Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:31

Haha ja het leek mij ook veel maar heb het nu op 2 verschillende sites + mn metertje op het apparaat gemeten en die zeggen allemaal hetzelfde..ik ga dan maar uit van die 700.
Mijn BMR inactief ligt op 2004 kcal dus als ik dagelijks 700 kcal extra verbrand kom ik op 2700 kcal. Als ik dan rond de 2000/2200kcal eet zou het goed moeten zijn toch?

1000kcal lijkt me ook erg weinig..heb eens wat gelezen over dat bij minder dan 1000kcal je lichaam in winterrust gaat? Geen idee of dit waar is hoor!

Willen jullie dan nog even meelezen met mijn gemiddelde dagelijkse lijstje? Hiermee kom ik op +- 1600/1700kcal
Schijnbaar moet ik dan meer eten om daadwerkelijk goed en gezond af te vallen.

's morgens: Melk met mueslie, brintha, havermouth (nee niet allemaal tegelijk, ik wissel af)
tussendoor: smoothie spinazie of rode biet met banaan, kiwi, sinaasappel, lijnzaad en tarwezemelen
's middags: 2 volkorenboterhammen met kaas, kipfilet, jam e.d. (ook dit is afwisselend)
tussendoor: cracker smeerkaas, Zonnatura koekje, stuk fruit (ook afwisselend)
avond: aardappels lust ik niet dus vaak pasta met groente en kip o.i.d. ook eet ik geen varkensvlees en qua rundvlees af en toe een tartaartje maar meestal kip.
tussendoor: bakje vruchtenyoghurt of zelfgebakken granenkoek bij de koffie

Ik drink niet tot nauwelijks sap en frisdrank. Meestal water en groene thee (ongezoet)

Wat zou ik dan moeten veranderen of toevoegen zodat ik op een verantwoorde manier kan afvallen

sorry voor al mijn vragen, jullie lopen al een stuk langer mee hihi moet van ver komen

Bhriseis

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:08

Het is zeker weten waar; ik heb jarenlang overleefd op een vogeltjes-rantsoen, maar ben er nooit strakker op geworden. Ik woog zo'n 59 kg bij 1.70m maar ik had overal een laagje spek op zitten. Ik moest steeds minder eten, want at ik een keer normaal, vloog mijn gewicht zo de hoogte in. Je lichaam gaat alles vasthouden wat binnenkomt, en je ziet er blubberig uit. Je bent voortdurend moe en bij het minste kuchje heb je een verkoudheid te pakken.

Nu eet ik als een bouwvakker en het doet me alleen maar goed :Y)

Ik vind je eetlijstje er heel netjes uitzien. Misschien nog wat meer groenten? Hoewel, je neemt natuurlijk een smoothie. In een cracker en een koekje zitten niet zo veel nuttige voedingsstoffen, maar goed, het moet maar mogelijk zijn om altijd een voedzaam tussendoortje bij te hebben.

Qua hoeveelheden en verhoudingen is Phormicola echt dé kenner (beter dan menig diëtiste <3 ); qua wat je op een dag eet, kan het topic 'Wat heb je vandaag allemaal gegeten' goed helpen.
Iedereen post lijstjes (en zowat elke bokker daar probeert gezond te eten en leven), en dan worden de lijstjes besproken als je dat graag hebt. Bijvoorbeeld, of je voldoende eet of te veel, of te veel koolhydraten, of waarom je sommige dagen snaaitrek hebt, etc.
Ook een heel leerzaam topic: bokkers die het druk hebben en toch proberen netjes te eten, bokkers die weinig kh eten, bokkers die op een sportdieet staan... Bovendien is het een prima stok achter de deur om elke dag netjes te eten :)

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:17

Dankjewel Bhris!

misschien wil Phormicola ook nog even met me meedenken?
als ik aan die 2200 kcal moet komen ongeveer wat kan ik dan nog meer eten..misschien iets van kwark of yoghurt? fruit eet ik gemiddeld 3/4 stuks p.d. en groente inderdaad in de smoothie en 's avonds bij de maaltijd.

Blijft lastig, gezond eten en afvallen..

