De eetbare tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 17:20

Sonja_vR schreef:
wij zijn donderdag nacht gaan rijden richting frankrijk om maandag weer terug te rijden (festival)
maar jemig, het onkruid is goed uit zijn dak gegaan in die paar dagen tijd...heb nu 1 gedeelte van de moestuin weer rechtgetrokken, morgen weer verder, de tomaten heb ik ook weer even flink moeten aanpakken, kwamen halve planten uitzetten ipv diefjes :+
vanavond wel groen uit eigen tuin , erwtjes, tuinboontjes, munt en peterselie voor de bulgur en tijm voor de vis

Tja regen doet wonderen voor je tuin en je onkruid... :+

LhinnOlijf

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 19:14

Wanneer zie je dat de bietjes groot genoeg zijn? Ik ben ze ondertussen mijn tuin aan 't uit kijken, zo lekker vind ik bietjes :=

Mijn koolrabi is ook bijna klaar ... blijft het kooltje vanzelf door groeien of zit er nog een definitieve maat/ omtrek aan? En ondertussen pluk ik ook hier aardbeien. Ondertussen heb ik ook inimini trostomaten, welliswaar nog groen. Met wat extra zon nog 1 a 2 weken wachten en ik kan tomaten oogsten :D

Deze week staan bladmoes en sla op het avondmaal. Het groeit allemaal als kool :=

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:57

Yeah ik ben weer eindelijk weer bij met lezen! Leuke verhalen tegengekomen en mooie foto's van tuinen,
jaloersss haha! Gelukkig komt alles bij iedereen weer een beetje opgang.
Hier ook al wat kunnen oogsten waaronder andijvie, pluksla en ijsbergsla. Helaas ging het met de laatste
ijsbergslaatjes niet zo goed, ineens kwamen er van die vieze zachte smurrieplekken. Ik heb alles
geprobeerd, van veel luchten, water, warmte van de kas. Niks geholpen helaas, iemand ideeën?

Verder staat de kas helemaal vol met tomaten. Poe ze groeien zelfs zo hard dat ik bijna elke dag een hoop
bladeren moet verwijderen om voldoende licht te krijgen. Alleen heb ik een 'probleempje' in de kas,
er zitten allemaal mini vliegjes in de aarde... Ik heb al twee vliegenplakkers opgehangen en de meeste
zijn al weg, maar er zitten er nog veel in de bakken zelf.. Wat is dit??

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:02

varenrouwmug?
is niet goed, tast de wortels aan van de planten, je kunt een laagj zand van een paar cm op de grond aanbrengen, dan houd je een drogere toplaag , dat vinden ze niet fijn :)

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:15

Sonja_vR schreef:
varenrouwmug?
is niet goed, tast de wortels aan van de planten, je kunt een laagj zand van een paar cm op de grond aanbrengen, dan houd je een drogere toplaag , dat vinden ze niet fijn :)

aha dat denk ik ook. Heb op internet effe gelezen wat het precies is.. Hmm stomme mug..
Dan ga ik maar snel zand kopen.. -O-

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:33

idd stomme mug. ik heb het ook, moet vanmiddag idd ook even zand halen.
krijg de bovenlaag in de kas nooit droog genoeg...
voortaan direct maar zand er op.
hier komt het doordat de kas in de volle grond geplant is zeg maar en hij niet echt optimaal belucht kan worden.
hopelijk volgend jaar een goeie kas :j

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:40

Sonja_vR schreef:
idd stomme mug. ik heb het ook, moet vanmiddag idd ook even zand halen.
krijg de bovenlaag in de kas nooit droog genoeg...
voortaan direct maar zand er op.
hier komt het doordat de kas in de volle grond geplant is zeg maar en hij niet echt optimaal belucht kan worden.
hopelijk volgend jaar een goeie kas :j

Ik heb zowel planten in de volle grond als pot. Maar dat in de volle grond is maar echt heel klein..
Hoop dat het werkt in ieder geval, de meeste zijn al volwassen tomatenplanten dus ik hoop
dat ze niet al te veel schade aanrichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:51

bij volwassen planten wil het meestal wel wat meevallen, tis vooral bij het jonge spul dat het hard kan gaan, hier ook geen jong spul meer in de kas, maar toch maar dat laagje zand er op.

maar volle grond in de kas, ik heb geen fundering oid, dus de kas staat direct op/in de grond, hetgeen wat in de volle grond in de kas staat heeft er niet zo een last van, de potten in de kas wel ietsje :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:15

Vervelend van de vliegjes!

