De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 08:46

Die doperwten zien er goed uit... gewoon gaan doppen :) als je ze te klein vindt nog even laten hangen. Maar qua smaak zouden ze niet te groot moeten zijn. Lekker doperwten uit de moestuin... even kort koken :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 08:50

Hier heeft een van de aardappelplanten het niet gered, uitgedroogd helaas, maar ik heb er wel een bakje krielaardappeltjes uit kunnen halen :)
Mijn uien zijn allemaal verrot en de prei wordt ook niks.. Stom is dat, de lastige dingen als bloemkool lukken prima en simpel spul als uien en bonen doen niks..

Gisteren wel een heerlijke broccoli klaargemaakt die lekker groot was.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 08:53

Hier al flink aardbeien gegeten (echt een goede oogst dit jaar) verder nog afwachten. mn peultjes groeien goed maar mn bonen komt de helft niet van op jammer genoeg.... Bietjes helemaal niet, Tomaten planten beginnen nu eindelijk te groeien net als de courgettes. afwachten maar wat het gaat worden dit jaar!! alles kan nog nu de zomer gaat beginnen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:01

Hier zijn de doperwten ook wel bijna goed denk ik :j

Sugar Snaps ook, aardbeien doen het ook lekker, van het weekend bezig geweest met een restje PVC buisjes en een net om ze af te dekken. De druif begint nu ook ineens uit te lopen, 2 blaadjes...dacht echt dat daar geen leven meer in zat, voor een grijpstuiver bij de Gamma meegenomen maanden geleden :P

Ik heb 1 hele mooie broccoli die ik van de week wil gaan oogsten, diezelfde plant heeft ook 2 kleintjes aan de zijkant zitten, grappig wel! Ben benieuwd of die ook nog wat groter worden :)

Heb heel wat kroppen andijvie die ook geoogst kunnen / moeten worden en ik ben nog steeds aan het oogsten van de kroppen sla die ik begin april gezaaid heb.

Had verschillende zakjes zaad. In 1 zakje zat gemengd zaad met allerlei verschillende soorten sla....die heb ik al op moeten ruimen omdat het aan poosje geleden al enorm doorgeschoten was, maar de rest doet het nog prima, nog geen doorschieten in zicht. Ik oogst steeds de buitenste bladeren, en het hart blijft nieuwe aanmaken. Heb normale groene, krul groene, krul rode, nog iets eikenbladsla-achtigs en grove rode bladeren...lekkere combinatie hoor, zit nu ook een bak sla te eten met stukjes peen, komkommer, kalkoen en spekje en EKO francoise dressing :9

Gisteren weer een vracht spinazie geplukt van de ook begin april gezaaide spinazie, daar heb ik nu een keer of 5 de buitenste bladeren van geoogst en zijn ook nog niet aan het doorschieten +:)+

Die spinazie heb ik geblancheerd en ingevroren, want ik moest ook nodig bladbiet plukken, die gaan wel erg de hoogte in. Dat hebben we gisteren dus gegeten. Het blad geblancheerd en de steeltjes even gekookt, zijn dan ook hartstikke mals :9

Van de week maar eens experimenteren met de andijvie...daarvan wil ik ook een paar kroppen in de vriezer doen.

Aardappelplanten daarvan zijn er hier ene paar door die gore naaktslakken vermoord _-:(

Die gaan net onder de grond zitten tegen het steeltje aan, en eten het daar door -:(-

De Palmkool staat er ook een beetje zielig bij, ik had er 2 en de ene heb ik al op de composthoop gegooid, deze andere gaat het ook niet redden denk ik.

Beetje hetzelfde als de bloemkool, op 1 of andere manier staan die een beetje te veel boven de grond lijkt het, en waaien ze om of worden omhoog gewerkt door de mieren of weet ik wat :P

Volgende keer ga ik daar een rand van een bloempot omheen zetten en een stukje erbij voor wat extra bescherming / ondersteuning.

De spruiten en broccoli doen het wel prima... en de Orach Red Ruby ook...

claudiaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:13

Bij ons kunnen we ook dagelijks aardbeien plukken.. mmm heerlijk!
De aardappels groeien goed.. de rest gaat niet zo snel, er moet meer zon komen :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:26

Ik wil ook aardbeien uit eigen tuin, helaas kan ik ze niet in volle grond steken en ze hun gang laten gaan, erg jammer.

