Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:20

Jade schreef:
hm ik moet zeggen dat als ik zo meelees ik wel wat berichten tegenkom die tegen mijn bestaande kennis en gevoel ingaan.
sowieso is een eetpatroon waar weinig paprika en tomaat in voorkomt niet ok voor mij, groente is gewoon lekker en paprika blijft er dus in :D
verder verkeerde ik in de veronderstelling dat verzadigde vetten minder goed waren, onverzadigde vetten goed maar meervoudig onverzadigde vetten weer minder, klopt dat niet?
een eetpatroon waardoor je meer moet eten dan waar je je prettig bij voelt en waar je een opgeblazen gevoel aan overhoudt klinkt mij ook niet helemaal lekker in de oren := tenzij je natuurlijk om mee te beginnen al te weinig at, dan is het bij elk 'normaal' eetpatroon zo lijkt me..
mijn vriend is vegetarisch (sinds kort), ik at al nooit zo heel veel vlees, dus heel veel meer vlees gaan eten is voor mij ook geen eerste keus.. verder las ik berichten over juist wel koolhydraten eten als je sport? wat kom je tekort als je dat niet doet?
ik heb vaag de indruk dat de kh arme levensstijl enige paralellen vertoont met de theorie om je paard een kopje olie/ricebran te geven op een dag, waarmee energie duurzamer vrijkomt, klopt dat?
lees ook veel over haverzemelen, als dat wel ok is, schiet je dan niet ook al een eind op als je haverzemelen door je broodmix gooit?

Ons lichaam is opgebouwd uit verzadigde vetzuren en cholesterol. deze stoffen moet je dan ook gewoon binnenkrijgen. Er is geen enkele klinische studie aangetoond dat deze stoffen slecht voor ons zijn, juist het tegendeel is aangetoond.
Dit gaat allemaal terug op de lipid hypothesis in de jaren 50 geloof ik. Er was 1 man die gefinancierd werd door Kelloggs (van de granen en mais), die meende te hebben ontdekt dat vet slecht voor ons was en dat we vooral graan moesten eten (waarom zegt ie dat nou? :z ).
De gewone wetenschappers hebben toen de Amerikaanse overheid gesmeekt om dit niet als waarheid aan te zien, aangezien er nog nooit uit studies was gebleken dat de lipid hypothesis waar was.
helaas was de onvloed van Kelloggs groter.
En nu zitten we dus met een eetpatroon dat wordt geadviseerd op basis van economie. Graan productie is overal, makkelijk en boert goed. Maar gezond is het niet.

Het uitsluiten van dingen als tomaat en paprika is maar voor twee weekjes. daarna kun je dat met een gerust hart weer eten. Bij Atkins moet je zelf minstens 300 gr groenten eten, dat is 100 gr meer dan het Voedingscentrum aangeeft.

Ik hoop dat je het nu wat beter begrijpt :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 13:21

@ Jade, een aantal punten haal je bij mij weg. Ik wil even zeggen dat ik nog veel moet leren over khd arm en daarom mijn posts. Trek hieruit aub geen conclusie.
Daarnaast, ik at idd weinig, (ontbijt en lunchte met 2 kale boterhammen, bij lunch wel paprika en feta of tomaat knoflook en basilicum op het brood). 's Avonds 30gr rijst, 70-100gr mager vlees, 200gr groente. Ik snoepte wel tussendoor maar de maag is geen grote porties gewend zeg maar. Ik moet leren meer en beter verspreid/gedoseerd te eten. Daarbij at ik weinig eiwit denk ik, want at geen zuivel, ei, 100gr vlees per dag.
Ik ben hier om het te begrijpen, niet om mijn stellingen aan het daglicht te brengen.

Verder ben ik ook benieuwd naar die verzadigde vetten, dacht nl nog steeds dat ze slecht waren. Meervoudig onverzadigd is toch weer beter dan enkelvoudig onverzadigd?

Edit: bij SB moet je ook 500gr groente eten.

Ik heb nu al zoveel jaren vet uit mn dieet geprobeerd te schrappen, maar nooit goed gekeken naar khd! Dat kale boterhammetje maakte me juist gek van de trek en werkt dus averechts.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:42

phormicola, ik snap er eigenlijk niks van, als het daarna wel weer mag, waarom mag je de eerste 2 weken dan geen paprika? _O-
ik at altijd al 300g groente, dus dat is iig geen probleem :D