Ik heb hier vooral heel veel last van mieren, en overal van die bruine puntige paddestoeltjes, waar dan weer naaktslakken op af komen die vervolgens ook maar aan de sla en andijvie beginnen :=

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:59

Ik heb net nieuwe rucola moeten zaaien, was er zo blij mee, maar blaag zag het aan voor onkruid toen ie keilief voor mij de border ging wieden, dat het keurig in drie rijtjes groeide daar had ie even geen erg in. _O- _O- _O- _O- _O- Ach, de konijntjes hebben niet geklaagd.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:59

Zoo dat was mij een best werkje.. 98%heeft een dikke laag nat zand, de rest zijn aan de grond bespoten en de kas heb ik goed proberen te drogen. Elk vliegje dat ik zag heb ik bespoten of zal zich vastplakken aan het plaksel.
Nu hopen dat het genoeg werkt..

Oeh breghje, sja mannen.. jammer.. hopelijk krijgen we binnenkort weer wat warmer weer zodat je een nieuwe poging kan doen :P

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:54

Nou ik ben eindelijk ook begonnen met mijn kruiden'tuintje'. Omdat ik het proces in de gaten wilde houden en ik 2 weken niet aanwezig was had ik ze nog niet eerder geplant.

Alles staat in potten en 2 langere bakken... dacht redelijke bakken te hebben maar dit viel toch wel wat tegen ...
Mocht ik er volgend jaar (of evt. later dit jaar) nog steeds veel lol in hebben zal ik wel eens op zoek gaan naar betere bakken.
Afgelopen dinsdag heb ik ze uitgezaaid en de afgelopen dagen vol spanning naar de aarde zitten turen.

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Ik kon net constateren dat naast de tuinkers (daar zag ik gisteren al omgewoelde aarde en opengebarsten zaadjes), nu ook de basilicum, rucola, bieslook, koriander, rozemarijn en peterselie opengebarsten zijn en ik een glimp van groen zie!

Ook heb ik het idee dat de cherrytomaatjes begonnen zijn... maar ik twijfel daarbij of het niet een overgewaaid pluisje oid is :')

Ik heb er iig al veel lol van!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:25

Hier zijn de 1ste tomaatjes begonnen, ben heel benieuwd hoe ze het gaan doen.

Had een aantal kolen verplaatst omdat het in de verdrukking kwam, die hadden daar een beste klap van gekregen.
Echter lijkt het erop dat ze nu weer beginnen op te krabbelen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:49

Breghje schreef:
Ik heb net nieuwe rucola moeten zaaien, was er zo blij mee, maar blaag zag het aan voor onkruid toen ie keilief voor mij de border ging wieden, dat het keurig in drie rijtjes groeide daar had ie even geen erg in. _O- _O- _O- _O- _O- Ach, de konijntjes hebben niet geklaagd.

Hier hebben ze volgens mij mijn knoflook gekilled bij een onderhoudsbeurt aan de tuin.... Had ze illegaal geplant vriend wil niet dat mijn groentes in zijn designer tuin staan :D

Zo jammer dat er geen pruillipje smiley is. Ik had via hobbyzaden nieuwe zaden besteld. Ik wilde per se borlotti's maar had niet echt iets nodig. Ik heb dus wat vooraad voor volgend jaar gekocht zodat ik aan het minimum bedrag zou komen. Zitten mijn borlotti's er niet bij :\ . Wel heel netjes twee andere soorten maar ik had alleen voor de borlotti's besteld...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:12

Kirsten ik krijg een beeeetje het idee dat je last hebt van vliegjes??