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:32

I know Bhriseis, maar als ik niets deed op een dag en rond de 1000 tot 1100 at, bleef ik op gewicht. At ik meer, kwam ik aan... blijkbaar had mijn lichaam toen een heel lage behoefte ofzo. Maar misschien is het ook wat jij zegt hoor, dat meer eten me gezonder maakt. Ik heb een anorexia verleden, dus voor ik zwanger werd was meer eten heel eng en de weegschaal mijn beste vriendin. Dat laatste is nog wel zo, maar heb me er toen toe gezet veel te eten voor de baby. Ben in mijn zwangerschap 17 kilo aangekomen (vond het doodeng) en nu ben ik er nu na 4 maanden 19 kwijt. Maar goed, ik geef nog borstvoeding, eet meer dan mijn man en val dus nog af :+ Volgens mij ga ik mijn lichaam gewoon nooit begrijpen, ik snap nu alleen wel beter wat het nodig heeft en probeer het dat dus te geven. En tel maar geen cal meer

Lijstje ziet er netjes uit! Wat voor pasta eet je? 'Witte' of volkoren?
Overigens kreeg ik destijds van de diëtiste op mijn donder omdat ik voornamelijk kip at vanwege het ijzergehalte, maar kan goed dat het alleen op mij van toepassing was hoor :+ Eet je ook vis? Dat is misschien wel een gezonde afwisseling?

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:47

Ik eet altijd volkorenpasta, is geloof ik wel goed toch?
Qua ijzer drink ik wel eens een glaasje roosviceeferro. Door een operatie aan mijn maag kan ik weinig tot geen rund en varkensvlees eten. Vis eet ik wel maar dan vooral witvis. Omega 3 die in vette vis zit vul ik aan door dagelijks lijnzaad in mijn smoothie te doen. Had gelezen dat dat een goede vervanger is voor vette vis

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:48

Dat snap ik erg goed hoor Maartje :) Maar wellicht door jouw ES was jouw lichaam het zo gewend om heel weinig te krijgen, en dan ga je in de spaarstand. Probleem is dat het zoooo eng is om kcal op een rustig tempo op te hogen (want initieel gaat je gewicht dan schommelen; er zit ook meer voeding in je darmen, etc etc), dat je in een vicieuze cirkel zit :(:)

Dat je nu geen kcal meer telt is toch wel heel bewonderenswaardig, you go girl!
Ik heb een paar maand niet geteld, en ben nu weer aan het tellen omdat ik naar een heel specifiek doel probeer te werken (op gewicht blijven, maar wel wat vet verliezen en spiermassa opbouwen), en ik moet bekennen dat niet tellen toch wel heel spannend is soms :o

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:33

Bhris is weer eens veelste lief ;) :*

Roossssa schreef:
Dankjewel Bhris!

misschien wil Phormicola ook nog even met me meedenken?
als ik aan die 2200 kcal moet komen ongeveer wat kan ik dan nog meer eten..misschien iets van kwark of yoghurt? fruit eet ik gemiddeld 3/4 stuks p.d. en groente inderdaad in de smoothie en 's avonds bij de maaltijd.

Blijft lastig, gezond eten en afvallen..

Sport je elke dag die 700kcal eraf? Zo ja, dan zou ik dat eerst terugbrengen naar maximaal 4x per week. Op je sportdagen eet je 2200kcal (liefst 2300kcal), op je rustdagen eet je 1700kcal. Maximaal 1x per week mag je eten zoveel je wil, op een willekeurige dag. Dit houdt je verbranding hoger dan continue diëten.

En over wat voor sport hebben we het hier? Dat maakt namelijk ook uit :)

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 09:42

Phormicola heb je even een pb gedaan voordat het hele topic vol staat met mijn vragen.