Verder kan ik bijna alweer boontjes oogsten haha.
Tomaten groeien nu ook lekker.
Kolen groeien ook gestaags door, maar nog lang niet oogstklaar, is later de grond in gegaan.

Courgette gaan nu ook goed, paprika ook, de komkommer heb ik weer naar binnen gehaald.
Ze waren niet dood, maar groeien deden ze ook niet.
Dus naar binnen gehaald voor meer warmte, een laatste poging tot ze de prullenbak in gaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:54

O de snack-komkommer doet het hier wel prima buiten, heb er al 2 komkommertjes van gegeten en er zitten er nog 2 aan te komen, die wil ik nog iets laten groeien :9

Daarboven zijn ze nog heel klein en wat bloemetjes :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:11

*is jaloers op al die oogstverhalen*

Maar ik gun het jullie uiteraard van harte hoor, hopelijk kan ik volgend jaar ook van die heerlijke dingen uit eigen tuin oogsten.

Ik heb al welgeteld 5(!!!!) tomaatjes en nog een paar waar al heeeeel lang nog een paar bloemetjes zitten dus ik weet niet of daar nog wat uit gaat komen, heb de mysterieboom gisteren grondig gesnoeid omdat ik zag dat de framboos geen zon meer kreeg, en dus vandaar het zo lang duurde (duhuh) dat er kleur op kwam. Ik vermoed trouwens abrikoos of perzik dat het is, maar vergeet echt elke keer foto's te nemen. Het is echt een fluwelen vachtje dat op de vruchten zit, dus pruim kan ik denk ik al afstrepen.

Wat me trouwens nog het meeste verbaasd, is dat mijn courgette ineens als een gek bloemen aan gaat maken, echt superleuk om te zien!

En ik heb ten einde raad mierenpoeder op de nesten gemikt, ik kon niks meer plukken of er hing een kudde mieren in, met zelfs de larven net onder het oppervlak *gruwel*. De oude garde heb ik laten rusten, de verse nesten zijn bepoederd. Even rust in de tent eeeehmmm tuin.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:54

Word al lekker geoogst en gegeten les ik :9

Mijn aardappels gaan als een speer, hoop dat de emmer niet gaat barsten (heb er een beetje veel in geplant :o ) En wonder boven wonder groeien mijn met meeldauw besmette kruisbessen door *\o/* De meeldauw is als vlies opgedroogd en laat enigszins los/makkelijk af te wrijven. Dus ik heb nog hoop op een oogst. Mijn tomaatjes hebben het licht ook gezien en groeien, paprika minder. 3 koolrapen hebben het verplanten overleeft en doen hun best. De nieuwe lichting galia meloenen zijn ook weer bezig het loodje te leggen ^)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:39

hej zijn er mensen hier die verstand hebben van druiven?
Wij hebben vorig jaar een leuke druivenplant gekocht, en hebben toen gelijk eigenlijk al een klein trosje eraan gehad. Echt ontzettend leuk
Dit jaar groeit hij goed, hij is imiddels ruim 3 keer zo groot als dat hij vorig jaar was.
Nu zat ik zo op internet te kijken wanneer hij zou moeten gaan bloeien, en wat ik begreep zou hij dat dus al gedaan moeten hebben echter zit er niets aan.
We hebben hem ook niet gesnoeid ofzo, wel hier en daar beetje begeleid.
Nu vermoed ik dat het komt omdat hij nog relatief jong is, maar vroeg me toch af hoe het zit omdat we vorig jaar wel een trosje hebben gehad.
Foto van de druif
Afbeelding

we hebben ook nog een kiwi, daarvan dachten we dat hij dood was gegaan maar hij begint weer bij te trekken
Afbeelding

en 2 paprika plantjes die dien het echt super goed
Afbeelding
Afbeelding

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:09

Mensen :oo
Mijn aardbeien plantjes kleuren helemaal geel, what happend :O
Zitten geen beestjes in en krijgen elke dag water, ook zitten er gaten in de pot dus verzuipen kunnen ze ook niet.

