Jade schreef:hm ik moet zeggen dat als ik zo meelees ik wel wat berichten tegenkom die tegen mijn bestaande kennis en gevoel ingaan.
sowieso is een eetpatroon waar weinig paprika en tomaat in voorkomt niet ok voor mij, groente is gewoon lekker en paprika blijft er dus in
verder verkeerde ik in de veronderstelling dat verzadigde vetten minder goed waren, onverzadigde vetten goed maar meervoudig onverzadigde vetten weer minder, klopt dat niet?
een eetpatroon waardoor je meer moet eten dan waar je je prettig bij voelt en waar je een opgeblazen gevoel aan overhoudt klinkt mij ook niet helemaal lekker in de orentenzij je natuurlijk om mee te beginnen al te weinig at, dan is het bij elk 'normaal' eetpatroon zo lijkt me..
mijn vriend is vegetarisch (sinds kort), ik at al nooit zo heel veel vlees, dus heel veel meer vlees gaan eten is voor mij ook geen eerste keus.. verder las ik berichten over juist wel koolhydraten eten als je sport? wat kom je tekort als je dat niet doet?
ik heb vaag de indruk dat de kh arme levensstijl enige paralellen vertoont met de theorie om je paard een kopje olie/ricebran te geven op een dag, waarmee energie duurzamer vrijkomt, klopt dat?
lees ook veel over haverzemelen, als dat wel ok is, schiet je dan niet ook al een eind op als je haverzemelen door je broodmix gooit?
Ons lichaam is opgebouwd uit verzadigde vetzuren en cholesterol. deze stoffen moet je dan ook gewoon binnenkrijgen. Er is geen enkele klinische studie aangetoond dat deze stoffen slecht voor ons zijn, juist het tegendeel is aangetoond.
Dit gaat allemaal terug op de lipid hypothesis in de jaren 50 geloof ik. Er was 1 man die gefinancierd werd door Kelloggs (van de granen en mais), die meende te hebben ontdekt dat vet slecht voor ons was en dat we vooral graan moesten eten (waarom zegt ie dat nou?

De gewone wetenschappers hebben toen de Amerikaanse overheid gesmeekt om dit niet als waarheid aan te zien, aangezien er nog nooit uit studies was gebleken dat de lipid hypothesis waar was.
helaas was de onvloed van Kelloggs groter.
En nu zitten we dus met een eetpatroon dat wordt geadviseerd op basis van economie. Graan productie is overal, makkelijk en boert goed. Maar gezond is het niet.
Het uitsluiten van dingen als tomaat en paprika is maar voor twee weekjes. daarna kun je dat met een gerust hart weer eten. Bij Atkins moet je zelf minstens 300 gr groenten eten, dat is 100 gr meer dan het Voedingscentrum aangeeft.
Ik hoop dat je het nu wat beter begrijpt