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:57

Zijn jullie bekend met ananda chocolate?
zag een reep ananda chocolade waar chiazaden in verwerkt zitten.
De verhoudingen waren (hoop dat ik het goed onthouden heb)
70%cacao
ongeraffineerde.rietsuiker
cacaoboter
chiazaad
en lectine? deze weet ik niet 100% zeker.

ben benieuwd of jullie weten of dit was is. Reep kostte €1,95

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:18

Bhriseis ik heb inderdaad ook een hele tijd geschommeld voor ik weer een beetje een normaal stabiel gewicht had. Ik probeer nu naar een levensstijl te gaan waarbij ik niet bij elk hapje wat ik neem aan de gevolgen denk. Valt nog niet mee... Ik moet nu heel erg opletten dat ik niet doorsla in het te gezond eten, mijn man wordt helemaal gek van me in de supermarkt want ik draai dus echt elke verpakking om. Maar goed, niet meer tellen gaat al heel goed nu. Ik moet nog wel iedere dag op de weegschaal staan (maar goed, dat was ooit 3x per dag, dus dit is al heel wat)

Roosssa nog nooit van gehoord...
Wat is eigenlijk precies het 'nut' van chia zaden?

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:23

Maartje, ik ben absoluut een leek op dat gebied maar ik weet dat chia een superfood is en zeer rijk aan omega 3. Denk dat anderen hier nog wel dieper op in kunnen gaan.

overigens echt een hele knappe vooruitgang, kan me voorstellen dat je het best moeilijk hebt gehad!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:17

Chiazaad doe ik ook altijd in mijn havermout; het heeft een beetje dezelfde werking als lijnzaad, alleen zou het nog gezonder zijn.

Een balans zoeken is inderdaad erg moeilijk. Misschien kan je het nog meer loslaten door te sporten? Dat helpt mij wel; op sommige dagen heb ik zo'n erge rammelhonger omdat ik de dag er voor flink wat verbrand heb, dat ik dat hele lijstje wel uit het oog vergeten moet. In elk geval ben je toch heel goed bezig en flink op weg *\o/*
Dat is natuurlijk ook een voordeel van 'clean' eten: weinig verpakkingen om te checken :P

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:44

Chia is een bron van omega 3, verder heeft chia een compleet aminozuurprofiel (net als hennep en vlees). Ik maak er pudding van voor manlief als hij last heeft van obstipatie.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:11

Ik heb reuma, dus ik kan heel veel sporten niet :+ Vroeger ging ik altijd hardlopen, maar dat kunnen de knietjes niet meer. Dus ik rij nu alleen paard. Maar ik vind zelf ook wel dat ik de goede kant op ga :o :D

Ah, dan doe ik het dus best goed, want ik pak of lijnzaad of chiazaad :P

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 14:27

Ik breek even in. Over gezond eten hoef ik mij zelf niet zo zorgen te maken. Ik eet zelf vrijwel geen geraffineerde suikers, geen koemelk en zoek bewust producten zoals brood e.d. uit. Verder eet ik heel veel groente, voldoende fruit en vrijwel geen vlees.

Ik post hier eigenlijk voor het volgende: Zitten hier ook mensen met een lactose intolerantie die behoefte hebben aan chocoladepasta (van dat spul voor op brood van minusL) en op de route (ongeveer) Dokkum/LWD/Heerenveen/Zwolle/Deventer wonen? Ik heb namelijk nog een dichte pot staan maar doe er niets mee. Wellicht dat ik er iemand blij mee kan maken? Bij interesse graag even een pb'tje. Weggooien is ook zo zonde.

Tevens ook nog een (al open) pot chiazaad staan, die ik ook wel weg wil geven. Mijn darmen reageren er namelijk nogal slecht op.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 17:20

Ik breek ook even in. Ik zit al een langere tijd te klooien met m'n eetpatroon en bloedsuikerspiegel en raak er inmiddels flink gefrustreerd van... Ik ben nu eigenlijk op zoek naar advies,iemand die mij kan helpen en evt een frisse blik er op kan werpen! Wie zou en kan mij evt helpen? :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 17:23

Post eens een lijstje van een dag dat je veel last had :)

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 17:58

)Oke!

Ontbijt: Magere kwark of yoghurt met fruit, evt noten en lijnzaad
Tussendoor: Fruit
Lunch: 2x speltbr met huttenkase of advocado, geitenkaas of pindakaas.
Tussendoor: groente of een eiwwit (gekookt eitje, noten etc)
Avondeten: iets minder als een kwart koolhydraten, kwart vlees, en de rest groente. Veel groente!