F_orumster, ik eet normaal 1 of 2 boterhammen met roomboter :9 en beleg als ontbijt, 4 met de lunch, ook goed belegd :D eigenlijk altijd met kaas of vleeswaren. tussendoor een appel/banaan/fruitdrankje en een paar koekjes en 's avonds een stukje vlees (ik denk.. 150g ofzo?) of vervangends, 300g groenten en rijst/pasta/aardappels (euh iets meer dan de aangegeven hoeveelheid op de pakjes, standaard is 100g rijst per persoon geloof ik? anderhalf x dat) en soms een toetje joghurt/vla/pudding/chocolade mousse :9 :D
ik ben 1.75m en weeg normaal 58/59kg, momenteel sport ik bijna niet :o en zit ik denk ik op 60, nog steeds prima op gewicht, maar mijn buik is zijn spiertjes kwijt :oo :D
ik bak altijd alles in olijfolie/olijf met zonnebloem :)
vandaag heb ik volgens mijn goede voornemen mijn bammetjes beperkt tot drie en er een halve komkommer, tomaat, banaan en bakje applemoes bij genomen. geen probleem, want vandaag werk ik thuis :D

wat betreft die vetten, ik heb 'vroegah' volgens de blijkbaar kellogh's theorie geleerd dat verzadigd ongezond was en meervoudig onverzadigd gezond, maar heb een vage herinnering van een bericht een tijdje terug dat meervoudig onverzadigd met hele lange ketens itt wat totdantoe werd aangenomen juist weer niet goed verteerd kon worden, maar dat is dus maar een deel van de onverzadigde vetten. of ik heb het niet goed onthouden, kan ook :=

momenteel lees volgens diverse theorien zoveel tegenstrijdige berichten over wat wel of niet goed is dat ik echt geheel de kluts kwijt ben :=

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:41

Omdat je lichaam eerst moet ontgiften door helemaal geen kh binnen te krijgen behalve de onvermijdelijke,
daarna mag je dus uit groentes wel KH nemen maar laat je de Kh bommen staan...

Bedenk wel dat je van het ontgiften heel ziek kunt worden dus begin op donderdag ermee zodat je twee dagen later als alle KH het lichaam verlaten je thuis bent

Jade

Re: Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:02

hmmm dan denk ik dat ik het ontgiften mooi oversla := :+ ik drink al brandnetelthee, that should count for something :+

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:35

Over ontgiften gesproken, ik heb sinds gister hoofdpijn. Grappig dat je blij kunt zijn met hoofdpijn! Ik ga thuis ook de kethosticks maar eens uit de kast pakken. Kijken of ik al in kethose ben. Dat is voor mij (controlfreak eerste klas) de ultieme motivatie!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:52

Hoe kun je iets overslaan??

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 15:59

Jade schreef:
hmmm dan denk ik dat ik het ontgiften mooi oversla := :+ ik drink al brandnetelthee, that should count for something :+

Het is fijner dan je denkt. Ik geniet ervan dat ik geen drang naar koolhydraten heb.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:07

Echwel schreef:
Hoe kun je iets overslaan??

je klinkt geschokt :=
ik heb niet het gevoel dat ik echt cravings naar koolhydraten heb, en als ik heel eerlijk ben zie ik het nut niet zo in van het tijdelijk stoppen met KH om er daarna weer mee te beginnen :? daarnaast heb ik altijd geleerd dat als je bv een eliminatiedieet wilt volgen, je dat 6 weken moet volhouden voor je resultaten ziet; lijkt me dat dat ook geldt als je koolhydraten elimineert, dus waarom specifiek 2 weken? waarom wordt je er zo ziek van?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:11

Het is geen elimineren voor korte tijd, maar gewoon je voedingspatroon aanpassen door geen kh meer te nuttigen, om daar te komen zul je eerst alles uit je lichaam moeten weghalen en twee weken helemaal geen nemen en na die twee weken beginnen met tomaten enz waar iets kh inzitten..
dus echt twee weken ontgiften en dan naar een niveau wat acceptabel is

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:16

dat klinkt alsof er een bepaalde buildup van koolhydraten in je lichaam zou zijn die niet vermindert zolang je kleine hoeveelheden koolhydraten binnenkrijgt? zo ja, op welke inname hoeveelheid ligt die grens dan? is er dan ook onderzoek gedaan naar die grens, of is het onderdeel van de theorie? je zou hetzelfde effect ook moeten kunnen bereiken door een periode net onder die grens te blijven lijkt me?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 16:35

@ Jade, khd zijn onder te verdelen in goed en slecht.
Wanneer ingebouwd rondom veel vezels dan mag er meer dan een hap suiker.

Over de dagwaarde aan khd vond ik nog wat op SB forum.
Citaat:
Wat je nodig hebt is heel individueel. Niet voor niets had Atkins het altijd over het 'Kritische Koolhydraten Niveau'. Ketose is niet kritisch maar je bent in het algemeen als NIET-sporter wel in flinke ketose onder 40gram KH. Als je wel veel sport, dan kan je zelfs nog met 100g KH nog in ketose komen op zo'n dag. Zou je 8 uur lang bijv fanatiek gaan fietsen wat ik zelf regelmaatig gedaan heb, dan kan je zelfs met 250 gram KH nog in ketose komen!
Het gaat om de afvoer versus aanvoer. Niet sporters die in ketose willen komen zitten wel goed rond 40 gram.

