De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:01

Luizen hier in een gewoon niet eetbare plant, te lijf gegaan met spiritus/groenze zeep, en hij is weer aan het herstellen.

Mijn tomaten groeien hard, pff, moet bijna om de dag dieven weghalen.
De rest groeit ook goed, behalve de komkommers nog steeds.
Courgette lijkt zich te herpakken.

Alleen zo banketstaaf, heb maar een paar bonenstruikjes gekweekt.
Die hebben dus al bonen eraan hangen (is meer boon dan plant bijna), maar heb dus lang geen pannetje vol.
Kun je ze invriezen? En hoe zie ik of ze rijp zijn?

Wij hebben al wel besloten dat volgend jaar er nog meer aardbeienplanten komen, echt heerlijk!!
Hubbie vind het ook wel grappig nu alles te zien groeien in de tuin volgens mij.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 09:12

Dank je sonja, dan blijf ik maar even met mijn vingers bestuiven!

@ Pmarema wat een mooie moestuin, jaloers! :D

Hier wil het allemaal nog steeds niet echt. Ik heb nu een mini pompoentje aan de plant zitten maar thats it. De courgettes zijn half overleden, de meeste van mijn tomaten ook en die er nog staan geven geen bloem. Mijn sugar peas bloeien ook nog niet, het lijkt bij mij wel een moestuin kerkhof -O- . Maar volgend jaar wordt alles beter: ik heb voor mijn verjaardag namelijk zo'n mini kashuisje gekregen *\o/*

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 09:59

Rytir, zit er genoeg voeding in de grond?
hier heb ik de tomaten naast de compost etc die door de grond is gegaan ook al een dikke hand mestkorrel per plant gegeven , de rest van het spul ook trouwens...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:00

Ik denk dat je gewoon nog even geduld moet hebben :j Mijn tomaten krijgen ook nu pas bloemen, en die hebben al die tijd in de kas gestaan. Alles is gewoon erg laat dit jaar..
Mijn pa heeft mijn laatste meloenplantje uitgetrokken met onkruid wieden ^) Dus voor mij geen watermeloenen dit jaar helaas..

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:12

Oh, wat een prachtige bloemkool <3 .

Die watermeloen, hebben jullie die zelf gezaaid met pitjes?
Dochter is dol op meloen, heb twee kleine meloenplantjes, maar die zien er niet zo goed uit, maar goed, ik laat ze maar staan, want de komkommerplanten zagen er ook niet uit, maar hangen wel vol met komkommers :D .
Hier ineens ook slakken die zich te goed doen aan de prachtige kroppen sla -O- .
Kasje staat propvol, dus nog maar even een stuk d'r bij gaan maken, zodat alles eindelijk in de volle grond kan *\o/* .

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:22

Breghje schreef:
Oké? Mijn luizen zijn toch echt wijlen nu... Voor de mieren zelf helpt het idd niet, maar als ze mijn boosjes met rust laten dan vindt ik het wel best. Maken ze het té bont dan ga ik ook voor de mieren een oplossing zoeken. Er is nu al een opstaande rand gaan verzakken door hun (volgens mij enorme) nest, ze zitten er al 7 jaar dus ik vermoed dat er een hele ondergrondse stad in ontwikkeling is.

Vlierbladgier? Wat is dat?

Men neme een emmer vol vlierbladeren en gieten daar water op en laten het lekker rotten, en klaar is de vlierbladgier :D Op de zelfde manier werkt het ook met brandnetels.

Ga vanavond vlierbloesem plukken :j kan die morgen lekker kurkdroog worden. Weer heerlijke thee in de winter :9

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:25

aikon schreef:
Breghje schreef:
Oké? Mijn luizen zijn toch echt wijlen nu... Voor de mieren zelf helpt het idd niet, maar als ze mijn boosjes met rust laten dan vindt ik het wel best. Maken ze het té bont dan ga ik ook voor de mieren een oplossing zoeken. Er is nu al een opstaande rand gaan verzakken door hun (volgens mij enorme) nest, ze zitten er al 7 jaar dus ik vermoed dat er een hele ondergrondse stad in ontwikkeling is.

Vlierbladgier? Wat is dat?

Men neme een emmer vol vlierbladeren en gieten daar water op en laten het lekker rotten, en klaar is de vlierbladgier :D Op de zelfde manier werkt het ook met brandnetels.

