De eetbare tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 06:39

Hoe waren de boontjes? :) en leuk dat hubbie het tóch ook wel ziet zitten :D

Als er iets in de verdrukking komt dan gewoon verkassen anders wordt het toch ook niets,kun je beter gok nemen.

_CS_

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:33

Boontjes waren heerlijk zeg, tjemig.
Alleen heb veel te weinig gezaaid, voor volgend jaar een tip, lekker de tuin volgooien met boontjes haha.

Ok, had al gedacht om het gewoon te proberen, want als het in de verdrukking komen wordt het ook niets.
Wel lastig als je beperkt ruimte hebt.

Ga vanmiddag maar eens wat verplaatsen dan.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 12:34

_CS_ schreef:
Boontjes waren heerlijk zeg, tjemig.
Alleen heb veel te weinig gezaaid, voor volgend jaar een tip, lekker de tuin volgooien met boontjes haha.

Ok, had al gedacht om het gewoon te proberen, want als het in de verdrukking komen wordt het ook niets.
Wel lastig als je beperkt ruimte hebt.

Ga vanmiddag maar eens wat verplaatsen dan.

Wat voor boontjes had je?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:34

Waai niet weg :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:40

Struikbonen ofzo, maar het is alles behalve een struik.
Plantjes zijn og vrij klein, maar begonnen heel snel al boontjes te maken.
Lage bonen, haricot verts ofzo.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 21:44

Schoonzus maakte couscous met kip. Ik moest salade maken, er ging krulsla, eikenbladsla, wilde rucola, blaadjes boragie en de laatste blaadjes veldsla doorheen. Zo leuk om samen te koken! En vooraf paard te rijden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:49

_CS_ schreef:
Struikbonen ofzo, maar het is alles behalve een struik.
Plantjes zijn og vrij klein, maar begonnen heel snel al boontjes te maken.
Lage bonen, haricot verts ofzo.

Hmm, zo heb ik geloof ik struikjes met erwten, maar dat zijn juist toch sprieten geworden die langs ding omhoog moesten
en ja.. ook te weinig gezaaid.

Vandaag de enigste 2 rode aardbeien geoogst, half aangetast, dat er af gesneden, maar ik moest en zou aardbeien uit eigen tuin eten .
Alle eikenblad sla van de eerste lichting uit de grond gehaald, was 60 cm hoog :D :+

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:19

60 cm? Tjee, ik ruk nou al eikenblad sla uit de grond die me prima lijkt, maar die is pas 20 cm hoog. Ik blijf het toch lastig vinden met die sla: wanneer is het nou goed, bij de een mag je blijven plukken en de ander is net vorige week enorm doorgeschoten.
Hoe zien worteltjes eruit als ze omhoog komen? Wij hebben een wortel/knoflook/afrikaantjes mix geplant om de wortelvliegen om de tuin te leiden (hippie-voodoo-pesticide variant van mijn medehobbymoestuingenoot, maar sinds ik de preiplantjes bijna uit de grond trok omdat het op onkruid leek, lijkt het me nu beter even af te wachten met zomaar alles wat fout groen overkomt te vermoorden. De knoflook herken ik wel :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 22:33

Antheman schreef:
Schoonzus maakte couscous met kip. Ik moest salade maken, er ging krulsla, eikenbladsla, wilde rucola, blaadjes boragie en de laatste blaadjes veldsla doorheen. Zo leuk om samen te koken! En vooraf paard te rijden.

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 06:57

Ziet er goed uit :9

Hier gisteren minstens 20 van die dikke naaktslakken uit mijn bakken gehaald >;)

Nog weinig schade aangericht gelukkig. Ben benieuwd of dat minder wordt als er schelpen of split om de bakken heen komt :)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:10

Ziet er goed uit antheman! Iedereen is al lekker aan het smullen zo te lezen! Hier is er eindelijk een mini pompoen en 6 mini pepers *\o/* Heb maar opnieuw courgettes gezaaid want die waren doodgewaaid...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:53

Net een bakje aardbeien uit eigen tuin gesnoept :9

Verder een ommelet gemaakt met jonge brandnetel,rozemarijn,tijm en bonenkruid ook vers uit eigen tuin (en bij gebrek aan groente := )

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:08

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:13

Aww, die duifjes <3
Ik wou dat ik mijn kruiden niet had laten verdrogen, dan had ik ook lekker mee kunnen koken :+ Klinkt heerlijk!
Hier wel vandaag een bakje mooie grote aardbeien geplukt, dus vanavond krijgen we als toetje beschuit met aardbei :9
Afbeelding

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:20

Dat zijn mooie jongens :j De slakken zijn mij voor geweest ;( Die krengen vreten nu al de ietwat rozige aardbeien aan. ^) Daar helpt een net niet tegen, slakken korrels ook niet. Ze vinden een doorgangetje en gaan gezellig hun gang. _-:(

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:53

Mijn aardbeien blijven nog groen, maar staan niet de hele dag in de zon en worden momenteel gedeeltelijk overschaduwd door een andere plant. Is het verstandig ze te verplaatsen om ze meer in de zon te hebben?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 16:27

Cindeeh schreef:
Mijn aardbeien blijven nog groen, maar staan niet de hele dag in de zon en worden momenteel gedeeltelijk overschaduwd door een andere plant. Is het verstandig ze te verplaatsen om ze meer in de zon te hebben?

Nee, niet doen ;) Liever die andere plant weghalen.