Zo gek zat ik dus niet met 39 gram en 40 gram.
Maar phormo, jij bent meer van het atkins principe toch? Die zijn strenger wbt khd.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:35

ik geloof dat ik jullie weer ga verlaten :)
wikipedia (de engelse versie die wel bronnen erbij heeft :) ) vertelt mij dat de meningen over een atkins dieet nog steeds verdeeld zijn; sommige onderzoeken geven aan dat het positieve effecten kan hebben op epilepsie, kanker en diabetes, en een gelijke of verlaagde kans op hart en vaat ziekten bij vrouwen; sommige studies geven aan dat sommige kh arme dieten negatieve effecten kunnen hebben op het metabolisme en stemmingen; er wordt gewaarschuwd voor dit type dieet bij nierproblemen en jicht en er is een onderzoek wat aangeeft dat de frequentie van milde problemen als diarree, spierpijn/kramp, uitslag en een algeheel gevoel van zwakte hoger is bij een kh arm dieet; een onderzoek onder zweedse mannen geeft aan dat een mediterraans eetpatroon gecorreleerd is met een lager sterfpercentage dan een koolhydraatarm dieet.

al met al zijn de meningen nog steeds verdeeld en lijken er ook bij lange termijn onderzoeken geen duidelijke voordelen voor dit dieet naar voren te komen tov bijvoorbeeld een mediteraans eetpatroon wat een relatief hoog percentage in eenvoudig onverzadigde vetten (olijfolie) en vezels heeft en een relatief laag percentage in verzadigd vet (en wordt ook geassocieerd met lage bloeddruk en bloedsuikerspiegel).

gezien het feit dat ik geen medische reden heb om aan een kh arm dieet te beginnen denk ik dat ik beter richting een mediteraans eetpatroon kan gaan waarbij geen discussie bestaat over nadelige effecten en positieve effecten wel al zijn bewezen, dan een eetpatroon wat nog ter discussie staat. :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 18:30

Mediterraans dieet bedoelen ze mee dat en veel groenten, vlees en vis en veel olijfolie gegeten worden. Veel goede vetten. Niet de pastas waar veel italianen zich tegenwoordig ook mee vol eten en ja de mediterranen verdikken ook. Veel pastas worden bijna kaal gegeten.

Er zijn vele tussenwegen. Ik vind atkins erg heftig en zou t niet willen volgen.
Maar bewust zijn van goede en slechte koolhydraten en vetten is wel goed. De glycemische index informatie vind ik heel waardevol en ik geloof er zeker in dat de maatschappij verdikt door de koolhydraten cultuur en pas op geen vet cultuur.
De eiwitten is iets waarover ik er nog niet uit ben, maar zal nog zoeken daarover op pubmed.

Vraag mijnerzijds over sb. Waarom is wijn niet toegestaan? Er zit zo gek veel suiker niet in. Het is essentieel voor een redelijk aantal van mijn gerechten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:52

F_Orumster schreef:
Mediterraans dieet bedoelen ze mee dat en veel groenten, vlees en vis en veel olijfolie gegeten worden. Veel goede vetten. Niet de pastas waar veel italianen zich tegenwoordig ook mee vol eten en ja de mediterranen verdikken ook. Veel pastas worden bijna kaal gegeten.

Er zijn vele tussenwegen. Ik vind atkins erg heftig en zou t niet willen volgen.
Maar bewust zijn van goede en slechte koolhydraten en vetten is wel goed. De glycemische index informatie vind ik heel waardevol en ik geloof er zeker in dat de maatschappij verdikt door de koolhydraten cultuur en pas op geen vet cultuur.
De eiwitten is iets waarover ik er nog niet uit ben, maar zal nog zoeken daarover op pubmed.

Vraag mijnerzijds over sb. Waarom is wijn niet toegestaan? Er zit zo gek veel suiker niet in. Het is essentieel voor een redelijk aantal van mijn gerechten.

