De eetbare tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:47

8nnemiek schreef:
Net mijn koolrabi geoogst.. 1,5 kilo weegt ie :') Hij is eigenlijk veel te groot geworden, dus ik ben bang dat ie behoorlijk taai is inmiddels..

wat is dan wel een mooie maat om te oogsten? En hoe ziet het geoogste monster eruit := ?

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:07

Ik zal straks eens een foto maken :Y)
In de winkel hebben ze meestal de maat van een dikke sinaasappel.. Dit is meer maatje meloen :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:56

De foto:
Afbeelding

Hij is nu aan t koken in de pan :D

En de eerste kersen waren ook heerlijk :9
Afbeelding
(De vogels helpen ook mee :+ )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:55

Hoe lang laat je hem pruttelen :P

Ik moet nog een kersenboom weghalen in Oostvoorne (te koop staand huis) vanwege een zeurende buurman, iemand interesse :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:57

lol als je in de buurt komt mag je hem brengen :D ;) maar is denk net even te ver om :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:05

Ik zoek eigenlijk iemand die hem zelf wil uitgraven, dat ik alleen het adres hoeft te geven en succes hoef te wensen :P

Of kappen, dat mag ook :P

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 19:20

pmarena schreef:
Ik zoek eigenlijk iemand die hem zelf wil uitgraven, dat ik alleen het adres hoeft te geven en succes hoef te wensen :P

Ik zou hem graag willen. Mocht ik naar familie in Hellevoet gaan, dan PB ik je wel of je hem nog hebt. Maar voorlopig ben ik op eigen erf nog te druk.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 08:32

hmmm gisteren 3 mooie bloemkolen geoogst.
roosjes geblancheerd en in de vriezer gedaan en van de stelen, samen met een paar stelen van brocolli die ik had ingevroren om soep van te maken in het kookvocht gegooid. paar uitjes uit de tuin erbij, wat room en we hebben ook weer 6 porties soep uit de overschot gerecupereerd :D

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:54

Dat is een flinke koolrabi :wow:.

Mijn spitskool wordt ook al groot, een stuk groter dan in de winkel. Eigenlijk zou ik die vanavond wel willen roerbakken maar de bladeren blijven zich er nog steeds er omheen vouwen, zou oogsten dan wel kunnen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:57

Kun je gewoon oogsten :) ze zeggen dat jonge bladeren toch vaak beter smaken.
Mijn koolrabi was lekker! Frietjes ervan gesneden, 8 minuten laten koken en wat plakken cheddar erop gelegd en laten smelten :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:02

Antheman schreef:
pmarena schreef:

Ik zou hem graag willen. Mocht ik naar familie in Hellevoet gaan, dan PB ik je wel of je hem nog hebt. Maar voorlopig ben ik op eigen erf nog te druk.

Hihi, ik denk eerlijk gezegd niet dat het te doen is hoor Anth, het ding is echt wel een flinke boom al :P

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:05

Klinkt lekker 8nnemiek! Ik vind de koolrabi in de winkel altijd best aan de prijs, misschien dat ik ze volgend jaar ook zelf ga proberen :j.

Vanavond lekker spitskool dan :9. De andere 3 groeien ook al fors dus de komende weken zal spitskool vaker op het menu staan.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:16

Ik heb gisteren alles bemest en serieus wezen knippen in de plantjes.
Alle dode en vies uitziende bladeren er uit geknipt en nu hopen dat ze een goeie doorstart maken :D
Mn tomatenplant is echt huge!! Heeft al veel takjes met bloemetjes gehad nu hopen dat er cherry tomaatjes gaan groeien :D

Inmiddels heeft mijn paprika plant besloten ook bloemetjes te laten zien dus het gaat goed.

Ik denk dat er echt gebrek aan warmte is.

Hoe zien jullie planten er uit?
Mijn aardbeien zien er vrij zielig uit met nog maar 3 a 4 blaadjes per plant :')

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:25

Mijn aardbeien doen het niet fantastisch; die van vorig jaar gaan wel redelijk maar ik had dit jaar 6 nieuwe plantjes gekregen waarvan de helft is overleden :7. De tomaten zijn erg groot en eindelijk beginnen er trosjes te komen, ook bij de courgette zie ik de eerste bloemen verschijnen. De radijsjes hebben allemaal enorm blad maar geen radijs :+. De spitskool doet het dus ook goed.

Ik weet niet of er hier nog mensen zijn die in de achterhoek wonen? Ik had redelijk wat tomaat gezaaid en bijna alles is opgekomen, veel staat nu nog in potjes en ik wil niet alles zelf houden omdat wij later in de zomer een poos van huis zijn. Voor de liefhebber heb ik ook nog een paar paprikaplantjes.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:33

Ik zie mooie groentes voorbij komen :D

Hier had ik een aardbei die rijp was, was hij al aangevreten door de vogels :')
Nu dus maar eerder plukken en op de fruitschaal verder laten rijpen. Kan er bijna een paar plukken.