De dag door drink ik veel water en thee. Ik drink meestal groene, witte of kruidenthee. Ik kom zo ongeveer aan de 2 of 2.5 liter pd. Verder slik ik regelmatig een multivitaminesupplement. Ik ben erg gevoelig voor infecties en schimmels en moet mijn weerstand dus hoog houden. Daardoor eet ik ook zo min mogelijk suikers.
´
Een kennis van mij raade mij 2 weken geleden aan om veel meer koolhydraten te eten. Nu ga ik niet zoals zij zegt, 5 boterhammen eten. Daar groei ik echt dicht van. Wel heb ik een handje havermout bij mijn yoghurt gedaan ochtends. Verder probeer ik meer eiwitten te eten als koolhydraten. Ik ben namelijk erg gevoelig voor koolhydraten. Nu ik dat ochtends extra eet, voel ik me weer dikker worden. En dat terwijl ik me de laatste maanden net zo lekker in mijn vel zat en ik zat me zelf rustig afvallen. Gewoon, heel verantwoord.

Ik focus mij niet op de kilo´s, weeg mij ook vrijwel nooit. Maar, ik vind gezond eten wel belangrijk. En ik zou graag wel wat strakker willen worden. Daarnaast studeer ik ongeveer 30 tot 40 uur in de week, heb een bijbaan van ongeveer 10 uur in de week, ben aan het trainen voor de 8 mijl (dus ik probeer 2 tot 3x in de week hard te lopen). Ook probeer ik nog een keer kracht te doen, om sneller te worden en de kans op blessures te verminderen. Ik wandel graag, dus als het even kan stap ik eerder uit of loop ik naar mijn bestemming toe. Verder fiets ik elke ochtend naar de bushalte, wat 15 min fietsen is.

Anyway, ik denk dat ik te weinig eet, maar weet niet wat ik meer moet gaan eten. Ik ontbijt altijd vrij stevig en met een beste bak kwark.

Kom maar op!

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:40

Stille meelezer, maar wou dit toch even posten. De bars van Kind zijn echt superlekker. Ik eet altijd die met chocolade en peanut butter, de gezonde variant van een Snicker! Kost wel €1,50 per protein bar. Er zijn er ook et fruit enzo in :).

http://www.kindsnacks.com/products/kind ... otein.html

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:32

Waarom maar een 'kwart' vlees, als ik vragen mag? :) Daarbij eet je zeer zeker veelste weinig, waardoor je ook absoluut niet strakker kan worden. Over een tijdje ga je jezelf ook tegenkomen tijdens het sporten.
Maar goed, voor specifieke doelen heb ik data nodig: lengte, gewicht, leeftijd, hoeveel kcal per dag inname en uitgave, etc. Hier kan ik niets mee :)

Edit: wat je eet je trouwens voor en na het sporten? Het kan zijn dat jij beter alleen rond het sporten koolhydraten kan eten, namelijk.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:18

Oké! Mijn avondeten deel ik altijd in zegmaar. Als je mijn bord hebt is een kwart vlees, kwart kh en de andere helft groente! Dit is altijd wel ongeveer 100 gram.

Ik moet eerlijk bekennen, ik tel nooit callorieen en ik weeg me ook vrijwel nooit. Correct informatie kan ik je dus ook niet geven en dat doe ik ook heel bewust. Ik volg namelijk bodieboost. Dat heeft mij heel erg geholpen om normaal met eten om te kunnen gaan. Als je wil, kan ik je wel wat uitleggen via de pb. Het komt er op neer dat je 5 families hebt en van elke familie 2x eet. Exacte porties staan in het boek en die weeg je ook niet af. Je doet alles met handjes, aantallen of stuks. Verder is dit voor mij geen dieet, daar geloof ik niet in, maar een lifestyle. Dit heeft mij veel rust gegeven. Ik was namelijk altijd heel obsessief bezig met eten en en dat heeft gezorgd dat ik heelvlees was aangekomen. Nu ben ik al een flink stuk afgevallen, maar heb nog steeds een buikje. Wat strakker worden is vooral mijn doel. Gezond en fit zijn vind ik heel belangrijk. Ik verwacht dat ik tussen de 68/70 kilo weeg, al weet ik dat niet zeker. Kan morgen evt wel even wegen voor je! Verder ben ik 167 lang.