Ga vanavond vlierbloesem plukken :j kan die morgen lekker kurkdroog worden. Weer heerlijke thee in de winter :9

<3 Ik ben dól op vlierbloesemsiroop. Heb zelfs een vlier in mijn tuin gehad, maar die deden het óf dusdanig dat ik een jungle had, óf dusdanig niet dat ik de moed opgegeven heb. Maar bedankt voor de tip, zal eens gaan neuzen in de buurt of er ergens een vlier staat hier. En thee van de bladeren was ik ook niet op gekomen, dus ook thanks daarvoor.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:31

hier in de kas heb ik vanmorgen maar even een extra waterrondje gedaan met oog op de hete temperaturen :=
geloof ik een goed idee geweest

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:41

Breghje ik hou mijn vlier mooi in model. Er is 1 stam en alle zij scheuten haal ik er af, zo blijft het heel mooi een boom. Misschien een idee voor een volgend boompje?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:42

Ik krijg van mensen hier in de buurt altijd zelfgemaakte vlierbloesemlikeur, zelf drink ik niet, maar het bezoek vindt het erg lekker :D

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:59

Ik ben niet van de alcohol. Mijn stiefpa komt wel een een dikke emmer vlierbessen halen voor wijn, vind ie heerlijk :r Zijn brouwsels hoe ik niet :n Ik oogst ongeveer de helft van de bloesem voor thee en lat de rest bes worden en maak daar vlier mousse van. Kan ik verdikken om jam te maken of verdunnen voor sap. 'S winters lekker met kaneel, peper, jeneverbes, gember, honing, kruidnagel :9

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 17:05

Hier staan ze in de bloesem, ik heb hier ook wel eens iets gehoord over limonade geloof ik...? Thee en siroop klinkt ook leuk!

Wat zijn aanraders om er mee te doen, als in een stappenplan, iemand zin om dat uit te leggen wellicht? :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 17:07

Zelf heb ik port gemaakt van de bessen van vlier.

Mijn man probeert er nu bier van te maken, van de bloesem dan.

Ik heb vandaag de pruimen uitgedund. Verder helemaal n-i-k-s. :D

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 17:18

Antheman, ik heb iets te druk het zakje met koolrabi zaadjes gestrooid, het zijn al aardige plantjes, kan ik je morgen met een bosje blij maken? :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 17:19

Oh, en vandaag een experimentje met brandnetel. Ik heb ze met aardappelschijfjes, dragon, citroenmelisse en knoflook in een ovenschotel gedaan. Lekker met eieren erdoor en een pittige kaas. Ben benieuwd!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 17:19

femiaans schreef:
Antheman, ik heb iets te druk het zakje met koolrabi zaadjes gestrooid, het zijn al aardige plantjes, kan ik je morgen met een bosje blij maken? :D

Graag! Wil jij palmkool hebben? Of venkel?

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 17:21

Venkel heb ik zelf al staan, maar de palmkool lijkt me heerlijk!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 17:23

femiaans schreef:
Venkel heb ik zelf al staan, maar de palmkool lijkt me heerlijk!

Krijg je mee van me!

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 17:23

Lief heeft trouwens hier zevenblad gespoten, samen met de zuring. Ik pist, vind ik bij de waterbakken van de paarden een paar pollen, hij zit nu elke dag naar zijn bord te gluren of er geen zevenblad op ligt.. _O-

En top, zo zitten we gelijk in de ruilhandel!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 17:28

femiaans schreef:
Lief heeft trouwens hier zevenblad gespoten, samen met de zuring. Ik pist, vind ik bij de waterbakken van de paarden een paar pollen, hij zit nu elke dag naar zijn bord te gluren of er geen zevenblad op ligt.. _O-

En top, zo zitten we gelijk in de ruilhandel!

SPUITEN????

Laat hem zijn mond spoelen.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 17:41

Het was eigenlijk alleen voor de zuring, maar ze hebben dus even snel de spuit over het zevenblad gehaald.. 36 hectare zuring trekken is nu niet echt te doen Antheman :D , dus hier grijpen we naar de spuit..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:19

Ik heb net met huishoudazijn wat grasjes enzo op het parkeerstrookje bespoten...ben benieuwd of dat werkt :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:38

Oh, vlierbloesem limonade is zooooo lekker... Dus ik zou zeggen maken en veel!

Heb hier al afrikaantjes tegen de mieren, om en om, Afrikaan, viool en nog vreten ze alle violen op,
de afrikanen laten ze gewoon links liggen. -:(- ettertjes....

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:44

hier groeit alles ook al aardig! En heb ook al de eerste tomaatjes die rijp zijn van zelf gezaaide plantjes. Zijn de pruimtomaten die al wat geven! Verder zijn mijn grote tomaten ook al goed dik maar nog niet rood. Nu we gaan 12 dagen op vakantie en ik hoop dat er nog niet te veel rijp zijn anders zijn alle tomaten en dergelijke voor ouders.. Nu ja ook niet erg. maar ben zo benieuwd naar de eerste grote tomaat!

Antheman: leuk wat je allemaal klaar maakt. Maar wat me opvalt is dat je precies altijd vegie kookt? We leuk afwisseling. Ik heb hier ook een boekje vol met info over eetbare planten en wat je er er allemaal met kan maken! heel intressant.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 22:24

femiaans schreef:
Het was eigenlijk alleen voor de zuring, maar ze hebben dus even snel de spuit over het zevenblad gehaald.. 36 hectare zuring trekken is nu niet echt te doen Antheman :D , dus hier grijpen we naar de spuit..

En dan zijn er mensen die zuring zaaien :j
Maar dat is andere dan de paardenzuring.