Annemiek80 leuk hé! Ik kijk nu ik weer tijd heb ook elke dag even (kwam erachter dat ik nogal fanatieke mieren heb wbt hun bladluizenfokkerij, één dommig takje vergeten te spuiten en men fokt weer raak, alleen nu regent het hier dus heeft spuiten geen nut) en kan het idd wel de grond uit kijken! Overigens heb ik de mieren met wat poeder bestoven althans hun nesten. Ik trok van de week een pluk thym uit de tuin om te drogen en er hingen zelfs van die larven aan, jaiks!! Ben best liefhebber van grut in de tuin, maar hoef het niet op mijn bord...

Zou het nou trouwens te laat zijn om alsnog een poging sugar snaps te wagen? *heeft weer volop inspiratie*

Balen van je borlotti bonen trouwens Rytir!

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:37

Kunnen aalbessen en kruisbessen makkelijk veplaatst worden? Kom ze ergens in de heg langs het weiland tegen en zou ze graag wat dichter bij huis hebben.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 22:12

zigranta schreef:
Kunnen aalbessen en kruisbessen makkelijk veplaatst worden? Kom ze ergens in de heg langs het weiland tegen en zou ze graag wat dichter bij huis hebben.

Ik zou dat wel na de oogst doen. ;)

Ik heb mijn mams even mijn tuinbonen laten beoordelen. Ze gaf aan dat ik ze echt nog even moest laten hangen. En omdat ik in 1 boon luis heb, raadde ze aan om de topjes eruit te knijpen. ;) Ik geef hem maar weer door. *D

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:34

Oke ,dat houden we in de gaten.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 14:55

ik ben even minder actief geweest en ga nu komende dagen wat slaap inhalen, want kan weer rustig slapen. Reden voor mijn gebroken nachten wilde ik jullie niet onthouden:

Afbeelding

En nu kijken of ik mijn plantjes tussen het onkruid terug kan vinden :+ ;)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 15:56

Wat een schatje <3

Mijn tortels zijn pleitos -O- De jongen waren zeker nog niet instaat om uit te vliegen :n Hadden ze de goede veren nog niet voor. Ben bang dat een kat ze "geholpen" heeft met "uitvliegen" >;) Dus toch een eetbare voortuin. Helaas ;(

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:01

Aah wat een Leukerd, gefeliciteerd!

En arme duifjes! Ik had ook een nest in de tuin, ook ineens weg... En ook hier heeel veel katten in de tuin

Ik had vandeweek zowaar één aardbei! Eindelijk was ik de vogels eens voor! En ik heb er van genoten ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:10

Ah wat een lieverd <3

En duiven vliegen volgens mij al uit voordat ze echt kunnen vliegen, en verstoppen zich dan tussen de struiken.. Zou wel zonde zijn als het echt een kat of roofvogel is geweest.. Zielige kuikjes!

Ik heb vandaag een grote broccoli geoogst :9
Aardbeien kan ik elke dag wel plukken :) en er komen eindelijk paprika's aan de planten *\o/*

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 18:19

Gister maar op de markt lekkere aardbeien gekocht, mijn plantjes geven helaas niet veel.

Gefeliciteerd, zijn vast gebroken nachten waard!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:17

Daar kan je wel wat nachtrust voor missen, gefeliciteerd!

Hier ook kansloze aardbeien, had ook gewoon gekocht.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:23

Hoe weet je of je doperwten eetbaar zijn?
Hangt nu best vol.

Afbeelding

Afbeelding

En mijn zelf gezaaide uien, ja!! eindelijk gaat het ergens op lijken, ze zijn zolang zoooo klein geweest.
Afbeelding

En mijn enigste fatsoenlijke niet doorgeschoten krop sla..
Die staat toevallig eenzaam in de voortuin.
Afbeelding