Ook mijn cherrytomaten plant word aan de onderkant al wat geel.

Is het nou te koud of?
Hellup :o?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:15

Geen idee.. Misschien te weinig voeding?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:20

8nnemiek schreef:
Geen idee.. Misschien te weinig voeding?

Zitten in nieuwe bemeste tuinaarde, is misschien wel handig om wat voeding erbij te doen.
Morgen meteen maar ff kijken.

Waar haal ik dat het beste?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:34

branka16 schreef:
Mensen :oo
Mijn aardbeien plantjes kleuren helemaal geel, what happend :O
Zitten geen beestjes in en krijgen elke dag water, ook zitten er gaten in de pot dus verzuipen kunnen ze ook niet.

Ook mijn cherrytomaten plant word aan de onderkant al wat geel.

Is het nou te koud of?
Hellup :o?

Hier ook alle aardbeien dood, meeldauw...

Heerlijk al die oogstverhalen, morgen dus doperwten op het menu hier.

Verder zie ik dat meerdere mensen in een felle concurrentie strijd zijn verwikkeld over wie het mag opeten..
Het insect, de slak of wij..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 07:06

Branka, heb je ook net onder de grond gekeken of daar niks je plantjes aan zit te tasten?

Dat was bij mij dus het geval bij een paar dingen, zaten er naaktslakken net onder de aarde de boel door te vreten -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 07:07

Hebben jullie trouwens ook zoveel paddestoelen tussen je groentes?

Hier behoorlijk wat van die bruintjes met een puntig hoedje :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 07:15

Geen paddestoelen tussen de groente.. Wel enorm veel op de wei. Het is jammer dat er toch een aantal giftige paddestoelen zijn.. ik zou het leuk vinden als ik zelf champignons buiten kon kweken!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 07:18

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 07:24

pmarena schreef:
Branka, heb je ook net onder de grond gekeken of daar niks je plantjes aan zit te tasten?

Dat was bij mij dus het geval bij een paar dingen, zaten er naaktslakken net onder de aarde de boel door te vreten -O-

Mijn aardbeien zitten in potten met een flinke laag hydrokorrels er boven op en onder.
Denk niet dat daar slakken in kunnen kruipen?
Bij ons achter het huis zitte de zowiezo nooit slakken, alles is bestraat en plantjes staan allemaal in potten.

Ik zal toch eens onder de blaadjes kijken of er iets zit, maar de blaadjes zijn niet aangevreten zitten geen gaten in.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 07:39

Ik zeg 1 ding: onderschat nooit een slak :P

Zeker die naaktslakken die kruipen echt overal in en onder, denk dat hydrokorrels juist wel fijn voor ze zijn...ze kruipen graag ergens onder waar ze beschut zitten tegen zonlicht en waar het lekker vochtig is, dus die korrels zijn wellicht juist wel ideaal voor ze?

Als ik jou was zou ik toch eens het stammetje van de planten naar beneden volgen om te kijken of ze daar niet doorgevreten worden, je weet maar nooit :P

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:01

pmarena schreef:
Hebben jullie trouwens ook zoveel paddestoelen tussen je groentes?

Hier behoorlijk wat van die bruintjes met een puntig hoedje :P

Ja, hier ook. Rare is dat ik in speciekuipen tuinier :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:09

Jij ook van die puntige bruintjes? :)

Hoezo vind je dat raar dan :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:49

Hier gister ook een dikke naaktslak gevonden in een pot met zand die ik op de kop gooide, beest zat er lekker tussen, lijken wel wormen.

Ik heb in flink wat planten gaten in de bladeren, maar kan er nergens wat ondekken.
Liggen ook slakkenkorrels etc.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:56

@ 66996236 , mijn ouders hebben ook druiven. Die hebben nu al volop iniminie groene druifjes. Maar die worden volop bezocht door hommels. Wellicht dat het daaraan ligt?
En anders extra kalk/ mest toevoegen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:12

Net mijn koolrabi geoogst.. 1,5 kilo weegt ie :') Hij is eigenlijk veel te groot geworden, dus ik ben bang dat ie behoorlijk taai is inmiddels..