En m'n paprika krijgt bloemen, dus ben benieuwd hoe lang het duurt voor de paprika eraan komt :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:04

Hier zag ik gisteren ook ineens bloemetjes zitten in de half verminkte paprika-plantjes, ze willen dus blijkbaar nog wel, had ik eigenlijk niet meer verwacht :oo

Ik denk dat ik die bloemetjes er maar uit haal zodat het plantje zelf eerst eens een beetje bij kan komen want het ziet er niet uit en is ook nog geen 30 cm hoog...zit geen fatsoenlijk blaadje aan :(:)

Aardbeien doen het hier heel erg goed eigenlijk, zitten vol met vruchten, zien er groot en sterk uit en ik heb gisteravond lekker wat aardbeien kunnen snoepen :9

Is ook wel heel erg leuk om te proeven dat de verschillende soorten echt verschillend smakende aardbeien hebben, en lèkker, mjam!! Echt lekker zoet en sappig :~

1000 Keer lekkerder dan in de winkel :j

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:13

Mijn courgette bloemen zijn opengegaan!! *\o/* *\%/* *\o/*

Koolrabi heb ik nog nooit op, waar komt de smaak een beetje bij in de buurt 8nnemiek? En kersen!!!! Heerlijk!

Branka16 mijn aardbeien zijn ook zielig. Ook alleen maar blaadjes en geen vruchtjes, niet eens bloemetjes. Gelukkig zijn het meerjarig dragende (Ostara's) dus ik hoop maar op volgend jaar ofzo.

Wat gaaf al die foto's van de oogsten!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:15

Inderdaad grappig dat elke soort zo anders smaakt! Die maxim aardbei geeft echt giga vruchten, ik had er eentje van meer dan 5 cm groot! Maar die zijn toch minder lekker.. erg droog. De temptation zou het lekkerst zijn, maar die vind ik ook niet zoet en sappig genoeg. Ik probeer nu uit te vinden welke echt het lekkerst zijn en veel vruchten geven, en dan ga ik daar in t najaar de uitlopers van uitplanten :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:17

De koolrabi heeft van zichzelf geen sterke smaak. Ik vind hem een beetje vergelijkbaar met bloemkool. Maar je kan er dus zo'n beetje elke saus of kruidenmix bij doen, het neemt snel die smaak over, dus eigenlijk wel heel lekker :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:42

8nnemiek schreef:
Inderdaad grappig dat elke soort zo anders smaakt! Die maxim aardbei geeft echt giga vruchten, ik had er eentje van meer dan 5 cm groot! Maar die zijn toch minder lekker.. erg droog. De temptation zou het lekkerst zijn, maar die vind ik ook niet zoet en sappig genoeg. Ik probeer nu uit te vinden welke echt het lekkerst zijn en veel vruchten geven, en dan ga ik daar in t najaar de uitlopers van uitplanten :)

Mijn blaag werkt nu bij een biologische boer als vakantiewerk, die plukt aardbeien oa. Zal hem eens vragen naar de rassen, hier uit de tuin moest ie ze vorige jaren niet ^) en daar propt ie zijn wangen vol, (Ze mogen de achterblijvers zonder kroontjes zelf opeten) met volgens hem heeerlijk zoete aardbeitjes.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:51

Hier dit jaar aardbeitjes met donkerroze bloem, maar wel een late soort, zo te zien, weet dus nog niet hoe ze smaken.
Mmm, koolrabi en lekkere kersen :~ .

Hier deze week ook broccoli uit eigen tuin.
Moet verder nog dringend mijn moestuintje uit gaan breiden :oo :D

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:55

Ik zal zo eens foto's maken van mn plantjes, misschien is dat leuk om met jullie te delen? :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:06

Ja leuk, ik hou van foto's!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:25

avaluna schreef:
Hier dit jaar aardbeitjes met donkerroze bloem, maar wel een late soort, zo te zien, weet dus nog niet hoe ze smaken.
Mmm, koolrabi en lekkere kersen :~ .

Hier deze week ook broccoli uit eigen tuin.
Moet verder nog dringend mijn moestuintje uit gaan breiden :oo :D

Ik lees net op FB dat Monsanto patent heeft gekregen op broccoli.... Toch te idioot voor woorden, als iedereen zwaar in verzet komt in Europa dat ze via een maas in de wet gewoon ijskoud doorgaan????

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:49

Mijn plantjes:
Doornlozebramenstruik:
Afbeelding
Cherry tomaatjes: (Moet ik de dooie bloemetjes weg halen of?)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Paprika:
Afbeelding
Afbeelding
Aardbeien:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Kersenboom:
Afbeelding