weer begint met snoepen , dat de drang ook alleen maar groter word (hoe bedoel je suiker etc verslavend := ) maar dat heb ik met suikers, maar ook met vettige ongezonde dingen.

misschien op osheglows en dergelijke sites wat alternatieven zoeken voor de zoete trek ?

ik probeer zo veel mogelijk lekkere groenten en fruit in huis te hebben, noten (gedroogd fruit kap ik mee, het enige wat ik echt lekker vind is ene lepel rozijnen door de havermout, de rest blijft tot in den eeuwigheid in de kast) en dadels om dingen zoals taart of cakes of iets dergelijks mee te zoeten, hoewel ik daar net zo makkelijk appelmoes en bananen voor gebruik.
maar amandelmelk gezoet met een paar dadels is ook heerlijk :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:29

Anoniem schreef:
@shanelle: ik geloof dat het een fabeltje is dat honing beter is dan suiker. Wat betreft de invloed op de bloedsuikerspiegel is het geloof ik identiek.

Klopt, ik gebruik echter al 2 jaar suikers rondom het sporten en dat gaat altijd prima. Het wordt pas een probleem als ik het ook op andere momenten ga eten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:31

Het was meer aan shanelle gericht, volgens mij weet jij prima waar je mee bezig bent :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:33

Oh sorry, kwam niet helemaal bij me door :+

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:36

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:43

Hmm moeilijk Phor.
Suiker is in dat opzicht echt een vergif: ik heb geen hormonale trekjes zoals jij (wegens mijn niet-zwangere staat :+ ), sta mijzelf tegenwoordig af en toe toe om iets lekkers te eten omdat ik moeilijk aan de kcal kom en noten best duur zijn, en hopla, ik moet mezelf continu op de vingers tikken of ik loop naar de koekjeskast (terwijl ik dat niet eens écht lekker vind).

Je zou kunnen proberen om een soort van deal met jezelf te sluiten. Dat je, voor dat je iets lekkers neemt, eerst reepjes komkommer gaat snaaien. Met dat soort mind-games ben ik mezelf wel eens te slim af, en dan laat ik het lekkers staan.

Wraps vind ik ook lekker als hapje: oprollen, in stukjes doen, cocktailprikkers er door en in de koelkast zetten voor als je wil snoepen.

In Veg! staan heel veel leuke groententussendoortjes (vb. zelf zongedroogde tomaatjes maken), als je wil kan ik daar gerust een hoofdstuk uit kopiëren morgen? Vind ik niet erg om te doen hoor, als je hierdoor je zin in gezond weer kan aanwakkeren.

En verder... Ik blijf beter van de koekjes af als ik gezonde varianten van lekkers staan heb, dus idd paleo-koekjes, een suikervrije speltpannenkoek met cacaonibs er tussen...

Sterkte hoor, ik vind je echt heel dapper dat je zo je best doet terwijl je het op eetvlak echt niet makkelijk hebt!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:47

Mwoah, ik ben toch echt wel pro honing hoor... Met mate natuurlijk, maar ik zou het niet volledig kunnen/willen schrappen. Gelukkig moet ieder dat voor zichzelf uitmaken, het is maar net waar we ons het beste bij voelen, toch? :o
http://www.honinggezond.nl/is-honing-gezond/

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:06

Als ik zin heb in iets lekkers, drink ik meestal eerst een glas water. Dan heb ik al geen trek meer vanwege het vollere gevoel. En ik mag van mezelf elke avond na het eten een stukje pure chocolade

En Wat Bhriseis zegt, gezonde dingen bakken. Havermoutkoekjes met cacaonibs etc

Honing ga ik ook niet schrappen nee. Ik hou te veel van zoet :+

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:09

Heeft iemand van jullie verstand van speltbrood en speltcrackers?

Ik hoorde zojuist dat speltcrackers helemaal niet gezond zijn en dat je dan net zo goed brood kunt eten?