Italianen eten het op een andere manier dan wij dat doen waar je niet dik van wordt. Kan natuurlijk ook niet zo zijn dat heel Italie pasta's eet en het noet goed schijnt te zijn. Ik heb het boek van Dr. Frank gekocht en ook hij zegt dat je wel terug moet gaan na het dieet, naar het 'normale' eten.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 20:00

Hoezo op een andere manier dan? Mijn it. collega zegt dat mensen wel beseffen niet teveel pasta moet eten. De keren dat zij en haar vrienden eten (ze nemen ook restjes mee) zie ik pasta's die net roodoranje zijn en vooral veel vlees. Ook in italie is de trend er dat men verdikt.
Mijn collega zelf is overigens iets te stevig.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:17

Schijnt met voor, tussen en nagerecht te maken te hebben en de manier van bereiding. De pasta's zoals wij die maken vinden hun niet te eten.
Natuurlijk zijn er ook stevige, dikke italianen, zoals in ieder land. Maar de manier van bereiden en eten is heel belangrijk. Misschien snoepen de dikke italianen ook veel, heeft dan niets met pasta's te maken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 20:24

het valt mij juist op dat zij pp veel pasta eten en weinig groente erdoor.
Ik ken hun 5gangen systeem we 2x antipasti, bordje pasta, bord enkel vlees of vis en dessert.
Ik heb hetzelfde merk pasta als hun (barilla en de cecce) en kook het ook dat t nét al dente is.
De slanke bewuste italiaan eet veel vlees en veel groente, maar ook daar eten ze tegenwoordig teveel pasta en er zijn redelijk wat stevige mensen boven de 50.
Gaat me hier niet om welles nietes, maar eigenlijk wat ze in artikelen bedoelen met mediterraans eten = veel vlees vis groente. Niet de pasta's.
In griekenland aten ze eerst geeneens pasta maar dit zijn ze wel over gaan nemen (maken heel korte pasta bv)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 22:07

Zo, hardlopen maar weer es opgepakt. Best zwaar en ik ben nu wat misselijk!
Vriend zit chips te eten, alleen de geur al, bah.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:26

F_Orumster schreef:
het valt mij juist op dat zij pp veel pasta eten en weinig groente erdoor.
Ik ken hun 5gangen systeem we 2x antipasti, bordje pasta, bord enkel vlees of vis en dessert.
Ik heb hetzelfde merk pasta als hun (barilla en de cecce) en kook het ook dat t nét al dente is.
De slanke bewuste italiaan eet veel vlees en veel groente, maar ook daar eten ze tegenwoordig teveel pasta en er zijn redelijk wat stevige mensen boven de 50.
Gaat me hier niet om welles nietes, maar eigenlijk wat ze in artikelen bedoelen met mediterraans eten = veel vlees vis groente. Niet de pasta's.
In griekenland aten ze eerst geeneens pasta maar dit zijn ze wel over gaan nemen (maken heel korte pasta bv)

Dat de pasta net al dente is scheelt ook een stuk natuurlijk. Oh, mij gaat het ook niet om welles-nietes. De pasta alleen de schuld geven geloof ik niet zo. En, wat denk ik belangrijk is, dat het per persoon verschilt.

Ik ben nu net terug van het hardlopen, en heel gek, de laatste tijd liep ik helemaal niet lekker maar ik heb net de sterren van de hemel gelopen, ik kon blijven lopen! _O- Snap er niets van...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 06:48

waarom scheelt dat, al dente, wat gebeurd er met de khd als je het langer kookt?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:58

Volgens mij kun je in het algemeen zeggen dat hoe meer en hoe vaker kh's zijn bewerkt, hoe slechter ze worden. Dat wil zeggen, ze worden dan sneller opneembaar door het lichaam. Sommige aardappelproducten worden eerst gekookt, dan gestampt en dan voorgebakken. Daarna moet jij ze thuis afbakken in de oven. Dat zijn 4 bewerkingen voordat je het op je bord hebt liggen. Dat kost je lichaam totaal geen energie om ze te verbranden. Geen idee of dat ook geldt voor pasta al dente. Eerlijk gezegd denk ik van niet...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 09:16

Als je pasta te lang kookt, komt het zetmeel los en krijg je zo'n grijzige waas. Als je dat wegspoelt eet je dus eigenlijk minder khd, maar de vorm is indd misschien dan vereenvoudigd?

Hardlopen ging niet erg geweldig, en was erna misselijk.
Vanmorgen ontbeten met spinazieomelet, meer gebakken omelet met ei dan andersom. Vond het nou niet erg geweldig.
Gebakken eieren op de ochtend heb ik wat moeite mee, maar ik denk dat dat de brandstofwisseling wel goed aanzwengelt dus toch maar aanwennen, denk ik.

Kon de protifar/profitar niet vinden? Gezocht bij AH bij de nutricia producten.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:29

Ik zit dit topic al enige tijd te volgen, zwaar verbaasd over het koolhydraatloze dieet.. Ik ben dus iemand die redelijk actief is van zichzelf, geen vlees eet en dus niet snapt wat er over blijft als je maar zo weinig koolhydraten mag eten..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:31

Ja ik denk dat als je geen vlees eet er ook niet zoveel overblijft :n
Eet je wel eieren e.d. dan?