Vanochtend heb ik voor het hardlopen een eiwit shake genomen en een likje pindakaas. Merkte dat ik tijdens sporten dieper kon gaan en daarbij veel sneller en harder liep. Helaas kan ik dat niet bevestigen omdat mijn tracker niet alles heeft gemeten, helaas... Ik ga iniedergeval even terug lezen naar de gemiddelde lijstjes. Ik hoop oprecht dat je me kan helpen, echt waar!

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:07

Mag ik ook gezellig mee komen kletsen?

Ik wil graag afvallen, maar mijn eerste doel is gezonder eten.
En dan vooral houden aan gezondere tussendoortjes! :).
Heb een tijd de eetmeter op voedingscentrum ingevuld, maar daar stop ik even mee.
Wil dat over een maandje of zo wel weer oppakken, eerst maar eens even ''wennen'' aan gezonde tussendoortjes! :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:48

Heeft iemand soms ervaring met Ashwagandha-poeder? Ik lees veelbelovende dingen, en het is binnenkort te koop op body&fit shop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:38

Hallo iedereen! Ik zou graag mee komen kletsen als jullie dat goed vinden.

Ik ben [naam], 18 jaar oud en zoals meerdere mensen hier denk ik op dit moment niet helemaal tevreden met mijn gewicht. Ik ben mijn hele leven heel slank geweest, veel te dun zelfs, tot ik in de pubertijd kwam en hormonen kwamen werken. Ik acht mezelf niet als dik, maar er zitten hier en daar gewoon wat vetjes die er niet hoeven te zitten.
Het grootste probleem voor mij met afvallen is dat ik niet al te intensief mag sporten. Ik heb een paar jaar geleden een lelijke val van een paard gemaakt waar ik behoorlijk vervelende rugklachten aan over heb gehouden. Mijn hele rug staat schots en scheef, om het daar maar even bij te houden. Ik heb alle therapeuten en soorten behandelingen al gehad ondertussen, maar het schiet gewoon weer terug. Hierdoor mag ik niet hardlopen (ook niet met goede schoenen) en er staan heel veel andere sporten op het lijstje die gewoon uit den boze zijn. Ik fitness zo vaak als ik er tijd voor heb, omdat ik als ik fitness beter zelf kan bepalen wanneer het genoeg is geweest. Yoga en pilates gaat nog goed, maar ik merk dat als ik meedoe aan een gerichte groepsles om vet te verbranden en lekker bezig te zijn ik daarna een week absoluut niet kan sporten van de pijn.

Qua eten eet ik zo veel mogelijk gezond, zo veel als ik kan in ieder geval. In plaats van "normaal" brood eet ik voornamelijk speltkorenbrood (het heet bij ons in de supermarkt dieet-brood maar zo noem ik het niet zo graag) en ik eet 's morgens een lekker bord havermoutpap met fruit in plaats van een broodje of een cracker. Ik kan me eigenlijk de hele dag prima inhouden, ik eet 3 goede maaltijden en als ik trek krijg tussendoor hooguit een mueslireep of een stuk fruit. De valkuil zit bij mij alleen echt gigantisch in het eten van avondsnacks, als ik tot laat bezig ben voor mijn blog of wat dan ook dan blijf ik maar eten.
Ik drink overigens als supplement de Akismet Green Tea en Lemon Jack, die laatste voor het eten en de Green Tea als ik gewoon even trek heb in iets anders dan water.

Ik wil me dus voornamelijk hier melden voor motivatie en wellicht om lekkere gezonde recepten uit te wisselen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:53

Welkom Emma! Volgens mij ben je al heel goed bezig. Misschien 's avonds nog een eetmoment inbouwen (kwark, noten, fruit, groenten..)?

En je weet: "Abs are made in the kitchen." :)