Mooie aardbeien Annemiek!
En ik zie dat Tinky ook brandnetels eet *\o/*

Ik zat net te mopperen op mijn tuinbonen, want ik vond het jammer dat de bloemen verdwenen. Maar ze hangen helemaal vol met bonen :j GAAF! Morgen kunnen we die wel eten.

Deze week eet ik tuinbonen, raapsteeltjes, sla en nog eens sla, aardbeien en ik hoop dat de rabarber weer wat gaat geven.
En als t volgende week nu idd warm wordt, hoop ik dat de postelein oogstklaar is.

Mijn venkel en boerenkool zijn echt mooi aangeslagen. <3

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:38

O wat heerlijk al die oogstverhalen en foto's!! Die tortels zijn trouwens idd gek, wel heel gave foto zo.

Hier gaat het zijn gangetje, ik vergeet nog steeds foto's te nemen van mijn mysteriefruitboom, maar de vruchten die eraan hangen groeien in elk geval als kool. Mijn aardbeien heb ik maar naar volgend jaar doorgeschoven, is niks aangekomen. Framboos wel, die groeit ook heel hard nu ik de bladluizen uitgeroeid heb. Blauwe bes gaat ook gestaag door, dus al met al zonder hulp doet tuintje het best goed!

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:57

Antheman schreef:
Cindeeh schreef:

Nee, niet doen ;) Liever die andere plant weghalen.

Kan ik wel doen, maar dan ben ik ten eerste mijn worteltjes kwijt en ten tweede hebben mijn aardbeien dan nog groot deel van de dag geen zon... Aardbeien houden niet van verplaatst worden?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:21

Oh ik lees hier allerlei lekkere dingen en zie heerlijke salade langs komen met bloemen en jammie aardbeien en tortels in de den..

Wat is het toch leuk om een tuintje te hebben!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:57

Wat een grote aardbeien.
Wij hebben er al een aantal gesnoept, maar heb vanavond allemaal slechte eraf gehaald maar.
Jammer dat ze het niet zo heel erg goed doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 22:14

Hier heb ik ze in het worteldoek, en volgens mij scheelt dat toch wel :) vocht wordt beter vastgehouden, warmte ook, de aardbeien liggen niet op de grond.. Ik doe er verder weinig aan, alleen af en toe water geven. En ze staan in potgrond met compost en een flinke hand koemestkorrel. Ik heb wel al ontelbaar veel uitlopers eraf moeten halen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 08:29

Ik graag de uitlopers juist in, het zijn er al lekker veel :j

Wil het hele strookje bedekt hebben met aardbeienplanten :P

Ik heb 1 broccoli die het echt geweldig goed doet, die zou ik al kunnen oogsten denk ik, gaaf zeg +:)+

De rest doet het ook nog steeds prima, andijvie moet ik wel oogsten zachtjes aan want nu is hij heel mooi, ik heb eigenlijk geen idee hoe dat werkt, hoe lang je het kan laten staan. Neem aan dat het op een gegeven moment wel door gaat schieten... ik zit nu een beetje te peinzen wat ik er mee zal doen, zou invriezen een beetje gaan.... :?

Worteltjes daarvan zijn er zachtjes aan ook wel een paar oogstbaar, echt groot zijn ze nog niet maar ze zien er goed uit :)

Bij mijn huis dat al een aantal jaren te koop staat heb ik een druif van een jaar of 5 oud die helemaal over de schutting geklommen was, mooi ding, veel (nu nog kleine groene) trosjes eraan +:)+

Maar de buren zaten er over te zeuren >;) dus om van het gezeik af te zijn heb ik hem helemaal losgemaakt van de schutting, nu ligt hij op de grond.... ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te knippen, het is een hele mooie druif die ik eigenlijk heel graag hier bij het nieuwe huis zou willen hebben :+:

Iemand enig idee of dat een beetje te doen is, een druif verpoten? Of wellicht een (flink) stuk stekken...? :=

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:17

Pmarena een druif kun je terugsnoeien als het blad eraf valt tot ongeveer 70cm vanaf de grond,dan kun je hem ook verplaatsten.Het jaar erop zal hij geen druiven geven maar met een beetje mazzel het jaar erop wel :)

http://www.groeninfo.com/forum/snoeifor ... atsen.html

Hier zijn mijn aardbeien verstopt tussen het hoge gras en (tot op heden) hebben d merels ze nog niet in de smiezen.Elke avond haal ik de rijpe eraf :D :9
Ook gister al wat aalbesjes gegeten,die rijpen ook lekker in de zon.

Vlier geplukt om te laten drogen en ik wil deze week kijken of ik siroop kan maken.Weet iemand of ik ook citroensap kan gebruiken ipv citroenzuur?

Verder doen de sla en de bietjes het heel goed :)

Wat schatig die turkse tortel...ben dol op die duifjes <3 ,hier hebben we ze helaas niet maar in Amsterdam kwamen ze veel voor.Ze zaten 's morgens altijd bij mijn slaapkamerraan heel zachtjes te koeren...zo gezellig.

Mooie foto's trouwens :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 17:18

wij zijn donderdag nacht gaan rijden richting frankrijk om maandag weer terug te rijden (festival)
maar jemig, het onkruid is goed uit zijn dak gegaan in die paar dagen tijd...heb nu 1 gedeelte van de moestuin weer rechtgetrokken, morgen weer verder, de tomaten heb ik ook weer even flink moeten aanpakken, kwamen halve planten uitzetten ipv diefjes :+
vanavond wel groen uit eigen tuin , erwtjes, tuinboontjes, munt en peterselie voor de bulgur en tijm voor de vis